tammikuu 10, 2025, 15:24:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

natikan muuntaja

Aloittaja nikke, syyskuu 19, 2006, 18:44:09 ip

« edellinen - seuraava »

nikke

Käykö esim. 600w muuntajaan vaikka 250w polttimo?

Tupakka

En usko..

mutun perustelen sillä, että tuo 6 hunttinen antaa sen 600 wattia tehoa joka olisi liikaa 2 ja puol hunttiselle.
Joo.

Amd

Lainaus käyttäjältä: "nikke"Käykö esim. 600w muuntajaan vaikka 250w polttimo?

en suosittele, olen nähnyt että 250w lamppu  on 400w kuristimessa, mut tuo 600w luultavasti sulattaa lampun...

nikke

no entä 600w muuntajaan 400w polttimo?

asking

Lyhentää käyttöikää.

Donut

Olen miettinyt 250W lamppua 400W muuntajaan. Useammasta lähteestä olen lukenut ettei onnistu.

En vain pysty keksimään miksi se ei kävisi. Jos muuntajan antama jännite ja taajuus ovat samat, niin isomman muuntajan pitäisi käydä yhtä hyvin kuin pienenkin. Isosta jää vain reserviä tehon suhteen (ei mene hukkaan ellei tehoa tarvita). Voihan samaan hehkilampunkantaankin laittaa 20W tai 100W lampun. (Huono vertaus eikö vain)

Oman natikkani sisuksia tutkittuani löydän sieltä mielestäni vain normaalin suurjännite muuntajan ja sytyttimen.

Onko 250W, 400W ja 600W muuntajissa siis eri jännite?  
Voisiko joku katso omasta 250W ja 600W muuntajasta anto jännitteen. Auttaisi selvittämään asiaa.

nikke

mulla on 250w muuntaja. Vaihda se tohon 400 wattiseen, jos kerran pienempää halajat? Mistäs mä sen jännitteen pystyn kattoo?

Donut

Muuntajan ulostulojännite pitäisi lukea muuntajan tyyppikilvessä.

Jaa, että vaihto. No miksikäs ei. On noita 400W:sia kertynyt kaksikin kappaletta.

400W lampulla -> 250W lampulla? Mitä maksat väliin?

Omani on tuon näköinen, entinen ammattikasvihuoneen lamppu. Jos löydän niin minulla taitaa olla siihen yksi varapolttimokin.

http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=79_106&products_id=325

nikke

Lainaus käyttäjältä: "Donut"Muuntajan ulostulojännite pitäisi lukea muuntajan tyyppikilvessä.

Jaa, että vaihto. No miksikäs ei. On noita 400W:sia kertynyt kaksikin kappaletta.

400W lampulla -> 250W lampulla? Mitä maksat väliin?

Omani on tuon näköinen, entinen ammattikasvihuoneen lamppu. Jos löydän niin minulla taitaa olla siihen yksi varapolttimokin.

http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=79_106&products_id=325

Laitoin sulle YV:n

calm

Lainaus käyttäjältä: "Donut"Olen miettinyt 250W lamppua 400W muuntajaan. Useammasta lähteestä olen lukenut ettei onnistu. En vain pysty keksimään miksi se ei kävisi. Jos muuntajan antama jännite ja taajuus ovat samat, niin isomman muuntajan pitäisi käydä yhtä hyvin kuin pienenkin.

Johtuu siitä, että se köntti ei ole muuntaja, vaan kuristin. Saattaapa siinä samassa yhteydessä olla suurjännitesytytin, jonka arvot eivät muutu juurikaan tehosta toiseen, mutta lampun ajamiseen käytetään kuristinta, joka antaa vakiovirtaa. Jos pistät matalammalle virralle mitoitetun lampun sinne perään, niin sille käy huonosti, kun kuristimesta tuleekin enemmän virtaa kuin olisi tarpeen. Purkauslamppu kun käytännössä syö virtaa ihan niin paljon kuin sille antaa, niin sitä virtaa pitää rajoittaa oikein.