tammikuu 08, 2025, 22:22:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Aurinkopaneli

Aloittaja Jore, elokuu 20, 2006, 09:22:43 ap

« edellinen - seuraava »

Jore

Olen ajatellut alkaa pikkuhiljaa rakentelemaan vesiaurinkopanelia...
Kennoksi olen ajatellut parin m2 mustaksi maalattua yksilevyradiaattoria.
Siten ei tarvitse alkaa juottamaan mahottomia määriä putkia yhteen.
Tietty eristykset alle ja lasit päälle tehokkuutta lisäämään...
Tarkoitus olisi varata päivän aikana saatu lämpö talteen 100/200l säiliöön,
ja yön aikana purkaa säiliöstä hieman pienempään radiaattoriin joka sijaitsisi tulevassa kasvihuoneessa.
Näin saadaan kasvukausi venytettyä pidemmälle.

Mutta onko porukalla mitään kokemuksia asiasta?
Fataliilla ainakin.
Kestääkö tavan puutarhaletku kierrossa?
Miten säädöt, eli tarviiko monta lämpötila-anturia ja pumppua, sekä mihin ne kannattaisi sijoittaa?
Saan luultavasti kasaan tarpeet vanhasta öljylämmityskattilasta...
Ohjausyksikkö eniten mietityttää, onkohan kaikissa vanhoissa laitteissa semmoinen, ja voiko sitä käyttää?

Eiköhän tämä riitä eka kysymykseksi. Vastauksia odotellen...
Jalapeno = Pelaan jo

cornell

Aloitan jo tutuksi tulleella sanonnalla: Kokemusta ei ole mutta kommentoin tässä kuitenkin... :)  oli nimittäin mielessä aurinkokerääjän väsääminen keväällä kunnes realiteetit tiputtivat tuonkin projektin pois toteutettavien joukosta... pumpuksi mietin keskuslämmityksen kiertovesipumppua tahi auton vesipumppua... kierron meinasin puutarhaletkulla toteuttaa... säätöautomatiikka oli jälleen mun kompastuskivi... kyllä ainakin kasvihuoneen ja vesireservin lämmöt pitäis mitata ja mieluiten myös panelista tulevan nesteen lämpötila... lämmönkerääjän ja huoneen lämmityksen kierto pitää erottaa erilliselle ohjaukselle jne... kyllä tossa pohdittavaa riittää... jos joskus saisi edes välttävän toimeentulon niin aurinkokerääjä olisi pikimiten hankintalistalla
¨käynks mä usein täällä?¨

Jore

Lainaus käyttäjältä: "cornell"pumpuksi mietin keskuslämmityksen kiertovesipumppua tahi auton vesipumppua...

Miten auton vesipumppu toimisi? Pitääkö koko moottorin olla kytkettynä järjestelmään? ;)

Lainaus
Kierron meinasin puutarhaletkulla toteuttaa...

Tämä lienee helpoin tapa, mutta miten letku kestää kuumaa vettä? tietääkö kukaan?

Lainaussäätöautomatiikka oli jälleen mun kompastuskivi...

Tässä mullakin menee sormi suuhun...

Lainausjos joskus saisi edes välttävän toimeentulon niin aurinkokerääjä olisi pikimiten hankintalistalla

Periaatteessa mulla ei pitäisi kertyä hintaa juuri minkään vertaa.
Tarvikkeet saa vanhasta järjestelmästä (esim. kaukolämpöön liittyviltä saa varmasti hakea romut pois)
ja saan luultavasti uusia vioittuneita radiaattoreita Älvsbyhus:in tehtaalta.
(parin viikon päästä aloitan siellä työt, joten pakkaaminen on pikkuhiljaa alkanut)
Muut tarvikkeet eivät taida enää olla hirveän kalliita...

Toivottavasti nämä sivut toimivat yhtä hyvin Ruottistakin  :wink:
Jalapeno = Pelaan jo

Toivo

Kertokaa tyhmälle miten tuo toimii?