tammikuu 10, 2025, 15:07:32 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Erilaiset poltteet

Aloittaja Tupakka, elokuu 13, 2006, 21:05:09 ip

« edellinen - seuraava »

Tupakka

No laitetaan nyt tänne, kun tuota kehitysideoissani äsken ehdottamaani Yleistä -osiota ei löydy.

Niin siis aiheena on erilaiset poltteet eri lajikkeista/valmistusmetodeista. Itse olen todennut ainakin pari erilaista poltetta:

"Vasaralla kieleen" -polte. Polte tuntuu yleensä vain kielessä, eikä esim kurkussa tai huulissa. Yleensä myös kova kipu kuin nimenomaan vasaralla lyöty kieleen. Ei yhtään miellyttävä. Minulla ei myöskään kivusta huolimatta kovin itkettävä tai punastuttava kokemus. Kokemuksien mukaan liittyy usein pienten kuivattujen linnunsilmien syömiseen.

"Helahoito" -polte. Polttaa jokapaikassa. Syödessä huulet alkavat kirvelemään ja saattaa polttaa suuta kielestä poskiin. Saattaa joskus aiheuttaa itkua ja punastumista. Kokemusta on kun on yrittänyt syödä(lue: maistaa) tulista jauhetta sellaisenaan.

"Kurkkupolte" Polttaa yleensä vain kurkussa. Aiheuttaa muita yleisemmin itkureaktiota(ainakin itsellä) ja punastumista. Itse koin miedon tälläisen syötyäni(tai maistettuani) vielä kesken olevaa jauhe-öljy seosta. Epäilen, että liittyy myös chiliviinaan(ei kokemusta). Aiheutuu ilmeisesti kapsaisiinin nopeasta valahtamisesta kurkkuun.

Raportoikaa lisää näitä!! Ja kommentoikaa!!
Joo.

Sauli Särkkä

Tuo "vasaralla kieleen"-meininki kävi tuossa hetki sitten, kun maistelin kunnolla kypsynyttä mutanttiapassia, mutta oudon toispuoleisesti vain vasemmalla puolella kieltä, aika takana, vaikka pyörittelin palkoa suussa ympäriinsä ennen kuin sen nielaisin.

WTF?

EDIT: Tuosta sanamuodosta saattaa saada kuvan, että palko oli ehjänä suussa, mutta luonnollisesti harrastan ruoan pureskelua ;)

-Sale
Sauli Särkkä