tammikuu 10, 2025, 12:00:05 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Multa retroilua

Aloittaja saaristolainen, joulukuu 28, 2006, 13:55:50 ip

« edellinen - seuraava »

saaristolainen

Suunnittelen parhaillaan, kuten varmaan moni muukin tähän aikaan vuodesta ;), ensi kauden chilityksiä.

Matkustelen melko paljon duunini puolesta enkä aina viitsi sysätä kasteluhommia naapureiden niskoille.

Viime kesänä kokeilin menestyksekkäästi Troph Blumat kastelujärjestelmää. Tuolloin järjestelmä huolehti pääasiassa tomaateista, mutta pari chiliäkin pääsi mukaan rinkiin, eikä tuloksissa ollut valittamista.

Chilit olivat pienissä saviruukuissa ja kasvualustana oli multa, turve ja leca sekoitus. Systeemi vaati erittäin vähän duunia - riitti että vesisäilötä täytti silloin tällöin. Muut, järjestelmään kuulumattomat, chilit olivat 40 l muoviruukuissa.

Ensi kesänä ajattelin valjastaa koko Blumatin chilien kasvatukseen. Muoviruukut korvaan mahdollisimman suurilla saviruukuilla. Blumatithan kastelevat "jatkuvalla syötöllä", vaikkakin säätömahdollisuudet ovat hyvät. Chilejä pitäisi kuitenkin kai kastella aina kunnolla kertarysäyksellä ja antaa sen jälkeen mullan kuivua kunnolla. Arvelisin että saviruukut vähentävät mahdollisia tasaisesta kastelusta juuristolle aiheutuvia haittoja. Lisäksi saviruukut ovat erittäin esteettisiä!

Eli tuleva setti:
- 12 suuttimen Blumat (noin 60 EUR)
- 4 mahdollisimman suurta saviruukkua
- 40 - 80 litran vesisäiliö (johon Blumatit siis kytketään)
- sopivaa ravinnetta, jota voi lisätä suoraan kasteluveteen!

Jokaiseen saviruukkuun tulee kolme suutinta, jolloin koko juuriston pitäisi saada tasaisesti vettä.

En tiedä mitä suuret saviruukut maksavat, mutta kaiken kaikkiaan systeemi on varsin kohtuu hintainen. Blumat ja saviruukut kestävät useamman vuoden. Periaatteessa olisi mahdollista pärjätä yhdelläkin suuttimella ruukkua kohden, mutta tuolloin pitäisi hieman askarrella Blumatin tippaletkujen kanssa.

Sitten pitäisi vielä keksiä kuinka tomaatit saisi kasteltua, kun Blumatit menevät chileille. :)

cornell

Ostin myös blumatin 12 anturin setin jo viime keväänä, mutten kuitenkaan asentanut sitä kasvariin... tänä kesänä aion kuitenkin kokeilla chileillä ko systeemiä...  jäin myös kelailemaan tuota kastelun toimivuutta chileille juuri ton kasvualustan kuivumisen suhteen... itse ajattelin kolmea anturia 60 litran laatikkoon kahdelle baccatumille...

nerokas systeemi sinänsä! keraamiset annostelijat toimittavat vettä vain sinne missä on oikeasti kuivaa
¨käynks mä usein täällä?¨

calm

Lainaus käyttäjältä: "cornell"jäin myös kelailemaan tuota kastelun toimivuutta chileille juuri ton kasvualustan kuivumisen suhteen... itse ajattelin kolmea anturia 60 litran laatikkoon kahdelle baccatumille...

Ihan iloisesti nuo minulla ainakin viihtyivät viikkokausia. 10 l muoviämpäreissä oli kasvit ja 1 / ämpäri noita pienimpiä blumatin kamppeita (ilman mitään säätömahdollisuuksia).

esa

Mulla oli viime kesällä blumatit käytössä mökillä. 50 cm leveässä ja noin 120cm pitkässä korotetussa penkissä 4 puskaa ja 10 anturia. Hyvin pelittivät koko kesän kunhan sai aluksi säädettyä ne kohdilleen. Niin ja chilit voivat erittäin hyvin vaikka anturit kastelivatkin vähän väliä. Vähemmilläkin antureilla olisi tullut toimeen, mutta kun niitä oli tyhjänpanttina nurkassa lojumassa. Ensi kesänä väsään saman systeemin ehdottomasti kasaan.

- Esa