kesäkuu 26, 2024, 10:22:08 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aji Perkele

Aloittaja tknummelin, elokuu 20, 2006, 20:25:26 ip

« edellinen - seuraava »

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Yakuza - helmikuu 24, 2010, 23:18:54 ip
Tässä tein keskustelua lukiessa iski sellanen ajatus kupla päähän että "Turisti kävelee lapissa ja kattelee ympäriltä ja yhtäkkiä kauhea hölinä ja menee kysymään että mitä tuolla oikein on kun lumesta paistaa punaista. Turisti opas vain vastaa tyynesti :Paikkalliset Aji Perkeleet siellä vain kasvaa
ai että pian onkin taas sadonkorjuu aika" ..... tuskin tohon ihan heti päästään ... mutta aina sitä voi toivetta elätellä  ::)

Tai pian tulee kaikenmaailman virolaiset ja italialaiset "marjanpoimijat" hyvän tulonlähteen perässä, keskellä talvea Suomeen keräämään Perkeleitä...  ;D
#816

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 24, 2010, 23:23:42 ip
Lainaus käyttäjältä: Yakuza - helmikuu 24, 2010, 23:18:54 ip
Tässä tein keskustelua lukiessa iski sellanen ajatus kupla päähän että "Turisti kävelee lapissa ja kattelee ympäriltä ja yhtäkkiä kauhea hölinä ja menee kysymään että mitä tuolla oikein on kun lumesta paistaa punaista. Turisti opas vain vastaa tyynesti :Paikkalliset Aji Perkeleet siellä vain kasvaa
ai että pian onkin taas sadonkorjuu aika" ..... tuskin tohon ihan heti päästään ... mutta aina sitä voi toivetta elätellä  ::)

Tai pian tulee kaikenmaailman virolaiset ja italialaiset "marjanpoimijat" hyvän tulonlähteen perässä, keskellä talvea Suomeen keräämään Perkeleitä...  ;D


Niin...Hillat ja mustikathan ne venäläiset ja thaimaalaiset jo viepi...
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

GynZi

Tämä on noussut nyt jonkinasteiseksi ikuisuusprojektiksi, joten pitäisikö meidän alkaa tekemään jotain konkreettista vihdoin? Jos päätetään lajikkeet joita idätetään selviytymiskisan ykköskierrosta varten. Kriteereinä olisi mielestäni ainakin


  • Nopea kasvu

  • Aikainen kukinta

  • Runsas satoisuus

  • Nopea kypsyminen

  • Hyvä itävyys



Näiden lisäksi kasvin tulisi ehkä olla melko pienikasvuinen, että se kestää paremmin pohjolan hyvinkin vaihtelevat sääolosuhteet, eikä valontarvekaan olisi niin suurta. Pelkkiä villejä on aivan turha ajatellakaan niiden huonon itävyyden takia. Nuo kun tuppaavat vielä lämpöäkin vaatimaan itääkseen. Pubescensit taitavat olla automaattisesti suljettuja kisasta myöskin niiden vaatiman pitkän kauden takia. Itse heittäisin yhdeksi ehdotukseksi niinkin tylsän ja pahanmakuisen risteytettävän kuin joku pieni annuum. Tautien ja ötököidensietoahan noilla ei pahemmin ole, mutta sitä saataisiin ehkä jostain muualta. Tai annuumin tilalle lähisukulainen frutescens?

Kuka haluaa ottaa tämän projektin organisoitavakseen?
Artesaanirakastelija

bluesman

Voin ilmoittautua vapaaehtoiseksi. Kasvien suhteen olen pihalla kuin lumikinos. Mulla nopein on ollut Early jalapeno. Lähes yhtä nopea on koristechili Riot. Kunhan keksitään muutama sopiva lajike ehdokkaaksi niin eikun valtionapua hakemaan. Tai EU-tukea. Sais edes siemenet ilmaiseksi.
Tälle ketjulle voi ilmoittautua koekasvattelijaksi niin listaan ylös ja sitten voidaan yv:llä sopia menetelmistä. Tai vaikka edelleen avoimesti.

Linda

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 25, 2010, 11:23:05 ap
Voin ilmoittautua vapaaehtoiseksi. Kasvien suhteen olen pihalla kuin lumikinos. Mulla nopein on ollut Early jalapeno. Lähes yhtä nopea on koristechili Riot. Kunhan keksitään muutama sopiva lajike ehdokkaaksi niin eikun valtionapua hakemaan. Tai EU-tukea. Sais edes siemenet ilmaiseksi.
Tälle ketjulle voi ilmoittautua koekasvattelijaksi niin listaan ylös ja sitten voidaan yv:llä sopia menetelmistä. Tai vaikka edelleen avoimesti.


Mä en tosta Riotista sen tarkemmin tiedä, mutta se ei ainakaan ole kovin arka viileän ilman suhteen. Ostin kasvin torilta viime kesänä ja kun yhden podin maistetuani päätin että ko. kasvi saa tehdä tilaa paremmille lajeille, lykkäsin kasvin ulos odottamaan kompostiin viemistä. Siinä se oli vaikka kuinka kauan ihan hyvinvoivan näkösenä, vaikka yölämpötilat oli miinuksen puolella. Eikä sille ollut vettäkään tarjolla, muuta kun sateen muodossa. :D
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

GynZi

Pidetääs homma avoimena niin saattaa lisätä kiinnostusta.

Minkäslaisia kasvieriä kannattaisi laittaa kilpailemaan keskenään? 5-10 kasvia? Tilaahan nuo eivät kasvimaalla hirveästi vie.

Itse voisin osallistua viidellä jalapeño x lemon drop risteytyksellä. Katsoo vähän miten nuo täällä menestyvät.

Ilmeisesti olosuhteet tulisi myös olla melko samanlaiset kaikilla, puolivarjoisa paikka ulkosalla?
Artesaanirakastelija

GynZi

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 25, 2010, 11:23:05 ap
Sais edes siemenet ilmaiseksi.


Eikös tällaista tutkimusta varten chiliyhdistys voisi hieman ojentaa kättään jäsenten suuntaan? ;)
Artesaanirakastelija

bluesman

 Onhan mulla paljon eri lajkikkeiden siemeniä vaan vasta yhden kauden kokemus hommasta. En pitänyt kylmässä oikeastaan yhtään chiliä niin ehdottakaa ne jotka arvelevat minkäkin lajin/lajikkeen passaavan alkukokeiluihin.
Mulla löytyy melkein joka lähtöön aurinkoisesta varjoon kasvimaata ja lisää voin jyrsiä. Jos joku haluaa kohtuullisen palstan Nurmijärveltä (vain Aji Perkeleen kehitystyötä varten) niin voidaan sekin sopia. Esim 5 tai 10 metriä kasvimaata? Tietenkin sellaiselle jolla ulkokasvatusmahdollisuutta ei ole. 10 chilipäätä tekis 50 metriä chilejä, metrille 2-3 kasvia=150 kasvinplanttua. Ja tietenkin lisäksi suuri enemmistö jolla jo on oma ulkoviljelymahdollisuus. Varmaan 10 lisää =300 chiliä.
Olen toivorikas ja uskon uskaliaita ennakkoluulottomia harrastajia kyllä löytyvän. Kun tässä ei viedä edes keneltäkään leipää suusta niin voimme vain voittaa.
Ehkä vasta usean vuoden kuluttua mutta kannattaa kokeilla.

GynZi

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 25, 2010, 15:51:30 ip
Onhan mulla paljon eri lajkikkeiden siemeniä vaan vasta yhden kauden kokemus hommasta. En pitänyt kylmässä oikeastaan yhtään chiliä niin ehdottakaa ne jotka arvelevat minkäkin lajin/lajikkeen passaavan alkukokeiluihin.
Mulla löytyy melkein joka lähtöön aurinkoisesta varjoon kasvimaata ja lisää voin jyrsiä. Jos joku haluaa kohtuullisen palstan Nurmijärveltä (vain Aji Perkeleen kehitystyötä varten) niin voidaan sekin sopia. Esim 5 tai 10 metriä kasvimaata? Tietenkin sellaiselle jolla ulkokasvatusmahdollisuutta ei ole. 10 chilipäätä tekis 50 metriä chilejä, metrille 2-3 kasvia=150 kasvinplanttua. Ja tietenkin lisäksi suuri enemmistö jolla jo on oma ulkoviljelymahdollisuus. Varmaan 10 lisää =300 chiliä.
Olen toivorikas ja uskon uskaliaita ennakkoluulottomia harrastajia kyllä löytyvän. Kun tässä ei viedä edes keneltäkään leipää suusta niin voimme vain voittaa.
Ehkä vasta usean vuoden kuluttua mutta kannattaa kokeilla.


Ehdottomasti jos siellä vain noin reilusti tilaa riittää, niin kunnon kasvukilpa pystyyn vain! Jokainen kasvi pitää sitten merkitä omalla koodillaan, tilastoida kasvukehitys ja sen siementen lähde merkitä, niin että vain menestyjien siemenistä idätetään seuraavaa kautta. Helppoahan se ei ole, tai no, chilit kun numeroi 0-300 ja jokaisesta chilistä kerää muutaman kymmentä siementä niin ei tuo nyt niin mahdottomalta urakalta vaikutakaan.
Artesaanirakastelija

ottulo

Mulla olis kans kiinnostusta tähän, tosin kerrostalokämpässä (parvekkeella) ai kovin isoa kasvilaumaa saa pidettyä. Harkitsin tosin vihannespalstan vuokraamista tuosta muutaman sadan metrin päästä, joten kyllä sinne ainakin saisi sitten kesällä vietyä jonkin verran. Vaihtoehtoisesti vien vanhempieni luo maalle johonkin metsänreunaan, jossa saisivat pärjätä omillaan sen minkä pärjäävät. Siemeniä mulla ei suuria määriä ole oikein mistään lajikkeista, joten niitä pitäisi saada.

bluesman

Mun mielestä pitäis kasvupaikan olla avomaalla, parvekkeet tms.kylmät verannat ei käy. Mutta mikä kasvupohja? Mulla on savimaa jossa ei esim. peruna viihdy. Raakaturpeella oon parantanut, aluksi tuli 90 kuutiota ruoppausturvetta kivineen ja kantoineen, nyt kasvaa omenapuut ja kasvimaat on ok. Mutta chileille esim rivin päälle säkki turvetta/3 kasvia niin olis samantapaiset maaperät, ainakin lähempänä toista kasvupaikkaa. ??

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 25, 2010, 17:09:11 ip
Mun mielestä pitäis kasvupaikan olla avomaalla, parvekkeet tms.kylmät verannat ei käy. Mutta mikä kasvupohja? Mulla on savimaa jossa ei esim. peruna viihdy. Raakaturpeella oon parantanut, aluksi tuli 90 kuutiota ruoppausturvetta kivineen ja kantoineen, nyt kasvaa omenapuut ja kasvimaat on ok. Mutta chileille esim rivin päälle säkki turvetta/3 kasvia niin olis samantapaiset maaperät, ainakin lähempänä toista kasvupaikkaa. ??

Jos ny lähtis liikkeelle siitä kylmän kestosta. Sama vaikka kasvais hydrossa, kunhan tuottaa satoa ja kasvaa kylmässä. Tuon jälkeen on varmasti helpompi jalostaa lajike, joka kasvaa savisessa maassa.

jeQQ

Ottakaa nyt huomioon, että se vesi jäätyy pakkasilla ja jos sitä lämmitetään, niin ei se vastaa oikeita sääolosuhteita.. Multaan / Turpeeseen siis samantein tunkaisee kasvit, jotta juuristo oppii siihen kohmaan ja maan, sekä nesteiden jäätymiseen ja sulamiseen kun halla syksyllä alkaa.

TunturiTiger

baby steps.. Ei sudestakaan yhdellä poikueella mopsia jalostettu.

GynZi

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - helmikuu 25, 2010, 18:28:36 ip
Ottakaa nyt huomioon, että se vesi jäätyy pakkasilla ja jos sitä lämmitetään, niin ei se vastaa oikeita sääolosuhteita.. Multaan / Turpeeseen siis samantein tunkaisee kasvit, jotta juuristo oppii siihen kohmaan ja maan, sekä nesteiden jäätymiseen ja sulamiseen kun halla syksyllä alkaa.


Juuri näin, eli mahdollisimman omillaan tulisi tulla toimeen. Toki taimivaihe pitää sisällä käydä läpi ensimmäisten sukupolvien aikana. Kyllä evoluutio karsii heikot pois ja vahvat jää jäljelle, tämä on kuitenkin siitä kiitollinen projekti että homman mahdottomuuden kyllä huomaa jo ensimmäisen kauden aikana, jos kaikki kasvit kuolevat pois ennenkuin ehtivät pukkaamaan ensimmäistäkään podia.
Toinen huomio joka on pakko nostaa ilmoille, on se että idätyksen tulisi tapahtua vasta niihin aikoihin, kun se ulkonakin olisi mahdollista. Ei ehkä ensimmäisten sukupolvien aikana, mutta kasvin tulisi kuitenkin saada kypsät podit ja näinollen myös siemenet aikaiseksi siinä ajassa, minkä luonnossa kestää ns. kesäkautta eli pakkaskausien välissä.
Artesaanirakastelija

bluesman



[/quote]
Toinen huomio joka on pakko nostaa ilmoille, on se että idätyksen tulisi tapahtua vasta niihin aikoihin, kun se ulkonakin olisi mahdollista. Ei ehkä ensimmäisten sukupolvien aikana, mutta kasvin tulisi kuitenkin saada kypsät podit ja näinollen myös siemenet aikaiseksi siinä ajassa, minkä luonnossa kestää ns. kesäkautta eli pakkaskausien välissä.
[/quote]

Eli ei hirveän montaa näin nopsaa lajiketta ole. Early jalapeno oli mulla kylvöstä punaiseksi podiksi tasan 4kk. Jos vappuna kylvää niin syyskuussa satoa. Mulla oli tosin hydrossa. Lämpimässä. Siis kuukausi  lisää ulkokasvatuksessa = 5kk, mennään jo kasvukauden rajoja hipoen.
Sallittaisiinko minkäänlaista esikasvatusta? Perunaakin idätetään. Idea oli tietysti kasvattaa talven yli kestävä lajike, eihän sen ekana vuonna edes tarvitse tuottaa mitään jos täysikasvuisena virkoaa keväällä niin satoa tulisi jo paljon aiemmin.

GynZi

Toki jos talvehtivan lajikkeen onnistuu saamaan aikaiseksi, silloin ehkä valttia olisi nopea kasvu eli kunnon juuristo. Todennäköisempi skenaario olisi kuitenkin ehkä se että kasvi on yksivuotinen, se itää lumien alta ja kuolee syksyllä. Toki tämäkin on täyttä arvailua, lopullisen tuloksen saa selville vain kokeilemalla.
Artesaanirakastelija

bluesman

 Eli etsimme Suomen kesässä ulkona satoa tuottamaan ehtivää lajiketta. Silloinhan kylmänkestävyyttä tarvitaankin kesät muistaen kun 9.6 satoi Nurmijärvellä lunta. Nyt tuli asiaa eikä haaveita. Tällainen voi vaikka jopa onnistuakin.

MaXXer

Laitanpas tähän ehdolle, http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6862.0
Triton super dwarf paprikan, joka olisi ainakin riittävän nopea suomen kesään, mutta mutta..mitenhän tuo menisi mahdollisuuksien rajoissa risteyttää tällainen "tavallinen" annuum esim. villien kanssa?

Kimppu

helmikuu 25, 2010, 22:47:22 ip #159 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2010, 22:52:50 ip käyttäjältä Kimppu
Perkele onkin muuttunut Aji Hitoksi (aji hitto). Aivan ei käynyt selväksi uusi ajatus, että siementen kylvö suoraan ulos ja pitäisi vielä satoakin saada samana kesänä? Hankalampi homma ko aluksi luulisi...Toukokuussa kylvö avomaalle parhaimmillaan ja sato pitäis kerätä elokuun lopulla ennen syyskuun yöpakkasia.

Mutta mie taian kuitekki ite jatkaa itse aidon ja oikean Perkeleen jalostamisen tiellä, olkoot kuinka mahdotonta tahansa. Jos Välimereltä kotosin oleva viiniköynnös talvehtii nykyään Suomen Lapissaki, niin kyllä tsilikin.  :D
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....