tammikuu 10, 2025, 11:55:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chiliketsuppi

Aloittaja tellie, lokakuu 06, 2006, 21:55:02 ip

« edellinen - seuraava »

tellie

Tällaista tuli tehtyä. Äijän eka toteamus maistamisen jälkeen oli, että nami, ja ihan jännän makuistahan tuo oli. Teimme kokeeksi puolikkaan satsin, lopputulosta tuli 5-6dl. Chilinä käytimme 14 kypsää bolivian rainbow'n hedelmää siemenineen.

Tarvikkeet:

1 kg tomaatteja
1-2 sipulia
chiliä oman maun + järjen mukaan
1 dl hillosokeria
1 dl viinietikkaa
2 tl suolaa

-Paloittele chili, tomaatti ja sipuli
-Laita kaikki ainekset kattilaan, keitä miedolla lämmöllä välillä sekoittaen noin puoli tuntia

Keiton aikana tomaatista poistuu nestettä, jolloin keitoksesta tulee huomattavasti juoksevampaa. Vaikka aluksi tuntuu kuin ei nestettä olisi ollenkaan, ei siis kannata lisätä vettä!

-Soseuta kuuma seos sauvasekoittimella tai yleiskoneessa

Kuuma seon on kuumaa; sitä ei siis kannata roiskia päälleen.

-Keitä seosta, kunnes siitä  tulee sopivan paksua
- Kaada seos hyvin pestyihin, kuumennettuihin tölkkeihin normaaliin säilöntätapaan

---

Tässä vielä kopiointiystävällinen versio ohjeesta:

Tarvikkeet:

1 kg tomaatteja
1-2 sipulia
chiliä oman maun + järjen mukaan
1 dl hillosokeria
1 dl viinietikkaa
2 tl suolaa

1: Paloittele chili, tomaatti ja sipuli
2: Laita kaikki ainekset kattilaan, keitä miedolla lämmöllä välillä sekoittaen noin puoli tuntia
3: Soseuta kuuma seos sauvasekoittimella tai yleiskoneessa
4: Keitä seosta, kunnes siitä  tulee sopivan paksua
5: Kaada seos hyvin pestyihin, kuumennettuihin tölkkeihin normaaliin säilöntätapaan

tellie

Oho, väärä osasto, mitä sitä nyt reseptejä resepteihin laittamaan... Noh, aina ei voi voittaa.

Toivo

Pakko kokeilla :D  Kyllähän habat varmaa tohon käy, vai?? Jos nyt tuo lappeenrannan chilimiitti järjestetään niin kai tuot tuota sinne :lol:

tellie

Lainaus käyttäjältä: "Toivo"Pakko kokeilla :D  Kyllähän habat varmaa tohon käy, vai?? Jos nyt tuo lappeenrannan chilimiitti järjestetään niin kai tuot tuota sinne :lol:

Mikseivät ne kävisi, tosin annostuksen pienentäminen lienee peliveto ;)

Ei kyllä valitettavasti taideta olla tulossa. Herraa ei kiinnosta, ja minähän en mene minnekään yksin, jossa on vieraita ihmisiä  :lol: Ehkä joku toinen kerta sitten.

Espelt

Mites on avatun purkin säilyvyyden laita? Onko kokemuksia homeen kestosta?

Meillä ei ketsuppia kulu mitenkään hirveästi. Tuollainen 500g Heinzin meksikolaisketsuppi kestää varmaan kuukauden ja mun mielestäni se on parhaan makuinen ketsupeista. Seuraavaan pulloon pitää kyllä lisätä apachejauhetta, kun tuntuu, että polte on kadonnut noista pulloista chiliharrastuksen myötä :D
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "Espelt"Meillä ei ketsuppia kulu mitenkään hirveästi. Tuollainen 500g Heinzin meksikolaisketsuppi kestää varmaan kuukauden ja mun mielestäni se on parhaan makuinen ketsupeista. Seuraavaan pulloon pitää kyllä lisätä apachejauhetta, kun tuntuu, että polte on kadonnut noista pulloista chiliharrastuksen myötä :D

Ostahan 500g Heinzin ihan perusketsuppia ja pukkaa puolikas pikkupussillinen fataliin chippejauhetta sekaan. AIJAI kun on namia...
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "Jassu"
Lainaus käyttäjältä: "Espelt"Meillä ei ketsuppia kulu mitenkään hirveästi. Tuollainen 500g Heinzin meksikolaisketsuppi kestää varmaan kuukauden ja mun mielestäni se on parhaan makuinen ketsupeista. Seuraavaan pulloon pitää kyllä lisätä apachejauhetta, kun tuntuu, että polte on kadonnut noista pulloista chiliharrastuksen myötä :D

Ostahan 500g Heinzin ihan perusketsuppia ja pukkaa puolikas pikkupussillinen fataliin chippejauhetta sekaan. AIJAI kun on namia...

toinen on felixin grilliketsuppi höystettynä rouhituilla ugandoilla..
Meillä määrää Nainen!

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "pertsa"
Lainaus käyttäjältä: "Jassu"

toinen on felixin grilliketsuppi höystettynä rouhituilla ugandoilla..

Hep..

Kaapista löytyy... Felixin Grilliketsuppia!!
jaaaa...
hyllystä löytyy... ugandajauhetta!!

Eiku tekemään.
Joo.

tellie

Lainaus käyttäjältä: "Espelt"Mites on avatun purkin säilyvyyden laita? Onko kokemuksia homeen kestosta?

Meillä ei ketsuppia kulu mitenkään hirveästi. Tuollainen 500g Heinzin meksikolaisketsuppi kestää varmaan kuukauden ja mun mielestäni se on parhaan makuinen ketsupeista. Seuraavaan pulloon pitää kyllä lisätä apachejauhetta, kun tuntuu, että polte on kadonnut noista pulloista chiliharrastuksen myötä :D

Eipä ole, juuri tehtiin... Vaan pienemmät purkit kehiin, niin sillähän siitä pääsee.

Tosin ei tuo minusta ole varsinaisesti ketsupinomaista, ennemminkin kuin jotain maustekastiketta, nimi on vähän hämäävä.

Ona P

eli hyvää oli bolivian rainbow:lla? jostain olen saanut käsityksen että marjat eivät olisi kummosen makusia...
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

tellie

Lainaus käyttäjältä: "Pano"eli hyvää oli bolivian rainbow:lla? jostain olen saanut käsityksen että marjat eivät olisi kummosen makusia...
'

Näin tietävät kokeneemmat sanoa, mutta meilla nyypiöille oli ihan positiivinen makuyllätys, kun niin paljon haukkuja tuosta kuullut :D

Ona P

Jep nyyppänä luotan teidän arvioonne :)
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

calm

Lainaus käyttäjältä: "Espelt"Meillä ei ketsuppia kulu mitenkään hirveästi. Tuollainen 500g Heinzin meksikolaisketsuppi kestää varmaan kuukauden

Aijaa. Vaikuttaa kulutus melkoiselta ainakin, jos omaani vertaa. Ketsuppia menee ehkä se 500 g vuodessa...

Espelt

Meillä syödään pastaruokia paljon. Kaksi kertaa viikossa loraus pullosta niin kulutus on jo siinä.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

tknummelin

Meillä syödään pastaruokia paljon. Ketsuppia ei ole silti kaapissa koskaan, kun kumpikaan ei tykkää.

Toivo

Mä taasen oon ketsupin suurkuluttaja :lol:  Sitä menee vissii kaikkiin ruokiin, no ei keittoihin ja aamupuuron. Menee kahesviikon se heinzin isopullo.

levo

Ketsuppia menuu juu..
Heinz toimii täälläkin, ja nykyään aina itsemaustamana :)
Tuoretta tavaraa silppuna sekaan vaan... Habanerot sopii mainiosti! :twisted:
Chilipää #105 :: Jo vuodesta 2005! ;-)