Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

MegaRatt44

Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 28, 2011, 21:28:58 ip
Mahdollisimman hyvä spektri on tärkeämpää kuin värilämpötila. Kannattaa ottaa se 5500K.


Ok. Vaikka onkin kalliimpi... Kiitti!
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

InkRose

Se täysspektrisyyskään ei takaa sitä että se on optimaalinen juuri chileille, mutta onpahan melko varmasti kohtuullisen lähellä auringonvaloa värintoistoltaan.

biblo

Kyllä ne taimet kasvaa yhtälailla tuon 2700K:n alla. Olen kasvattanut melko monella erilaisella lampulla ja todennut että ero on vain hiuksenhieno. Natikallakin pystyy kasvattamaan vaikka sen kelvinit on luokkaa 2100K.
"Grow food, not lawns"

InkRose

Pienihän se Chilivaarin vertailu oli ryhmien koon puolesta, mutta kyllä se minusta aika vakuuttava oli kuitenkin...

-V-

elokuu 29, 2011, 02:57:09 ap #2144 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2011, 03:01:26 ap käyttäjältä -V-
Ajaijaijai... tuohon muinaiseen Lival Globaliin sitten saa nykyään 5500K putken, ja vielä aivan hirveään hintaan. Postikulutkin päälle. Silti vähän tekis mieli...

EDIT: Ei nyt kyllä varsinaisesti liittynyt chilien kasvatukseen. Olen mä tolla (~10v vanhalla 2700K putkella) kyllä muutamaa taimea joskus pitänyt hengissä ihan onnistuneesti vähän sirkkalehtiä pidemmällekin.

InkRose

Kyllähän ne toimii. En suinkaan sitä tarkoittanut etteikö niilläkin kasvaisi.

Itse vain huomasin hyvin konkreettisesti tuon 2x18W valaisimen kanssa että 840 (eli 4000K) putki houkutti pikkutaimia huomattavasti 827:aa (2700K) paremmin, siis saman varjostimen alla, samalla etäisyydellä. Johtunee kyllä etupäässä siitä, että 840 putki oli paitsi vähän valovoimaisempi (lumeneissa mitattuna kylläkin), mutta kyllähän se myös säteilee paljon enemmän niitä lyhyitä sinisiä aallonpituuksia, taivaan sävyjä.

Chilitatti

Lainaus käyttäjältä: Ramihu - elokuu 23, 2011, 23:05:00 ip
Ite varauduin tuohon lisävaloon nyt jo, tosin meni natikan osto niin että 400 ostin kotosalle, niin kirkas ettei tämmösessä yksiössä saa tarpeeks piiloon niin palautin ja vaihoin tollaseen 220w megaluxiin + muutamat pikkueslit! lisävaloa nyt syksylle ja noilla varmaan peruskasvattelee ilman satoa talven yli.


Itse olen kanssa päätynyt samoille linjoille kun ei tällasessa koirankopissa varmaan kestä tollaista pientä aurinkoa mollottamassa. Pitää varmaan laittaa tilaukseen joku 250W tjs esli.

Sabai

Minkälaisia systeemejä olette näperrelleet energian säästölampuille jotka tulevat tavallisesta heijastimesta ulos? Pistäkää kuvia myös. Ajattelin ostaa tavallisen kangasvarjostimen ja asentaa sen jotenkin kiinni lamppuun ja laittaa jonkun hopeateipin tai jonkin sinne sisäpuolelle heijastamaan. En tiedä onko tuo järkevää/käytännöllistä.

sepi

Mitenköhän sinkitty pelli mahtaa toimia heijastimena? Pinta on kyllä kirkas mutta olisikohan parempi esim laittaa kiiltävää teippiä sisäpintaan tai alumiini foliota? Töissä tuli kanttailtua kahdelle esl:lle tollanen heijastin, olisin tehnyt muuten rosterista mutta 3mm oli ohuinta eli ''hieman'' liian jykevä olisi tullut..

PP

Lainaus käyttäjältä: sepi - syyskuu 07, 2011, 19:07:32 ip
Mitenköhän sinkitty pelli mahtaa toimia heijastimena? Pinta on kyllä kirkas mutta olisikohan parempi esim laittaa kiiltävää teippiä sisäpintaan tai alumiini foliota? Töissä tuli kanttailtua kahdelle esl:lle tollanen heijastin, olisin tehnyt muuten rosterista mutta 3mm oli ohuinta eli ''hieman'' liian jykevä olisi tullut..


Itse vetäisin valkoisella maalilla. Folio tai alumiiniteippi heijastaa hyvin, mutta valkoinen heijastin tuottaa tasaisemman valon.

Lampsu

http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=2/207

Onko tuo ihan koko natikka setti? Vai puuttuuko tuosta jotain? Tuommoinen ois tarkotus tilata mut ensikertalaisena ja tietämättömänä täytyy hieman tarkistella ensin :)

Pawni

Lainaus käyttäjältä: Lampsu - syyskuu 10, 2011, 01:06:51 ap
http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=2/207

Onko tuo ihan koko natikka setti? Vai puuttuuko tuosta jotain? Tuommoinen ois tarkotus tilata mut ensikertalaisena ja tietämättömänä täytyy hieman tarkistella ensin :)


Kyllä ainakin mun ymmärtääkseni pitäis olla kaikki tossa; poweri, lamppu, kanta, heijastin & piuhat. Korjatkaa jos väärässä :)
Ensimmäistä satoa odotellessa... :)

Whili

Lainaus käyttäjältä: Lampsu - syyskuu 10, 2011, 01:06:51 ap
http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=2/207

Onko tuo ihan koko natikka setti? Vai puuttuuko tuosta jotain? Tuommoinen ois tarkotus tilata mut ensikertalaisena ja tietämättömänä täytyy hieman tarkistella ensin :)

ihan OK setti , chilit tykkää

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: Lampsu - syyskuu 10, 2011, 01:06:51 ap
http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=2/207

Onko tuo ihan koko natikka setti? Vai puuttuuko tuosta jotain? Tuommoinen ois tarkotus tilata mut ensikertalaisena ja tietämättömänä täytyy hieman tarkistella ensin :)


Kyllä siinä on kaikki tarvittava.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Sabai

Näyttää olevan kahta mielipidettä asiasta "2700k lamput kukkimiseen ja 6400k lamput kasvuun" -aiheesta. Toiset väittää noin ja toiset sanoo vahvasti että tuo ohje on vain eräälle pahamaineiselle kasville. Kuinkahan on asianlaita oikeasti, koska kukkivia kasvejahan ne chilitkin ovat?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Sabai - syyskuu 10, 2011, 10:39:55 ap
Näyttää olevan kahta mielipidettä asiasta "2700k lamput kukkimiseen ja 6400k lamput kasvuun" ...

Tässä tulee kolmas: 5500K käy kaikkeen.
Siinähän chilit kasvavat ja kukkivat komeasti ja vieläpä tuottavat satoakin. Auringossa siis.

Jos haluat uskoa jotakin muuta, todista se meille. Järjestä chileillesi tasapuoliset kasvuolot erilaisissa valoissa. Ja anna kaikkia valoja yhtä paljon. Monikin on tehnyt äkkivääriä johtopäätöksiä, kun vertailussa on ollut 70W loisteputkea ja 400W natikkaa.

DoZe

Minä ajattelin yrittää pärjätä talven yli loisteputkilla. Chilien yllä roikkuu katosta 2kpl 2x36w (120cm) loisteputkiviritelmiä. Bauhausista sai noita "Yleisvalaisin Works" valaisimia 25e hintaan. Sähköjohto pitää itse laitella (ruuvata sokeripalaan) mutta muuten ihan hyvän oloinen paketti. Cool white taisi putkien kyljessä lukea.

MegaRatt44

Hyvin noilla pärjää. Tarpeeksi on tehoa ja vielä kahdet valasimet. Cool White on noin 4000-4500 kelviniä. Sanoisin, että noilla putkilla pärjää mainiosti, joten älä huoli!
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

DoZe

Nuo putkethan ei paljoa maksa. Ajattelin vaihtaa nuo jossain vaiheessa 5500-6400K putkiin.

Lihamestari

Mä taisin maksaa omista Osramin 36w 954 putkista 10/laaki ja omasta mielestä toimii ihan mukavasti!

Tosin avokilta tullut palaute oli seuraavaa, kun ekaa kertaa näki partsilta hohkaavan kajon, "Näyttää joltain huumelaboratoriolta"! ;D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn