tammikuu 09, 2025, 22:29:14 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

kuivattujen chilien käyttö

Aloittaja Annika, lokakuu 05, 2006, 22:59:51 ip

« edellinen - seuraava »

Annika

Elikkäs
Millä noita kuivattuja chilejä on hyvä jauhaa pienemmäksi, esim jauheeksi? Kahvimyllystä on manittu, mutta käykö esim ihan sauvasekoittimen teräleikkuri?

Miten muuten käytätte kuivattuja palkoja?
Mä olen nyt kuivattessa pillkonut vähän pienemmiksi siemenineen, hyviä vinkkejä käyttöön?

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: "Annika"Elikkäs
Millä noita kuivattuja chilejä on hyvä jauhaa pienemmäksi, esim jauheeksi? Kahvimyllystä on manittu, mutta käykö esim ihan sauvasekoittimen teräleikkuri?

Voihan sekin käydä, itse kuitenkin suosittelen kahvimyllyä koska jauhamisen aikana syntyy paljon chilipölyä.

Lainaus käyttäjältä: "Annika"
Miten muuten käytätte kuivattuja palkoja?
Mä olen nyt kuivattessa pillkonut vähän pienemmiksi siemenineen, hyviä vinkkejä käyttöön?

Kuivattuja voi toki käyttää rouheena, jauheena, suoraan keittojen sekaan ja "tuoreena" laittamalla kuivattu hedelmä veteen likoamaan.

svalli

Kun aikojen alussa chilejä oli vaan vähän säilytin ne kuvina kokonaisina purkissa ja sieltä saksilla paloittelin niitä pataan mausteeksi.

Mortteli on myös hyvä hankinta. Sillä jauhaa pienemmät määrät ja karkeutta on helpompi "säätää" kuin kahvimyllyllä.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Timppa75

Osti lähikaupasta Braunin kahvimyllyn hintaan 19.90 ,ei ollu kallis ja toimii kuin munuainen :wink: .Parin sekunnin napin painallus,ja se on siinä!
Kun olet epävarma, mumise. Kun olet kusessa, delegoi.

PunkyFish

Onnistuu muuten ihan sorminkin murskaamalla suoraan ruokaan. Menee kuivatut habanerot siinä missä miedommatkin merkit.
Morttelikaan huono ole...

Herra 47

joo mutta kun sormin murskaa niin on parempi muistaa kayttää hanskoja tai pestä todella huolellisesti kädet ettei myöhemmin ilmene outoja poltteita  :D (koettu on) (se kyllä on niin helppoa vaan ottaa käteen pikku kuiva chili ja murentaa...)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

PunkyFish

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"joo mutta kun sormin murskaa niin on parempi muistaa kayttää hanskoja tai pestä todella huolellisesti kädet ettei myöhemmin ilmene outoja poltteita  :D (koettu on) (se kyllä on niin helppoa vaan ottaa käteen pikku kuiva chili ja murentaa...)

ÄÄäh, hanskat on mamisten juttuja  :lol:  Ja kyllä ne kourat muistaa pestä, kun on muutaman kerran tuupannut sormet silmään. On kanssa kokemusta :oops:

Herra 47

ehkäpä joo mutta nyt tän kauden satoa varten tarttee kyllä hankat hankkia... oli se aika karmeaa luke ton chilemanin kertomusta kun oli nagoja pilkkonut... (alussa oli jopa hanskat kädes)...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

PunkyFish

Ah, mutta nagoja varten pitääkin varmaan hankkia avaruuspuku selviäkseen  edes jotenkuten tyylikkäästi kokoprosessista :D  Näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää lukiessani ko. chilistä...

manux

Lainaus käyttäjältä: "PunkyFish"Ah, mutta nagoja varten pitääkin varmaan hankkia avaruuspuku selviäkseen  edes jotenkuten tyylikkäästi kokoprosessista :D  Näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää lukiessani ko. chilistä...

Kyllä se ihan  perushapsu itsekasvatettuna on sellainen, ettei toista kertaa paljain käsin käsittele... Ei varsinkaan isompia määriä. Ei pesemällä lähde käsistä ja kutisee  ihon läpi  useampia päiviä. Saati, jos erehtyy arempiin paikkoihin koskemaan. Myös saunominen käsittelyn jälkeen voi antaa melkoset fiilarit, kun kapsaisiinia alkaa irtoamaan hien mukana ihosta.  Kaupan tehokasvatetut sitten erikseen,... niiden kanssa kyllä pärjää ilman kumihanskoja.

ilmari

joo tähän väliin täytyy vielä varoittaa ihmsiä jotka käyttävät piilolinssejä ;) tosin, itsekin uhkarohkeasti en käytä hanskoja,... tosin kun oma sato alkaa kypsyä niin sitten kyllä hommaan hanskat.

Ona P

Ite olen morttelilla tehnyt mutta jauhe määrät ovat kovin pieniä. Siihen tarkoitukseen se on kyllä hyvä. Ensin pilkkoo, kuivaa ja sit morttelia!!!
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

Tuakko

Itsellä on Krupsin perus kahvimylly. Sillä saa kaikkea atomipölystä karkeaan parisien-jauhatukseen. En tosin usko, että sotken sitä ihan pikkukummassa näihin mun thai-vekkuleihin. Voisi seuraavat 20 espressoshottia maistua aika villeiltä. Tosin hurahduksen edetessä voi harkita toisen kappaleen hankintaa. Meteliään lukuunottamatta laite on ihan kätevä ja vieläpä melko tyylikkään näköinenkin.

Peugeotilta on muuten tullu pari vuotta sitten chileille suunniteltu "pippurimylly", jolla pienet podit saa suoraan ruokaan jauhettuna.
http://www.peugeot-moulins.com/produits-cat-psp.php?cat=10 <--hankintalistalla
Hauskaa pitää olla ja paukkuakin saa.
                       - Katto-Kassinen, aikamme anarkisti

thp

Lainaus käyttäjältä: "Tuakko"
Peugeotilta on muuten tullu pari vuotta sitten chileille suunniteltu "pippurimylly", jolla pienet podit saa suoraan ruokaan jauhettuna.
http://www.peugeot-moulins.com/produits-cat-psp.php?cat=10 <--hankintalistalla

Kyseinen Peugeot'n chilimylly Decanterissa tarjouksessa, 28€.
Capsicum misinformation on message boards since 2006