Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

CyberDog

No sä tarviit sen kuristimen/muuntajan. Ei noi purkauslamput toimi ilman.

Niabo

http://pflanzburg.de/store/index.php?cPath=1_17

tai sitten tilaat tuolta... Näköjään tällä hetkellä ei oo valikoimissa yli 250 wattisia mut mä just tilasin tuolta reilu kuukaus sit 400w natikan hintaan 50e...

Rankkapanda

Kiitokset Niabolle linkistä. Taidampi tuohon hintaan tilata saksasta lamppuni, jos pääsen kielimuurin ohi.

Niabo

juu, eipä kestä! Muutenki oli hyvåt kokemukset tuolta, tavarat tuli viikossa ja oli pakattu vähintäänkin hyvin eli kaikki ehjänä :)

itkis

Mistähän saisi halvalla loisteputkivalaisimia? Hakusessa olisi kahdella 120cm/80cm putkella oleva valaisin. Tarkoitus olisi laittaa valaisin olohuoneen ikkunalle verhotangoista roikkumaan, joten lisäehtona on vielä se, että täytyisi miellyttää myös naisen silmää  ::)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: itkis - kesäkuu 10, 2009, 13:02:16 ip
Mistähän saisi halvalla...

Halpa on yleensä myös ruma. Ja usein huonolaatuinen. Ja tulee myöhemmin kalliiksi.

Sähköliikkeistä ja lamppukaupoista sekä isoista rautakaupoista loisteputkivalaisimia voi löytää. Joskus niissä on hyvin siroja "kukkavaloja". Halvalla jos pitää päästä, Biltema-tyyppinen likaisten tilojen valaisin lienee hyvä vaihtoehto:
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=61145027
Siitä voi jättää prismamuovin pois, jos ei ole vaaraa, että lapset sormeilisivat lamppua. Se puolittaa valaisimen koon. Minulla on tuollainen kätkettynä verholaudan taakse.

itkis

K-Raudan ja Maxi Kodintukun kävinkin jo eilettäin katselemassa läpi. Linkkaamassasi märkätilaan tarkoitetut valaisimet eivät vaimoehdokkaalle kelpaa :) Halpa olisi tässä tapauksessa alle 100e, liekköhän sillä rahalla jostain löytyy tyylikkäitä valaisimia? Täällä foorumillakin osalla on hienoja loisteputkivalaisimia roikkumassa chilien yllä, onkohan ne itse tehtyjä sitten?

Jos piilottaisin loisteputken verholaudan taakse, riittäisikö sillä valoteho niinkin kaukaa chilien talvettamiseen?

Chilivaari

Kyllä ne talvehtivat hengissä, mutta satoa ei keskitalvella juuri kannata toivoa. Siihen tarvitaan enemmän valoa ja sitä saadaan tuomalla lamppu lähelle. Taimille olen käyttänyt lasihyllyä puolivälissä ikkunaa, jolloin ne saavat enemmän valoa.

Valaisimen eteen voi tehdä pahvista tai kovalevystä maskin. Silloin se näyttää verholaudalta ja sitä voi laskea vaijeriripustuksessa lähemmäksi talven ajaksi. Ikkunan muodosta tietysti myös riippuu, mikä käy. Minulla putket ovat nyt 110 cm ikkunalaudasta. Tuossa se systeemi näkyy, kun ikkuna on täysimmillään: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg61595;topicseen#msg61595
Loisteputket ovat siinä ylälaidassa.

fastpete

Voi kettu vie... unohdin kasvit parvekkeelle suoraan polttavaan aurinkoon. No, eivät oikein tykänneet. Lehdet valkaistui ja käpristyy. Onko mitään enää tehtävissä?
Sumuttelin illalla vedellä muutaman kerran...  :-[

CyberDog

Kyllä ne siitä toipuu. Kastelee mutta ei liikaa ja sumuttelee. Maltillisesti valoa tai lähinnä UV:n kanssa kannattaa olla varovainen.

fastpete

Vaihdoin mullatkin tänään, jos se pitkänpäälle pelastais. Viimeksi uusin mullat n. 10vk sitten. toivottavasti selviävät hengissä kun on täynnä kukkanuppuja... (lemon drop ja toinen joku "green serenade" afrikasta)

cola

Mulla ainakin tuottivat chilit satoa talvella vain yhdellä 120cm putkella. Putki oli Aqua relle ja oli lähellä kasveja joten ei siihen kauheesti valoa tarvii. Ai niin ja lampun hinta oli ilman johtoa 5€ joten kyllä sä saat 100€ aika hyvät valot ;) kuhan et ostaa sitä ensimmäistä joka tulee eteen.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: fastpete - kesäkuu 24, 2009, 15:12:52 ip
Vaihdoin mullatkin tänään, jos se pitkänpäälle pelastais. Viimeksi uusin mullat n. 10vk sitten. toivottavasti selviävät hengissä kun on täynnä kukkanuppuja... (lemon drop ja toinen joku "green serenade" afrikasta)

Vaihdatko usein näitä multia? Minun mielestä chileille ei tarvitse vaihtaa, kun vaan lannottaa ja lyö uutta sekaan isompaan ruukkuun vaihtaessa. Eiköhän tuo mullanvaihto oo enempi noitten sisäkoristekasvien juttuja, kun jollain substraalilla kituutetaan kasveja vuodesta toiseen samoissa...

fastpete

Lainaus käyttäjältä: tonttu - kesäkuu 24, 2009, 17:27:51 ip
Lainaus käyttäjältä: fastpete - kesäkuu 24, 2009, 15:12:52 ip

Vaihdatko usein näitä multia? Minun mielestä chileille ei tarvitse vaihtaa, kun vaan lannottaa ja lyö uutta sekaan isompaan ruukkuun vaihtaessa. Eiköhän tuo mullanvaihto oo enempi noitten sisäkoristekasvien juttuja, kun jollain substraalilla kituutetaan kasveja vuodesta toiseen samoissa...

En sentään, ihan vain tuon vahingon eli liikaa aurinkoa saaneiden takia..pelastus yritys..

Hra47

Innokkaille valaisimenrakentelijoille: Prisma-marketeista löytyy 30w warm white- lamppuja, siis normaaliin kierrekantaan käyviä, 6 euroa kappale. Eivät ole mainittavasti isompia kuin pienempiwattiset lamputkaan. Näillä saa kovasti valotehoa, kun laittaa muutaman vierekkäin. Värilämpötila on sama 2700K, kuin viherpeukun erikoislampussa.

Minulla ovat kukkineet chilit jo useamman kuukauden, mutta hedelmää ei ole syntynyt. Kotonani ei ole myöskään ikkunaa, jolle paistaisi aurinko enemmän kuin 2 tuntia päivässä. Rakensin noista 6 x 30w valaisimen, mitoiltaan n.50cm x 40cm. Katsotaan auttaako. Lisäksi myös fosforipitoinen lannoite.

wiFFy

heinäkuu 01, 2009, 03:15:03 ap #435 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 01, 2009, 04:00:02 ap käyttäjältä wiFFy

• Kuinka monelle kasville (tai siis kuinka laajalle alueelle kasveja käristämättä) 400w monimetallista riittää valoa? Tarjolla näyttää olevan 50eurolla vanhoja 400w natikkoja ja mietityttää pitäisikö kuitenkin panostaa kerralla hieman tehokkaampiin järjestelmiin.

• Missä vaiheessa syksyä esim. tuollaisen 400w valaisimen valoteho ylittää auringonvalon? Tai siis koska viimeistään pitäisi kasvit siirtää keinovalon alle? Taimet ovat tällä hetkellä eteläikkunalla.
  • Miten suuri ero käytännössä monimetallilla ja spna:lla on kasvatuksessa? Alkaako kasvi kukkia/tuottaa podeja monimetallilla, vai jatkaako se vegetystä maailman tappiin asti? Jos kyllä, niin kypsyvätkö podit valmiiksi asti monimetallilla?

• Finnparttialla näytti olevan 4200k, 5200k ja 5300k värilämmöillä varustettua lamppua. Onkos noita vielä muita värilämpötiloja tarjolla? Entäs löytyykö erikseen kasvatuskäyttöön tarkoitettuja lamppuja, vai ovatko nuo kaikki "yleislamppuja"?
  • Missä nettikaupassa eu:n alueella on halvimmat osasetit 600w kokoluokassa? 1000w kohdalla hinnat näyttävät pompsahtavan melkoisesti.

Chilit ovat tulossa työhuoneeseeni, enkä voi sietää tuota kellertävää spna-valoa. Tarkoitus olisi hoitaa kasvatus niin pitkälle monimetalleilla, kuin se vain on mahdollista. Huoneeseen paistaa ainoastaan ilta-aurinko ja tämän vuoden kasvattelut ovat vasta alussa, joten joka tapauksessa pitäisi keinovaloa saada. Sähköt sisältyvät vuokraan, joten ainoat kustannukset valaistuksesta ovat valaisinjärjestelmien ostaminen ja tietysti jossain vaiheessa uusien polttimoiden hankinta. Toisaalta himottaisi nuo 1000w systeemit, mutta taitavat olla melkoista overkilliä(?) ja hinnatkin ovat sen mukaiset.

papereeka88

heinäkuu 01, 2009, 20:10:56 ip #436 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 01, 2009, 20:16:56 ip käyttäjältä papereeka88
Onkos kellään kokemusta osramin floraset p kasvivaloista tai Megaman Kasvikohdelamppu 15W?ajavatko asiansa?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

TurboPuberteth

Mulla on juuri tuo floraset lamppu ja en oikein voi suositella ainakaan monelle kasville, koska antaa valoa niin pienelle alalle. Kyllä sillä yhtä puskaa valaisee kohtalaisesti kun vaan laittaa riittävän lahelle kasvia. Sehän taitaa olla joku elohopeapurkauslamppu.. Samalla rahalla saa jo paljon parempiakin valoja. Itse sain tuon anopilta, niin ei mennyt rahat hukkaan..

wille

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - heinäkuu 01, 2009, 20:10:56 ip
...Megaman Kasvikohdelamppu 15W?ajavatko asiansa?

Ihan OK valo, mutta samalla hinnalla saat tehokkaamman "normi-ESL:n". Ei nillä niin paljon eroa ole, tai ainakaan itse en ole sitä huomannut. Enemmän hintaa watteihin nähden siis...  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

papereeka88

elikäs eslin kohdalla ei ole niinkään väliä onko kasvi lamppu kunhan watteja piisaa?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"