Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

snu

Miksei gekoilla ja kumppaneilla kasva chilejä kavereina? Onhan niitä pieniäkin lajeja...
#419
Eksyminen on suotavaa.

AndyLine

snu: nojoo, ehkä tuohon 100h sisältyy myös ruskean pullon kanssa visiointia :)  Elegantti, siinäpä se onkin homma, että saa kaiken hässäkän piiloon. Varsinkin kun ajatuksena ois käyttää lamppua tosiaan vaikka biljardipöydässä(saahan sitä haavella) ja sillon ei sais sisäpuolellakaan olla rumia johdotuksia, kuristimia yms.

Sähköhommat otti aikansa kun piti keksiä puhaltimille kytkennät. Eli puhaltimet on 24v ja muuntaja 17v. Tehon säätö on hoidettu siten että normaalisti puhaltimet ovat rinnan ja puoliteholla sarjassa. Siitä nuo kuvassa näkyvät vaihtavat releet.Johtoa meni lamppuun kaikkiaan n.20m.

Paljon oli myös "yritä ja erehdy" metodia. Siitä hyvänä esimerkkinä ao kuva kun yritin epätoivoisesti taivuttaa peltiä itse ruuvaamalla tiheään sekä räikkäliinoilla :) Taipuihan se, harjakatoksi :oops:



Jos tekis toisen niin syntyis puolta nopeammin ja puolta parempi :)

Sauli Särkkä

Lainaus käyttäjältä: "snu"Miksei gekoilla ja kumppaneilla kasva chilejä kavereina? Onhan niitä pieniäkin lajeja...


En usko, että valo riittää kovin kummoisiin kasvatuksiin. Kokeillahan toki aina voi ;)

Myin juuri tuon monimetallinkin pois ja tarkoitus olisi mahdollisesti idätellä/esikasvatella alkaen tuosta vuodenvaihteelta joitakin risuja hiljalleen kesää varten. Pitää tutkailla..tuolta Tokmannilta saattaisi vieläkin löytyä paremmansävyistä T5-valaisinta sis. tuubin alle parin kympin hintaan, tehojakin taisi olla 21W.

Gekot saapuukin näiltänäkymin vasta tiistaina, mutta saapuvatpa kuitenkin. Toivotaan, ettei Matkahuolto pakasta elukoita..


-Sale
Sauli Särkkä

#002

Soppamies

Lainaus käyttäjältä: "AndyLine"Sähköhommat otti aikansa kun piti keksiä puhaltimille kytkennät. Eli puhaltimet on 24v ja muuntaja 17v.

Eikös nyt 24V flektit toimi varsin pätevästi 17V jännitteellä?
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

AndyLine

Toimii juu, mutta halusin vielä hiljaisemman nopeuden kun katselee vaikka töllöä. Sarjaan kytkettynä nuo on lähes äänettömiä. Ilmavirta on tietty aika pieni sillon, mutta vie se pahimmat lämmöt silti pois.

sliatz

Mulla olis 2kpl 23W energiansäästö lamppuja!
Riittäneekö vai tartteeko enemmän? :s
**

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "sliatz"Mulla olis 2kpl 23W energiansäästö lamppuja!
Riittäneekö vai tartteeko enemmän? :s


Hyvin riittää, ainakin yhdelle... Alkuun monellekin. Ja ulkona on se iso lamppu - ainakin kesäisin.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

sliatz

Montas 23W energiansäästölamppuu joudun ostaa, et voisin kasvattaa tos 3-4 puskaa? :)
**

snu

Riippuu ihan puskan koosta. Jos sulla on hyvät heijastimet, niin yksikin riittää 30cm puskiin asti.

Varmaan noi 2 riittää aika pitkälle, kun vaan kasvit mahtuu niiden alle.
#419
Eksyminen on suotavaa.

sliatz

Anteeksi häiriö taas, mutta mistä voisin tilata natikan halvalla? :)
**

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "sliatz"Anteeksi häiriö taas, mutta mistä voisin tilata natikan halvalla? :)


www.viherpeukku.com

www.finnparttia.fi
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Clark

Finnparttialla kasvihuonevalaisin KASVI 400S tai HALLI 400S sarjan lamput natikalle maksavat 84€ ja 99.90€ (ilman alvia). Sisältääkö tuollainen valaisin jo kuristimen ja syttyttimen, ja ainoastaan itse lamppu puuttuu? Vai onko kyseessä pelkkä heijastin, jonka ulkopuolelle tarvitaan vielä kuristin ja sytytin?

Entä toimivatko samankokoinen natikka ja monimetallilamppu samalla kuristimella ja sytyttimellä?

Clark

Tuolla darkkis kertoikin, että sama kuristin käy niin SpNa:han kuin monimetalliinkin.

400W monimetallilamppu antaa 32000 lumenia, joka on 80lm/W. Parhaimmista 36W:n loisteputkista saa yli 90lm/W. Pitääkö siis paikkansa, että loisteputket ovat parempia kuin monimetallilamppu, koska niitä voi pitää lähempänä kasvia? Tosin monimetallia ja natikkaa vaihtamalla selviää yhdellä lampulla.

snu

Tarvitset melkoiset heijastinviritelmät ja älyttömän määrän tilaa, että saat 11kpl 36W loisteputkista suunnattua valon yhtä pienelle alalle, kuin mihin yhdellä 400W natikalla sen saa helposti. Siksi natikka on parempi kasvatukseen. Ei riitä, että valoa tulee paljon/watti, vaan pitää mitata kasvin pinnalle saadun valon määrä/watti.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Clark"Finnparttialla kasvihuonevalaisin KASVI 400S tai HALLI 400S sarjan lamput natikalle maksavat 84€ ja 99.90€ (ilman alvia). Sisältääkö tuollainen valaisin jo kuristimen ja syttyttimen, ja ainoastaan itse lamppu puuttuu? Vai onko kyseessä pelkkä heijastin, jonka ulkopuolelle tarvitaan vielä kuristin ja sytytin?

Entä toimivatko samankokoinen natikka ja monimetallilamppu samalla kuristimella ja sytyttimellä?


Mulla on juuri tuo KASVI 400 S, siinä tulee mukana kuristin ja sytytin - lamppu pitää tilata erikseen. En kyllä muista oliko siinä liitäntäjohtoa mukana - arvatenkin ei.

Natikka ja monimetalli toimivat käsittääkseni. Ainakin Finnparttia myy sytytintä, joka sopii molemmille ja kuristinhan vain rajoittaa virtaa - sen vain on oltava teholtaan lampulle sopiva.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Clark

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Mulla on juuri tuo KASVI 400 S, siinä tulee mukana kuristin ja sytytin - lamppu pitää tilata erikseen. En kyllä muista oliko siinä liitäntäjohtoa mukana - arvatenkin ei.

Natikka ja monimetalli toimivat käsittääkseni. Ainakin Finnparttia myy sytytintä, joka sopii molemmille ja kuristinhan vain rajoittaa virtaa - sen vain on oltava teholtaan lampulle sopiva.


Kiitos tiedosta. Itselleni ajattelin hankkia 250W:sen lampun, koska minulla ei ole erillistä "kasvihuonetta", ja haluan vielä itsekin mahtua valon sekaan. Tiedän, että natikan hyötysuhde kasvaa suurempaan lamppuun mennessä, mutta huomasin, että monimetallilla näin ei käy, vaan se oli sama 250W ja 400W:lle. Ja todennäköisesti käy niin, että monimetallia tulee valon miellyttävyyden vuoksi poltettua enemmän.

Finnparttialla 250W lamput maksavat: natikka 19,80€ ja monimetalli 43,00€ (+alvit).

Vieherpeukun tarjonnasta löytyy kaksi vaihtoehtoa, jossa Helle 250W on vastaavan näköisessä kotelossa kuin KASVI 400S. Hintaa 135€ polttimon kanssa.

Eli täytyypä käydä Viherpeukussa ensin tutustumassa Helteeseen, ja sitten tarvittaessa tilata monimetallipolttimo Finnparttiasta.

Soppamies

Päätin "lopettaa" pelleilyn E27-tuikuilla ja rakensin makuuhuoneeseen 160x40cm lundiahyllyn (yh!) 150x35cm 2-putkisella (4000K) loistarivalaistuksella. Hieman kyllä oudoksuttaa tuo tehonkulutus mitä mittarin mukaan rasiasta ryöstetään. 2x58W pitäisi maalaisjärjen mukaan summautua 116W:ksi, ei 152W:ksi. :-O

Noh, ehkä nämä uudet putket lämmettyään... Oh s**t, nyt jo 153W!
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

Volitans

Sulla on varmaan tavanomainen kuristin ja sytyttimet? Kuristin lämpenee huomattavasti ja siten vie teho itse putkien lisäksi. Elektroniset liitäntälaitteet vievät huomattavasti vähemmän.

Minulla ei nyt ole antaa mitään tarkkaa lukemaa, mutta:

Kasveilla on nyt 5x36 W:set kuristimilla käytössä - kuristimien (5 kpl) pintalämpötila on n. 72 C. Olohuoneen säädettävät elektronisella liitäntälaitteella olevat 2x58W:nen liitäntälaite täysteholla tuottaa pintalämpötilaa suunnilleen samankokoisella alueella n. 30 C.

Jos hieman lohduttaa, niin kuristimet ovat myös SpNa-valaisimissa.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Emuli90

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Sulla on varmaan tavanomainen kuristin ja sytyttimet? Kuristin lämpenee huomattavasti ja siten vie teho itse putkien lisäksi. Elektroniset liitäntälaitteet vievät huomattavasti vähemmän.

Minulla ei nyt ole antaa mitään tarkkaa lukemaa, mutta:

Kasveilla on nyt 5x36 W:set kuristimilla käytössä - kuristimien (5 kpl) pintalämpötila on n. 72 C. Olohuoneen säädettävät elektronisella liitäntälaitteella olevat 2x58W:nen liitäntälaite täysteholla tuottaa pintalämpötilaa suunnilleen samankokoisella alueella n. 30 C.

Jos hieman lohduttaa, niin kuristimet ovat myös SpNa-valaisimissa.

Nyt joku näppärämpi kaveri vielä laskee noista lämpötiloista tehon jotta saadaan tarkkaa tietoa :wink:

Soppamies

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Sulla on varmaan tavanomainen kuristin ja sytyttimet?

Kyl. Kuristimet ja sytyttimet ovat ne mitkä kyseisen törkyhintaisen (karvan alle 100e) Bauhaus-muovilampun mukana tulivat. Kaiken lisäksi pitää kyllä melkoista surinaa/hurinaa tuo vehje päälläollessaan. Pääseekö äänestä eroon pelkästään elektronisilla sytyttimillä, vai kuristinko sitä mekkalaa järjestää?

Niin ja putket ovat Osramin 58W "+20% daywhite activet". Kun tuota ylimääräistä tehonkulutusta on kerran noinkin paljon, niin alkoi jännittää, että palaakohan tuo koko Lundia kohta (kuristimien kohdalta). :-p
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet