Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Ryhis

Kävin viime viikolla motonetissa ja samalla katsastin heidän lamppuvalikoimansa.

Aikas edullista oli, 20-30 watin eslejä lähti alle 15€ ja se kuuluisa Osramin 15w-kasvi-esli hintaan 4,90€ kun sen ovh on prismassa ja k-puljussa liki kympin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

ikke

Tarvitseeko pienet taimet "unta" vai voiko niitä pitää lampun alla 24/7 ? 

Luin jostain että koriste..köh..hamppua on tapana kasvattaa jatkuvalla valolla siihen asti että horsma on tarpeeksi kookas kukitukseen.. mutta miten chilien kanssa?

Itsellä nyt minikasvarissa Aji Cristallia ja jotain habaneroa eslien alla, sirkkalehtien lomasta jo pikku lehtiparia puskee. Nuo idätetty tuoreista chileistä otetuista siemenistä. Olen yleensä sammuttanut lamput yöksi mutta tossa kerran unohtu kun nukkumatilla oli vahvat hiekat :) Jotenkin tuntuivat pikkuset vaan pitävän pitkästä päivästä..

Fataliiltakin tilasin paketin, itämässä Bolivian Rainbow, Black Scorpion Tongue, Naga, Lemon Drop, Inca Red Drop ja Omnicolor.

Kaikki lähti siitä kun ostin kukkatalosta pari apachen tainta koristeeksi.. vie mennessään tämä harrastus, lienee tuttua kaikille? ;)

Rankkapanda

Yleisesti ottaen chilit tarvitsevat pimeitäkin kausia tai siis "unta". Toki joku voi olla eri mieltä, mutta itse olen käsittänyt, että chilit tosiaan tarvitsevat aikaa "levätä".

Lainaus käyttäjältä: ikke - elokuu 31, 2009, 11:58:34 ap
Tarvitseeko pienet taimet "unta" vai voiko niitä pitää lampun alla 24/7 ? 

Luin jostain että koriste..köh..hamppua on tapana kasvattaa jatkuvalla valolla siihen asti että horsma on tarpeeksi kookas kukitukseen.. mutta miten chilien kanssa?

Itsellä nyt minikasvarissa Aji Cristallia ja jotain habaneroa eslien alla, sirkkalehtien lomasta jo pikku lehtiparia puskee. Nuo idätetty tuoreista chileistä otetuista siemenistä. Olen yleensä sammuttanut lamput yöksi mutta tossa kerran unohtu kun nukkumatilla oli vahvat hiekat :) Jotenkin tuntuivat pikkuset vaan pitävän pitkästä päivästä..

Fataliiltakin tilasin paketin, itämässä Bolivian Rainbow, Black Scorpion Tongue, Naga, Lemon Drop, Inca Red Drop ja Omnicolor.

Kaikki lähti siitä kun ostin kukkatalosta pari apachen tainta koristeeksi.. vie mennessään tämä harrastus, lienee tuttua kaikille? ;)

CyberDog

hamppua käsittääkseni kasvatetaan jatkuvalla valolla sen takia että se alkaa kukkimaan 12-12 syklissä. Eli tolla mahdollistetaan se että kasvaa sopivan kokoiseksi ennen kukitusta.

Tosta 24/7 valotuksesta on ollut juttua joskus aikaisemmin täällä. Joku ulkomaalainen heppu oli tehnyt testiä että kuukauden kaks kun antaa 24/7 valoa niin kasvavat nopeammin, mutta sitten tarvitsee jo alkaa antamaan sitä lepoa. Se oli käyttänyt loisteputkia että ei mitään hirmu tehokasta valaistusta.

ikke

elokuu 31, 2009, 17:04:21 ip #524 Viimeisin muokkaus: elokuu 31, 2009, 17:29:25 ip käyttäjältä ikke
Eli ei ainakaan haitallista pitäis olla jos miedolla valottaa pidempäänkin, mutta tuskin mainittavaa hyötyäkään esleillä?

Ikkunalaudalla toi loota saa luonnonvaloakin ihan hyvin vielä, lisävaloa antamassa siis Airamin Megaman 30W pinttitölkkiheijastimella :p ja Megaman 15W Artco-kasvilamppu. Mahtuivat budjettiin hyvin, tosin karjalatölkki pitää pikapuoliin kierrättää, sanoo hallitus. Tarttis joku silmäämiellyttävä ratkaisu keksiä talven ajaksi.. searchilla jo löytyikin hienoja ratkaisuja.

Ainiin onhan tossa ylläreitäkin itämässä.. anskattoo mitä ovat.

Edit: Apachet on parvekkeella, toisessa oli ensin isompia podeja mutta kun koemielessä saksin toisesta kaikki viimeiset latvukset n.5cm pois niin otti kiinni ja menossa ohi podien koossa. Jotain lannoitetta kaiketi vois noille jo laittaa, puutarhan kesää? Ovat siis yli puolimetrisiä ihan terveen näköisiä kasveja. Vaihdoin muoviruukut isompiin savisiin kotiin tuotuani ja "multana" kekkilän puutarhaturve.

Kärsä Babar

Annoin joskus yli kuukauden yötä päivää valoa 400w natikalla. Ihan hyvin kasvoi ja ja teki satoa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

ikke

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - elokuu 31, 2009, 18:06:30 ip
Annoin joskus yli kuukauden yötä päivää valoa 400w natikalla. Ihan hyvin kasvoi ja ja teki satoa.

Ömm.. ihan hyvin vai paremmin kuin normi päivärytmillä? Ja onko turhaa pikkuesleillä yrittää mahd. samaa?

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: ikke - elokuu 31, 2009, 18:33:22 ip
Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - elokuu 31, 2009, 18:06:30 ip

Ömm.. ihan hyvin vai paremmin kuin normi päivärytmillä? Ja onko turhaa pikkuesleillä yrittää mahd. samaa?

Ei ollut vertauskohdetta vierellä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

TunturiTiger

jumaliste mitä taiteilua.. vesiviljelyä ja natikoita.. ihme ettei naapurit kateuksissaan enempää käräyttele hamppuviljelmistä.  ;D

biblo

Nyt on tilattu kunnon eslit talvea ajatellen.4+4 50w lähti tilaukseen.Etukäteen on jo tuo 250w..
"Grow food, not lawns"

Xbow

Njoo, 10h / pvä setillä, 600w natikka, teki baccat ihan kohtuulliset sadot. Saivat hivenen myös luonnonvaloa. Kait ne silit kestäisivät 24h räimimisen, mutta omat silmät sekä kukkaro ei.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Atheos__

Nyt on hileille valoa, eiköhän pysy talven hengissä. Kuinka lähelle chilejä tuon uskaltaa laskea (120cm putkia 2x36w)?
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

jeQQ

Mulle kerrottiin, että kunnon tuuletuksella melkeinpä ihan kiinni.. :)

dewon

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - syyskuu 08, 2009, 21:22:23 ipKuinka lähelle chilejä tuon uskaltaa laskea (120cm putkia 2x36w)?

Niin lähelle kuin saa polttamatta kasveja. Valoteho laskee suhteessa etäisyyden neliöön.

Xbow

Tottuneissa kasveissa olen havainnut vaurioita vain jos lehdet ovat päässeet tarttumaan putkeen kiinni. Jos pitää parin sentin etäisyyttä, saapi varautua päivittäiseen nostelemisen. Itse olen mahdollisuuksien mukaan pitänyt parin sentin etäisyyttä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: dewon - syyskuu 08, 2009, 21:41:29 ip
Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - syyskuu 08, 2009, 21:22:23 ipKuinka lähelle chilejä tuon uskaltaa laskea (120cm putkia 2x36w)?

Niin lähelle kuin saa polttamatta kasveja. Valoteho laskee suhteessa etäisyyden neliöön.

Eli todella lähelle. Pitää käydä huomenna ostamassa jotain ketjua tuohon että saa säädettyä korkeutta. Onneksi ei ole naisia talossa, valo ei varsinaisesti ole mikään kovin esteettinen tapaus.  8) Valo löytyi tänään setä-vainaan tavaroista, oli kuulemma 20-vuotta sitten ostanut koko Norelcon varaston tyhjäksi valoista. Loisteputkia löytyi kymmenkunta kappaletta ja pari natikkaa heijastimineen. Saisi valaistua vaikka keskikokoista kasvihuonetta :D
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Himmee

moi! onkos porukalla kokemusta tai tietoa miten tämmöiset siniset ja punaiset putkilot toimii chilin kasvattelussa?
http://www.sahkonumerot.fi/group.aspx?lang=fi-FI&path=33/59613/173
Kellariin vein noin.30 chilipuskaa halla öitä pakoon nyt siellä on 18w-23w eslejä 4kpl eiköhän nuo lisää valoa kaipaisi vaikka satoavat kyllä ihan hyvin parasta aikaa.. ja mikäs se chilin optimi valojakso on?

CyberDog

Tuntuu tuo valorytmi vaihtelevan jengillä 12h-16h. Mä annan jotain neljätoista tuntia sitä. Lamppu tärähtää päälle kasilta aamulla ja sammuu kympiltä illalla. Kasvit siis ikkunalla.

W_Gekko

Olisi tarkoitus suunnata viikonloppuna lamppuostoksille ja nyt tarvitsis apua. Tarkotus olisi ostaa pari loisteputkea hyllykön eri hyllyille ja tarvitsi apua valintaan, eli mitkä olisi hinta/laatusuhteeltaan hyvät ja mistä kannattaisi lähteä etsimään?

jeQQ

Bauhaus, "valolista" nimellä tulee putki + tarpeelliset, 120cm 36w ja hintaa on 8.90e. Tässä linkki omaan viritykseen noilla:

http://jeqq.kuvat.fi/kuvat/Chili/Kiinni+katossa.JPG