Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Miquel

Tervetuloa kerhoon Ibetron! Itse painiskelen myös jatkuvasti hallituksen sisustusvimman kanssa! Kaikki chiliviritykset on oltava katseenkestäviä joten samalla rahaa palaa ulkonäköseikkoihin. :)
Tuleva talviajan kasvatuspaikkani muodostuu kukkapöydästä, tasona 8mm vahva lasilevy kooltaan 155x35cm. Tämä lasilevy menee näillänäkymin harkkotiilien päälle ja harkot maalataan mustaksi. Kukkapöydän paikka on olkkarissa, leivinuunin muurin vieressä.
Valaisimeksi hankin akvaariokäyttöön tarkoitetun loisteputkivalaisimen jossa 2kpl 120cm loisteputkia. Valaisin tulee roikkumaan katosta mustilla koristeketjuilla ja valaisimen runko olisi myös sävytettävä kilikolimaalilla mustaksi.
Ikkunalaudalla nykyisellään kasvaa 5 chiliä limenvihreissä peltiämpäreissä joissa kohokuvioilla mm. perhosia ja kukkia. Näitä valaisee puurunkoinen itsetekemäni valaisin jossa palaa 4x 15w ESL.  Toimiva lamppu joka tosin on jo auttamatta liian pieni n. 70cm korkuisille kasveille. :)
Kotoa löytyy myös indoor gardenin herbie 23 ja Zen Grow 6 -pöytäpuutarhat jotka saan pitää olkkarissa, keittiöön ei ole lupa näitäkään viedä.  ;D
Tulevaisuudessa tulen julkaisemaan jonkinmoista projektijuttua sisustuksellisiin ebbeihin ja bubblereihin liittyen. En uskalla edes ajatella millainen tuomio tulisi jos lattialla olisi rivi muoviämpäreitä johon juoksee letkuja sikinsokin!  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

unenkuva

Täälläkin saanut vääntää hallituksen kanssa  ;D  nyt tein vaatekomeroon väliaikaisen kasvihuoneen, jossa 200w esli heijastimella. Rouva oli itseasiassa tästä hyvinkin mielissään, koska chilit lähti pois keittiöstä ja nyt poissa silmistä :)

wille

Raapustelin tuonne oman päiväkirjani puolelle juttua oman chilivalon rakentelemisesta. Eli loisteputkosilla mennään taas. Luomuvalo ei riitä vaikka on Kymenlaaksolaiset Kaakkoisikkunat ja kaikki.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Delic

Tyttöystävät ei kyllä järjin taida ymmärtää tätä chilitouhua tarpeeks. Itelläkin oma muija alko kans valitteleen ku on niin rumasti jne. Mut sitten kun sai vedettyä mukaan tähän chilitouhuu alko ymmärrystä tulla. Eikä haittaa olohuoneessa notkuva varasto hylly josta roikkuu http://www.pispalanpalmu.fi/shop/product_details.php?p=255

Ensimmäistä vuotta käytössä mutta kasvit on kyll tykännyt.

mando

Eli, aloitin chiliharrastukseni n. vuosi sitten ja viime sato jäi kovin löyhäksi myöhäisen istutuksen ja vähäisen valaistuksen vuoksi.
Tänä vuonna ajattelin kuitenkin panostaa hiukan enemmän ja hankkia lisävalaistusta.

Ongelmana on, että olen aivan sekaisin näiden valo asioiden kanssa. Sen verran olen ymmärtänyt, että kukkarolle paras vaihtoehto taitaa olla ESL, tai pitkällä tähtäimellä led.
Nettikauppoja on tullut selailtua, mutta hinnat tuntuu heittelevän niin paljon, että olen varmaan epähuomioinut jotain.

Eli lyhyesti, mistä ja mitä tilaan ilman että poltan koko taloa kun lyön valaisimen seinään.

Delic

Hyvää alkuu pääse kun ostaa pöytälampun ja kunnon ESL. Enemmän kuin saisi tietoa montako kasvia meinaat laittaa ja onko minkälainen tila käytössä. Onko jotain budjettia. Mahdollisia esteitä/rajoittajia esim. tyttöystävä

mando

Lainaus käyttäjältä: Delic - joulukuu 19, 2012, 21:03:31 ip
Hyvää alkuu pääse kun ostaa pöytälampun ja kunnon ESL. Enemmän kuin saisi tietoa montako kasvia meinaat laittaa ja onko minkälainen tila käytössä. Onko jotain budjettia. Mahdollisia esteitä/rajoittajia esim. tyttöystävä


Joo eli kasveja tulee olemaan karkeasti arvioiden 5-10. Osa ihan sesonkiaikaisia, osa menee jakoon ja osa jää ympärivuotisiksi eläteiksi(3-5 kasvia).
Kasvit tulee olemaan ikkunalaudalla tai nurkkapöydässä kunnes niitä voi pitää ulkona.
Budjetti:100-200€ ja esteitä/rajoituksia ei ole.

jaolsten

Itse ostin Chilitarvikkeesta second hand 400W natikan (natriumpurkausvalaisimen) 30 eurolla, oli poistomyynnissä. Kuluttaahan se vähän sähköä, mutta sillä 5 kasvia satoaa jo ympäri vuoden. Väri lämpimän keltaista, tosi lämpimän :D

120w led on sitten taas omasta mielestäni omimmillaan taimikasvatukseen, sillä taimista kasvaa tuuheita ja terveitä herkästi haarautuvia puskia. Väri huokuttelee utiliaiden naapureiden lisäksi poliiseja. Kannattaa pyytää tutun poliisin kylään tutustumaan laillisiin viljelmiin. Josko on kiltti ja merkitsee järjestelmiin tiedot kotikäynnistä osoitteineen. Ei muuten sen jälkeen poliisit käy. Ja siis valon väri jotain punaisen ja sinisen välistä, riippuen led-toimittajasta ja tuotantoerästä. Omani ostin käytettynä, hintaa n. 150€

Taimikasvatukseen soveltuu myös loisteputket ja pienet, marketeistakin löytyvät ESL:it (20-30W). Nuo eivät kuitenkaan riitä ympärivuotiseen sadottamiseen ja itseasiassa itse lopetin noiden käytön kokonaan. Näihin saa lopulta menemään yllättävän paljon rahaa. Ja värit ne perinteisen lämmin valkoinen ja kylmä valkoinen.

Itse aloittelijana kuitenkin kallistuisin 200-250W ESL:iin. Valo on miellyttävän väristä ja ajatuksena tuo on ehkä pehmeä laskeutuminen valaisun maailmaan. Itse sain 250W ESL:n heijastimineen ja kantoineen muutamalla kympillä Chilikaupasta. Samoja myyvät monessa muussakin kasvatuskaupassa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bluesman

 Komppaan edellistä kirjoittajaa. Parhaimman hyötysuhteen saa hommaamalla alkukasvatteluun 200-250W ESLin kunnon heijastimella ja kun ei kylvä vielä joulukuussa vaan tammikuun puolivälissä niin ei keinovaloa tarvitse porotella koko talvea. Luonnonvalo alkaa riittämään jo helmikuun viimeisiltä viikoilta lähtien. Mm. Chilitarvike myy em. valaisimia, on itselläkin toistaiseksi käytössä.

TunturiTiger

Eriasia on, malttaako sitä odotella tammikuulle asti. ::)

Delic

Itseä kans syyhyttäisi aloittaa jo idättään uusia, mutta tyttöystävä kielsi näin joulun aikaan. ESL tilalle voi kokeilla ja itsellä on käytössä Secret Jardin TNeon 2x55W. Mukaan tulee lamput pistokkaille, kasvuun ja kukitukseen.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Delic - joulukuu 19, 2012, 23:15:51 ip
Mukaan tulee lamput pistokkaille, kasvuun ja kukitukseen.


Kaikkeen edellämainittuun käy kaikki edellämainitut putket.  ;)

Mutta itse asiaan, suosittelen esimerkiksi 250W 6400K ESL adjust-a-wing -heijastimella tai vastaavalla. Hätätilassa menee kyllä ne taitellut arkkupakastimen sisuskaluja muistuttavat kötöstykset, niihin voi joutua (lue: joutuu, vähintään jonkun ajan päästä) vahvistamaan sitä kulmarautaa, mihin se lampun kanta on kiinnitetty.

mando

joulukuu 20, 2012, 00:54:28 ap #3032 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2012, 00:56:20 ap käyttäjältä mando
Kiitoksia vastauksista.
Eli esim. tämmöinen http://www.pavunvarsi.fi/product_info.php?cPath=22_63&products_id=260 valmispaketti
olisi sama asia kuin irrallisina ostetut:
-heijastin
-kanta
-virtajohto
-ja ESL?
Energiansäästölamppu ei tarvitse välille mitään virtalähdettä?

Ja siemenet ei tosiaan ole vielä menossa multiin.
Tiedustelin vain näin etukäteen kun viimekausi pääsi alkamaan vasta huhtikuussa ja kaikki tapahtui vähän lennosta.

Jani M

Energiansäästölamppu sisältää itsessään toimintaansa tarvitsemansa elektroniikan. Eli E40-kanta ja siitä johto töpseliin.

Tuo setti sinällään on kallis, et tarvitse mihinkään kahta lamppua, koska paketissa on vain yksi valaisin. Chileille ei tarvitse erikseen mitään kukitusvalaisimia sun muita kikkailuita.

Tässä pari vaihtoehtoa:

Chilitarvikkeesta:
Heijastin virtajohdolla
200W ESL 6500K
TAI jos arveluttaa kaikesta huolimatta noiden värilämpöjen kanssa, niin...
"Dual" ESL 200W

Chilikaupasta:
250W ESL 6400K
Heijastin + E40-kanta. Tähän tosin joudut vielä itse liittämään johdon. Jos vähänkään epäilyttää, tilaa tuolta chilitarvikkeesta valmis paketti.

-V-

Lainaus käyttäjältä: mando - joulukuu 19, 2012, 20:26:51 ip
kukkarolle paras vaihtoehto taitaa olla ESL, tai pitkällä tähtäimellä led.


No ei välttämättä.  Jos on tilaa, niin loisteputket suorana mallina on ihan jees. Lediä tai natikkaa sitten, jos lompakko meinaa muuten revetä. Taimien määrästä riippuen saattaa pärjätä muutamalla ESL-tuikulla.

unenkuva

joulukuu 20, 2012, 10:46:37 ap #3035 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2012, 10:52:26 ap käyttäjältä unenkuva
Itse ostin http://www.greenexplosion.net/  200w 6400k eslin ja heijastimen. Todella tyytyväinen ollut ja kasvu piristynyt roimasti. Voin oikein hyvin suositella valaistuksen aloitukseen vastaavaa.

EDIT: eslit ovat käteviä siinä, että kuten tässä ketjussa sanottiinkin, asennus on todella helppoa. Elektroniikat on jo lampussa itsessään, ja heijastimissa kannat valmiina, eli töpseli vaan seinään ja WOLA! sama jutti loisteputkiheijastimissa (joita myös voin suositella) töpseli seinään vaan. Ei siis mitään Prismasta ostettavia keittiön seinään laitettavia loisteputkia, vaan sellaisia valmiita http://www.chilitarvike.fi/loisteputkivalaisin_4_x_55w_elektrox  esimerkkinä. Loisteputkissa on hyvä energiatehokkuus, eikä lämpene liikaa.

Mutta tosiaan itse olen oikein tyytyväinen tuohon omaan 200w 6400k esliin heijastimella

mando

No nyt ymmärisin tämänkin asian eikä pitäisi olla epäselvyyksiä ;D.
Kiitoksia vielä kerran kaikille vastauksista

Ibetron

Kiitos kaikille vastauksista. Nyt on taas kaksi pöytävalaisinta ostettu 50w energiansäästölampuilla. Tyttöystävä veti sitten ässän hihasta ja osti joululahjaksi tollasen indoor gardenin vesiviljelyhärpäkän. Siitä kyselen sitten lisää kunhan jouluista päästään yli. :)

bobster

Hop hop! Ollaankohan sukua? Jos haluat halvalla päästä niin hae Biltemasta 2x36w loistarirunko, putket ja johto. n.35€. Mulla ainakin baccat innostu tosta kombinaatiosta. Uutta kasvua mut ei taida ihan kukitukseen riittää. Kukas sitä talvella?
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

bigchili

Btw laitteleppa lyhyempiä kasveja esim ämpärien päälle tms korokkeelle. Helpottuu kastelu ja ei tarvi kikkailla lamppujen kanssa.
Veikkaan ettet tarvitse juurit termostaatilla varustettua ilmanvaihtoa kun led kyseessä, (veikkaan että hienot kasvit tulee jos ledi toimii) laittelehan kuvia!!