Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.4%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
196 (50.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 383

Anonyymi

Sellaista vaan kysyisin, että voiko tuota puutarhan kesää käyttää nuoriin taimiin ( siis jossa on jo aito lehtipari)? Jos voi, niin kuinka usein ja mikä olisi hyvä määrä / litra?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - heinäkuu 10, 2011, 18:02:14 ip
Sellaista vaan kysyisin, että voiko tuota puutarhan kesää käyttää nuoriin taimiin ( siis jossa on jo aito lehtipari)? Jos voi, niin kuinka usein ja mikä olisi hyvä määrä / litra?
[/quote

Ei niin pieniä taimia tarvitse vielä lannoittaa.

Anonyymi

Joku sanoi jossain palstalla että biobizzin bio grow:n käyttäminen saa koko kämpän haisemaan epämiellyttävälle..Onko väite totta vai tarua?
E:Sori offtopic

PP

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - heinäkuu 12, 2011, 14:57:49 ip
Joku sanoi jossain palstalla että biobizzin bio grow:n käyttäminen saa koko kämpän haisemaan epämiellyttävälle..Onko väite totta vai tarua?
E:Sori offtopic


Ei se mullasta haise juurikaan, mutta lannoitevettä ei kestä jättää aluslautaselle tai muutenkaan seisomaan.

Lannoitekysymys lannoiteketjussa ei ole offtopicia. :D Jos kaikki toimisi noin esimerkillisesti, tämä olisi paljon vähemmän itseään toistava foorumi.

Anonyymi

No onneksi ei haise,kun kerkesin jo tilaamaan :)

MasaT

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 12, 2011, 15:14:49 ip
Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - heinäkuu 12, 2011, 14:57:49 ip
Joku sanoi jossain palstalla että biobizzin bio grow:n käyttäminen saa koko kämpän haisemaan epämiellyttävälle..Onko väite totta vai tarua?
E:Sori offtopic


Ei se mullasta haise juurikaan, mutta lannoitevettä ei kestä jättää aluslautaselle tai muutenkaan seisomaan.

Lannoitekysymys lannoiteketjussa ei ole offtopicia. :D Jos kaikki toimisi noin esimerkillisesti, tämä olisi paljon vähemmän itseään toistava foorumi.

Taitaa kaikilla orgaanisilla kastelulannoitteilla olla sama juttu, että lannoitetut kasteluvedet alkavat hieman aikaa seistyään käymään ja haisemaan kyllä aika pahalta. Ainakin Biosevialla ja tällä hetkellä Plagronilla kävi juuri näin. -Ei kannattaa sekoittaa kerralla muuta, kuin tarvitsee. ;)

MiLindiNi

mites ois tällänen ku substral?? onko kellään minkäälaisia kokemuksii kyseisestä tavarasta chilien kanssa?

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: MiLindiNi - heinäkuu 12, 2011, 22:54:08 ip
mites ois tällänen ku substral?? onko kellään minkäälaisia kokemuksii kyseisestä tavarasta chilien kanssa?
Unohda suosiolla!
Hanki Puutarhan kesää! Se on perushyvä lannoite, mitä on helppo annostella, edullinen ja on mynnissä aika monessa paikassa!
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Torakka

Mites hei noitten pistokkaiden kanssa Lance ja cumari pollux. Eikö pistot peri isäntä kasvinsa iän? eli näille vois tunkee jo lannotetta kun pääsevät multaan.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 12, 2011, 23:28:17 ip
Mites hei noitten pistokkaiden kanssa Lance ja cumari pollux. Eikö pistot peri isäntä kasvinsa iän? eli näille vois tunkee jo lannotetta kun pääsevät multaan.

Villit ei vaadi lannoitteita niin paljon, Think.

wille

Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 12, 2011, 23:28:17 ip
Mites hei noitten pistokkaiden kanssa Lance ja cumari pollux. Eikö pistot peri isäntä kasvinsa iän? eli näille vois tunkee jo lannotetta kun pääsevät multaan.


Niissä on kuitenkin uusi juuristo, joka ei välttämättä kestä täyttä lannoitusta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 12, 2011, 23:28:17 ip
Mites hei noitten pistokkaiden kanssa Lance ja cumari pollux. Eikö pistot peri isäntä kasvinsa iän? eli näille vois tunkee jo lannotetta kun pääsevät multaan.
Mullassahan on jo lantaa, joten ei sitä ihan heti tarvitse!
Mä oon noitten puskien ruukun vaihdon yhteydessä pitäny aina hetken vesikuuria...

Ens vuonna noi mun kasvit ei kyllä saa mitään muuta, kun vettä ja lantaa, kun meinaan hetää mullat mäkeen! ;D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Torakka

hmm. Tulipa muotoiltua toi mun kysymys päin sitä itseään. Ajatuksen ydin oli tarkoitus olla että noille villeillekin voi antaa lannoitetta jossain vaiheessa. en nyt heti ole antamassa mitään mutta esim tossa syyskuussa puutarhan kesää tai jotain kukitusta kiihdyttävää? nää lannoitus asiat on aina ollu mulle täyttä latinaa. :'(

Lihamestari

Perstuntumalla mäkin olen mennyt!
Ekan kerran aloin omille antamaan lantaa, kun lehdet rupes kellastumaan ja muutama viikko sen jälkeen mentiinkin jo överin puolelle parin kasvin kohdalla!

Nykyisin taitaa mennä lantaa joko joka toinen kerta tai joka kolmas juottokerta...
Tosin villeistä ei mitään kokemusta! ;)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

wille

heinäkuu 12, 2011, 23:56:27 ip #814 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 12, 2011, 23:57:59 ip käyttäjältä wille
Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 12, 2011, 23:49:45 ip
hmm. Tulipa muotoiltua toi mun kysymys päin sitä itseään. Ajatuksen ydin oli tarkoitus olla että noille villeillekin voi antaa lannoitetta jossain vaiheessa. en nyt heti ole antamassa mitään mutta esim tossa syyskuussa puutarhan kesää tai jotain kukitusta kiihdyttävää? nää lannoitus asiat on aina ollu mulle täyttä latinaa. :'(


Ite annan villichileille lantaa ihan samaan tahtiin kun muillekkin. Eikä se lannoitus voi olla kauhean hankalaa. Hommaat simppelit lannoitteet, unohdat rakettitieteen ja annat mennä.

Ei se villichili tarkota, että se kasvattaa juurensa ainoastaan täysin steriiliin ja ravinteettomaan maaperään ja kukkii ainoastaan perulaisella sadevedellä. Niihin vain ei ole ihmiskäsi puuttunut jalostumielessä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

MasaT

Ensimmäisenä vuonna, kun kasvattelin lancea, oli aika vähillä lannoitteilla ja teki satoa, jonka siemenistä nyt on aika monella kasvatuksessa.;)

wille

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - heinäkuu 13, 2011, 00:07:33 ap
Ensimmäisenä vuonna, kun kasvattelin lancea, oli aika vähillä lannoitteilla ja teki satoa, jonka siemenistä nyt on aika monella kasvatuksessa.;)



Sama juttu muuten mutta oon lannoittanut kokoajan.  ;)
Lance voi olla vähän vaikea vertailukohde. Se tuntuu sopeutuvan lähes mihin vaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

Mulla nyt vähän outo ihmetyksen aihe!
On siis jäänyt, unohtunut -eli ollut niin kiire- aika iso lemon drop pieneen 7cm taimiruukkuun. Jossain kohtaa hätäpäissäni laitoin tuon ruukkuineen isompaan, jossa alla lecasoraa, että kestäisi kastelematta edes pari päivää kun oon menossa. Nythän se sitten on täyskasvuinen ~80cm korkea nätti kasvi täynnä isoja vihreitä palkoja! En mä ole saanut lemon droppiin niin tiheään tulemaan hedelmää edes ebbissä natikan kanssa. Tää pikkuinen on parvekkeella vähän toisten varjossa luonnonvalolla, ja suorassa aurnigonvalossa n. klo 13 asti.

Kysymys nyt vaan on, että pakottaakohan tuo pieni ruukku sen kasvin tuottamaan hedelmää noinkin aikaisessa. Samanikäiset sisarukset isoissa ruukuissa ei tee juurikaan mitään. Varmaankin mä oon tuota lannoittanut vähän tuhdimmalla liemellä, jota laitan vesiviljelyssä oleville, kun on niin pieni se ruukku. Multakasveille yleensä annan puolet laimeampaa lientä...

Enkät nyt tän ihmettelyni takia viitsi aukaista sitä ruukkua nähdäkseni olisiko sinne soraan kasvanut juuria. En sitä ehdi tänäänkään istuttelemaan uusiksi.

Jotenkin tullut tänä kesänä näppituntuma, että pikkuruukuissa vahvemmilla lannoitteilla saisin pienemmät kasvit tuottamaan hedelmää: isoihin siirretyt vaan jatkaa kasvuaan ja yrittää katosta läpi tekemättä sitä omaa hommaansa, eli hedelmää.

[saa nahdä alanko mä kohta kuulumaan niihin jotka vannoo pienten ruukkujen nimiin. Hittu kun odottaa vielä 4 kpl 30cm/15€ pauliinaa tossa turhan panttina ...] 
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

zarmo

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 14, 2011, 15:31:41 ip
Mulla nyt vähän outo ihmetyksen aihe!
On siis jäänyt, unohtunut -eli ollut niin kiire- aika iso lemon drop pieneen 7cm taimiruukkuun. Jossain kohtaa hätäpäissäni laitoin tuon ruukkuineen isompaan, jossa alla lecasoraa, että kestäisi kastelematta edes pari päivää kun oon menossa. Nythän se sitten on täyskasvuinen ~80cm korkea nätti kasvi täynnä isoja vihreitä palkoja! En mä ole saanut lemon droppiin niin tiheään tulemaan hedelmää edes ebbissä natikan kanssa. Tää pikkuinen on parvekkeella vähän toisten varjossa luonnonvalolla, ja suorassa aurnigonvalossa n. klo 13 asti.

Kysymys nyt vaan on, että pakottaakohan tuo pieni ruukku sen kasvin tuottamaan hedelmää noinkin aikaisessa. Samanikäiset sisarukset isoissa ruukuissa ei tee juurikaan mitään. Varmaankin mä oon tuota lannoittanut vähän tuhdimmalla liemellä, jota laitan vesiviljelyssä oleville, kun on niin pieni se ruukku. Multakasveille yleensä annan puolet laimeampaa lientä...

Enkät nyt tän ihmettelyni takia viitsi aukaista sitä ruukkua nähdäkseni olisiko sinne soraan kasvanut juuria. En sitä ehdi tänäänkään istuttelemaan uusiksi.

Jotenkin tullut tänä kesänä näppituntuma, että pikkuruukuissa vahvemmilla lannoitteilla saisin pienemmät kasvit tuottamaan hedelmää: isoihin siirretyt vaan jatkaa kasvuaan ja yrittää katosta läpi tekemättä sitä omaa hommaansa, eli hedelmää.

[saa nahdä alanko mä kohta kuulumaan niihin jotka vannoo pienten ruukkujen nimiin. Hittu kun odottaa vielä 4 kpl 30cm/15€ pauliinaa tossa turhan panttina ...] 


Itsestäniki on tuntunut, että pienemmässä ruukussa saman lajin kasvi alkaa aikaisemmin tehdä hedelmää.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

PP

Paljon puhutaan, että kasvi kasvattaa ensin juuria ja vasta sitten vartta ja satoa. Tuossa on varmasti jotain perääkin, juuria kun ei mahdu rajattuun tilaan määrättömästi, mutta korkeutta ja satoa voi tehdä rajatta. Muutaman henkilön kokemuksista ei kuitenkaan voi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä, vaan pitäisi tehdä suunniteltuja kokeita, joissa kaikki muu paitsi ruukun koko vakiodaan ja kasveja on useita. Niiden tekeminen onkin sitten lähes kaikkien mahdollisuuksien ja mielenkiinnon ulkopuolella, joten tässä ja monessa muussa asiassa mennään pitkälti mutulla ja perustelluilla arvauksilla.