Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

sorrii

Pohjoisen taivaankin valo vastaa helposti paria loisteputkea ...

Tulee vaan usein mielikuva, että monet alkaa kasvattamaan chilejä keinovalolla ymmärtämättä luonnonvalon voimaa, kun täälläkin foorumilla puhutaan niin paljon lampuista.

Mä hommasin kevättalvella vihdoin halvan luximittarin kun noita lux-arvoja tulee sillointällöin vastaan. Tuli uudella lelulla sitten heti mittailtua valoja vähän joka paikasta ja huomasin tosiaan kuinka huono on ihmissilmä arvioimaan valon voimaa. Silmähän pyrkii sopeutumaan vallitsevaan valoon aika nopeasti eikä esim. sisä- ja ulkotilojen valoisutta pääse yleensä näkemään samaan aikaan  ::)

Lyhyesti noista mittauksista voin todeta, että hämmästytti kyllä kuinka vahva valo tulee pilviseltäkin taivaalta. Eteläisen taivaan valo synkälläkin kelillä vastaa helposti tuplaloisteputkien valoa 20 cm päässä. Pilvisellä [poutapilviä, tai harsopilveä, usvaa ym] säällä koko taivaankansi valaisee tehokkaan loisteputken voimalla ja yli.

Toisaalta suorassa auringossa on potkua jo niin paljon, että monelle chilillekin tekisi hyvää jo välillä varjostaa. Sähkölaskun kannalta kyllä kaiken luonnonvalon hyödyntäminen kannattaa. Itse mä pidän kaikki kasvit ikkunoilla vaikka on tehokkaita lamppujakin. Monilla ikkunoilla pidän hopeisia verhoja huoneeseen päin. Ikkunat lähinnä itään - iltapäivisin sitten sähköä ... Tokikin tässä mun tapauksessa ei enää voi puhua asunnon kaunistamisesta: Oma kämppä on lähes pelkkä kasvihuone ja viihdyttelen sitten illat/yöt itseäni tätiystävän luona joka asuu parinsadan metrin päässä... 8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Bruce Willis


jannes81

Pimeäksi talveksi lamppuja suunnitellut kun ei raaski heittää rakkaita kasveja turmion tiellekään.
Kaiken maailman purkauslsmput on poissuljettuja, mutta nyt lähinnä painin Loisteputken ja ledin välillä. Pitäisi kuluttaa mahdollisimman vähän sähköä ollen silti suht tehokas. Kummassa parempi suhde tässä mielessä kulutus/kasvatusteho? Sitten taas hieman vaikuttaa hankintahintakin. Ledit ovat hieman arvokkaampia. Etelästä vähän ikkunan kautta saadaan päivänvaloakin sisään.

tomjo78

ainaki vpluxin 21w ledin verratuna 40w kasvi esl:ään oon paremmaksi havainnut jos vaan valon väri miellyttää. Hinta vaan oli tietty 5 kertainen niinku kaikilla ledeillä.

höppänä

Millaisen valosyklin olette kokeneet chilille hyväksi. Olisiko suosituksia?
Valo tuntia päällä / valo tuntia pois päältä?

Ei liene merkitysä onko valolähteenä ledi tai joku muu keinovalo.

bobster

Mä pidin loistareita 14 h/vrk ja vaikutti toimivan. Yleensä väki pitää 12-16h. Mieltymyksiä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

ChiliKopf-13

Olen monta vuotta käyttänyt 14 tuntia päällä ja 10 tuntia pois. Hyvin ovat taimet kasvaneet ja syksyllä sisälle tuodut podittaneet.  ;)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: tomjo78 - syyskuu 02, 2013, 16:19:06 ip
ainaki vpluxin 21w ledin verratuna 40w kasvi esl:ään oon paremmaksi havainnut jos vaan valon väri miellyttää. Hinta vaan oli tietty 5 kertainen niinku kaikilla ledeillä.


Minun kokemukset taas ovat päinvastaiset. Omasta mielestäni (voi siis olla, että olen vain arvioinut väärin) 90w ledillä kasvaneet paremmin kuin 200w eslillä. Hintaa miettiessä kannattaa, ottaa huomioon myös se, vaikka ledin hinta on paljon enemmän, on myös ledin paloaika paljon pidempi, laadukkaissa ledeissä voi olla jopa 150 000h (14h/pv*365=5110h/vuosi= 150 000h/5110=29v) eli saat polttaa 29v ajan joka päivä 14h

höppänä

Nyt on vielä pakko kysyä. Kuinka kaukana latvasta pidätte lediä?
Mitä tapahtuu, jos liian lähellä kasvia?
Palavatko lehdet silloin liiasta valosta valkoisiksi, ja kuolevat?

höppänä

Tuollainen on siis tämänpäivän murheeni. Tuo suurin lehti tuossa Habanerossa.
Ledi liian lähellä, vai mikähän tuota voisi vaivata?



Jani M

Lainaus käyttäjältä: höppänä - syyskuu 02, 2013, 20:21:11 ip
Tuollainen on siis tämänpäivän murheeni. Tuo suurin lehti tuossa Habanerossa.
Ledi liian lähellä, vai mikähän tuota voisi vaivata?


Älä turhia huolehdi, tuo on niin pieni taimi ja kuitenkin uusimmat lehdet näyttävät hyvältä, joten voit jatkaa samalla tavalla.


Ai niin, mites lannoitus? Millä lannoitat ja miten paljon?

höppänä

Puutarhan Kesää olen antanut,
mielestäni hyvin mietona liemenä. EC pyörii alle yhden.

Tuo iso kuutio siksi, että olin ymmärtävinäni Habaneron kasvattavan yllättävän isot juuret...

Tiheäksi tuntuisi kasvavan ainakin vielä tuossa ledin alla,

unenkuva

Itse olen pitänyt lediä 10-15cm latvoista, eikä ole palanut 90w ledillä. 200-300w voit ottaa aavistuksen kauemmas, 20-25cm

Thiikeri

Kuulkaas valojen arkisankarit, hankin eilen tuoreen markkinauutuuden Kodin1:stä: Airam ESL Kasvilamppu 14W E27 220-240V, väriltään purppura.
Onko tuo aivan liian vähän kahdelle Bhutille, joista toinen on miltei kuin pystyyn kuollut ja toinen voi lähes loistavasti?

Huru-ukko

Riittäisi varmaan sille kuoleelle  ;).... Kyllä se varmasti ihan oikeasti riittää pitämään yhden kasvin hengissä talven yli. Tälläisiin on hankala sanoa mitään kun ei tiedä kasvin kokoa. Jos se on 20 senttiä noin, niin riittää kahdelle. Jos metrin puska niin yksi valo voi riittää....
Noita nimellä kasvilamppu myytäviin valoihin kannattaa mielestäni suhtautua varauksella, tavallisilla ESL:eillä ajaa saman asian.
Oma näkemys....

unenkuva

Kuten Huru-ukko sanoikin, pääset talven yli tuolla valolla yhdelle kasville, jos pieniä kasveja, niin kahdelle. Satoa et kuitenkaan tuolla valolla saa. Itsellä loimottaa 90w ledi ja 200w esli neljälle chilille. tuolla tekee jo satoa


Habanervous

Lainaus käyttäjältä: höppänä - syyskuu 02, 2013, 20:21:11 ip
Tuollainen on siis tämänpäivän murheeni. Tuo suurin lehti tuossa Habanerossa.
Ledi liian lähellä, vai mikähän tuota voisi vaivata?





Itsellä taisi olla samanlaista damagea muutamissa taimissa. Kaikki oli lokikirjan mukaan ok, joten päädyin siihen lopputulemaan että päällekkäin/limittäin olevat lehdet tekee hankaumaa ja moisia lovia syntyy. Onko ketään muuta joka voisi allekirjoittaa saman? Joissain tsileissä ylimääräinen lehtien liian kovakourainen käsittely, ainakin oman havainnon mukaan, aiheuttaa kasvikudostuhoja. Joku kokenut voisi leimata väittämäni höpöhöpöksi???

Habanervous

Joko en osaa etsiä tai sitten keskusteluja ei ole. Kokemuksia monimetalleista? SPNA on tietenkin se tuttu ja turvallinen, mutta se valon sävy..ei pysty. Jos aletaan vertamaan esim 400w monmettia ja natikkaa, missä on eroja muualla kuin kelvineissä? Pystyykö monmet:lla kasvattamaan kuinka monta chiliä ja jopa sadottamaan, jos peilaa ensimmäisen viestin taulukkoon? Chilivaarihan teki tutkimusta siitä että 2700k valot on muiden juttuja ja ei chileihin päde. Kova vimma olisi vaihtaa pois tuo natikka...ainoa mikä arveluttaa on se kuinka montaa kasvia esim 400w monimetallilla pystyy kasvattamaan ja sadottamaan...

Esimerkki, mennäänkä tällä kaamosaikana kuuhin, ja jos mennään, niin kuinka monella kasvilla? : http://www.vplux.fi/kasvivalaisimet/spna-monimetallivalaisimet/?num=304875&upotusURI=/kasvivalaisimet/spna-monimetallivalaisimet/&x304908=Select/Card

höppänä

Habanero voi mielestäni hyvin. Talon pimeimmässä nurkassa testin vuoksi. Valaisimena 36w passiivijäähdytteinen kiinalainen ledi.
Laitoin ledin alle 26.8, kun kasvissa oli ensimmäinen oikea lehtipari. Nyt vajaa 3-viikkoa myöhemmin tilanne on tämä. Jos tuuhea ja matala kasvu on toivottavaa, voitaneen Habaneron väittää pitävän tuosta ledistä.


Huru-ukko

Näistä linkeistä hiukan löytyy aikaisempaa keskustelua.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6660.0
monimetalli site:chilifoorumi.fi

Alemassa linkissä on useampikin keskustelu tiedonjanoa tyrehdyttämään.
Luulisin että samanhan sillä monimetalilla kasvattaa kuin natikallakin.



Jos kysyy kuinka paljon saa kasvatettua, niin tässä on 400w natikan alla 16 kpl pubeja. Lisävaloa antaa itään päin oleva pieni ikkuna. Kuva otettu 3.4 -13, idätys oli 8.12 -12. Kasvit oli tuossa kohtaa jo 60-70 cm oksilla varustettuja isoimmat.