Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.3%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (18.9%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
197 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 384

sorrii

LainausElvis on puhunut..

Mä taisin saada toissa kesänä TSMB'stä 2 kunnon podia ja yhden minin ...  8) .. Ja olin onnellinen ettei tullut enempää: Maistoin ..

Ei tosiaan mittarit välttämättömiä ole jos käyttää järkeä. Järkevää kuitenkaan ei ole viikoittain lisätä pelkää lannoitetta jos 4 viikon välein vaihtaa/lisää vettä ..  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ponu83

Miten paljon Nutriforten 2-komponenttia uskaltaa annostella ebbiin? Aiemmin olen lannoittanut samoja kasveja Floran Microlla ja Madolla ja annostelu on ollu purkin mukaan (EC 1.6).

biblo

Itse laitoin waterfarmiin pykälän yli ohjeistuksen muistaakseni. Toimi.
"Grow food, not lawns"

sorrii

helmikuu 17, 2013, 10:09:17 ap #1143 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2013, 10:11:48 ap käyttäjältä sorrii
LainausMiten paljon Nutriforten 2-komponenttia...

Varmaan järkevää käyttää samoja EC-lukemia kuin GHE'llä.
Mä siirryin kokonaan Mikro-Mato'sta Nutriforteen, kun en viitsinyt ostaa taas kalliita litkuja ...

Mä oon mutuillut että Nutriforten annosteluohjeet on kuitenkin multaviljelyyn vaikka lannoite vesiviljelyynkin sopii valmistajan mukaan. Edellyttää tiet ne annostukset myös vastaavia oloja kuin ammattiviljelyssä. Siis kunnolla valoa ja riittävästi lämpöä. Mtta niinhän aina ...

Oon kaksi kesää kasvatellut Nutriforten setillä toisaalta ihan sen purkin ohjeella: Ebbi [hydrosora] parvekkeella aamuauringossa ->klo14 ; kasvihuone mökillä [perliitti-autopot] jossa myös puut varjostaa suurimman osan päivää. Niissä se ohjen mukainen taitaa kuitenkin olla ihan ok. Tehovaloissa [natikan alla] vaativat varsinkin chinenset ärtsimpää ...

logiikka taas ontuu: Jäi siis sanomatta ilmeinen: Nutriforten ohjeella ne EC-arvot on ~1/3 alemmat kuin GHE'llä tai yleensäkin kai vesiviljelyravinteilla.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

IIKKA

Turvekasvatukseen puutarhan kesää? Onko "kovvaa kammaa"? :) itellä tuottanu tulosta, ainaki viime kesänä
Like this with the devil.

skobe

Lainaus käyttäjältä: IIKKA - helmikuu 17, 2013, 20:40:10 ip
Turvekasvatukseen puutarhan kesää? Onko "kovvaa kammaa"? :) itellä tuottanu tulosta, ainaki viime kesänä

Ite päädyin samaan settiin aihetta jonkin aikaa tutkittuani, tuloksista ei pysty vielä sanomaan mitään mutta hyvin ovat lähteneet. :)

wille

Lainaus käyttäjältä: IIKKA - helmikuu 17, 2013, 20:40:10 ip
Turvekasvatukseen puutarhan kesää?

Se on ihan hyvä ravinne. Aika moni meistä sitä chileilleen valuttelee.
Haku-toiminnolla löytyy tarkempaa analyysia varmasti useampi sivullinenkin, jos vaan malttaa penkoa. ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

skobe

Tänään tuli poistettua myös Biolanin merileväuutetta. En kovin perusteellista tietoa tosta löytänyt, kannattaako sumutella suoraan lehdille vai laittaa kasteluveteen? Ja onko järkevää laittaa PK ja merileväuute samaan veteen vai erikseen, toisinsanoen onko sekoittamisesta haittaa?

Lähinnä meinasin tiedustella miten tuolla saisi optimaalisen vaikutuksen.  :)

Jani M

Merileväuutetta purkin ohjeiden mukaan. Sillä ei kyllä mitään hirveän suurta vaikutusta mun kokemuksen mukaan ole, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole jos ohjeiden mukaan mennään.

skobe

Joo, purkissa suositeltiin näköjään 10ml litraa kohti kasteluveteen ja 5ml litraa kohti sumutettaessa. Tuli äsken koitettua sumuttamista, on taimissa sen verran ohuet varret vielä, et ainakin Lemon Dropit alko nojaamaan ruukkujen reunoihin kastuessaan.

En tiedä kuinka paljon tuolla sit vaikutusta on, ne jotka tietävät kertokoot. Lähinnä kiinnostaa kumpaa tapaa porukka suosii.

biblo

Tuota uutettahan suositellaan käytettävän oikean lannoitteen rinnalla lisäavustuksena. Tuskinpa yksinään tekee mitään.

Myös bioponisessa käyttävät tuota "polttoaineena".
"Grow food, not lawns"

Zanfa

Voisiko joku ystävälisesti kertoa idiootille ohjeet kuinka noita flora tripackin lannoitteita tulisi käyttää. Alustana Aquafarm
nimimerkillä: kahdet chilit kuolleet väärään lannoitukseen.
Masentaa ihan huolella kun ei tästä vesiviljelystä tule mitään.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Zanfa - maaliskuu 06, 2013, 23:23:54 ip
Voisiko joku ystävälisesti kertoa idiootille ohjeet kuinka noita flora tripackin lannoitteita tulisi käyttää. Alustana Aquafarm
nimimerkillä: kahdet chilit kuolleet väärään lannoitukseen.
Masentaa ihan huolella kun ei tästä vesiviljelystä tule mitään.

Älä ainakaan liikaa anna. Kokeilemalla varmaan löytyy sitten se paras toimivuus. Ensinnäkin, ilman pH ja EC -mittareita on hyvin vaikea määrittää, milloin lannoiteväkevyys on sopiva ja veden pH optimaalinen kasville. Nuo edellämainitut kun ovat kunnossa, niin ongelmia ei pitäisi olla. Jos lannoitteet ovat yleisesti chileille käytettyjä, kuten esimerkiksi GHE:n Micro ja Mato, kokemusperäistä tietoa niiden annostelusta löytyy varmasti monelta. Purkkien kyljessäkin on aivan ok annostusohjeet.

Jos joku täällä käyttää tripackia chileille, vois varmaan listailla hieman noita annostuksia esimerkiksi 10 litraan vettä? Kai nuo toimii chilille siinä missä muillekin.

A. Lennart

Mikä tuon merileväuutteen funktio on? Eli miten sen pitäisi vaikuttaa? Ja miksi sitä kannattaisi lehtiinkin sumutella?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: A. Lennart - maaliskuu 07, 2013, 00:08:08 ap
Mikä tuon merileväuutteen funktio on? Eli miten sen pitäisi vaikuttaa? Ja miksi sitä kannattaisi lehtiinkin sumutella?

Lisäravinne. Jos siis käytät kasteluveteen sekoitettuna. Yksinään ei riitä lannoitteeksi, eikä sitä olekaan

Huru-ukko

Lisäksi sitä käytetään bioponisessa viljelyssä bakteerien ravinteena.

A. Lennart

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 07, 2013, 13:17:54 ip

Okei. Ja toimiiko se perus multaviljelyssäkin bakteerien lisääjänä/muodostajana? Ilmeisesti kuitenkin tuossa vesiviljelyssä se tarvitsee laavakiveä partnerikseen muodostaakseen oikean bakteerikannan. Onko sillä multaviljelyssä joku samanlainen taistelupari?

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: A. Lennart - maaliskuu 07, 2013, 14:54:51 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 07, 2013, 13:17:54 ip

Okei. Ja toimiiko se perus multaviljelyssäkin bakteerien lisääjänä/muodostajana? Ilmeisesti kuitenkin tuossa vesiviljelyssä se tarvitsee laavakiveä partnerikseen muodostaakseen oikean bakteerikannan. Onko sillä multaviljelyssä joku samanlainen taistelupari?

Tuohon mulla ei ole tietoa kuinka paljon se auttaa multaviljelyssä. Tai taistelupareista...
Laavakivi on bioponisissa lähinnä käytetty sen takia, että se sisältää silikaattia juurimädän ehkäisyyn sekä myös se on rakenteeltaan huokoista, tarjoten bakteereille kasvualustan.
Täällä on kyllä keskusteltu hiekastakin laavakiven korvaajaksi. Yhtenä syynä esitetty mm. sen olevanan parempi kasvatusalustana suuremman pinta-alan tarjoajana kuin laavakivi.
Itse näen asian niin, että hiekka on hioitunutta ja jyvät menee pyören muotonsa takia aika tiukkaan, joten sitä virtausta sen sisällä ei juurikaan tapahdu.
Laavakivi on taas lähinnä särmikästä ja kantikkaan muotoisia, joten vesirakoja riittää virtaukseen. Myös sen rakenne joka on onkaloita ja kerroksia täynnä kasvattaa sen pinta-alaa moninkertaiseksi.

Zanfa

maaliskuu 07, 2013, 21:35:27 ip #1158 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 07, 2013, 21:43:35 ip käyttäjältä Zanfa
Näillä arvoilla oon siis tappanu mun kasvit: http://www.eurohydro.com/pdf/tabs/gb/fs-aero.pdf

ja sen lisäksi löysin tälläisenkin kommentin aiheesta: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7220.0

Harmittaa kun en saa nyt mitään selkoa että paljonko sitä mönjää sinne pitää lyödä

Kärsä Babar

Laita vaan sen ohjeen mukaan. Jos kasvit on ihan rääpäleitä niin 2,5ml jokaisesta purkista 10 litraan vettä.
Jos noilla arvoilla kasvit saa hengiltä niin kyse on jostain ihan muusta kun lannoitteesta.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903