Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

ponu83

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 05, 2013, 14:46:43 ip
Lainaus käyttäjältä: ponu83 - tammikuu 05, 2013, 11:06:43 ap
Lainaus käyttäjältä: Kämmykkä - joulukuu 30, 2012, 18:02:18 ip
Kysytäänpä nyt vielä kuitenkin josko kukaan tietäisi mistä saisi siistin jalallisen valaisimen jonka kehtaisi laittaa olohuoneen reunaan. Itse lamppu tulee noin metrin korkeudelle, koska chilit seisovat matalalla pöydällä. Ei ehkä kysymyksistä helpoin... :-)


Onnistuitko löytämään mitään siistiä valaisinta? Mulla on ajatuksena siirtää pari chiliä olohuoneen puolelle ja hakusessa on jalkalamppu, johon sopisi isompikin (n. 50W) esl.


Jos tarvitsee sopia sisustukseen (sopia vaimolle) ja haluaa edes jonkun kokoisen lampun siihen, eikä hinta ole esteenä, niin:

http://www.kodin1.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=3444&productId=812726&shopId=3070000&compartmentId=3070100&categoryId=3070107&catalogId=3444&ddkey=ProductDisplay

Itse kyllä suosittelen jättämään moiset sitten pelkästään sisustukseen, eihän rouvakaan osta sohvaa joka sopii chilisi väreihin  ;) ;D


Nojoo, tuo on jo kyllä aika hintava. Samalla rahalla jo kunnon valaisimiakin. Kävin tänään Ikeassa pyörimässä ja siellä oli varsin hyvä vaihtoehto tarjolla: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00215307/
Tuon laitoin harkintaan, tosin saako tuohonkaan riittävän isoa (50W) esliä kiinni. Ainoa huono puoli tuossa on se, että lamppu jää ehkä liian korkealle. Tällä hetkellä chilihuone täyttyy jo varsin uhkaavasti kasveista, joten lisätila olisi tarpeeseen.

PP

Nyt riitti pelleily pienten ESLien kanssa ja tarvin vinkkejä kunnollisesta ESL/pienoisloisteputkivalosta. Haussa on 150-250 W valaisin asuintiloihin joten ehdoton vaatimus on, että heijastin peittää lampun joka suunnasta sivuilta eikä valaisin näyttä purkkaviritykseltä. Yleiset ESL/SPNA-heijastimet ei siksi käy, ja tavalliset loisteputkivalot ei myöskään, koska 80 cm putket on liian tehottomia ja 120 cm jo liian pitkiä.

Joku tämän tai tämän tapainen olisi kelvollinen näköinen ja juuri sopivan muotoinen ja kokoinen. Onko vaihtoehtoja? Isossa ESLissä epäilyttää hieman kestääkö se kunnollisessa heijastimessa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 05, 2013, 17:45:14 ip
...


Minä mietiskelin noille perus peltiheijasimille, mitkä mulla on noiden 250w eslien yhteydessä, että askartelisin pellistä sellaiset valkoiset reunat, jolloin tuo itse heijastin jäisi vain heijastimeksi ja reunat ulottuisivat 5-7cm heijastimien reunoja alemmaksi. Käytännössä valaisimista tulisi siis sellaisia valkoisia laatikoita, joista valo näkyisi vain alhaalta katsottuna. En ole kyllä mistään löytänyt sellaisia valmiina, joten askarteluhommaksi menee.

PP

Lainaus käyttäjältä: ponu83 - tammikuu 05, 2013, 17:36:53 ip
Nojoo, tuo on jo kyllä aika hintava. Samalla rahalla jo kunnon valaisimiakin. Kävin tänään Ikeassa pyörimässä ja siellä oli varsin hyvä vaihtoehto tarjolla: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00215307/
Tuon laitoin harkintaan, tosin saako tuohonkaan riittävän isoa (50W) esliä kiinni. Ainoa huono puoli tuossa on se, että lamppu jää ehkä liian korkealle. Tällä hetkellä chilihuone täyttyy jo varsin uhkaavasti kasveista, joten lisätila olisi tarpeeseen.


Tuo näyttää yläpuolelta täysin suljetulta, mikä tarkoittaa ESLin kantaosan kuumenemista ja mahdollisesti lyhyttä elinikää ellei valaisinta tuuleta.

PP

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 05, 2013, 17:54:33 ip
Minä mietiskelin noille perus peltiheijasimille, mitkä mulla on noiden 250w eslien yhteydessä, että askartelisin pellistä sellaiset valkoiset reunat, jolloin tuo itse heijastin jäisi vain heijastimeksi ja reunat ulottuisivat 5-7cm heijastimien reunoja alemmaksi. Käytännössä valaisimista tulisi siis sellaisia valkoisia laatikoita, joista valo näkyisi vain alhaalta katsottuna. En ole kyllä mistään löytänyt sellaisia valmiina, joten askarteluhommaksi menee.


Hyvä idea, mutta peltiaskarteluun ei ole oikein mahdollisuutta ja teettäminen maksaa todennäköisesti liikaa.

ponu83

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 05, 2013, 17:55:51 ip
Lainaus käyttäjältä: ponu83 - tammikuu 05, 2013, 17:36:53 ip
Nojoo, tuo on jo kyllä aika hintava. Samalla rahalla jo kunnon valaisimiakin. Kävin tänään Ikeassa pyörimässä ja siellä oli varsin hyvä vaihtoehto tarjolla: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00215307/
Tuon laitoin harkintaan, tosin saako tuohonkaan riittävän isoa (50W) esliä kiinni. Ainoa huono puoli tuossa on se, että lamppu jää ehkä liian korkealle. Tällä hetkellä chilihuone täyttyy jo varsin uhkaavasti kasveista, joten lisätila olisi tarpeeseen.


Tuo näyttää yläpuolelta täysin suljetulta, mikä tarkoittaa ESLin kantaosan kuumenemista ja mahdollisesti lyhyttä elinikää ellei valaisinta tuuleta.


Katos vaan, tuohan näyttää olevan täysin suljettu yläpuolelta. En kaupassa tajunnut edes katsoa tuota. Etsintä siis jatkukoon...

Azii

Onko valon lumenne määrälle suositusta? Ku lisäsin loisteputken lisäksi yhden pöytävalon jossa 17w e lamppu!

sorrii

LainausHaussa on 150-250 W valaisin asuintiloihin joten ehdoton vaatimus on, että heijastin peittää lampun joka suunnasta sivuilta eikä valaisin näyttä purkkaviritykseltä


Tuosta teholuokasta ei olisi pitkä matka pikku-natikkaan/monimetalliin:
Käytettyjä koteloituja saa tosi halvalla:
https://www.viherpeukalot.fi/index.asp?opt=Kasvihuonevalaisin+400+W&s=11&tuote=80205&page=1&otsikko=Tarjoukset&toiminto=tarjous
Usein noihin käy myös HM-polttimo:
Itsellä oli Exotic Gardenin käytetty 250wattinen johon vaihdoin HM-polttimon. VP-luxillahan myydään samannäköisiä koteloituja aika kohtuullisesti suojalasilla, ja laseja myös erikseen. Ainahan käytetynkin voi sitten vaikka maalata esim. moottorimaalilla..
http://www.vplux.fi/kasvivalaisimet/spna-monimetallivalaisimet/?num=304875&upotusURI=/kasvivalaisimet/spna-monimetallivalaisimet/&x304908=Select/Card

Mä itse hommasin syksyllä 100W FinlandLedin jossa on tiukasti suuntaavat linssit: Se tekee niin kapean [ja kirkkaan] valokeilan, että saa olla korkealla pois silmistä eikä hajavaloa paljon tule: Tämä näyttää toimivan ja kasvit tekee hedelmääkin! Kyllä se varmaan jotain yli 200W loistaria vastaa kasvatusteholtaan. Ja sain halvalla  ;D
Huoneen valaistushan sitten on erikseen eikä mua ainakaan sen ledin puna-sini-violetit heijastukset häiritse lattialla:
[pyydän anteeksi kiinalaisen kännykameran kuvanlaatua: se valokeila tässä on tarkoitus näkyä; ei valo noin kauhean näköistä sentään ole! Ääni kyllä on ...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Raumala

tammikuu 05, 2013, 19:39:49 ip #3068 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2013, 19:44:48 ip käyttäjältä Raumala
Mulla on ollut mielessa vastaava homma kun mennyt hermot noihin pikku eslien poksahteluun. Mulla kasvatuspiste olohuoneen kulmassa ja ehdottomasti pitäisi saada valo suunnattua pelkästään alas, ei yhtään sivulle häikäisemään.
Mulla ois mahdollisuus tehdä noita pellistä tai alumiinistä ihan mittojen mukaan, mutta mulla on taas ongelmana nuo sähköhommat, ne ei onnistu. Tästähän vois tehdä kimppaprojektin niin olisi kunnon valot ensisyksylle. Materiaalithan ei maksa kummoisesti..

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 05, 2013, 19:37:04 ip
Tuosta teholuokasta ei olisi pitkä matka pikku-natikkaan/monimetalliin:


Juuei monimetallia. Niistä ei saa juuri enempää valoa/W kuin kunnollisista pienloisteputkista enkä halua kuumana käyvää valoa 5-v lapsella varustettuun talouteen.

LainausMä itse hommasin syksyllä 100W FinlandLedin jossa on tiukasti suuntaavat linssit: Se tekee niin kapean [ja kirkkaan] valokeilan, että saa olla korkealla pois silmistä eikä hajavaloa paljon tule:


Eikä lediä valon värin vuoksi.

jutzi

Onks ketään tilaillu eBaysta noita led lamppuja kun siel tuntuu valikoimaa olevan ja kohtuu hintaan mutta onko niistä iloa jos vertaa esim LedFinlandin myymiin laitteisiin.?!?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Azii - tammikuu 05, 2013, 19:24:26 ip
Onko valon lumenne määrälle suositusta? Ku lisäsin loisteputken lisäksi yhden pöytävalon jossa 17w e lamppu!


Mitä enemmän valoa, sitä parempi. Lumenit on vähän huono yksikkö chilienkasvatuksessa, koska se on lähinnä ihmissilmälle tarkoitettu yksikkö. Mutta pääsääntöisesti, mitä enemmän, sitä parempi.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: jutzi - tammikuu 05, 2013, 19:58:05 ip
Onks ketään tilaillu eBaysta noita led lamppuja kun siel tuntuu valikoimaa olevan ja kohtuu hintaan mutta onko niistä iloa jos vertaa esim LedFinlandin myymiin laitteisiin.?!?


Ledien kanssa pitää olla tarkkana spektristä. Pääsääntöisesti näissä Led Finlandin systeemeissä on ainakin se puoli kunnossa, ovat testattuja, ja takuuasiat toimii. Noissa ebayn halvoissa voi olla ledeinä melkein mitä vaan. Pahimmassa tapauksessa sieltä saa mukavan lilan koristevalon, jolla ei tee kasvien kanssa yhtään mitään.

sorrii

Mä kävin eilen Kärsän putiikissa ja katselin livenä siellä 70W kotimaista Lediä, jossa passiivinen jäähdytys:
Siinä oli aika inhimillinen väri ja n. puolet ledeistä vaikutti valkoisilta:
Äänetön, pieni ja kohtuulisen tyylikäs.
Hintaa 265€  ??? ::) :-\

http://www.chilitarvike.fi/led_70w

Edelleen täytyy mainita aikaisempaan viestiin viitaten, että se kapeakeilainen valo ledissä kompensoi kummasti sitä lievästi outoa valon väriä;
Tuossa Hortishine-ledissä taas on lisätty niin paljon valkoisia ledejä, että näyttää ihan siedettävältä.
Aikaisemmin mulla oli LedFinlandin 120 wattinen joka levittää sen valon ympäriinsä ja koko keittiö tosiaan muistutti jotain zombien diskoa.

Mun 150W monimetallilamppu muuten ei kotelon päältä kuumentunut paljoakaan kuumemmaksi kuin joku iso esli, joten en pitäisi sinänsä pahana: Eipä 5 vuotiasta pidä päästää loisteputkiinkaan koskemaan! Eikä veitsiin, vatkaimeen tahi sauvasekoittimeenkaan.

Työn alla on itsellä rakennella rikkoontuneen monimetallivalon komponenteistä kapea pitkulainen valaisin ikkunan yläpuolelle kattoon, niin että jonkunlaisella parabolisella heijastimella saisi valon suunnattua tiukasti ikkunanlaudalle n. 40x120cm alueelle. Jos ei valaisimesta pääse hajavaloa ympäristöön, niin se sietää etäisyyttäkin tuon reilun metrin komiasti! Katon rajassa [betonilaatan alla] ei olisi vaaraa lapsille, mummoille eikä kissoillekaan ...

Mulle riittää takeeksi sähköturvallisuuden osalta se, että kytken johdot samalla tavalla kuin alkuperäisessä ja käytän tukevaa metallia koteloon  8)

Tuollaisia tiukasti suuntaavia tehokkaampia valaisimia ei juur taida kaupoista löytää! Jotain näyteikkunoihin ja näyttelyvitriineihin tarkoitettuja on olemassa 70 wattisina; yhden meinasin ostaakin kirpparilta hiljattain. Noissa 70 wattisissa vaan ei enää ole hyötysuhdekaan mikään hyvä.

Täydellinen valaisin löytyy maaliskuusta lähtien taas tuolta eteläiseltä taivaalta ...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 05, 2013, 22:06:59 ip
Mä kävin eilen Kärsän putiikissa ja katselin livenä siellä 70W kotimaista Lediä, jossa passiivinen jäähdytys:
Siinä oli aika inhimillinen väri ja n. puolet ledeistä vaikutti valkoisilta:
Äänetön, pieni ja kohtuulisen tyylikäs.
Hintaa 265€  ??? ::) :-\

http://www.chilitarvike.fi/led_70w


On hintaa. Tämä akvaariovalaisin tai toinen isompi voisi olla myös siedettäviä.

sorrii

Kotipuutarhurin kannalta menee oikeeseen suuntaan nuo akvaarioledit kun tekevät valosta inhimillisemmän väristä. Eipä se valkoinenkaan hukkaan mene.
Kun vielä tehtäisiin äänettömiä tai edes hiljaisia noista!

Mulla on tuo 100W ledi jonka sain erikoistarjouksena kapeakeilaisilla linsseillä joka olisi oivallinen vaikka olohuoneeseenkin JOS olisi hiljainen.
Mittailin että siihen saisi noiden kolmen 80mm tuulettimen tilalle 2kpl 120mm ropeleita: pitää vaan askarrella se taustalevy siihen uusiksi, kun ehtii.
Tuulettimetkin on jo valmiina: http://www.jimms.fi/tuote/AFACO-120T0-GBA01 [ei muuten kalliita!]... Toivotaan että riittää jähdytys ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kämmykkä

Vielä sotken oman lusikkani soppaan. Koska omassa tapauksessani tarve on lähinnä saada chilit alkuun ja maalis/huhtikuussa auringonvalo jo riittää ikkunakasvatukseen ja toukokuussa kasvariin, käännyn zengrown puoleen. Siitä saa erikseen tilattua pelkän lamppuosan http://shop.zengrow.com/product/2/zengrow-kasvivalaisin-valkoinen satasella ja kokonsa puolesta se mahtuu vielä keittiökaapin alle.
Jos harrastus tästä kasvaa, harkitaan sitten järeämpiä ratkaisuja ensi kaudella.

wille

Lainaus käyttäjältä: Kämmykkä - tammikuu 08, 2013, 04:51:41 ap
Jos harrastus tästä kasvaa, harkitaan sitten järeämpiä ratkaisuja ensi kaudella.


Ole huoletta. Kyllä se kasvaa.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Larski

Lainaus käyttäjältä: Kämmykkä - tammikuu 08, 2013, 04:51:41 ap
Koska omassa tapauksessani tarve on lähinnä saada chilit alkuun ja maalis/huhtikuussa auringonvalo jo riittää ikkunakasvatukseen ja toukokuussa kasvariin, käännyn zengrown puoleen. Siitä saa erikseen tilattua pelkän lamppuosan http://shop.zengrow.com/product/2/zengrow-kasvivalaisin-valkoinen satasella ja kokonsa puolesta se mahtuu vielä keittiökaapin alle.

Tuo on ihan nätti ratkaisu. ZG:n lamppukupujen alle ei vaan kovin isot ESLit mahdu. Mulla valaistuksesta vastaavat 45 ja 24 W ESLit. Isompi on taattua Biltema-laatua, mutta  hyvin tuo on toiminut.

Eman

Viikon ja koko vuoden pöhköin kysymys.
Paljon puhutaan spna.n oikeasta spektristä kasveille, josta sellainen kysymys heräsi meikän lanttuun, että onko mahdollista saada ko spektriä aikaiseksi esim. normi elohopeapurkauslamppuun vaikka värikalvolla?
Huhhuh..