Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.3%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (18.9%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
197 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 384

Kilp

Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 12, 2010, 10:08:48 ap
Lainaus käyttäjältä: Woodenleg - heinäkuu 12, 2010, 10:04:55 ap
Annoin ensimmäistä kertaa Trinidad Bushin kukkia. No nyt on pukkailtu kukkaa ja näyttäisi että podiakin alkaisi tulemaan. :)

Kysymys: pitäisikö lannoitusta jotenkin muuttaa tässä vaiheessa? Onko vaikutusta podien kasvuun tai makuun? Siellähän on paljon nuppuja ja tulossa koko ajan lisää. Tällä hetkellä annan Puutarhan Kesää vajaat puoli tl / 1,5 l vettä + merileväuutetta.


Aika isolla kädellä tuota Puutarhan Kesää annat. Suositeltu annostus kun on 1 tl / 10 l. Lannoitteen määrää ehkä hiukan vähentäisin sadontuoton yhteydessä. Jotkut laittavat kasvinsa täysin vesikuurille tuossa vaiheessa.


Eikös tuo 1tl / 10l annostelu ole nyt suunnattu ihan ulos ja tonttiin istutetuille kasveille? Purkin kyljessähän on "sisäkasveille" oma annostelu 0.5tl / 2l = 1,25ml / 1l, jota olen ainakin itse käyttänyt kaikille ruukuissa oleville chileille ovat sitten pihalla tai sisällä ja näin ensimmäiseksi kaudeksi satoa tulee yli odotusten.

Woodenleg

Hmm... itsekin olin jostain täältä foorumilta muistaakseni lukenut, että tuo puoli teelusikallista / 2l on annos jota joku muukin oli käyttänyt? En tuota annostusta itse keksinyt vaan olen ihan yrittänyt härskisti kopioida kaiken sen mitä muut tekee. :)

Ihan hyvin ovat tuolla annostuksella tähän mennessä kasvaneet. Jopa Habanerot alkaneet pukata jo nuppua ja vasta 3 kk ikäisiä enkä käytä mitään lisävaloa ja mullassa kasvattelen. Kelelillä tietty osansa asiaan.

wille

Lainaus käyttäjältä: Kilp - heinäkuu 12, 2010, 10:24:46 ap
Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 12, 2010, 10:08:48 ap
Lainaus käyttäjältä: Woodenleg - heinäkuu 12, 2010, 10:04:55 ap
Annoin ensimmäistä kertaa Trinidad Bushin kukkia. No nyt on pukkailtu kukkaa ja näyttäisi että podiakin alkaisi tulemaan. :)

Kysymys: pitäisikö lannoitusta jotenkin muuttaa tässä vaiheessa? Onko vaikutusta podien kasvuun tai makuun? Siellähän on paljon nuppuja ja tulossa koko ajan lisää. Tällä hetkellä annan Puutarhan Kesää vajaat puoli tl / 1,5 l vettä + merileväuutetta.


Aika isolla kädellä tuota Puutarhan Kesää annat. Suositeltu annostus kun on 1 tl / 10 l. Lannoitteen määrää ehkä hiukan vähentäisin sadontuoton yhteydessä. Jotkut laittavat kasvinsa täysin vesikuurille tuossa vaiheessa.


Eikös tuo 1tl / 10l annostelu ole nyt suunnattu ihan ulos ja tonttiin istutetuille kasveille? Purkin kyljessähän on "sisäkasveille" oma annostelu 0.5tl / 2l = 1,25ml / 1l, jota olen ainakin itse käyttänyt kaikille ruukuissa oleville chileille ovat sitten pihalla tai sisällä ja näin ensimmäiseksi kaudeksi satoa tulee yli odotusten.


I stand corrected.  8)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

popcornmaker

Täällä kanssa 1.25 ml per litra on kesää pistelty ruukkuchileille. Aika orjallisesti oon tuota määrää käyttänyt kun kaapista löyty näppärä 1 ml mittalusikka jolla helppo annostella.

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - heinäkuu 12, 2010, 22:42:33 ip
Täällä kanssa 1.25 ml per litra on kesää pistelty ruukkuchileille. Aika orjallisesti oon tuota määrää käyttänyt kun kaapista löyty näppärä 1 ml mittalusikka jolla helppo annostella.


Täällä käytetty tuota  ~1tl/ 10l ihan hyvin tuloksin. o_O Pitänee varmaan kokeilla vähän isompaa annostusta seuraavan vedenvaihdon yhteydessä...

nakamorits

Onko kukaan käyttänyt kompostimultaa lannoitteena?

Hydrosora

heinäkuu 19, 2010, 10:28:46 ap #586 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 19, 2010, 15:33:29 ip käyttäjältä Hydrosora
Lainaus käyttäjältä: Hegu - heinäkuu 06, 2010, 21:18:04 ip
puutarhan kesällähän sitä lannotetaan :) kohta alan myös lannottaa samalla aineela ekaa bubbleria


Sama täällä! Puutarhan Kesä rulettaa. 10 litran Bubblerissa on nyt pörisemässä Habanero brown large ja PK:ta olen antanut 2-3ml / 10 litraa vettä.



Ja hyvin kasvaa kuten kuvasta näkyy...



anatious

Itse lannoittelen Substralin Tomaatti- ja yrttiravinteella 2vk välein. Annostus ohjeen mukaan käyttäen välimallia tomaattien ja yrttien lannoite määrästä. Mitään ongelmia ei lannoituksesta ole tullut. Uskaltaisikoha sitä antaa samanlaisen annoksen kuin tomaateille?

cubido

Multakasvatuksessa Puutarhan Kesää reilu 1ml kauhallinen litraan vettä. Merileväuutetta satunnaisesti joko sumuna lehdille tai kastelun yhteydessä.

chili123

heinäkuu 28, 2010, 13:27:34 ip #589 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 28, 2010, 13:51:23 ip käyttäjältä chili123
Kauan tuo Biolan merileväuute säilyy sumutepullossa veteen sekoitettuna? kert ohjeissa lukee, että kaikki pitäisi sumuttaa heti.
Lisäksi käytän jotain outoa lannoitetta jota sain tutultani, joka on kasvattanut 30vuotta tomaatteja ja kurkkuja.
kyllä hän sanoi mitä siinä oli mutta en muista enää mitä ??? mutta kummiskin kehui lannoitetta hyväksi
eka postaus ;D

masterboy

Kuinka usein käytätte tuota Puutarhan Kesä lannoitetta? Itse käytän sitä kerran viikossa, muuten normaalisti pelkkä vesikastelu

Ryhis

Puutarhan kesää parin päivän välein. n.½tl / 2 litraa vettä. (kahden litran kastelukannu)
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

masterboy

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - heinäkuu 28, 2010, 21:33:27 ip
Puutarhan kesää parin päivän välein. n.½tl / 2 litraa vettä. (kahden litran kastelukannu)

Eli käytännössä joka kastelukerralla? Itselläni kerran viikossa, ja kastelukerrat säiden mukaan eli joka toinen päivä tällä hetkellä

Ryhis

Mulla menee 6-8 litraa päivässä kasteluun. Eli joka kolmas päivä laitan lannoitevettä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Caderusso

GHE:n Flora-sarjaa ja Bio Novan "The Missing Link".

Hydroihin (zengrow, bubblerit, waterfarm) yhteen vesilitraan 3ml Flora-Micro, 3,5ml Flora-Mato, 2,5ml Flora-Bloom, 1,5ml Missing Linkkiä.
Samaa suhdetta käytän myös passiivihydroihin. Tosin vähän kasvin iän ja koon mukaan muutetaan sekoitussuhteita. Tällä hetkellä Bubbleri-annuumi vetää ehkä eniten ruokaa.

Mullassa kasvaviin chileihin, yhteen vesilitraan 1,5ml Missing Linkkiä, 3ml Flora-Bloomia ja puoli teelusikallista Puutarhan Kesää. Puutarhan Kesä on ihan ykköstavaraa multa-chileille. Tosin mulla on mullassa vain 4 kasvia.

Aamuin ja illoin (kun aurinko ei enää osu), sumutan lehdet perusteellisesti Missing Linkillä (1,5ml/1l).
Itse olen todennut että tuo Missing Link lehtisumutuksena suorastaan räjäyttää kasvit :D
Missing Link on toki 25 euroa pullo (250ml), mutta kun sitä kuitenkin sekoitetaan yhteen vesilitraan vain 1,5ml, kestää pullo kyllä kauan (ainakin minulla). En voi suositella tuota tarpeeksi  ;)

Evilyn

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - elokuu 03, 2010, 18:23:01 ip
Aamuin ja illoin (kun aurinko ei enää osu), sumutan lehdet perusteellisesti Missing Linkillä (1,5ml/1l).
Itse olen todennut että tuo Missing Link lehtisumutuksena suorastaan räjäyttää kasvit :D
Missing Link on toki 25 euroa pullo (250ml), mutta kun sitä kuitenkin sekoitetaan yhteen vesilitraan vain 1,5ml, kestää pullo kyllä kauan (ainakin minulla). En voi suositella tuota tarpeeksi  ;)


Mistäs tuota räjäytysainetta voi ostaa?
Mitä se pitää sisällään?

Caderusso


Toni.A

Minkäslainen vaihtoehto olisi kokeiltavaksi GHE:n Flora-Setti, kun ei ole siitä vielä kokemusta?   BioBizzit ovat tälläkaudella olleet käytössä vaihtelevalla menestyksellä. Ainakin halvempi vaihtoehto on tuo GHE:n setti.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - elokuu 12, 2010, 15:33:27 ip
Minkäslainen vaihtoehto olisi kokeiltavaksi GHE:n Flora-Setti, kun ei ole siitä vielä kokemusta?   BioBizzit ovat tälläkaudella olleet käytössä vaihtelevalla menestyksellä. Ainakin halvempi vaihtoehto on tuo GHE:n setti.

Mulla ei ole Flora-sarjasta muuta kuin kehuja sanottavana :) Tosin muistathan että Flora-sarja on pääosin hydroille.

Hegu

Lainaus käyttäjältä: nakamorits - heinäkuu 16, 2010, 18:28:50 ip
Onko kukaan käyttänyt kompostimultaa lannoitteena?


tuota kyllä pitää kokeilla ensi keväällä jollekkin kasville. En kyllä sisä kasveja rupea lannoittamaan saattaa vaikka homma rueta haiskahtaa  ;D