Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.3%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (18.9%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
197 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 384

boozeman

Hämeenlinnan Seudun Vesi - Paroisten puhdistamon prosessi

Sivusta seuranneena kiinnostuin aiheesta itsekin ja paikallinen vesihuoltoyhtiö on panostanut tuon jätevedenpuhdistuksenkin selittämisestä kansankielelle prosessikaavioineen päivineen.

Etukäteen tiesin että täällä prosessin loppuvaiheessa mädättämön läpi ajettu kuivattu liete kompostoidaan ja jatkojalostetaan lisäämällä turvetta ja hiekkaa jolloin siitä saadaan ravinnemultaa.

https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

sorrii

Lainaus... typpi haihdutetaan ilmaan, joka palaa sateen mukana maahan, mereen ja järviin.


Haihdutetaanko jotain typpiyhdistettä vai puhdasta typpikaasua?
Muistelisin että maan ilmakehästä joku 60% on typpeä valmiiksi ... !?!
[[loppuko happi  :o]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Benkku

No jopas lähti keskustelua liikkeelle yhden huonosti muotoilemani lauseen takia.  En nyt ihan tosissani noita liemiä viemäriin kippaamassa, kun onhan noita muitakin viherkasveja tuossa pihapiirissä joista ei tarvitse välttämättä satoa odottaa.

Saatampa käyttää niitä joillekkin chileillekkin, jos puskia riittävästi selviää siihen saakka tuholaisten hyökkäyksiltä, auringon polttamiseta tai muuten vain huolimattomalta hoidoltani... 

No alkuperäiseen topicciin takaisin: nyt on hankittuna nutriforten 1&2 setti, ja niillä mennään tämä kesä.

Tuohon annosteluun vielä tyhmä kysymys. tarkoittaako tuo purkin kyljessä oleva annosteluohje todella että laitetaan esim. mömmöä 1 vain 1/2 tuosta mukana tulevasta 15 mm mitasta 10 litraan vettä? Jos näin on niin minun käytössäni nuo tulee riittämään melko kauan.

PP

Lainaus käyttäjältä: Benkku - maaliskuu 29, 2012, 21:54:53 ip
Tuohon annosteluun vielä tyhmä kysymys. tarkoittaako tuo purkin kyljessä oleva annosteluohje todella että laitetaan esim. mömmöä 1 vain 1/2 tuosta mukana tulevasta 15 mm mitasta 10 litraan vettä? Jos näin on niin minun käytössäni nuo tulee riittämään melko kauan.


Kyllä tarkoittaa.

JKK

mites muuten toimii tai kannattaako ostaa Kesäkukka ja huonekasviravinne Nutrifortea, taikka jotain bio trissolin litkua? en oikeen ole vielä lannoituksen saloihin löytäny avainta. KIITOKSIA! (ei oikein ole lähellä mitään "kukkakauppaa")  ;D



Aurinia2

Onko kukaan käyttänyt chileillä yrttilannoitetta nimeltä BioTrissol? On tehty melassista ja N-P-K suhteet 3-1-4. Olen tuota pari kertaa jo laitellut ja ei ainakaan mitään negatiivista ole tapahtunut.

-V-

Lainaus käyttäjältä: Aurinia2 - huhtikuu 01, 2012, 17:21:18 ip
Onko kukaan käyttänyt chileillä yrttilannoitetta nimeltä BioTrissol? On tehty melassista ja N-P-K suhteet 3-1-4. Olen tuota pari kertaa jo laitellut ja ei ainakaan mitään negatiivista ole tapahtunut.


Taitaa olla melko samansorttista kuin BioBizzin Grow, siinä NPK 4-2-6, eli hieman enemmän fosforia. Lienee makeantuoksuisena tummana mönjänä melassipohjaista myöskin.

Eli vastaavaa tuotetta on monikin käyttänyt, itseni mukaanlukien (nykyään ei-luomulannoitteita, kun BB-sarjan muut litkut pilaantuivat varsin nopeasti). Eiköhän tuolla ainakin alkuun pääsee.

Aurinia2

Lainaus käyttäjältä: -V- - huhtikuu 01, 2012, 18:16:07 ip
Taitaa olla melko samansorttista kuin BioBizzin Grow, siinä NPK 4-2-6, eli hieman enemmän fosforia. Lienee makeantuoksuisena tummana mönjänä melassipohjaista myöskin.

Eli vastaavaa tuotetta on monikin käyttänyt, itseni mukaanlukien (nykyään ei-luomulannoitteita, kun BB-sarjan muut litkut pilaantuivat varsin nopeasti). Eiköhän tuolla ainakin alkuun pääsee.

Kiitokset tiedosta :) paremman puutteessa käyttelen siis tuota näin alkuun.

11-13

Ensi viikolla siirryn vesiviljelyn harrastajaksi, jos kaikki vermeet vain saapuu. Jostain muistan lukeneeni, että vesiviljelyyn suunnilleen tupla satsit lannoitetta. Pitäneekö moinen muistikuva paikkansa?

Nutriforten tomaatti mansikkaa 1+2 on lannoitteena. Oston mä jonkun litkumittarinkin, mutta enhän mä sellaista osaa käyttää.

PP

Lainaus käyttäjältä: 11-13 - huhtikuu 01, 2012, 21:13:15 ip
Ensi viikolla siirryn vesiviljelyn harrastajaksi, jos kaikki vermeet vain saapuu. Jostain muistan lukeneeni, että vesiviljelyyn suunnilleen tupla satsit lannoitetta. Pitäneekö moinen muistikuva paikkansa?

Nutriforten tomaatti mansikkaa 1+2 on lannoitteena. Oston mä jonkun litkumittarinkin, mutta enhän mä sellaista osaa käyttää.


Joo, tuplat multakasvatukseen nähden on monella, mutta ei se mikään sääntö ole. Itse käytin viime kesän ebbeissä Nutrifortea ohjeen mukaisilla annoksilla eli esim. alkukesän 7,5 ml ykköstä ja 5 ml kakkosta 10 litraan vettä. Mittasin EC:n aluksi, mutten tietenkään muista, paljonko se oli.

sorrii

Helppo tapa on katsoa ensimmäisen kerran kun sekoittaa lannoitepurkin ohjeen mukaan, että mikä se arvo on, oli se sitten ec, ppm tai joku muu yksikkö [merkitään muistiin...]
Sittens kun tarkkailee litkuja myöhemmin näkee osviittaa laimeneeko tai väkevöityykö litku resossa. Sitten voi vettä lisätessä säätää ja arvailla/päätellä pitäisikö litkun olla laimeampaa tai vahvempaa ..

Yleisin tapa kait on että litkut kun sekoitetaan, niin sitten esim viikottain lisätään pelkää vettä ja korjataan vaan ehkäpä Ph'ta. Kuukauden jälkeen sitten vaihdetaan koko litku. Mittarilla silloin vaan tarkkaillaan ravinteiden kulutusta.

Mä oon kyllä säätänyt melkein aina kun lisään litkuja, niin että se EC ja Ph'kin pysyisi kokoajan siinä ohjeen mukaisessa. Enkä ole kokonaan viitsinyt niitä vesiä vaihtaa kun kuitenkin kerrostalossa esim 60l resonkin täyttäminen on aika operaatio! Mä oon ottanut resosta litkuja multakasveille laimentamalla sopivaksi, ja lisännyt uutta siten viikoittain ämpärillisen tai pari esim. siihen 60 litran systeemiin.

Nykykokemuksella uskoisin osaavani ilman mittareitakin. Viime kesän sato mökillä tuli ihan kivasti järvivedellä ja lannoitteella ohjeen mukaan, ilman mittareita.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

neotwin

Itse akvaarioita myös harrastavana olen käyttänyt akvaarion kasvien kasvukiihdyttimenä nestemmäistä hiiltä. Onko kenelläkään kokemuksia kasvatushommissa moisesta? Akvaariossa toimii aivan älyttömän hyvin.

sorrii

Nestemäistä hiiltä ?!?  :o

Tarkoittaisiko hiilihappopillereitä?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: neotwin - huhtikuu 08, 2012, 16:58:13 ip
Itse akvaarioita myös harrastavana olen käyttänyt akvaarion kasvien kasvukiihdyttimenä nestemmäistä hiiltä. Onko kenelläkään kokemuksia kasvatushommissa moisesta? Akvaariossa toimii aivan älyttömän hyvin.


Kyllähän noita hiililannoitteita taitaa olla käytössä ainakin ammattilaisilla, http://www.carbonkick.fi/growingsystem/hiililannoite.html.

Lehdille sumuteltuna tuskin ainakaan haittaa on :)

neotwin

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - huhtikuu 08, 2012, 17:09:07 ip
Lainaus käyttäjältä: neotwin - huhtikuu 08, 2012, 16:58:13 ip
Itse akvaarioita myös harrastavana olen käyttänyt akvaarion kasvien kasvukiihdyttimenä nestemmäistä hiiltä. Onko kenelläkään kokemuksia kasvatushommissa moisesta? Akvaariossa toimii aivan älyttömän hyvin.


Kyllähän noita hiililannoitteita taitaa olla käytössä ainakin ammattilaisilla, http://www.carbonkick.fi/growingsystem/hiililannoite.html.

Lehdille sumuteltuna tuskin ainakaan haittaa on :)


eikös tuo linkin matsku ole jaakontaikaa? tuo taitaa olla hiukan tuhdimpaa kuin akvaariolitkut. -> http://www.aquatic-nature.be/eng_carbogreen.swf

sorrii

Jaakontaikaa akvaarioon, juu...
Olis hauska seurata kun ne ahvenat törmäilee seiniä päin  ;D ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

neotwin

Urea ei välttämättä edesauta ainakaan kalojen asiaa  ;D

Raumala

Oon vähän pihalla  :o miten tulisi lannoittaa kukinnan alkaessa että saisi kukat pysymään kiinni ja podeja tulemaan mahdollisimman hyvin.
Viime heinäkuussa kasvamaan laitettu Bolle pukkaa nyt kukkia pirusti ja nuppuja vielä noin 50 aukeamatta.
Tällä hetkellä lannoitan uudella Puutarhan kesällä 1,5 ml/l ja merilevä uute 10 ml/l. Kasvatan altakastelu mullassa.
Kovasti lueskeltu täältä lannoituksesta mutta kun jotkut lisää lannoitusta, jotkut vähentää lannoitusta/typpeä ja jotkut muuttavat lannoitetta kukinnan alkaessa ? 
So i'm little bit confused  :-[

Olisin todella kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä, kiitokset jo etukäteen.
... ja kukka piristämään kaikkien päivää.