Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Tunari

Siis auringonvaloa jos on, jollei, niin olkoot pimeässä...

Juu ei siis sadon maksimointiin, pysyvät hengissä kyll ja muutaman (pikku-) palon tekevät / kasvi... Saapi lisää siemeniä seuraavaksi kaudeksi, eikä sähkölasku kasva...


biblo

Lainaus käyttäjältä: DCX - helmikuu 14, 2013, 15:21:26 ip
olisko tälläne mitään chilin kasvatukseen?
näyttäs 10000K olevan ja vähä sinertävän violetti väri... eli putki+kannake(?) löytyy, mutta varjostinta ei, pitänee kattoo mistä sellasen väsää!


Ei mikään huippu värilämpö kasvatukseen. Varmasti ihan ok useammalle alkutaipaleella olevalle kasville, sitten vaativat jo lisää. Kahden tuollaisen 4000K lampun alla kasvatin itse alkuun 16kpl joten ei stressiä.

Heijastimen tein silloin kahvipaketista. Muista vain pestä ensin.
"Grow food, not lawns"

Whili

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 14, 2013, 19:09:01 ip
Lainaus käyttäjältä: DCX - helmikuu 14, 2013, 15:21:26 ip
olisko tälläne mitään chilin kasvatukseen?
näyttäs 10000K olevan ja vähä sinertävän violetti väri... eli putki+kannake(?) löytyy, mutta varjostinta ei, pitänee kattoo mistä sellasen väsää!


Ei mikään huippu värilämpö kasvatukseen. Varmasti ihan ok useammalle alkutaipaleella olevalle kasville, sitten vaativat jo lisää. Kahden tuollaisen 4000K lampun alla kasvatin itse alkuun 16kpl joten ei stressiä.

Heijastimen tein silloin kahvipaketista. Muista vain pestä ensin.


Jos on vanha putki, niin valoteho on heikentynyt huomattavasti. Putket suositellaan vaihtamaan vuoden välein.
Mutta kyllä tuo tyhjää parempi on, ja valaisee niin monta kasvia kuin alle mahtuu  ;)

tretjakov

Kasvattelen chilejä ja muita huonekasveja pienessä huoneistossa, eli siis ihan asuintiloissa. Ei tänne mitään kasvareita mihinkään mahdu, joten ikkunalauta ja keittiön pöytä saavat riittää. Nyt on toistakymmentä tainta itämässä ja vähän mietityttää, että mihinköhän ne kaikki mahtuvat ja saavat valoa.

Tähän saakka olen pärjäillyt kivasti yhdellä 400 W monimetallivalaisimella. Natikkapolttimokin siihen olisi, mutta mieluummin pidän siinä tuota monimetallia, kun sitä natikan keltaista ei jaksa katsella. Asua pitäisi samassa huoneessa. Metallihalidissa on paljon hyviä puolia ja valotehoa riittää. Toimii kirkasvaloterapianakin aamuisin. Huonot puolet ovat kuitenkin suuri lämmöntuotto ja suuri sähkönkulutus. Samoin ääntä pitävä virtalähde vähentää käyttömukavuutta. Kai siihen samaan runkoon voisi ruuvata pienemmänkin polttimon, mutta sirinä jää...

Olen pohtinut LED-valaisimia. Niissä on kuitenkin pääsääntöisesti jokin tuuletin, joka ei sekään ole äänetön. Led Finlandilla on monia houkuttelevia 50 W - 100 W malleja, mutta missähän niitä pääsisi näkemään ja kuulemaan? Ja onko niiden valon väri silmälle yhtään sen miellyttävämpi kuin natikan? Olettaisin, että ledejä voi pitää sen verran lähempänä kasveja ja valo on spottimaisempi niin, ettei siitä leviä hallitsevaa yleisvaloa koko huoneeseen. Onko näin?

No sitten on passiivisesti jäähtyviä E27-kantaisia LED-spotteja, joita näyttää olevan 15 W, 21 W ja 24 W malleja hintaluokassa 50-70 euroa, Suomessa trokareina ainakin Led Finland, VPlux ja Viherpeukku. Tuommoinen E27-kantainen olisi kiinnostava ratkaisu, kun sen voisi ruuvata jalkalamppuun (suom. lattiavalaisin) ja olisi sekunnissa siirrettävissä ja kohdistettavissa mihin vain. Onko noista vertailevaa kokemusta ja onko ledeissä eroja? Onko yhden polttimon watit samantehoisia kuin toisen polttimon watit? Saako rahoille täyden vastineen sijoittamalla 24-wattiseen, vai onko kehutun valmistajan 15 W yhtä hyvä? Mitä saa, jos ostaa 15 W tai 24 W kasviledilampun satunnaiselta kiinalaiselta jobbarilta?

Ja sitten on vielä tuommoinen Hortishine White -valaisin, josta ainakin 70 W malli vaikutti passiivijäähtyvältä alumiiniprofiileineen. Kiinnostava ratkaisu, vaikka hinta onkin aika suolainen (265 eur ainakin chlitarvikkeella). Voikohan noihin tutustua missään pääkaupunkiseudulla?

Arvelen, että jos asuinhuoneessa on valkoinen yleisvalo, muutama tuollainen ledispotti ei värjää koko huonetta sinipunaiseksi. Ja jos 400 W päivänvalo on päällä, sitten ei ainakaan värjää. Olenko väärässä?

unenkuva

Ledeihin liittyviin kysymyksiin vastatkoon viisaammat tarkemmin. Sen verran voin sanoa, että niitä on nykyään myös hyvinkin hiljaisia vaihtoehtoja myös yli 100w tehoilla. Yksi lisämyyjä listääsi on http://www.ensi-ilta.com/eshop/categories/1871/
Uskoisin, että ledien valo häiritsee silmääsi vielä enemmän kuin natikka. Kiinalaisia ei kannata ostaa, sieltä voi saada mitä sattuu. Jalkalampuissa ongelmaksi voi tulla kohdistaminen. Yleensä niissä joissa on se kääntyvä varsi, kanta on e14, joten sinne ei paljoa kasvatukseen soveltuvia ledejä saa. Ledejä voit pitää hyvin lähellä kasveja

Itse suosittelen vaihtoehtona esliä. Itsellä on 200w 6400k esli. Tehoa riittävästi, täysin äänetön ja valon väri on hyvin lähellä luonnonvaloa, joka on silmälle hyvin miellyttävää, eikä sitä kusenkeltaista :) esliäkin voi pitää hyvin lähellä kasveja, itsellä vaikka valo ollut 10h päällä, niin lamppuun voi vaikka koskea, ei kuumu liikaa. Hinnat ovat edullisia.

biblo

Ota huomioon sitten se tosiseikka kuitenkin, ettei 200W ESL vastaa kuitenkaan sitä SPNA/MM-valaisinta.


Jos taasen laitat 2*200W ESL/vastaava ratkaisu niin ollaan jo lähellä nykyisen valaisimen kulutusta. Itse mittaamissani SPNA-valaisimissa on ylimääräinen kulutus ollut luokkaa 28-40W ilmoitetun tehon lisäksi. Johtuen ulkoisista komponenteista käsitykseni mukaan.
"Grow food, not lawns"

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 15, 2013, 10:52:21 ap
Ota huomioon sitten se tosiseikka kuitenkin, ettei 200W ESL vastaa kuitenkaan sitä SPNA/MM-valaisinta.


Jos taasen laitat 2*200W ESL/vastaava ratkaisu niin ollaan jo lähellä nykyisen valaisimen kulutusta. Itse mittaamissani SPNA-valaisimissa on ylimääräinen kulutus ollut luokkaa 28-40W ilmoitetun tehon lisäksi. Johtuen ulkoisista komponenteista käsitykseni mukaan.


Hieman luetun ymmärtämistä ;)  sanoin suosittelevani esliä ja että itselläni on käytössä 200w esli. En sanonut suosittelevani pelkästään 200w esliä :)   Nooh, kieltämättä kirjoituksestani voi saada kuvan, että suosittelen pelkästään 200w esliä. mutta tokiinsa siis jos haluaa päästä 400w tehoon, niin tarvitsee kaksi esliä.

sorrii

helmikuu 15, 2013, 11:46:52 ap #3147 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2013, 12:39:16 ip käyttäjältä sorrii
LainausOlen pohtinut LED-valaisimia. Niissä on kuitenkin pääsääntöisesti jokin tuuletin, joka ei sekään ole äänetö..


Jos purkausvalaisimen virtalähteen ääni häiritsee, niin melkein unohtaisin isot ledit  ??? [paitsi jos vähän rakentelet itse  ;D]
Nuo kasvihuoneledit on valmistettu jokseenkin välittämättä metelistä. Itsellä on ollut LedFinlandin 120W jo kolme vuotta; käytössä nyt uudempi 100W 60o valolla; 15W VPluxin passiivinen ledispotti sekä uudempi 21W spotti:

-120W oli ahneella miehellä tietysti valaisemassa koko huonetta [keittiö] ja toimi taimihommissa ja talvettamisessa oikein hyvin. Satoa en sillä juuri saanut aikaiseksi, mutta en edes kokeillut käyttää sitä rajatummalla alueella lähempänä kasveja. Pari chinenseä kasvattelivat oksia lähelle [=30cm] lamppua ja niihin oksiin tuli podejakin. Luulen että uudemmissa LediFinlandin valaisimissa on spektrit kehittyneet jonka olen huomannut sen 100 wattisen kanssa. Tuuletimia on 3 kpl 80mm/~3000rpm[!?!] ... ääni sen mukaan. Tuolla isolla ledillä valo leviää tehokkaasti 120 astetta ja käytännössä näkyy melkein täydet 180o: koko huone on kuin ruumiinvalvojaisissa... Tähän on työn alla ikusuusprojektina tekeillä hiljainen jäähdytys lämpöohjatuilla Arctic Cooling-tuulettimilla + kuparisiileillä. Piti vaan samalla juottaa sinne uusia ledejä muutama jne. Kesken siis ..  :-\  vieläkin.

-100W lei tuli hommattua kun sain hyvän tarjouksen: Se on "erikoismalli" jossa valokeila on vain ~60 astetta. Se on asennettuna ikkunan yläpuolella josta valokeila leviää ikkunalaudan tasolla noin 60cm alalle. Siinä tulee tabascostakin iloisesti hedelmää eikä hajavaloa tule kuin lattialle: Hämärässä sekin on aika villin kirjavaa ... Tässä pitkulaisessakin mallissa on 3x80mm tuulettimet jotka pyörii, jos mahdollista, vielä äänekkäämmin. Ääni on kuin tehdassalissa ...
Siihen sopisi 2x120mm tuulettimet, jollaiset olen jopa hankkinut. Ei vaan ole työkaluja ja materiaalia askarrella taustalevyä uusiksi noille tuulettimille, eli ei riittävästi intoa sitä väkertää nyt. Tuo valo tuntuisi loistavalta jos ääni olisi hiljaisempi. Lisäksi LedFinlandin P.T'n tuki, varaosapalvelu ja neuvonta D.I.Y -miehelle on ollut täydellistä parempaa ...

-VP-Luxin 15W ledispotti on passivisesti jäähdytetty ~120mm lamppu. Se on ainakin toiminut aika ankarissakin oloissa jo kaksi vuotta. Varsinaista tehoa en ole erikseen testaillut, vaan oon sitä siirrellyt juurikin tarpeen mukaan eri kohteisiin "suihkuletkuvartisessa" jalkalampussa (ilman varjostinta!] Siinäkin on hyvin tiukka se valokeila, ja veikkaisin olevan samoilla 60o linsseillä. Haave oli alunperin hommata noita verholautaan 3-4kpl riviin kunnes katsoin hinta/W-suhdetta ...
-Uudempi VP-Luxin 21W spotti olikin yllättäen paljon pienempi fyysisesti: toteutettu 7x3W ledeillä ja laajempikulmaisilla linsseillä. Jotenkin tuntuu että se on heikompitehoinen todellisuudessa kuin tuo 15W! Jos mä nyt lähtisin kokeilemaan passiivista lediä niin ottaisin joko LedFinlandilta 15 wattisen tai tuon 24W Viherpeukusta. Passiivinen jäähdytys on ehdoton must kotikäytössä!

Kärsän Chilitarvikkeessa on näytillä tuo Hortishine 70W ledi: Se näyttää hyvältä ja on kivan pieni ja tehokaskin kai. Hinta-per-watti on aika kova. Jos olisin rikas, ostaisin niitä muutaman kokeeksi  8) 8) Sen Hortishinen hajavalo näyttää jokseenkin valkoiselta ...

Työn alla on mulla kasvatuslaatikon rakentelu 45x60x80cm pesukonelaatikosta taimikasvatuksiin, aluksi. Sen mä meinaan kokeilla toisella noista 120W ledeistä ilman ihmevirityksiä. Luulen että ääni vaimenee kummasti umpilaatikossa ... [Sain erikoishalvalla sellaisen rikkinäisen 120W valon, josta toimii vain 70W tehot nyt ...]

400W monimetallilla kyllä kasvattelee .... Tokikin natkikka on paljjonn tehokkaampi hedelmäntuotossa. Taimihommat hoitelisin kyllä loisteputkilla jos sähkölaskusta tarvii välittää ... Lämmöntuotto ainakin ihmisaisteilla on samanlainen. Valkoinen yleisvalo peittää kyllä noiden ledien violettia, mutta ei kokonaan. Mun mielestä viisainta olisi valon tehokkaan käytönkin kannalta rajata kasvatustilaa jollain seinämillä, hopeaverhoilla tms. Itse olen pari ikkunaakin peittänyt huoneeseen päin juurikin hopeanvärisellä "lämpöpeitolla". Eihän ulos tarvi nähdä, kun luonto on sisällä ...  ;)

PSps: Tietystikin lampöverho on kasvien ja hämärän huoneen välissä! Kasvit paistattelee luonnonvalossa ja verho peilaa melkein puolet lisää ... Öisin taas se viilentää.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tretjakov

Kaunis kiitos runsaista ja avuliaista vastauksista.

Lähden varmaan liikkeelle siitä, että vaihdan tuon 400 W metallipolttimon pienemmäksi, esim. 250-wattiseksi (15 euroa) ja siihen rinnalle pari-kolme 15-wattista LED-spottia (melko kallista). Pitänee katsella kirppareilta ja vastaavilta sitten sopivia E27-kantaisia jalka- tai pöytävalaisimia spottien rungoiksi. On totta, että useissa uusissa rungoissa on E14-kanta. Saisihan ne jollain kiinalaisella adapterilla säädettyä E27-polttimolle, mutta se menee taas aika kikkailuksi.

Oletan nyt siis, että 400 watin virtalähde osaa syöttää pienempääkin virtaa valaisimelle; eikös tämä ole virtalähteen normaali ominaisuus, kun jännite on sama. Jostain syystä joissain virtalähteissä lukee erikseen "säädettävä", mutta eikös nuo kaikki nyt syötä mitä tahansa virtaa alle ilmoitetun maksimin? Vai toimivatko eritehoiset MM/SPNA-polttimot muka eri jännitteillä?

En keksi, mitä ESLillä voittaisin suhteessa monimetalliin, johon mulla jo on valaisin. Ei kai niiden spektreissä ole merkittäviä eroja, jos molempien speksiksi on annettu 6500 K? Tietty jos raha ei yhtään rajoittaisi, virtalähteenkin voisi vaihtaa nykyaikaisempaan pieneen digitaaliseen. Ja kämpän isompaan ja ja ja...

Tuulettimien kanssa on tullut askarreltua jonkin verran tietokoneen kotelon äänenvaimennuksen parissa, mutta ei ne parhaat 120 mm ropelitkaan ihan äänettömiä siinä ole. Passiiviratkaisu on aina vaivattomampi.

biblo

Älä vain kytke tuollaiseen ns."kiinteään" kuristinsytkäri-pakettiin pienempää lamppua. Vaatii vähintään toisen osan vaihdon tai sitten jos kiinteä paketti niin kokonaan uusiksi.
"Grow food, not lawns"

sorrii

Juu-ei! Ei pidä tosiaan kiinteään virtalähteeseen vaihtaa nimellistehoa pienempää lamppua. Mä hommasin Sonlightin säädettävän digitaalisen tuossa taannoin, ja sain ristiriitaista tietoa siitäkin voinko käyttää 400W pienempää lamppua, vaiko vain sitä 400W pienemmällä teholla. Tehoalueet on: 150-250-400-Superlumens[=~430W]
Osa säädettävien digipoverienkin valmistajista kieltää pienemmät polttimot. Hydrophonics.EU -jonka oma merkki on Sonlight- lupaa käyttää vaikka 150W polttimoa kunhan säätää poverinkin 150W: toisaalta 400W lamppua voi myös käyttää pienemmällä teholla ...
Itsellä on 400W HPS ja 250W MH. Monimetalllihalpiksen löysin Löytötavaratalosta 7€'lla ..  ;D Kokonainen 250W valaisin olisi maksanut 79€ ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: tretjakov - helmikuu 15, 2013, 12:28:14 ip
En keksi, mitä ESLillä voittaisin suhteessa monimetalliin, johon mulla jo on valaisin.


Sen hiljaisuuden. Muutapa siinä ei sitten voitakaan, päin vastoin.

tretjakov

Kiitos varoituksista. Eipä tarvitse sitten sitäkään kokeilla, jos kerran tämä on tunnettua tietoa.

Virtalähteeni on iso ja painava mötkäle, jossa on ystävällisesti kantokahva päällä. Alumiinista jäähdytyspintaa siinä on runsaasti ja siten jäähtyy passiivisesti, mutta iloista sirinää se tuottaa. Vieressä se häiritsee, mutta ei ehkä kymmenen metrin päässä. Täytyy tutkia sitä lähemmin kotona, mutta ei siinä mielestäni mitään säätöjä ole. Mieluusti sen 400 W säätäisin pienemmälle jos voisin.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Jarok - helmikuu 15, 2013, 12:54:08 ip
Lainaus käyttäjältä: tretjakov - helmikuu 15, 2013, 12:28:14 ip
En keksi, mitä ESLillä voittaisin suhteessa monimetalliin, johon mulla jo on valaisin.


Sen hiljaisuuden. Muutapa siinä ei sitten voitakaan, päin vastoin.


eslit ei lämpeä

sorrii

LainausVirtalähteeni on iso ja painava mötkäle, jossa on ystävällisesti kantokahva päällä

Mikähän "työmaahalogeeni" mahtaa olla  8) ... Oletan että tiedät olevan sopiva HM- ja HPS-lampuille. Tuli vaan mielikuva jostain sodanaikaisesta IT-valonheittimen virtamörssäristä ..  :-X ??? Onko tyyppikilvissä niitä virta-arvoja??

Mun kokemukseni mukaan magneettiset virtalähteet sirittää syttymisvaiheessa, mutta sitten hiljenee.
Digivirtalähteellä taas se itse lamppu -tai heijastin hässäkkä- pitää pientä räminää siinä sytys tai lämpenemisvaiheessa ... Alkuun pelkäsin että lamppu pamahtaa!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Herpiili

helmikuu 15, 2013, 15:33:30 ip #3155 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2013, 15:42:26 ip käyttäjältä Herpiili
Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 14, 2013, 19:09:01 ip
Lainaus käyttäjältä: DCX - helmikuu 14, 2013, 15:21:26 ip
olisko tälläne mitään chilin kasvatukseen?
näyttäs 10000K olevan ja vähä sinertävän violetti väri... eli putki+kannake(?) löytyy, mutta varjostinta ei, pitänee kattoo mistä sellasen väsää!


Ei mikään huippu värilämpö kasvatukseen. Varmasti ihan ok useammalle alkutaipaleella olevalle kasville, sitten vaativat jo lisää. Kahden tuollaisen 4000K lampun alla kasvatin itse alkuun 16kpl joten ei stressiä.

Heijastimen tein silloin kahvipaketista. Muista vain pestä ensin.


Itse oon kyllä täysin eri mieltä. Nuo Sylvanian Aquastarit toimivat törkeän hyvin taimien esikasvatuksessa, tiivistä kasvua ja baccatumitkin haarovat pieninä. 2*36W Aquastarien alla oon parin kauden ajan esikasvatellut ison läjän taimia ja entisiin 4000K perusputkiin verrattuna tulokset olivat huomattavasti parempia.

Spektrikäppyrässä tulee mukavaa piikkiä tuonne siniselle alueelle.

"Huonosti" 10 000K Aquastarien alla kasvanut taimi:

tretjakov

helmikuu 15, 2013, 16:25:08 ip #3156 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2013, 19:30:59 ip käyttäjältä tretjakov
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 15, 2013, 15:26:23 ip
LainausVirtalähteeni on iso ja painava mötkäle, jossa on ystävällisesti kantokahva päällä

Mikähän "työmaahalogeeni" mahtaa olla  8) ... Oletan että tiedät olevan sopiva HM- ja HPS-lampuille. Tuli vaan mielikuva jostain sodanaikaisesta IT-valonheittimen virtamörssäristä ..  :-X ??? Onko tyyppikilvissä niitä virta-arvoja??

Nyt saatoin antaa ehkä vähän värittyneen kuvan tästä laitteesta, mutta kyllä tässä on kyseessä ihan HPS-valaisimeksi tarkoitettu vempele. Valmistaja on kotimainen Elektro-Valo ja valaisimen nimi on eValo Firefly 1x400 W. Amppeereista tyyppikilvessä ei puhuta mitään eikä mistään muustakaan standardinmukaisuudesta. Myivät tämän minulle kymmenisen vuotta sitten ja virtalähde on tuollainen 40 cm x 22 cm jötkäle, korkeutta joku 17 cm.

Tuota Firefly-mallia ei näemmä enää valmisteta, mutta ainakin itse valaisin on varsin tarkkaan tämän Ladybirdin näköinen, paitsi että virtaliittimiä on yksi ja ripustuskoukut ovat erilaiset:
http://www.elektro-valo.com/index.html?n=16625&cid=1768&cat_show=3



sorrii

Ahaa. Tuttu lamppu varmaan. Mä ostin kerran hätäpäissäni halavalla samanlaisem joltain foorumilaiselta, kun hajosi oma ja tarvitsin äkkiä uuden. Hyvä valohan tuo oli, varsinkin kun maksoin 30€ ja myin pois 40€'lla ..  8) 8)
En kyllä itse olisi varma että käy monimetallille täysin ongelmitta. Mä yhdestä toisesta vanhasta kyselin kerran ammattilaiselta, ja tuo sanoi että monimetallia voi käyttää, mutta se lyhentää huomattavasti virtalähteen elinikää.

Tuon jälkeen oon kyllä ihastunut erillisiin virtalähteisiin: on helpompi viritellä kevyt lamppuosa niin että voi säätää ...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

helmikuu 21, 2013, 13:45:30 ip #3158 Viimeisin muokkaus: helmikuu 23, 2013, 11:44:05 ap käyttäjältä sorrii
Näytti tänään Artco-valaisin vähän oudolta: Siinä on 36W 6400K halpislamppu muistaakseni Motonetistä ostettu. Näytti lamppu olevan vähän vinossa ja epätavallisen paljon näkyvissä heijastimen alta. Kurkkasin sitten sinne sisään:


Näyttääpä siis putket irronneen liimauksistaan! Roikkuu se hässäkkä johtojen varassa mutta palaa edelleen...


Teimpä siis wanhan kunnon rautalankapatentin hinostuneesti kuparilangalla:


..ja se on hienompi kuin uusi!

Mitäköhän Tukes tykkää  8)
[jää se lanka siellä sisälläkin ~15mm päähän piirilevystä ja johtimista]

Saattaa siis olla että Artcossa tuollainen lämpenee vähän liikaa vaikka on tehty lisäreikiäkin heijastimen päälle.

PSPS: Tuolla huolestunut kansalainen kommentoi tätä "vinkkiä" : "Jos tuollaisia virityksiä tekisin työssäni, olisin vankilassa"
Vastaan: Totta  8) .. Ei tosiaankaan kannata "kokeilla kotona" tai varsinkaan töissä tallaista.
Tässä tapauksessa lamppuun ei pääse koskemaan kukaan muu kuin minä itse, eikä tuota ole tarkoitus säilyttää kuin siihen asti, että on uusi lamppu käytettävissä.
Kuparilankaviritys on niin syvällä heijastimen sisällä ettei siihen voi koskea kuin tarkoituksella venyttämällä etusormi kuuman lampun välistä kantaan ...
Varmistin vain ettei ihan heti ole vaaraa oikosulusta esim. joka aiheuttaisi kasvin joutumisen pimeään  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Linux

Kuinka kauan kuudelle taimelle riittää kaksi 23 watin energiansäästölamppua, vai onko 400 watin suurpainenatriumlamppu parempi alusta asti?