Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

hutilo94

Oliko valaisimessa muuntajaa?
Siis sellainen painava mötikkä jokä tulee pistorasiaan?
mitääh?

tomps123

helmikuu 19, 2010, 22:50:21 ip #861 Viimeisin muokkaus: helmikuu 19, 2010, 22:56:04 ip käyttäjältä tomps123
Eipä siinä ole... Oletin, ettei tollanen E27-kantaan tuleva esli moista tarttis, kun eikös ne ole tarkoitettu korvaamaan hehkulamput...?

Aiemmin ko. valaisimessa ollut 60W hehkulamppu, sillä tuskin idättämisen kannalta tee muuta kun lämmöntuotto?

Edit. No rupesinpa miettiin ihan maalaisjärjellä ja taidan vetäytyä vaatekomeroon aasihattu päässä.... Pahoittelen typeryyttäni  :/

Wolfman

Kyllä ne E27 kannalla olevat pitäisi toimia ihan suoraan hehkulampun tilalla ilman mitään ylimääräisiä muuntajia samoin kuin E14 kannalla olevat noiden "kynttilälamppu/spotti" hehkulamppujen tilalle. Ainoa ero hehkulamppuun verrattuna on että nuo ESLit eivät tykkää himmentimistä, eli vain suoraan katkaisijan takana oleviin valaisimiin. Noiden ESLien kannassa on tarvittava elekroniikka noihin putkiin (jonkunsortin hakkurisysteemi ilmeisesti), tuo elektroniikka ei pidä himmentimistä.

Itselläni on parissa kattovalossa noita E27 kantaisia ESLejä ja kasvarissa Livalin spottivaloihin laitettu E14 kantaiset ESLit ihan suoraan hehkulamppujen tilalle.

CyberDog

Mä veikkaan että oli viallinen lamppu. Ei muutakun hakeen kaupasta uus. Jos on kuitti tallessa niin saat todennäköisesti "takuuseen" Mulle on vastaavaa käyny pari kertaa ja uuden oon saanu aina.

hutilo94

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - helmikuu 20, 2010, 01:05:58 ap
Kyllä ne E27 kannalla olevat pitäisi toimia ihan suoraan hehkulampun tilalla ilman mitään ylimääräisiä muuntajia samoin kuin E14 kannalla olevat noiden "kynttilälamppu/spotti" hehkulamppujen tilalle. Ainoa ero hehkulamppuun verrattuna on että nuo ESLit eivät tykkää himmentimistä, eli vain suoraan katkaisijan takana oleviin valaisimiin. Noiden ESLien kannassa on tarvittava elekroniikka noihin putkiin (jonkunsortin hakkurisysteemi ilmeisesti), tuo elektroniikka ei pidä himmentimistä.

Itselläni on parissa kattovalossa noita E27 kantaisia ESLejä ja kasvarissa Livalin spottivaloihin laitettu E14 kantaiset ESLit ihan suoraan hehkulamppujen tilalle.


Joo siis kyllähän pitäisi toimia, mutta minä oletin että kyseessä olisi ollut esim 11esli loisteputki mikä olisi korvattu 20eslillä.
Kun minulla on ainakin pöytälampussa sellainen muuntaja, ja se on tarkoitettu vain ja ainoastaan pienemmille kuin 11wattia.
mitääh?

tomps123

Kokeilinpa toista samanmoista esliä (löytyi kaapin perältä kun ostin aikoinaan 2kpl paketin) olohuoneen jalkalamppuun ja äkkiäkös sekin sanoi poks.. Hermot meni ja varmasti mainitsen asiasta Bauhausin hlökunnalle, että p*skan möivät :(
Vielä olisi yksi samantehoinen esl kattolampussa, toiminut siellä hyvin vuoden päivät.. En uskalla sitä kyllä ottaa irti ja koittaa muihin valaisimiin, menee kuiteskin poks  :-\ Pitänee siihen kattolamppuun väkästellä lisäjohtoa ja heijastin.....  ;)

Wolfman

Kiikuta molemmat hajonneet Bauhausiin, kuitti matkaan. Kyseessä on mitä ilmeisimmin joku valmistusvika tai vastaava. Jos alkavat urputtaa jotain että "takuu ei kata...." niin huomauta että takuulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa vaan tuotevastuulaki velvoittaa myyjää hoitamaan asian mahdollisesta takuusta ja sen ehdoista riippumatta.

Melkoinen osa liikkeiden hehkuttamista takuista on itseasiassa merkityksettömiä kun valmistusvirheet ja vastaavat menevät tuotevastuulain piikkiin (jolloin takuiden mahdollisilla rajoituksilla ei ole mitään merkitystä).

Esimerkiksi monessa laitteessa on takuussa rajoituksena "ei kata akkuja", jos akku kuitenkin sippaa heti on käytännössä varma että siinä on joku valmistusvika, myyjä ei voi silloin vedota tuohon takuun rajoitukseen koska tuotevastuulaki velvoittaa myyjää/maahantuojaa korvaamaan valmistusviat. Valitettavasti kuluttajat eivät usein tiedä tuota (eivätkä usein myyjätkään).

hutilo94

Onko tuosta Osram Fluora kasvi loisteputkesta mitään hyötyä, kun päivitin losteputki viritykseni isompaan.
Tässä siis kyseinen putki. http://www.e27.fi/kauppa/index.php?act=viewProd&productId=220
mitääh?

pete79

tuli tuossa mieleen että onko kukaan koskaan koittanut kasvattaa normi hehku/halogeeni valolla? yllätyin vaan kun valoteho mittarilla mitatessani huomasin että katossa oleva 50w halogeeni spotti antaa 1m päästä mitaten yhtä paljon valoa kuin 2*36w loisteputkella toteutettua työmaa halogeenia 10cm päästä. onko tuo halogeenin värilämpö todellakin niin huono? haluaisin kuulla todellakin kommentteja asiaa joskus koittaneilta enkä pelkkää mutua mikä perustuu yleiseen käsitykseen.

calm

Lainaus käyttäjältä: pete79 - helmikuu 24, 2010, 08:05:50 ap
tuli tuossa mieleen että onko kukaan koskaan koittanut kasvattaa normi hehku/halogeeni valolla? yllätyin vaan kun valoteho mittarilla mitatessani huomasin että katossa oleva 50w halogeeni spotti antaa 1m päästä mitaten yhtä paljon valoa kuin 2*36w loisteputkella toteutettua työmaa halogeenia 10cm päästä. onko tuo halogeenin värilämpö todellakin niin huono? haluaisin kuulla todellakin kommentteja asiaa joskus koittaneilta enkä pelkkää mutua mikä perustuu yleiseen käsitykseen.


Siinähän se suurin hankaluus jo tulikin mainituksi viestissäsi. Spotti. Voihan niitä käyttää yksittäiselle kasville, mutta useamman kasvatus on hankalaa. Ja kun ne käyvät kuumana, niin kasvit on pidettävä kaukana lampuista ja järjestettävä tuuletus kauempana olevillekin. Värilämpö nyt tuskin on ihan toivottoman huono sinänsä, vaikka valossa sinisen osuus onkin melkoisen pieni. En kyllä muista missään tulleen vastaan mitään oikeita kasvatusvertailuita halogeenit vs. loisteputket, mutta siitä vaan tekemään tutkimusta, jos asia kiinnostaa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: pete79 - helmikuu 24, 2010, 08:05:50 ap... onko kukaan koskaan koittanut kasvattaa normi hehku/halogeeni valolla?

On tuota kokeiltu lisävalona huonoin tuloksin:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg54873#msg54873
Foorumisofta vaihtui välillä ja linkit eivät toimi, mutta tässä uudet opasteet kyseisen Aji Cristalin aikaisempiin vaiheisiin:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg54549#msg54549
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg54726#msg54726

hutilo94

Onko kukaan kokeillun chilienkasvatuksessa noita Osram Fluora kasvi loisteputkia?
Hirveästi en kasvatus tietoa löytänyt, ilmeisesti akvaario alalla enemmän käytetty putki.
mitääh?

Maunemaune

Lainaus käyttäjältä: hutilo94 - helmikuu 26, 2010, 15:03:28 ip
Onko kukaan kokeillun chilienkasvatuksessa noita Osram Fluora kasvi loisteputkia?
Hirveästi en kasvatus tietoa löytänyt, ilmeisesti akvaario alalla enemmän käytetty putki.



Mulla on 1kpl 18w Osram Fluora, ja ainakin mulla taimet kasvoi, mutta en ainakaan merkittävää eroa nähnyt fluoran ja normi putken välillä

hutilo94

Minulla nuo kasvit kasvavat kahden 36w loistarin alla.
Että onko se ero mikä noilla normi- ja fluoraputkilla sen 11e arvoinen mitä ne putket maksavat.
Jos sitä edes on.
mitääh?

Maunemaune

Lainaus käyttäjältä: hutilo94 - helmikuu 26, 2010, 15:14:19 ip
Minulla nuo kasvit kasvavat kahden 36w loistarin alla.
Että onko se ero mikä noilla normi- ja fluoraputkilla sen 11e arvoinen mitä ne putket maksavat.
Jos sitä edes on.


Voithan aina itse testata. Mun mielestä se ero ei ole 11€ arvoinen.   

kiipeli

Tervehdys!

Tässä nyt elämäni ensimmäiset chilinsiemenet laitettu itämään. Intoa piukassa olen touhuun tietenkin lähtenyt mukaan mutta hirveästi ei viitsisi alkuun rahaa satsata. Ja sitten asiaan: olen katsellut ESL lamppuja tuleville taimille kavereiksi. Olenko nyt ymmärtänyt Bilteman merkinnän oikein että tämä ESL olisi siis 30w joka vastaa valoteholtaan 150w hehkulamppua http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=44275&sivu=44275.htm&ryhmaid=283

Ajattelin tuollaisia kolme ostaa ja ehkä sivuille jo ennestään löytyviä pienempitehoisia ESL lamppuja muutaman. Mahtaisikohan noilla saada kasan taimia kasvelemaan sopivasti kesän auringonpaahdetta varten?

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: kiipeli - helmikuu 27, 2010, 18:19:23 ip
Tervehdys!

Tässä nyt elämäni ensimmäiset chilinsiemenet laitettu itämään. Intoa piukassa olen touhuun tietenkin lähtenyt mukaan mutta hirveästi ei viitsisi alkuun rahaa satsata. Ja sitten asiaan: olen katsellut ESL lamppuja tuleville taimille kavereiksi. Olenko nyt ymmärtänyt Bilteman merkinnän oikein että tämä ESL olisi siis 30w joka vastaa valoteholtaan 150w hehkulamppua http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=44275&sivu=44275.htm&ryhmaid=283

Ajattelin tuollaisia kolme ostaa ja ehkä sivuille jo ennestään löytyviä pienempitehoisia ESL lamppuja muutaman. Mahtaisikohan noilla saada kasan taimia kasvelemaan sopivasti kesän auringonpaahdetta varten?


Hyvin onnistuu noilla
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

kiipeli

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - helmikuu 27, 2010, 18:21:31 ip
Lainaus käyttäjältä: kiipeli - helmikuu 27, 2010, 18:19:23 ip
Tervehdys!

Tässä nyt elämäni ensimmäiset chilinsiemenet laitettu itämään. Intoa piukassa olen touhuun tietenkin lähtenyt mukaan mutta hirveästi ei viitsisi alkuun rahaa satsata. Ja sitten asiaan: olen katsellut ESL lamppuja tuleville taimille kavereiksi. Olenko nyt ymmärtänyt Bilteman merkinnän oikein että tämä ESL olisi siis 30w joka vastaa valoteholtaan 150w hehkulamppua http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=44275&sivu=44275.htm&ryhmaid=283

Ajattelin tuollaisia kolme ostaa ja ehkä sivuille jo ennestään löytyviä pienempitehoisia ESL lamppuja muutaman. Mahtaisikohan noilla saada kasan taimia kasvelemaan sopivasti kesän auringonpaahdetta varten?


Hyvin onnistuu noilla


Mukava kuulla. Oletan vastauksestasi että olen tulkinnut tuon bilteman lampun merkinnän oikein ja kyseessä siis on 30w ESL. Ei kait tässä muuta kuin kyttäämään noita kukkapurkkeja pariksi viikoksi jos sieltä vaikka jotain vihreätäkin pukkaisi ylös jossain vaiheessa niin pääsisi itse asiaan.

Kilp

30W tuo näyttäisi olevan ainakin lupausten mukaan olevan. Pienenä kritiikkinä kuitenkin "halpiseslejä" kohtaan täytyy heittää vastine loisteputkien puolelta.

http://chilivaari.blogspot.com/2009/11/kannattaa-katsoa-milla-valaisee.html
http://chilivaari.blogspot.com/2009/11/jatketaanpa-valoista-viela.html

Eli jos pieni lisäinvestointi ei kirpaise kukkaroa liikaa, suosittelisin melkein, että hankit osramin/airamin vastaavia vaikka maksavatkin kolme kertaa enemmän. Itsellä Airamin 30W Longlife on nyt ollut ~12h vuorokaudessa päällä 6kk eikä ole menettänyt silminnähden valotehoa uuteen verrattuna. On tuo nyt jo ~10€ hintansa haukkunut.


Fila... Eikun Kilp jonka kahdeksan chinenseä ja kaksi pubea työntävät kukannuppuja eteläikkunalla kolmen 30W ESLin ja auringon voimalla.

descarga


Mulla on kaksi Bilteman 30W esliä ja hyvin toimii näin taimivaiheessa. Ikean valaisimia modaamalla niillä saa oikein hyvän setin aikaiseksi (tähän oli ohjeet jossain aikaisemmassa viestissä).

Oli tuossa myös yksi Megaman, mutta siitä oli yksi putki pimeänä jo uutena. Eipähän tarvi enää maksaa ylimääräistä 'laadusta'.

Nyt kun pitäisi siirtää taimet kukkalaudalle, niin loistari on melkein ainoa järkevä vaihtoehto. Ehkä se olisi kannattanut hankkia jo alussa.