tammikuu 09, 2025, 12:15:58 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mistä pöytätuuletin?

Aloittaja Rach, syyskuu 25, 2006, 22:24:42 ip

« edellinen - seuraava »

Rach

Tere. Niillä chilin taimilla, jotka ovat tähän mennessä jo itäneet, alkaa olla pituutta jo lähemmäs 5cm. Eli tässä pian olisi varmaankin hyvä aloittaa tuuletus. Kiertelin tänään stadin kauppoja, joissa tuulettimia voisi olla, mm. Stockmann ja Clas Ohlson. Mutta tuuletinsesonki taitaa olla ohi, kun jokaisesta liikkeestä tuli vain "ei oota". Clas Ohlsonilla tosin oli jokin hi-tech vehje, jolla olikin sitte hintaa yli opiskelija-budjetin. Onkohan kenelläkään ideaa, mistä helsingin liikkeistä saisi tähän aikaan vuodesta pöytätuulettimia?

-?-

Veikkaisin että biltemasta vois löytyä tai bauhausista.

tknummelin

Biltemassa on tämmöinen:

TUULETIN, PÖYTÄMALLI

2-nopeuksinen kylmäilmapuhallin viilentää ihanasti. Kääntyvä tuuletin, jonka kulmaa voi säätää korkeussuunnassa. Tuulettimen lapojen edessä suojaritilä.  
Teho: 40 W.  
Virrankulutus: 0,2 A.  
Liitäntäjohto: 1,6 m.  
Korkeus: 42 cm.  
Ilmavirtaus (nopeus 2): 8,3 m3/min.  
Liitäntään 230 V ~ 50 Hz.

Hintaa 9,95 €, tuotenumero 44710.

Kannattaa soittaa etukäteen ja kysellä saatavuutta, mutta luulen, että löydät hakemasi  :)

thp

Kas, edullinenkin. Taidan tehdä elämäni ensimmäisen reissun Biltemaan - tuolla kun alkaa olla täälläkin jo melkein kiire.
Capsicum misinformation on message boards since 2006

Rach

Juu, kiitos vastauksista.

Tuo Bilteman tuuletin kuulostaa just hyvältä, mut Helsingin myymälä on vain tuolla tosi kaukana Vantaan rajalla. Omaa autoa ei ole, ja bussilla kestänee lähemmäs tunnin mennä sinne. Onhan Biltemalla toki postimyyntiäkin, mut toimitus maksaa saman verran kuin itse tuuletin, joten se siitä sitten. Pitänee vielä kierrellä keskustan liikkeitä, Citymarketit ainakin on katsastamatta. Kyllä nyt luulisi jostain yhden tuulettimen löytyvän tähänkin aikaan vuodesta..  :)

Inca

Tuo Bilteman tuuletin on kyllä pikkuisen susi, tai sitten minulle sattui maanantaikappale. Kesti satunnaisessa käytössä vuoden (kesällä käyttöä enemmän, talvella ehkä joskus kasveille). Minusta vuoden jälkeen hajoaminen on vähän huonoa laatua, varsinkin kun käyttötunteja ei ollut kovinkaan paljoa...

Kannattaa tarkistaa myös K-raudat jne, parilla kympillä saa hyvän ja kestävän tuulettimen.

-?-

K-raudassa on ainakin tampereella parillakympillä tuulettimia.

Rach

Citymarketistahan se tuuletin sitten lopulta löytyi. Se on krominen Melissa-merkkinen 30W halutessa oskilloiva 3-nopeuksinen pöytätuuletin. :) Juurikin näin. 20 eurolla irtosi. Tehoa vermeessä tuntuisi olevan ainakin tarpeeksi. I-nopeudellakin saa ilman kivasti kiertämään kämpässä.

Onkohan kenelläkään tietoa, josko voisi sen verran vielä hifistellä, et yhdistäis sellaisen säätöpotikan (esim. valaisimien himmennin) tuohon? Eli et vois portaattomasti säätää nopeutta. Näin tuulettimen kärsisi laittaa lähemmäs taimeja, ja hurinakin hiljenisi jonkin verran. Vai tekeeköhän moinen temppu hallaa tuulettimen moottorille? Ohjeet tietysti kehoittavat käyttämään vain normi-jännitteessä. Siinä tosin kiellettiin myös mm. ajastimen käyttö tulipaloriskin vuoksi. Että näin.

Marketista muuten löysin tänään Cayenne Golden -chilejä. Pitihän niitä sitten kokeilla. Kapsaisiini teki tehtävänsä... Jos jättäis sen siemenkodan sitten vaikka syömättä seuraavasta palkosta.  :shock:

thp

Järvenpään Euromarketissa osui silmiin Elramin 2-nopeuksinen oskilloiva tuuletin. 9,90e ja kahden vuoden takuu, ostin pois.  :)

edit: Ja näköjään täysin äänetön ykkösasennossa.

edit 2: Kiinnitä osina toimitettavassa tuulettimessa ainakin edes joko potkurin suojaverkko tai se propellin kiinnityssokka.  :shock:
Capsicum misinformation on message boards since 2006

Paprikaana

minulla on ehkä reilun kuukauden vanhoja chilin alkuja tuloillaan, mutta nyt huomasin täällä tuuletuskeskusteluja. Minkä takia niitä täytyy tuulettaa, ja onko vaarallista että en ole tuulettanut? täytyykö lähteä etsimään tuuletin kaupasta?? :?:
Il Mondo Cambia, Io No!

Pertsa

tuulettamista tarvitaan mm. valaistuksesta syntyvän lämmön kurissa pitämiseen. sekä kun tuuletin heiluttaa kasvia, se vahvistuuu ja näin ollen pystyy tuottamaan enemmän satoa.
itellä on 2 tuuletinta jatkuvasti päällä, ovat välttämättömiä natikan takia...
Meillä määrää Nainen!

Fatalii

Näin on, ja ilmanvaihdon kannalta muutenkin oleellinen osa tehokasta kasvua.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Paprikaana

minulla kun ei ole vielä edes kunnon lamppua.. sellaisella pitkulaisella kirjoituspöytälampulla olen valaissut jossa taustalla on sellasta folion näköistä juttua :oops: mistähän saisi halvan lampun josta on jotain hyötyäkin? tuleeko muuten kalliiksi sähkölaskut kun pitää olla lamppuja ja kaikenmaailman tuulettimia jne? tekisi mieli kyllä ostella kaikkia hienouksia chilin kasvatukseen, mutta opiskelija budjetilla ei kummoisia ostella.  :roll:
Il Mondo Cambia, Io No!

Paprikaana

toi mun ensimmäinen ja suurin ei ees pysy omin avuin pystyssä... ja se on VASTA 10 cm!!! en mä tiennyt alussa että sitä pitää tuuletella. kerkeääkö se vielä vahvistumaan, vai heitänkö pois?? voiko sille edes tehdä enää mitään?
Il Mondo Cambia, Io No!

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"toi mun ensimmäinen ja suurin ei ees pysy omin avuin pystyssä... ja se on VASTA 10 cm!!! en mä tiennyt alussa että sitä pitää tuuletella. kerkeääkö se vielä vahvistumaan, vai heitänkö pois?? voiko sille edes tehdä enää mitään?

löytyykö kuvaa?
Meillä määrää Nainen!

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"toi mun ensimmäinen ja suurin ei ees pysy omin avuin pystyssä... ja se on VASTA 10 cm!!! en mä tiennyt alussa että sitä pitää tuuletella. kerkeääkö se vielä vahvistumaan, vai heitänkö pois?? voiko sille edes tehdä enää mitään?

Kokeile istuttaa seuraavassa ruukunvaihdossa niin syvälle kuin mahdollista(ensimmäisten tai toisten oikeiden lehtien tasalle). Siihen saakka tue ja tuulettele mahdollisimman hyvin.
Joo.

tellie

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"minulla kun ei ole vielä edes kunnon lamppua.. sellaisella pitkulaisella kirjoituspöytälampulla olen valaissut jossa taustalla on sellasta folion näköistä juttua :oops: mistähän saisi halvan lampun josta on jotain hyötyäkin?

Riippuu siitä miten määritellään "jotain hyötyä" :) Jotain hyötyä on jo ihan tavallisista loisteputkista. Keskustelua erilaisista valaistusvaihtoehdoista ym. löytyy lähinnä tuosta edistyneestä kasvatuksesta.

Toistaiseksi yleisimmät ratkaisut taitavat olla
- natikat (suurpainenatriumlamput)
- eslit (esl, saatavuus ei kovin kummoinen ja hinta suhteellisen suolainen)
- loisteputket (hinta <3)

Jos sinulla on siinä kirjoituspöytälampussa tavallinen hehkulamppu, niin siitä on yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä: kuumentaa, ja spektri on kasveille heikonlainen. Energiansäästölamppu olisi parempi. Itsellä on tällä hetkellä "energiansäästökasvilamppu", jonka merkkiä en valitettavasti muista varmasti (Floraset? Kuitenkin niitä sai ihan tavallisista kaupoista alle vitosella) - kasvattaa taimia kohtuullisesti verrattuna akvaarioloisteputkeen, noin minun kokemusteni mukaan, jotka tosin ovat kohtuullisen rajallisia.

Kun valaistusta miettii, niin hyvä olisi myös miettiä, mitä sen keinovalon kanssa haluaa tehdä. Esikasvatus? Talvehdittaminen? Sadotus? Tietty mitä enemmän tulosta tarvitsee keinovalon avulla, sen parempi valo on syytä olla. Ja jos raha ei ota vastaa (löl ettenkö paremmin sano) niin mitä sitä heikompaan tyytymään vaikka ihmeitä ei tarvitsisikaan.

Edit: näppäilyvirhe

Mapa

Ehkä apua voisi olla tuki kepeistä...
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

svalli

Lainaus käyttäjältä: "tellie"
- eslit (esl, saatavuus ei kovin kummoinen ja hinta suhteellisen suolainen)

Korjatkaa, jos olen vaarassa, mutta eikos esleja ole kaikki energy savings lamps, eli ne hehkulampun tilalle ruuvattavat loisteputket, joissa on elektroninen sytytin mukana.

Tavallisia pienitehoisia esleja kai saa Suomestakin suhteellisen edullisesti? Suuritehoisemmat ja kasvien kasvatukseen viritetyilla spekterilla olevat eslit on sitten niita harvinaisempia ja kalliimpia.

Ite olen taimia valaissut sellaisella pitkulaisella kirjoituspoytavalolla, jossa on pikkuinen loisteputki (esl), seka kahden pitkan loisteputken valaisimella (tavalliset cool white ja warm white putket) ja tavalliseen kantaan ruuvatulla pienitehoisella eslilla. Loisteputket saa pitaa aika lahella kasveja.

Tuuletukseen olen kayttanyt 12 V puhallinta, joita kaytetaan kaikenlaisissa laitteissa sisapuhaltimina (vahan suurempi kuin tietokoneen puhallin).

Aikaisempina vuosina en taimia tuuletellut, mutta huomasin, etta se pienentaa suuresti shokkia ulos vietaessa. Sisalla kasvaneitten kasvien lehdet eivat kestaneet ulkona pientakaan ilmavirtaa. Varsinkin tomaatinlehdista tulee ohuita ja leveita tuulettomassa tilassa ja ne menevat ihan ruttuun pienestakin tuulesta.

Olettasin etta se 10 cm taimi on kasvanut liian heikolla valolla pitkaksi ja honteloksi. Laita se poytalamppu 10-20 cm paahan taimesta, niin se saattaa viela vahvistuakin.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Jyrge

Sup?!