Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

PP

Lainaus käyttäjältä: Puuhiz - toukokuu 10, 2014, 16:37:06 ip
Tekeekö näillä tämmösillä chilien kasvatuksessa mitään? http://www.ebay.co.uk/itm/LED-Floodlight-10W-20W-30W-Day-Warm-White-Flood-Light-Outdoor-Garden-Lamps-/121086523822?pt=UK_Garden_Lighting&var=&hash=item1c3151b9ae

Tällä hetkellä olisi 12 kappaletta näitä joutilaana sekalaisilla värilämpötiloilla(day + warm whiteja), niin ajattelin voisiko näitä valjastaa kasvatuskäyttöön. Ovatko edes tyhjää paremmat?

On ne tyhjää paremmat, jos tehoa on edes puolet luvatusta. Etkö saa kasveja ikkunalle tai muualle aurinkoon? Keinovaloa olla satoja watteja, että pääsee edes lähelle auringon tehoa ikkunalla.

Puuhiz

toukokuu 11, 2014, 10:13:19 ap #3501 Viimeisin muokkaus: toukokuu 11, 2014, 10:38:27 ap käyttäjältä Puuhiz
Kyllä kasvit menevät kasvihuoneeseen kun aika on. Viikko sitten laitoin vasta siemenet itämään niin ajattelin noista ledeistä kyhätä valopatteriston talveksi. Mikä teho näissä on se määräävin? Täältä olen paljon asiasta lukenut ja aika paljon kohkataan valojen wattimäärästä, mikä ei mun mielestä kasvata suoranaisesti kasvia, vaan sähkölaskua. ;D Toki wateilla usein on yhteys valotehoonkin.

Olen ymmärtänyt valaistusvoimakkuus olisi se tärkein (spektrin ohella). Näiden kiinanledien valmistajalta ei saa edes ylioptimistista lupausta lukseista, mutta olikohan se käyttäjällä Chilivaari -blogissaan hyvät ohjeet tuohon valovoimakkuuden mittaamiseen kameran avullla.

sorrii

eBaystä tai vaikkapa DX.com -kiinakaupasta saa luximittarin halvimmillaan jopa ~10€ kotiin kannettuna  ;D

http://www.dx.com/p/lx-1010b-digital-lux-meter-1-x-9v-81813#.U28q0_l_tKA

Noiden sekalaisten ledien tehot on jokseenkin samalla hyötysuhteella kuin loisteputkillakin, joten varmaan 12kpl vaikkapa noita 10W lamppuja vastaa vähintään paria 58W loisteputkea  8). Spotti-mallisten ledien suurin hyöty mun mielestä on suunnattavuus...

Itselläni on useita erilaisia sinipuna-spotteja usealta eBay-kauppiaalta, joiden nimellinen teho vaihtelee 12W - 45W - todellinen teho 9-19W
Mä itse uskon varauksella noihin sinipunavaloihin siinä, että vaikkapa 12W sinipuna-valolla saa enemmän apuja lisävalona ikkunalla kuin 12W yksivärisellä spotilla. Oikeeta kokemusta on parilta vuodelta senverran, että tullaisen spotin valossa näyttää ikkunalaudalla kasvi kukoistavan selvästi paremmin kuin pitkien loisteputkien alla; spotti voi olla ~1m päässä ja kasvi näyttää terveeltä koko mitaltaan, kun loisteputken alla pitää olla max 20cm etäisyydellä ja vain latvat voi hyvin ...
Sinipunavalolla en ole ensimmäisen [~5v sitten] 120W ledin jälkeen edes yrittänyt mitään ilman luonnonvaloa myös.

Tänä keväänä on ollut pistokaspubleri aika lähellä ikkunaa ja siinä "45W kiinaledi" [=19W] melkein metrin yläpuolella. Luonnonvalo metrin päässä itäikkunalta ja isompine kasvien varjossa, ei varmasti olisi riittäny mihinkään. Nyt näyttäisivät kaikki 10kpl pistokasta lähteneen hyvään alkuun: 2kpl Lanceolatum; 4kpl Lemondrop; 6kpl Aji Cristal. Ainakaan ajit eivät ole kaikkein helpoimpia pistokkaita. Näppituntumalla luulisin että olisi vaadittu vähnitäänkin se 45W Biltema-esl samaan paikkaan ...

Mä siis en usko että ledeillä sellaista taikavoimaa on kun jotkut kauppiaat lupailee, mutta esim. 45W kasviledi, joka kuluttaa 19W ja kasvattaa paremmin kuin 45W esl, ei ole ihan huono  ;D ...
Mutuna heitän vielä että chilit eivät ole hirveän ronkleita valon väristä, mutta mun nykykäsitys on että sinistä, sinistä ja sinistä, ainakin lämpimään kerrostalokaksioon ...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

niko.m

toukokuu 11, 2014, 11:50:25 ap #3503 Viimeisin muokkaus: toukokuu 11, 2014, 11:54:22 ap käyttäjältä niko.m
Eikös chilivaarin testit osoittanut että sini-valko olisi yksi parhaista? Lisäksi tuota coral Reef aquarium lediä saa nimellisteholtaan 54w, kun puhdas valkoinen on  36w. Eli tuossa toisessa nimellistehoa 36w valkoista ja 18w sinistä. Itsellä on nyt 45w sinipunaviher, tulossa lisäksi sinipuna ja varmaan tilailen tuollaisen coral reefin. Aji fantasy on ottanut keittiön pöydällä kasvuspurtin ledin alla ja kukkia auennut jo.

Mietin että spoteista saisi nätin rivistön kattoon ja luultavasti riittäisi talvella kasvamiseen. Sitten kunnollinen valo sadotukseen

KieroLiero

Mitäs mieltä ootte noista dual Esleistä? Hinta ero ei ainakaan ole hirveä..Muistaakseni 250w plug and grow oli 68euroa ja dualin 2700/6400k  sais 80 euroon.. eli eipä eroa ole kuin reilu kymppi mutta onko niistä mihinkään? Kannattaako mieluummin santsaa kahteen erilliseen?

sorrii

LainausEikös chilivaarin testit osoittanut että sini-valko olisi yksi parhaista?

Muistelisin että Chilivaarin testeissä kriteerinä oli runsain kasvu. Mä olen itse hakenut valoja joilla kasvu pysyisi kurissa, kun asunnossa on liiankin lämmintä ja kasvua on aina ollut enemmän kuin riittävästi  8) ... Ihanne kai olisi että kasvit tukevoituisivat ja kasvattaisivat hedelmää enemmän kuin lehtiä ja vartta  ;D

Ledeissä ei toisaalta yksi sininen ole aina sama kuin toinen sininen. Oma havainto on ollut että sinisillä kasvua ei tule yhtä paljon kuin sinipunaisella, mutta kasvu on tukevampaa ja haarautumista enemmän. Ja eri lajit reagoi eri tavalla. Baccatumeilla ei näyttäisi valon värillä olevan niin suurta vaikutusta kasvun määrään. Selvä ja ainoa varma havainto mulla on että sinisessa, kylmän valkoisessa valossa kukkivat nämä kasvit runsaasti ...

Kotona kasvattelu on mulle pääasiassa esikasvattelua kasvihuone- ja ulkokasvatusta varten, jossa käydään jatkuvaa taistelua tilanpuutteen kanssa ja minä ainakin yritän viivyttää sitä kasvien runsasta kasvua. Toinen kotikasvatuksen tarkoitus on sitten talvettaminen. Se että tulee vähän satoa ympäri vuoden tapahtuu mulla kaupanpäälle ja jopa vahingossa  8) 8)

Paras valo on ehdottomasti aurinko. Sitä kun saisi tasaisesti 12 tuntia ympäri vuoden ...  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 12, 2014, 10:46:12 ap
LainausEikös chilivaarin testit osoittanut että sini-valko olisi yksi parhaista?

Muistelisin että Chilivaarin testeissä kriteerinä oli runsain kasvu.

Muistelet väärin. Vaari ei ole tutkinut pelkästään kasvua vaan myös kukintaa ja podien tuotantoa. Testejä ei voi sanoa tieteellisen tarkoiksi eikä laajiksi, mutta ne on mielestäni parhaita tässä maassa tehtyjä.

Chilivaari

toukokuu 12, 2014, 13:23:16 ip #3507 Viimeisin muokkaus: toukokuu 12, 2014, 13:24:56 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 12, 2014, 12:59:26 ipVaari ei ole tutkinut pelkästään kasvua vaan myös kukintaa ja podien tuotantoa.

Joo, siitä on oma testi:
http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/valon%20väri%20ja%20sato
Kooste on järjestyksessä uusimmat ensin.

Baccoilla ero ei ollut kovin iso, mutta sinisemmässä (5400K) valossa satoa tuli enemmän.
Habanero ei 2700K valossa juuri satoa tehnyt, mutta luonnonvalossa kyllä. Valon määrä oli molemmissa täsmälleen sama. Kun vaihdoin testin jälkeen kasvien paikkoja, 2700K valossa ollut alkoi tehdä podeja päästyään sinisempään valoon. Pienellä otannalla tulos oli varsin vakuuttava, enkä tuon jälkeen ole 2700K tai muita "lämmin valkoisia" valoja käyttänyt.

sorrii

Jeps. En mä väheksy Chilivaarin testejä. Oonhan niitä lueskellut. Kiinnostaa kuitenkin enemmän aina tehdä ja kokeilla kaikki itse. Tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka ...  8)

Ylläri mulle on ollut se että 9500K putkilla pukkaa satoa, ja oikeestaan nyt ihan ennen aikojaan ...

Ollut vähän kiireitä, niin nuo makailevat sorapedillä idätyskuutioissaan edelleen  ;D
Piti noista paljuista tulla Trofast-NFT ... Käy se näinkin ...

McPunk

Onko kellää kokemusta tosta esl eco sarjasta? Sain 10egel kaverilta ostettua ku on kuulemma iha huuhaa setti sen mielestä. Ja tos on joku 125w puhdasvalkonen lamppu tai ainaki ainaki mun silmii näyttäs siltä, mut onks tost mihkää? Ite kattelin vp-luxi sivuilta Nii kyseinen setti 50€ ei oo ainakaan hinnalla pilattu jos on hyvä kasveille..?

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk
Jos ei koita niin ei voita.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 12, 2014, 19:56:06 ip
Onko kellää kokemusta tosta esl eco sarjasta? Sain 10egel kaverilta ostettua ku on kuulemma iha huuhaa setti sen mielestä. Ja tos on joku 125w puhdasvalkonen lamppu tai ainaki ainaki mun silmii näyttäs siltä, mut onks tost mihkää? Ite kattelin vp-luxi sivuilta Nii kyseinen setti 50€ ei oo ainakaan hinnalla pilattu jos on hyvä kasveille..?

Toimii se ihan hyvin. On se kuitenkin puolikas 250W samanlaisesta ja kympillä se on jo huippuostos.

McPunk

No Se on hyvä :)

McPunk

Hmmh, mun kasvit ei tykkää ollenkaa näköjää noist puhtaista valkosista esl lampuista, lehdet käpristyy kiinni runkoo, ja sit auringon värisen lampun alla toiset Nii iha vaakasuoras kaikki lehdet, kummiski noi kasvit ollu noitte eslie alla jo aika kaua eli en usko et ois enää siitä kii et kasvi totuttelee lamppuu? Ja muute oisko missää kasvuu varten joku auringon sävystä esliä Sais olla vähintään 125w? Puhelimella en jaksa alkaa selailee netis ku menee 2päivää et aukee jotkut sivut ^^

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 12, 2014, 21:07:56 ipmun kasvit ei tykkää ollenkaa näköjää noist puhtaista valkosista esl lampuista, lehdet käpristyy kiinni runkoo, ja sit auringon värisen lampun alla toiset Nii iha vaakasuoras kaikki lehdet....

Kuulostaa selostuksesi siltä, että ne kasvit menevät nukkumaan, kun kääntävät lehtensä alas.
Eli ne ovat saaneet riittävästi valoa. Sammuta se lamppu yöksi.

Auringon värinen? Auringon valo on 5500K eli puhdas valkoinen. Mitähän eroa noissa lampuissasi on? Vai sekoitatko tahallasi käsitteitä? Vai tarkoitatko auringolla iltaruskon ja hehkulampun väristä 2700 Kelvinin valoa. Sitä kutsutaan mainoskielessä "lämpimäksi valkoiseksi", tunnetaan myös nimellä kusenkeltainen. Hankkiudu niistä eroon, jos haluat enemmän chilejä.

McPunk

Siis aina oon sammutanu yöksi, ja aina ku otan ku laitan ne siihe alle Nii käpristyy ja näyttää että kuolee, ei ne voi sentää jokapäivä nukkua 24h :D?

Chilivaari

Lisää etäisyyttä sitten. Jos ne vaikka pelkäävät palavansa.

McPunk

Jees no pistin nyt 35-40cm päähä josko ne siit sitte :)

niko.m

Mahtaako tässä olla samat kannat kuin t-neonissa. Tuo ei vain taida sopia sisutukseen, mutta saahan mies unelmoida

KieroLiero

Lainaus käyttäjältä: niko.m - toukokuu 13, 2014, 18:48:20 ip
Mahtaako tässä olla samat kannat kuin t-neonissa. Tuo ei vain taida sopia sisutukseen, mutta saahan mies unelmoida

Kanta näyttäisi samalta....itse kyllä mieluummin sijoittaisin tuon satasen kunnon esliin..

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: KieroLiero - toukokuu 14, 2014, 11:12:16 ap
Lainaus käyttäjältä: niko.m - toukokuu 13, 2014, 18:48:20 ip

Kanta näyttäisi samalta....itse kyllä mieluummin sijoittaisin tuon satasen kunnon esliin..

Sama täällä, hippasen voi olla tuollaista hökötystä sijoittaa mihinkään. Sitäpaitsi saat alle satasella hyvän eslin ja siihen heijastimen, johtoineen päivineen :D