Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

PP

Lainaus käyttäjältä: Mattson - lokakuu 11, 2011, 23:06:17 ip
Noi kaikki ledilamput on todistettu tuhanteen kertaan hyödyttömiksi näissä hommissa...


Valkoisia ledejä ei taida olla kukaan edes kokeillut. Jos ei jo ole niin pian (jos vuosi-kaksi on pian) pitäisi olla saatavilla loisteputkien lm/W-arvoihin pääseviä valkoisia ledilamppuja. Valkoiset ledit tuottaa laajan spektrin, joten hyvien sellaisten pitäisi kaiken järjen mukaan toimia siinä missä loisteputkienkin.

Asaxi

Tietoa tietoa....



Eli eka kuva kertoo RGB ledin spektristä ja toinen kuva kertoo valkoisen valon spektristä...
toisin sanoin valkoinen led on RGB lediä huonompi tuottamaan punaista väriä...
niin että toimisikohan sellainen viritelä että laittais nuita RGB ledejä monen monet rivistöt ja jättäisin vihreän pois (rgb ledissä 3 sinsääntuloa: red green ja blue).
tuolta honkongista tilattuna tollane RGB nauha olisi tosi edullista ja pienelle alueelle saadaan jopa noin 50W led tehoa...

Elikkä... onko miun puheissa mitään järkeä vai puhunko ihan puuta heinää lämpimikseni.... ???
Push it to the limit!

Jabe

lokakuu 12, 2011, 01:19:43 ap #2322 Viimeisin muokkaus: lokakuu 12, 2011, 01:22:18 ap käyttäjältä Jabe
Onko kokemuksia Viva-Liten täysspektri lampuista.
Eli ajattelin hankkia 2kpl Viva-Liten T5 35w loisteputkia, värispektri 955 (muita ei ole), väittävät värintoistoindeksiksi yli 96.
Onko hyvä ostos, vai pitäisikö hankkia jotain muuta? T5 35W pitää putken kuitenkin olla.
Tässä esite Viva-Lite lampuista, tuossa ei puhuta kyllä loisteputkista suoranaisesti.
http://www.adlux.fi/public/pdf/vivalites.pdf

sorrii

Noita Hotti-valaisimia on Tampereen IKEA'n poisto-osastolla useita kappaleita 9,xx€ hintaan, eli alle kympilä ...
Oli ainakin vielä eilen yli 5kpl. Pirun painava siinä se kupu, kun on aika paksua peltiä, ja sisällä vielä opaalikupu lisänä pehmentämässä valoa.
Ei siis Tertialin varsi kyllä pidä sitä edes ilman polttimoa. Mä hetken harkitsin sellaisia riviin kolme-neljä ikkunan eteen, kukapöydän päälle.
(päätin tyytyä kolmeenkymmeneenseitsemään ennestään ylimääräiseen viritykseeni...)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Aika hintavia ovat Vivalitet..
Eivät varmasti hintaan suhteutetuna ole sen tehokkaampia kuin vaikka bilteman halpikset. Se värintoisto toki on ihmissilmälle ja viihtyvyydelle hyvä homma, jos siitä on valmis maksamaan!

Mä oon ledejä kokeillut jonkun verran, enkä nyt sanoisi että ne hyödyttömiä olisi!
Led-finlandin 120W panelilla oon pitänyt kivasti hengissä koko keittiön täynnä kasveja talven yli.
Jos tuon sitten laittaa 20-30cm päähän kasvista tai parista, niin kyllähän se komiasti kukittaa ja tuottaa hedelmääkin. Hinta vaan verrattuna natikaan on aika kova, kun natikalla kasvattelee varmaan yhtä hyvällä menestyksellä kymmenkunta isoa kasvia - tai monimetallillakin, tiet.
Toisaalta mulle oli yllätys että VP'n myymä 12W ledispotti kukitti ja sai hedelmää aikaan hyvinkin yhdellä omnicolorilla keväällä.
Samoin kokeilin ihan piruttani yhtä 3W 3000K GU10-ledispottia, jonka ostin LiDL'stä [~7€] amppelin päälle, jossa oli kuolemaa tekevä cascabel; kyllähän sekin alkoi kovasti kukkia. Ja olettaisin aika merkityksettömäksi sen saaman hajavalon, joss oli ollut koko talven.

Hieno hommahan se on että tyypit jaksaa kehittää ja tutkia noita ledejäkin!
Sitten kun se 120W paneli oikeesti vastaa 600W natikkaa paprikankasvatuksessa ja saadaan niistä se tuulettimien hurina hiljennettyä samoinkuinmyös vähän inhimillisempi "päivänvalospektri", niin mä ostan kaksi sellaista, ja maksan niistä 300€/kpl ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 12, 2011, 15:40:30 ip
Aika hintavia ovat Vivalitet..

Ovat myös hyvin kestäviä ja lopulta edullisia.

ESL-täysspektrisestä on kokemuksia. 2006 ostin muutaman ja siitä asti on yksi loistanut pitkää päivää talvikaudet. Halpamerkkejä on pitänyt uusia monet siinä ajassa. Ne tulivat kalliiksi, mutta eipä sitä noin päin osata ajatella.

exa

Lainaus käyttäjältä: ChiliPola - lokakuu 12, 2011, 05:50:42 ap
Mulla on talvetettavien valona 4 x 58w loisteputkivalaisin, jossa lamppuina Philips 'TL'D 58W/965. Värilämpötila on 6500 K ja valoteho 3700 Lm / lamppu. Chilit kasvavat, kukkivat ja tekevät podeja kiitettävää vauhtia.


Mielenkiinnosta kysyn, että mistä hankit ja mihin hintaan? Itse kun olen juuri 2x58w loisteputkivalaisinta hankkimassa.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Jabe

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 12, 2011, 16:01:31 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 12, 2011, 15:40:30 ip
Aika hintavia ovat Vivalitet..

Ovat myös hyvin kestäviä ja lopulta edullisia.

ESL-täysspektrisestä on kokemuksia. 2006 ostin muutaman ja siitä asti on yksi loistanut pitkää päivää talvikaudet. Halpamerkkejä on pitänyt uusia monet siinä ajassa. Ne tulivat kalliiksi, mutta eipä sitä noin päin osata ajatella.
Pitääpi sillaiset Viva-Litet varmaan hankkia, kun tuo kauppa on samassa kylässäkin.
Tuohon hintaan pitää vielä sanoa että osaavat kyllä tuolla liikkessä hinnoitella, meinaan nettikaupan mukaan ostamani valaisin on heillä 170€ ja Vihannolta ostin saman 90€. Että taitaa noissa polttimoissa/putkissa olla myös reilusti ilmaa.
Kunhan saan valaisimen, niin näkee että sopisiko vaikka Philips MASTER TL5 HO 90 De Luxe 54W/950 145cm siihen, pituuden puolesta kyllä mutta tehojen...

Asaxi

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 12, 2011, 15:40:30 ip
Aika hintavia ovat Vivalitet..
Eivät varmasti hintaan suhteutetuna ole sen tehokkaampia kuin vaikka bilteman halpikset. Se värintoisto toki on ihmissilmälle ja viihtyvyydelle hyvä homma, jos siitä on valmis maksamaan!

Mä oon ledejä kokeillut jonkun verran, enkä nyt sanoisi että ne hyödyttömiä olisi!
Led-finlandin 120W panelilla oon pitänyt kivasti hengissä koko keittiön täynnä kasveja talven yli.
Jos tuon sitten laittaa 20-30cm päähän kasvista tai parista, niin kyllähän se komiasti kukittaa ja tuottaa hedelmääkin. Hinta vaan verrattuna natikaan on aika kova, kun natikalla kasvattelee varmaan yhtä hyvällä menestyksellä kymmenkunta isoa kasvia - tai monimetallillakin, tiet.
Toisaalta mulle oli yllätys että VP'n myymä 12W ledispotti kukitti ja sai hedelmää aikaan hyvinkin yhdellä omnicolorilla keväällä.
Samoin kokeilin ihan piruttani yhtä 3W 3000K GU10-ledispottia, jonka ostin LiDL'stä [~7€] amppelin päälle, jossa oli kuolemaa tekevä cascabel; kyllähän sekin alkoi kovasti kukkia. Ja olettaisin aika merkityksettömäksi sen saaman hajavalon, joss oli ollut koko talven.

Hieno hommahan se on että tyypit jaksaa kehittää ja tutkia noita ledejäkin!
Sitten kun se 120W paneli oikeesti vastaa 600W natikkaa paprikankasvatuksessa ja saadaan niistä se tuulettimien hurina hiljennettyä samoinkuinmyös vähän inhimillisempi "päivänvalospektri", niin mä ostan kaksi sellaista, ja maksan niistä 300€/kpl ...


Elektroniikka masentaja kun olen.... jos aikaa riittää ja löydän/kehitän hyvän LEDi setin ni voin ilmoitella....  :)
Push it to the limit!

jakob

Tuollaista ikea FOTOa oon vähän sillä silmällä katsellut. Osaako joku sanoa löytyykö samantyylistä lamppua halvemmalla? Tarkoitus olisi tuollainen bilteman 45W sinne laittaa joten kokoa sen mukaan.

-mtk-

Lainaus käyttäjältä: Jabe - lokakuu 12, 2011, 01:19:43 ap
Onko kokemuksia Viva-Liten täysspektri lampuista.


Itsellä talvisin käytössä valaisin jossa Viva-Liten 28W T5 putki, lähinnä hengissäpitotarkoituksessa. Yllättävän hyvin toimii, esim. Scarlet Lantern on sen alla jopa suostunut satoamaan vaikka valaisin on (esteettisistä syistä) reilusti (~80cm) hyllyn yläpuolella. Nyt on kolmas vuosi samalla putkella menossa, päällä siis noin 6-7kk vuodessa 14h/vrk.
Miellyttävä silmälle ja kissatkin tykkää köllötellä sen valossa. Kun tuo emittoi myös UV-valoa, se tosin kellastaa lähellä olevat valkoiset muoviesineet (ainakin valaisimen sisällä olevan ballastin) ja haperruttaa esimerkiksi valaisimen johdotuksissa käytetyt nippusiteet parissa vuodessa murusiksi.
Korkeahkosta hinnasta huolimatta voin kyllä suositella, varsinkinkin miellyttävän väritoiston ansiosta.

Whili

Lainaus käyttäjältä: jakob - lokakuu 13, 2011, 14:09:24 ip
Tuollaista ikea FOTOa oon vähän sillä silmällä katsellut. Osaako joku sanoa löytyykö samantyylistä lamppua halvemmalla? Tarkoitus olisi tuollainen bilteman 45W sinne laittaa joten kokoa sen mukaan.

Tuolla ois juttua FOTO:sta http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9916.msg169983#msg169983
Ei taida halvemmalla löytyä, paitsi ehkä kirppareilta.

Wednesday

Lainaus käyttäjältä: Asaxi - lokakuu 11, 2011, 23:14:12 ip
Teho     Lumen   Värisävy  Pituus
18 W   1350 lm   827   590 mm


Tätä 2700K rööriä mulla on nyt neljä, tahtoo sanoa yhteensä 72W tehoa ja juuri itäneitä habaneroja viisi. Alumiinifoliosta sitten heijastimet. Näitä olen pitänyt sen vähintään 18h päivään päällä, välillä jopa vuorokauden ympäri. Riittääkö/passaako talvehtimiseen vai olisko kylmemmät putket ja lisäesli vielä tarpeen?

Whili

Kyllä riittää komeasti  8)

Chilton

Tilasin reilu kuukausi sitten LED-Finladilta pari 15W LED-valaisinta (pun. ja sin.). Oon ollut tyytyväinen lamppujen kasvatus- vai pitäisikö sanoa kukitustehoon, tosin tuulettimen ääni kyllä häiritsee. Käytän valoja päällä 12/24h.
Kesällä parvekkeella kasvattamani pienehkö (korkeus 40cm) chili alkoi melkein heti kukkia, kun otin punaisen lampun käyttöön. Eteäisyys valonlähteestä latvaan noin 25-30cm. Kukinta jatkuu edelleen ja lehtien määrä lisääntyy.
Tein reilu kuukausi sitten pari pistokasta, joita olen juurtumisen jälkeen pitänyt sinisen lampun alla. Kasvu on ollut melko maltillista, tosin yksi pikkupalkokin on jo ilmestynyt muutamien lehtien sekaan.
Siirsin jokunen päivä sitten kaikki kasvit (3) samaan paikkaan ja nyt molemmat lamput loimottavat samaan aikaan (12/24h). Mietin tässä, että onko tämä järjestyly fiksu, vai kannattaisiko taimet ja kukkiva chili pitää erillään ja eri valossa? Onko 25-30cm etäisyys latvoista liikaa? Ja onko valoa tarpeeksi?

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Chilton - lokakuu 20, 2011, 10:42:31 ap
Tilasin reilu kuukausi sitten LED-Finladilta pari 15W LED-valaisinta (pun. ja sin.). Oon ollut tyytyväinen lamppujen kasvatus- vai pitäisikö sanoa kukitustehoon, tosin tuulettimen ääni kyllä häiritsee. Käytän valoja päällä 12/24h.
Kesällä parvekkeella kasvattamani pienehkö (korkeus 40cm) chili alkoi melkein heti kukkia, kun otin punaisen lampun käyttöön.


Siis otit chilin parvekkeelta sisälle ja se alkoi kukkia? Ihan normaalia toimintaa kun lämpötila nousee. Tällä foorumilla on nähty suoranaisia ihmeitä erilaisten ledivalojen kanssa, parhaimmillaan pikkutaimet ovat muuttuneet metrisiksi puskiksi jo kun ledispotti on kaupassa pantu ostoskoriin.

Pistokkaat juurtuvat myös liki nollavalossa, omat pistot ovat jossain olohuoneen sohvapöydän nurkalla, paikassa jossa en itse edes näe lukea kirjaa, mutta olisihan se mielenkiintoista jos jonkunsorttinen valo jeesaa juurien syntymistä. Voitko laittaa speksit yms. näistä valoista?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Pawni

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - lokakuu 20, 2011, 21:13:55 ip
Pistokkaat juurtuvat myös liki nollavalossa, omat pistot ovat jossain olohuoneen sohvapöydän nurkalla, paikassa jossa en itse edes näe lukea kirjaa, mutta olisihan se mielenkiintoista jos jonkunsorttinen valo jeesaa juurien syntymistä. Voitko laittaa speksit yms. näistä valoista?


Mites niitten lehdet menee jos ei ole "ollenkaan" valoa?
Ensimmäistä satoa odotellessa... :)

Ryhis

Kyllä ne viikon päivät pimeässä kestävät vallan mainiosti.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

capsicum_annuum

Etsin jotain aloittelijalle hyvää ja suhteellisen edullista lamppua netistä, osaatteko neuvoa hyvän mallin tai nettisivun josta alkaa etsiä? Muutamalle kasville vain.  Ulkomaalaisetkin sivut käy hyvin sillä asun tällä hetkellä Saksassa. Jenkeistä asti en kuitenkaan lähtis mielellään tilaamaan..

Chilivaari