Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.3%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (18.9%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
197 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 384

xan0ri

bermann 7

10 kasville riittää litra kumpaakin (gro & bloom) helposti yhdeksi kaudeksi.

Itsellä riitti n 20 kasville yhdeksi kaudeksi, ja jäi vielä ylikin. bloomia enemmän.
#079 ..and proud of it! :)

JanneN

millaisessa suhteessa olette antaneet Growta kun kasvatatte mullassa?

Red Candy

Siis hei kun tän topicin lukee kerralla alusta tähän asti niin hommahan on ihan selkee ja yksinkertainen. :shock:  :lol:

Kukaan ei vielä kysellyt eikä kertonut koivuntuhkasta, eikä Jalkasen kirjoissa puhuta mitään koivuntuhka versus chili, joten pidän sitä nyt sitten vaan suljetussa purkissa chilieni seurana.

Entäs, voisiko maan happamoittamiseen käyttää mitään mitä kotoa jo löytyy? Omenaviinietikkaa? Sitruunamehua? Kertokaa jos tiedätte, mutta jos ette tiedä niin ei ole pakko kertoa :D Käykö itse väsätty luu-ja verijauho lannoitteeksi vai onko niillä siellä tehtaassa joku kikka jota eivät kerro?

Kiva kuulla ettei multakasveja tarvitse lannoittaa ennen kuin vasta kun muutamaa lehteä myöhemmin, joten sen hyvän tökötin ehtii vielä tilata.

Pohjantuuli

Lainaus käyttäjältä: "Red Candy"Kukaan ei vielä kysellyt eikä kertonut koivuntuhkasta, eikä Jalkasen kirjoissa puhuta mitään koivuntuhka versus chili, joten pidän sitä nyt sitten vaan suljetussa purkissa chilieni seurana.

Koivuntuhkan kanssa (ja muidenkin lehtipuiden) ongelmana on kai lähinnä se, että siinä on aika reilusti kalkkia (n. 30%), ja kalkki nostaa pH:n helposti liian emäksiseksi. Ongelmaa voi kuitenkin kiertää liottamalla tuhkaa vedessä niin että helposti liukeneva kali (K20 jota on n. 9%) liukenee veteen ja huonommin liukeneva kalkki (CaO) jää enimmäkseen liukenematta.

En tiedä sitten että kuinka kauan tuhkaa pitäisi liottaa. Olen kokeillut esim. pienen määrän tuhkaa (enimmäkseen Lepän) liottaa noin vuorokauden verran viileässä vedessä ja sitten sillä kastella kasveja, eivätkä ole ainakaan liikaan lannoittamiseen kuolleet. pH-mittari tulee postissa parin päivän sisällä, niin sitten pääsee testaileen vähän paremmin..

Aji Ungreat

Jossain vaiheessa luin että kanankakkaa lannoitteena, joten miten olisi marsunpapanat? Vaikuttaisiko ne sitten palkojen makuun tjsp.? Satoaika on vasta pitkän ajan päästä. Mitäs sanotte, tuli vain mieleen yhtäkkiä kun melkoinen papanatehdas tuolla asustelee.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

futuristi

jos käytössäsi ei ole BioBizziä, vaan jotain Substralia, niin laita ravinnetikku likoamaan vaikkapa 10 litran saaviin. sitten kun se on hajonnut sinne niin on seoksesta tullut sopivan laimeata.

Red Candy

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"marsunpapanat?

Yhtä hyvä, eli mieluummin kaikille muille kasveille kuin chileille! Liika typpi tässä vaarana on, eli jos sattuu lannoittamaan liikaa niin sitten kukiituksen alkaessa huuhdellaan mullasta ravinteet pois juoksuttamalla siitä läpi yhä lisää vettä.

Marsun papanoissa ei ole mitään vaarallista, ja yleensäkin aivan kaikki vihannesruoka jota me syödään on kasvatettu yhden tai toisen eläimen papanoiden voimalla.. :lol:

Olisi kiva, jos voisit ottaa marsuchilin ja jonkun muun voimalla kasvavan chilin ja ottaa vertailuvalokuvia meidän huviksemme?

Itse ajattelin kesällä käyttää akvaarion poistovettä, muita lemmikkejä ei ole paitsi kissa, mutta olen käsittänyt että kissan "papanat" on myrkkyä... kissan pissa taas on ainakin peikonlehdelle mainiota lannoitetta(havainto, ei tutkimus). Onkos muilla kokemuksia kissan hyödyllisyydestä/haitallisuudesta? (Ostin kyllä jo oikean ravinnesetin oikeasta kaupasta mutta kyselen vaan uteliaisuudesta)

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Red Candy"
Itse ajattelin kesällä käyttää akvaarion poistovettä, muita lemmikkejä ei ole paitsi kissa, mutta olen käsittänyt että kissan "papanat" on myrkkyä... kissan pissa taas on ainakin peikonlehdelle mainiota lannoitetta(havainto, ei tutkimus). Onkos muilla kokemuksia kissan hyödyllisyydestä/haitallisuudesta? (Ostin kyllä jo oikean ravinnesetin oikeasta kaupasta mutta kyselen vaan uteliaisuudesta)

Akvaarion vesi on vahvasti typpipitoista. Siinä on nitriittejä ja nitraatteja, jotka muodostuvat kalojen ulosteista.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

annesurfs

Vaan mistä Suomessa saa jotain 10-10-10 lannoitetta?

Olen googlaillut ja fosforit tuntuu olevan vähissä kaikissa lannoitteissa.

Eniten fosforia suhteessa muihin on Luonnonlannoitteessa marjoille ja hedelmille ja Puutarhan kesässä.

Eikö tosiaan mistään saa 10-10-10??   :?

Chilivaari

Eipä taida saada. Eikös fosfori ole todettu pahimmaksi vesistöjen rehevöittäjäksi? Miksi sinä sitä haluaisit?

Biobizz Bloom osuu minun tietojeni mukaan lähimmäksi: 2-3-3. Puutarhan kesästä minulla on toistaiseksi pelkkää hyvää sanottavana.  :wink:

EDIT:  Uudemman tiedon mukaan Bloom onkin 2-6-3,5, eli siinä on todella runsaasti fosforia.

annesurfs

Kahtos vaan!

Biobizziä on itse asiassa ihan tuossa tiskipöydällä, ostin viime keväänä Biobizz-setin Viherpeukusta.

Hmm, joo, oon kyllä toistaiseksi käyttänyt luonnonlannotteita, orgaanisia yms...tarvinneeko käydä ostaan "vaaleanpunaista"?

No itse asiassa oon lueskellut tosi paljon että chilit ja tomaatit haluais paljon fosforia ja kaliumia.

Ehkei mun chiliruukusta (tai tomskuruukusta) ihan KAUHEASTI vesistöön pääse?   :wink:

En tajunnut, että eko-vihreä-luonnonmukaisuus -ajatukseni on pahassa ristiriidassa tämän fosforinhimoni kanssa.

Luonnonlannoite marjoille ja hedelmille on mielestäni 5-3-7, eiköhän se ole aika lailla sama suhde kuin Puutarhan Kesällä?

(= yrittää tehdä kauppoja omatuntonsa kanssa....)

KIITOS vastauksesta!!   :)

Chilivaari

Minkä firman tuo luonnonlannoite on?
Pääravinteita siinä on kyllä melko tarkalleen samassa suhteessa kuin Puutarhan Kesässä 16-9-22.

En minä fosforilla tarkoittanut, että sitä sinun tai minun viljelyksistä järviin tai meriin joutuisi, mutta rehevöityminen on lannoitetehtaille ollut syy vähentää sitä.

annesurfs

Biolanin sivuilta katsoin, siellä oli mielestäni tuota Luonnonlannoitetta marjoille ja hedelmille. Tietysti itse olin just kerennyt ostaa sitä Luonnonlannoitetta ja merilevää, muistaakseni se on 4-1-2. Eli ei itse asiassa mitä halusin.

Mistä muuten olet saanut tietää, mitä Biobizzeissä on? Kiinnostaa Grown suhteet?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "annesurfs"... Mistä muuten olet saanut tietää, mitä Biobizzeissä on? Kiinnostaa Grown suhteet?

Lähdettä en enää muista, mutta pidin sitä luotettavana. Ehkä se oli valmistajan kotisivut tai sitten jonkun Cornellin tai muun tietäjän viesti täällä. :wink:
Eikö pakkauksessakaan kerrota?

Tein niistä talvella taulukon ja vertailin nimenomaan käyttöannoksia, saadakseni jonkinlaisen käsityksen lannoituksesta. Taulukossani lukee Biobizz Grow 8-2-6, käyttöannos 2ml, jolloin typpeä on sama kuin Puutarhan Kesässä, mutta muita selvästi vähemmän. Kesä on Grow:n ja Bloomin risteytys.  :lol:

Edit: Tämä sivu vahvistaa Grow:n pitoisuudet, mutta Bloom on muuttunut ja siinä on nyt tosi vahvasti fosforia 2-6-3,5
http://www.greenshorticulture.co.uk/subcat.asp?subcat=149&cat=36

annesurfs

Auts mikä häpäisy!   :P

En ole koskaan saanut luettua pullon kyljestä kun fontti on kuin humalainen hyttynen olisi hoiperrellut.

Kun oikein silmällä lukee, niin saahan siitä selvän. NOLO.

KIITOS kun autoit lukemaan!

Käytin noita jo viime kauden, olen nytkin antanut chileille Growta ja Bizzin merilevää.

Odottelemassa juuri tuo Bloom ja Topmax. Pikkupullon Bio-heaveniakin lähettivät V-peukusta silloin lahjaksi!

Oli kyllä hyvä palvelu.

Aji Ungreat

Nyt sitten ostin pöntön Puutarhan kesää, ja eikun kyselemään!

- Kuinka paljon laitan sitä puoleen litraan vettä, että saa sellaisen perusmäärän lannoitetta, jolla on hyvä lannoittaa chilejä.

- Kuinka usein sillä kannattaisi lannoittaa?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"
- Kuinka paljon laitan sitä puoleen litraan vettä, että saa sellaisen perusmäärän lannoitetta, jolla on hyvä lannoittaa chilejä.

Tarkoitatko, että teet väkevän liuoksen, jota laimentelet kastelukannuun?
Minäkin tein noin aluksi, mutta nykyisin laitan jauheena, 1ml litraan ja se liukenee heti helposti. Sitä voi antaa huoletta joka kastelukerralla paitsi jos on joku herkkä lajike. Helteillä annan joka toinen kerta pelkkää vettä, kun nuo haihduttavat niin paljon.

Keittiötarvikeliikkeistä saat pieniä mittalusikoita. Niillä on helppo mitata millilitrakin. Tein tosiaan aluksi tuosta varastoliuoksen, desi puolen litran pulloon, mutta 5 ml nestettä ei ole ainakaan helpompi mitata kuin 1 ml jauhetta, jos on hyvät mittavälineet. :lol:

Aji Ungreat

Ei vaan siis kun aion kastella, niin laitan puolen litran pullon lähes täyteen vettä, ja sen tietyn määrän Puutarhan Kesää. Ja sitten kastelen. Tuo onkin sitten hankalaa jos täytyy 0,5 ml saada mitattua, no, eiköhän jotenkin onnistu.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"... kun aion kastella, niin laitan puolen litran pullon lähes täyteen vettä, ja sen tietyn määrän Puutarhan Kesää. Ja sitten kastelen. Tuo onkin sitten hankalaa jos täytyy 0,5 ml saada mitattua...

Vaihda litran pulloon ja hanki millilitran mitta.  :lol:
Kohta ne ovat niin isoja, että vettä kuluu monta litraa päivässä. Helteetkin tulevat.

Tarkistin pakkauksen kyljestä annosteluohjeet. Ne ovat aika kryptiset kun puhutaan ruokalusikoista, teelusikoista, niiden puolikkaista, 10 ja 2 litran annoksista. Kuitenkin huonekasveille joka kastelukerta kesäaikaan suositellaan 1.25 millilitraa lannoitetta litraan vettä. Eli olen jättänyt vähän pelivaraa pyöristäessäni, mutta kyllä tuollakin kasvavat, kukkivat ja satokin on jo syöty.  :lol:

Aji Ungreat

Eli tehdään näin! Kiitokset.

Edit: Tuollahan onkin leipomiseen tarkoitettu muovinen millilitramitta, eli sillähän homma hoituu kätevästi.