Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Torakka

joo kannataa ehdotomasti. tullettimeksi suosittelen turbiinia jostain lentokoneesta. kannataa myös käydä vaikka kaatamassa vaahtera siitä saat hyvän tuki kepin kasvillesi.

Kärsä Babar

Kaikkea ei aina löydy vaikka kokeilisi etsiäkkin, varsinkin kun nämä ketjut on täynnä tällaista kuin tässä viimeiset viestit. Jos ei ole mitään järkevää asiaa niin jättäkää mielummin kirjoittamatta.
Kiitos.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

calm

Lainaus käyttäjältä: mattson - heinäkuu 13, 2011, 09:17:33 ap
tilaatko sähärin vaihtamaan rasiat? -> varmasti vaihtaa samaan rahaan myös sen pistokkeen tai on aika kyrsä jannu...


Ei muuten vaihda. Todennäköisesti kun joutuisi tekemään rakenteellisia muutoksia itse valaisimeenkin, että siitä tulisi määräysten mukainen.

Juseq

Ja omien standardien mukaiseksi sen saa kuitenkin todennäköisesti yhdellä/kahdella ruuvimeisselillä (+sivarioptiolla) niin kyllä se siitä itsekin ruuvautuu melko helposti!

sorrii

Jep: turhaa lätinää kuulee/näkee paljon...

Akvaterran pikkuledistä en tiedä, mutta VP'n 12W ledi passiivisella jäähyllä on paras ostos aikoihin!
Toki piti siitäkin askarrella pois suuntaavt linssit ...

Jos joku väittää, että tällainen 12 tai 15 wattinen [laskutavasta riippuen: 12 kpl 1W ledejä niissä yleensä on ja kulutus 15W] vastaa n. 80W purkausvalaisinta, niin voi olla tässä tapauksessa ettei valehtele kovin paljon ...
Mulla lähti puolikuollut omnicolor uuteen kukintaan ja hedelmien tuottoon yksistään tällä. Myöhemmin oon antanut lisävaloa aji cristaleille, jotka on aika varjoisan ikkunan edessä: kyllä se näkyi parissa viikossa, kun alkoi kukkaa pukata. Samaa temppua ol kokeillut 30W esl'n avulla onnistumatta saamaan mitään näkyvää. Ledit toimii kyllä, mutta aika lähellä pitää olla ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tsilizoo

lurps alko tekee mieli 12w vp:n ledi spottii :)

Torakka

Lainaus käyttäjältä: calm - heinäkuu 14, 2011, 10:37:32 ap
Lainaus käyttäjältä: mattson - heinäkuu 13, 2011, 09:17:33 ap
tilaatko sähärin vaihtamaan rasiat? -> varmasti vaihtaa samaan rahaan myös sen pistokkeen tai on aika kyrsä jannu...


Ei muuten vaihda. Todennäköisesti kun joutuisi tekemään rakenteellisia muutoksia itse valaisimeenkin, että siitä tulisi määräysten mukainen.



en tie ketä vuokralainen ton tänne jätti. kun hain entiseltä vuokralaiseltani avaimet pois sillon kun ite muutin tähän niin se sano että toi loistari on ollu täällä että hän ei sitä ole käyttänyt. Katselin sillon loistaria ja se on ainakin sähkömiehen asentama/tekemä kun sinne on laitettu ihan tarrat työstä.

sorrii

Sellainen pyöreä töpseli joka ei sovi maadoitettuun pistorasiaan taitaa olla aikas muinaisjäänne. Idea lienee ollut sen käytössä, että niitä laitetaan laitteisiin joita ei saa käyttää kosteissa tiloissa: Yleensähän maadoitetut rasiat on keittiössä, kylppärissä, autotallissa -ehkä- ja koteloituna ulkona. Jos nyt siihen vaihtaa töpselin joka sopii maadoitettuun rasiaan, mutta ei ole maadoitettu, niin eipä se vaadi "rakenteellisia muutoksia" valaisimen sisään. Jos sen sitten haluaisi maadoittaa [metallirunkoinen valaisin?] niin pitää vaihtaa kolmikarvainen johto ja se töpseli, elleisitten olekin alunperin maadoitetulla johdolla, johon joku on itse vaihtanut uuden maadoittamattoman töpselin ja jättänyt maadoitusjohdon irti .... Näitä näkee kyllä.

Kyllähän nykyisin laitteissa joko on se maadoitettu johto, tai sitten litteä europistoke, joka sopii maadoitettuun rasiaan. Eihän se haittaa sinänsä mitään jos kytkee maadoittamattoman laitteen maadoitettuun rasiaan. Eri asia sitten on jos kytkee maadoittamattoman putkitelkkarin suhkukoppiin ... IP666 ?!

Tokihan kannattaa sähkäriltä kysyä, jos sellainen käy muutenkin kotona. Mä en sähkömiestä kutsuisi jos tiedän ja osaan itse; sähkömies veloittaa tunnista arkkitehdin päiväpalkan ... ja tällaisen chilipään kuukausinamirahan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

PS: Tietokoneissa yms. laitteissa on yleensä maadoitettu johto ja pistoke sekä käyttöohjeissa maininta että kytkettävä maadoitettuun ja jännitesuojattuun pistorasiaan! Mä en oo nähnyt koskaan vielä maadoitettua pistorasiaa kuitenkaan kerrostaloasunnon olohuoneessa, makuuhuoneessa tai muissakaan huoneissa; ainoastaan kosteissa tiloissa, joihin harvoin tietokoneita tuodaan. Jos sitten joku tuliterä tietokone hajoaa, niin myyjä, huolto, maahantuoja tms. voisi evätä takuun koska laite on kytketty ohjeiden vastaisesti ...
Ei ne oo noi sähkömaaräyksetkään aina ihan kaikenkattavia ja huomioonottavia.
Varsinaisissa toimistoissahan kyllä rasiat on maadoitettuja ja tiesmiten suojattuja. Eivät ole kuitenkaan tietokonemyyjät koskaan kyselleet minkälaisessa pistorasiassa se kovalevy nyt possahti.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Torakka

pyydän sähkärin ihan vaan siksi että jos joku juttu meneekin sitten rikki yms. niin vakuutus ei sitä korvaa jos pistokkeet olen itse vaihtanut. ja tässä taloyhtiössä jossa asun niin pitää tuosta pistokeiden vaihdosta tehdä muutostyö ilmoitus ja siihen ei varmasti tule kelpaamaan että vaihdoin pistokeet itse(koska en ole sähköalan ammattilainen). Esim hommasin tiskikoneen ja siitä piti tehdä  muutostyö ilmoitus sekä myös siitä että siihen laitettiin muutamasta lastulevystä kansi ja "seinä".

sorrii

Joo. Ilman muuta pistorasiat pitää vaihdattaa ammattilaisella. Itsekin oon taloyhtiön hallituksessa ja jopa suojelupäällikkö, vaikkakin huono, vastuuton ja passiivinen  :scyth:

Mä tarkoitin, etten jotain johdonpäätä eli töpseliä varten sähäriä tilaisi. Onhan noita laitteita tullut itse räpellettyä, kuten tietokoneita [matalavirtaista, mutta herkkää!], mutta myös natikan kytkeskelin hamppufoorumin asiantutevin neuvoin; listeputkista on tullut kytkettyä sellaisia kolmen listavalaisimen pattereita rinnan; jatkojohtojen kanssa on joutunut olemaan välillä aika luova. Nehän tosipaikan tullen -ellei itse ole palanut- voi kerätä äkkiä piiloon jos joku pikkuongelma tulisi  8)

Kyllähän jokainen joutuu ottamaan itse vastuunsa siitä mitä tekee ja varmaan vaihtelee se kyky arvioida omia taitoja ja tietoja. Mä oon tehnyt itse hyvinkin kiellettyjä juttuja, mutta hyvin huolella oon ottanut selvää ja kysellyt ohjeita ihka oikeilta ammattilaisiltakin, välillä. Loppuisi tällainen harrastus seinään, jos joutuisin olemattomista tuloistani makselemaan jotain ammattimieten palkkioita. Mä oon itse korjaillut toisten tietokoneita melkein ilmaiseksi, niin saanhan mä tiet apujakin tarvittaessa näiltä talon ammattilaisiltakin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 15, 2011, 10:47:26 ap
PS: Tietokoneissa yms. laitteissa on yleensä maadoitettu johto ja pistoke sekä käyttöohjeissa maininta että kytkettävä maadoitettuun ja jännitesuojattuun pistorasiaan! Mä en oo nähnyt koskaan vielä maadoitettua pistorasiaa kuitenkaan kerrostaloasunnon olohuoneessa, makuuhuoneessa tai muissakaan huoneissa; ainoastaan kosteissa tiloissa, joihin harvoin tietokoneita tuodaan. Jos sitten joku tuliterä tietokone hajoaa, niin myyjä, huolto, maahantuoja tms. voisi evätä takuun koska laite on kytketty ohjeiden vastaisesti ...
Ei ne oo noi sähkömaaräyksetkään aina ihan kaikenkattavia ja huomioonottavia.
Varsinaisissa toimistoissahan kyllä rasiat on maadoitettuja ja tiesmiten suojattuja. Eivät ole kuitenkaan tietokonemyyjät koskaan kyselleet minkälaisessa pistorasiassa se kovalevy nyt possahti.

Voi se 115V koneen rungossa ilman maadoitusta tehdä häiriöitä/vahinkoa ja tuntua ilkeälle esim. metallisankaisilla kuulokkeilla kuunnellessa. Googlella löytynee tarkempaa selvitystä asiasta, varsinkin musiikkihärveleiden häiriöistä ja hajoamisista

Eikä se maadoitus ihan kylppäri/keittiö juttu pelkästään ole , eikä esim. maadoitettu ja maadoittamaton saa olla liian lähekkäin.
Kyllä niihin asennusmääräyksiin yleensä löytyy ne perustelut, vaikka turhille joskus tuntuvatkin. Maallikko tuskin tulee ajatelleeksi kaikkea, kun ei kaikki asentajatkaan.

Kannattaa näyttää se valaisin sille sähkärille, niin selviää voiko siihen vaihtaa suoraan  maadoitetun johdon tai sen euroläpyskän.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

VP-Lux

Hei,

Hienoa että on tullut tuloksia 12W spotilla, meille on tulossa samasta mallista 21W versio joka tulee olemaan hinnaltaan lähes sama 50 - 60 € . Ensi viikolla tulee malli kappale meille ja testaamme sitä muutamia päiviä, jos se on hyvä niin tilaamme suuremman määrän spotteja tehtaalta. Tosiaan nuo linssit ovat aika turhia kyseisissä polttimoissa kun itsekin niitä tutkailin tarkemmin, joten täytyy tästä tehtaalle laitella viestiä jos saisi vaikka version missä ei ole kyseisiä linssejä lainkaan.
Terveisin:

VP-Lux
010-526 11 70
www.vplux.fi

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 14, 2011, 15:14:22 ip
Jos joku väittää, että tällainen 12 tai 15 wattinen [laskutavasta riippuen: 12 kpl 1W ledejä niissä yleensä on ja kulutus 15W] vastaa n. 80W purkausvalaisinta, niin voi olla tässä tapauksessa ettei valehtele kovin paljon ...


Jos joku edes väittäisi. Nykyäänhän trendi on se, että kun kaupasta taaperretaan ulos ihan-sama-mikä-lamppu kainalossa, niin tieto sen ylimaallisesta kasvatusvoimasta on silkkaa rautaista faktaa. Ekat suositukset foorumille tippuvat joko heti ennen tai jälkeen kun lamppu on ruuvattu kuuppaan.

Jos nämä 12w ledit ovat mitään mitä olen nähnyt K-raudan lamppuosastolla, niin en kyllä heti lähtisi ostamaan niitä - ainakaan chilinkasvatustarkoitukseen. Jos joka planttua varten joutuu ostamaan 1-2 ledivaloa niin kyllähän siinä rahaa palaa. Samalla rahalla ostaa jo useamman ison eslin tai 36w loisteputkihärvätyksen jolla valaisee suurimman osan kasveista sekä loppuvuoden sähkölaskut.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

tsilizoo

Jokainen tallaa tyylillään.  Ja hifistely on kivaa (:

calm

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 15, 2011, 10:39:59 ap
Kyllähän nykyisin laitteissa joko on se maadoitettu johto, tai sitten litteä europistoke, joka sopii maadoitettuun rasiaan. Eihän se haittaa sinänsä mitään jos kytkee maadoittamattoman laitteen maadoitettuun rasiaan. Eri asia sitten on jos kytkee maadoittamattoman putkitelkkarin suhkukoppiin ... IP666 ?!


Paitsi siinä tapauksessa, kun siinä alkuperäisessä laitteessa on se pyöreä pistoke ja rane on tilalle vaihtanut/sorvannut/veistellyt maadoitettuun rasiaan menevän mallin. Ongelma ei ole laitteelle aiheutuva, vaan viallisen laitteen käyttäjälleen aiheuttama vaaranpaikka. Pyöreän pistokkeen laitteissa kun lähtökohta on se, että laitteen runko voi vikatilanteessa tulla jännitteiseksi, mutta käyttäjälle ei aiheudu vaaraa, kun lähettyvillä ei ole maadoitettua pintaa. Taisi olla vuosi 1990, kun asennusmääräykset muuttuivat ja sitä uudemmissa asunnoissa kaikki pistorasiat ovat maadoitettuja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suojausluokitus

sorrii

Oiskohan kele niin, etten oo vuotta 90 uudemmissa taloissa vieraillut ... Tää kuuluis varmaan osastoon "Mikä tänään naurattaa ..."
[ehkä sitä ei aina kylässä tuu katsottua pistorasioita]

Mitenkäs sitten jos pyöreän pistokkeen maadoittamaton teräslaatikko (joku vanha valaisin??) tulisi jännitteiseksi kuorestaan ja siihen sitten lääppäisee kätensä paljain jaloin parkettilattialla. Kyähän siitä varmasti ainakin kova tälli tulee; eikö tappava?!

Itse oon määräyksistä tietämättä ajatellut, että parasta olisi että kaikki on maadoittettu. Näihin tehokkaampiin valoihin ja veteen liittyvissä vehkeissä oon käyttänyt maadoitettua jatkojohtoa keittiöstä. Eipähän noi pienet vesipumput esim oo maadoitettuja mutta polttanevat sulakkeen hajotessaan muuten, ehkä. Pienellä riskillä kait tässä aina mennään ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 17, 2011, 10:44:18 ap
Mitenkäs sitten jos pyöreän pistokkeen maadoittamaton teräslaatikko (joku vanha valaisin??) tulisi jännitteiseksi kuorestaan ja siihen sitten lääppäisee kätensä paljain jaloin parkettilattialla. Kyähän siitä varmasti ainakin kova tälli tulee; eikö tappava?!


Kyllä se kirpaisee ja tuntuu häijyltä. Mutta tappavaksi en uskoisi, on tässä muutama tälli saatu vuosien varrella, pari jopa suoraan johdosta.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

vsw0

laitin chileilleni juuri 3 putkisen 120cm loisteputken :) kun saavat aurinkoa vain muutaman tunnin päivässä

◄♪► ←               ☼       
syökää nagaa se on hyvää!

Dkatz

Löysin eräästä sekatavarakaupasta Megaman Clusterlite HC01060i 60W E27 4000k lamppuja joiden käyttötarkoitus virallisesti vaihtoehto monimetallilampuille. Hinta 65,00€. Soveltuvatko nämä chileille?

likki: http://www.bltdirect.com/product.php?pid=10607&cat=1769