Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.3%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (18.9%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
197 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 384

Kärsä Babar

Kilon purkista tulee 1000-2000 litraa lannoite vettä. En osaa sanoa minkälainen sinun tarpeesi on, mutta luulisin että purkilla pärjäät jo aika pitkälle.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Ibetron

Joo, kaks chiliä on tossa kasvamassa ja viisi itämässä. Indoor gardeniin menee muistaakseni 2,3 litraa vettä, eli eipä sitä ihan järkyttäviä määriä kulu. :) Indoor gardenin mukana tuli myös jotain indoor gardenin omaa lannoitetta joka riittää varmaan muutamaksi viikoksi, joten mitään hengenhätää ei (vielä) ole. :)

Huru-ukko

tammikuu 12, 2013, 13:11:22 ip #1122 Viimeisin muokkaus: tammikuu 12, 2013, 18:30:50 ip käyttäjältä Huru-ukko
Puutarhan Kesä pakkaus se 3kg riitti mulla 40 chilin vesiviljelyyn ja sitten vielä noin 15 multakasvin lannoitteeksi.
Siis yhdeksi kesäksi. Eli on aika riittoisaa. Pääkaupunkiseudulla valiteltiin ettei tuota löydy, omani olen ostanut Honkkarista Raumalta...Ehkä niistä voisi löytyä muuallakin samasta paikasta.

Masadist

Itse hain oman Puutarhan Kesäni (ekaksi ostin kevättä, mut löytyi kesääkin kun tajusi etsiä oikeaa tuotetta) ihan Kannelmäen Prisman puutarhaosastolta.

Ibetron

Kas niin. Tilasin nyt chilikaupasta Flora Bloomia, Flora Microa ja Flora Gro:ta litran pönikän jokaista, niin ei pitäisi loppua ihan heti kesken. Kasvit alkavat olla kaikki sirkanlehdillä, joten ajattelin siirtää kaverit kivivillaan ja törkkästä indoor gardeniin. Varmistan nyt vielä vaan (parempi kysyä tässä vaiheessa, kun todeta myöhemmin että puihin meni), että tuleehan siis kaikkia kyseisistä lannotteista lisätä samaan aikaan, ja kerran viikossa? Sekä riittää että veden vaihtaa kuitenkin vain kerran kuukaudessa about? Joku hakkaa taas kämmentä naamaan tätä lukiessa, mutta ajattelin nyt varmistaa ennen kuin on lehdet keltasena ja naama punasena. :)

Kärsä Babar

Kaikkia tulee alkuun saman verran, muistaakseni 2,5ml/ 10l vettä.
Ei sitä ravinnetta kumminkaan kerran viikossa lisää sinne laiteta. Aina kun teet uutta lannoitevettä niin laitat ohjeen mukaan. Veden vaihto kannattaa tehdä vaikka joka 3 viikko jos jaksaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Ibetron - tammikuu 16, 2013, 19:29:15 ip
Joku hakkaa taas kämmentä naamaan tätä lukiessa, mutta ajattelin nyt varmistaa ennen kuin on lehdet keltasena ja naama punasena. :)

Älä niistä joistain välitä, täällä saa ja pitääkin kysellä jopa omasta mielestään tyhmiä kysymyksiä. Parempi kysyä kuin katua.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Ibetron - tammikuu 16, 2013, 19:29:15 ip
Kas niin. Tilasin nyt chilikaupasta Flora Bloomia, Flora Microa ja Flora Gro:ta litran pönikän jokaista, niin ei pitäisi loppua ihan heti kesken. Kasvit alkavat olla kaikki sirkanlehdillä, joten ajattelin siirtää kaverit kivivillaan ja törkkästä indoor gardeniin. Varmistan nyt vielä vaan (parempi kysyä tässä vaiheessa, kun todeta myöhemmin että puihin meni), että tuleehan siis kaikkia kyseisistä lannotteista lisätä samaan aikaan, ja kerran viikossa? Sekä riittää että veden vaihtaa kuitenkin vain kerran kuukaudessa about? Joku hakkaa taas kämmentä naamaan tätä lukiessa, mutta ajattelin nyt varmistaa ennen kuin on lehdet keltasena ja naama punasena. :)

Hyvä hankinta. Helppo ja riittoisa taimivaiheessa. Jatkossa hiukka arvokasta kun kulutus kasvaa. Sitten voit laittaa pH Downia 10 litraan senverran mitä pikkusormen kynnelle mahtuu niin pHkin on sopiva. Seuraa annostelutaulukkoa joka on varsin oikeassa chilien suhteen. Helppoa kuin .....

Ibetron

Oolraittii. Kiiitos paljon nopeasta vastauksesta, ja muutenkin. :) Nyt pitäis alkaa olla kaikki selvillä. Jännittää vaan taimien siirtely, kun ennen aina kylvänyt vaan multaan ja antanut olla siellä. Yleensä liian isossa ruukussa heti alkuun. Chilin kasvattamisesta tai ylipäätänsä minkään kasvin kasvattamisesta kun ei tiennyt ennen chilifoorumille kirjautumista mitään. Tosiaan mahdollisimman paljon olen koittanut foorumia selailla ja etsiä itse tietoa asioista, mutta aina ei vaan ihan kaikkeen löydy suoraa vastausta. Muutenkin kynnys esittää kysymyksiä on omasta mielestäni todella matalalla (pienen piruilunkin uhalla), kun tähän asti ainakin tullut vastaukset nopeasti ja asiallisesti. Nämä jutut on varmaan monelle ihan itsestään selviä, mutta minkäs teet kun ei vaan ole varma jostain. :) Näillä eväillä koitan nyt pärjätä jonkin aikaa, ellei nyt jotain odottamatonta tapahdu. Seurailen kuitenkin sivusta samalla muiden rävellystä.

Unohtu myös kiitellä Vetskua loistavasta tarjouksesta, vaikka lannoitteet nyt hoituikin näin tällä kertaa. Joten tattista vaan siihenkin suuntaan.

Rampe

Kukaan kokeillut komposti teetä? Tässä yksi tapa tehdä teetä, jokseenkin hifistely ehkä: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=0zCO5ekh4VA

Santtu42

Kysymys: Koska uusia taimia kannattaa alkaa lannoittaa? 2 dl pahvimukeissa on 4 päivää sitte noussu 9 tainta. Biolanin kylvö ja taimimullassa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Santtu42 - tammikuu 21, 2013, 20:06:56 ip
Kysymys: Koska uusia taimia kannattaa alkaa lannoittaa? 2 dl pahvimukeissa on 4 päivää sitte noussu 9 tainta. Biolanin kylvö ja taimimullassa.

Kevyesti voit aloittaa lannoittamisen, kunhan alkaa oikeita lehtiä ilmestyä. Aluksi voi antaa todella kevyesti lantaa, mutta ota huomioon, että kylvö- ja taimimullassa ravinteita on niukasti, eikä ne tuon kokoisissa mukeissa riitä kuin pariksi viikkoa.

punkgrower

Minulla on käytössä Suomessa uudehko lannoite sarja. Advanced Nutrients Ph perfect Grow, Micro, Bloom.
Sarja on aika samantapainen, kun GHE Flora sarja. Pääasiassa hydro lannoite ,mutta käy kaikille kasvualustoille.
Itse tykkään kun tuo on ph-puskuroitu niin ei tarvitse säätää sen kanssa. (Ainakaan niin herkästi kun muilla ei puskuroiduilla)
Suosittelen! Ei kylläkään ole yhtä riittoisa kun esim. ghe sarjat ,mutta ei toisaalta tarvitse välttämättä ph- korjaus aineita ostella niin säästää siinä. On muuten n.3-5€/L halvempaakin kun muut vastaavat lannoitteet.

shp

En nyt sanoisi että Advancedin setti on halvempi, sitä kun käytetään kolmea pulloa, kun vaikkapa GHE:ta kahta pulloa.

Minulla on tuo Advancedi lannoitetestissä, vielä ei ole osoittautunut ihmeaineeksi joka löisi muut laudalta.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12281.0
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

skobe

Itellä on tällä hetkellä kuutta lajiketta itämässä, joista toistaiseksi kaksi, cayenne long slim ja caribbean antillais ovat itäneet ja ovat sirkkalehdillä. Idätysalustana toimii Kekkilän taimimulta. Ajattelin kasvattaa niitä noissa 8x8cm idätyslaatikoissa, kunnes tuottavat yhdet lehtiparit sirkkalehtien lisäksi, jonka jälkeen meinasin laittaa ne puutarhaturpeeseen noin 1 litran ruukkuihin. Kasvit kasvavat tällä hetkellä loisteputken alla, kun ei ole kovin valoisaa ikkunaa tähän vuodenaikaan.

Kaipaisin hieman lannoitesuosituksia. Tuossa taimimullassa on ilmeisesti jonkin verran ravinteita, kannattaako pienille taimille antaa mitään lisää vai luottaa vain veteen ja tuon mullan omiin ravinteisiin? Entä ruukunvaihdon jälkeen, kuinka paljon tuo puutarhamulta sisältää ravinteita eli missä vaiheessa lannoitus kannattaisi aloittaa? Meinasin lähteä liikkeelle tuolla puutarhan kesä -lannoitteella.

akselsson1

Nuo taimimullat pakkaa olemaan ilmeisesti aika köyhiä ravinteiden suhteen, itse en käytä siksikään taimimultaa vaan isken suoraan lautalta turpeeseen, jossa aloitan miedon lannoituksen PK:lla sitten kun on pari lehtiparia tullut kasveihin :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

skobe

Taimet on nyt ollut puutarhaturpeessa muutamia päiviä, osa jo pari viikkoa. Laittelin ensimmäisille jo PK:ta kun ovat pienemmissä ruukuissa. 1 ml / 1 litra kasteluvettä. Osan jouduin laittamaan suht pieniniä taimina 15cm Orthexiin. Saattaa olla vähän iso, mutta ei muuta löytynyt.

Kuinka usein laitatte PK:ta tähän vuoden aikaan? Taimet ovat vielä pieniä.

sorrii

LainausLainaus käyttäjältä: Ibetron - 2013-01-16, 19:29:15
Kas niin. Tilasin nyt chilikaupasta Flora Bloomia, Flora Microa ja Flora Gro:ta litran pönikän jokaista, niin ei pitäisi loppua ihan heti kesken. Kasvit alkavat olla kaikki sirkanlehdillä, joten ajattelin siirtää kaverit kivivillaan ja törkkästä indoor gardeniin. Varmistan nyt vielä vaan (parempi kysyä tässä vaiheessa, kun todeta myöhemmin että puihin meni), että tuleehan siis kaikkia kyseisistä lannotteista lisätä samaan aikaan, ja kerran viikossa? Sekä riittää että veden vaihtaa kuitenkin vain kerran kuukaudessa about? Joku hakkaa taas kämmentä naamaan tätä lukiessa, mutta ajattelin nyt varmistaa ennen kuin on lehdet keltasena ja naama punasena.

Osui tuollainen silmiin  ??? ja hakkaan päätä näppikseeni ...  :o
Jos nyt käsittää asian niin että lisää lannoitetta viikoittain ja vaihtaa veden kuitenkin vain kerran kuukaudessa, niin kuukauden loppuvaiheessa liemen väkevyys on 4-kertainen tai vahvempi! Ja varmasti on lehdet keltaisina, ruskeina, rullalla, kuvineet ja käpristelleet, lattialla ...

Jos ei sitä vettä vaihda niin lannoitteen lisääminen vaatii EC-mittarin jolla näkee vahvuuden. Usein liemi päinvastoin väkevöityy kun kasvit juo vettä ja kuluttaakin ravinteita vähemmän. Käsittääkseni tapana on lisätä pelkää vettä resoon esim viikoittain - tarkistaa ehkä Ph, ja korjata [vaatii mittarin, tiet sekin]
Ja sitten kuukauden kuluttua vaihtaa vesi kokonaan ja lisätä lannoitteet ohjeen mukaan tai säätämällä EC-, Ph-, PPM- ym. -mittareiden avulla.

Mä olen omilla ohjeillani  ;D esim. ebbissä yleensä viikon välein tarkistanut veden määrän, Ph'n ja EC'n: Vesi yleensä vähenee, ja Ph sekä EC nousee. Olen sitten täyttänyt reson ja yleensä vähän lisännyt lannoitteita niin että Ph- ja Ec-arvot vastaavat tuoretta litkua. Ph: 5,8; EC 1,6-2,1-2,8 kasvista riippuen. Pikkutaimilla se EC saa olla 0,85. Nuo luvut oon omaksunut Micro-Mato-pullojen ohjeesta suoraan lukuunottamatta EC 2,8 jota käytän chinenseillä jotka tekee hedelmää ... Jotkut käyttää vahvempiakin liemiä: Mä olen ajatellut että kasvu pysyisi maltillisempana miedommalla lannoituksella talvella. Valojahan kyllä ON ...

Passiivihydrot -joita käytän talvella paljon, oikeastaan nyt pelkästään- on opettanut, että voi ne arvot aika paljon heitelläkin! Usein jossain 17cm Pauliinaruukussa on litkut kokonaan loppu kun lisään uutta. Välillä olen mitannut näytteen sieltä vesisäiliöstä kun se on puolillaan, niin EC huitelee yli 3 kun täyttäessä se on ollut 1,6. Ihmeenä oikeastaan pidän ettei kasveissa ole näkynyt kummempia ongelmia. Kokemusta ja kokeiluja ei ole niin paljon, että olisin huomennut säiliöön kertyvänkään mitään töhnää. Kaiken ne kasvit näyttää syövän ... Joskus kerran 2kk'ssa olen joillakin helpommilla astioilla [Mimosa- ja Eden-ruukuilla esim. on vesisäiliö erillinen astia] vaihtanut vedet ja pessyt astiat. Pauliina-ruukuissa on kasveja ollut vuodenkin yhteen menoon ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Ilman mittareita selviät, kun vaihdat vedet riittävän usein ja vesien vaihdon yhteydessä laitat ohjeiden mukaiset annostukset lannoitteita.

biblo

Lainaus käyttäjältä: Jarok - helmikuu 10, 2013, 17:21:13 ip
Ilman mittareita selviät, kun vaihdat vedet riittävän usein ja vesien vaihdon yhteydessä laitat ohjeiden mukaiset annostukset lannoitteita.

Minä selvisin ilman vaikken vaihtanut ollenkaan vesiä. Joka toisella kerralla pelkkää vettä ja hyvin futasi. TSMB tuotti tuolla tyylillä viime kesänä tosin vain vajaan kilon podeja+Bahamian Goat Pepper puolisen kiloa joten en osaa sanoa onko se hyvin.
"Grow food, not lawns"