tammikuu 10, 2025, 22:23:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Hombren Chilittelyt

Aloittaja Hombre, tammikuu 10, 2007, 20:17:56 ip

« edellinen - seuraava »

chilimieli

Todella kivan näköistä, meinaatko siirrellä vielä isompiin astioihin ennen kesää? (vitsi, kokoa kyllä löytyy! :lol: ):D  Vai haetaanko nyt sitä kokoa että ovat vielä kotiin takaisin nostettavassa koossa? :D Minkä kokoisia muuten nuo astiat tarkallren ovat? Ajattelin itse sijoittaa 4-6 litran astioihin parvekkeelle kesäksi omat taimet, mahtaako riittää siihen että haen kasveille noin 70cm pituutta ennen kesän loppua. Syy tähän on se että aijon saada kasvit mahtumaan sisätiloihin, toisin kuin viime kesänä jäi parvekkeelle pakkaseen pari kasvia :D

Hombre

Lainaus käyttäjältä: "chilimieli"Todella kivan näköistä, meinaatko siirrellä vielä isompiin astioihin ennen kesää? (vitsi, kokoa kyllä löytyy! :lol: ):D  Vai haetaanko nyt sitä kokoa että ovat vielä kotiin takaisin nostettavassa koossa? :D Minkä kokoisia muuten nuo astiat tarkallren ovat? Ajattelin itse sijoittaa 4-6 litran astioihin parvekkeelle kesäksi omat taimet. :D

No en taida enää astioita vaihdella :lol: ,  kun ne ovat 50cm ja 40cm joukossa jokunen 30cm astiakin. Niiden uskoisin riittävän kohtuullisen sadon tuottoon. Tietenkin siinä tapauksessa, ettei paha ja julma takatalvi iske aivan puskista ja vie koko puutarhaani. Siihen olen varautunut styrokseilla ja kahdella 250w lämpölampulla, sekä hallaharsolla. Pahin kohta on ensi lauantai, jolloin olen 500km päässä täältä, poissa valvomasta kasvisuojan sisällön hyvinvointia. Silloinkin palaamme saman vuorokauden aikana. Tomaatit ja Paprikat ajattelin laittaa suoraan 100l turvesäkkeihin oikealle seinustalle. Kasvien sijoittelu näin alkuvaiheessa on muutenkin ainoastaan sitä varten, että ne saa nopeasti ja kätevästi suojattua kylmyyden uhalta.

Siihen ruukkujen kokoon on monia erilaisia neuvoja. Itse olen ymmärtänyt niin, että chinencet, baccat ja pubet isoihin astioihin, annuumit tulee toimeen pienemmissäkin. Joku asiantuntija voi tietysti olla erimieltä :lol: Mutta se hänelle suotakoon. :lol:
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Hombre

Kolmas yö ohi. Ei ongelmia näytä olevan. Tosin toinen 250w lämpölamppu siellä on pauhannut koko yön. Toinen laitetaan varmaan ensi yöksi.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

cornell

Lämpölampun käyttöä en ole tullut edes ajatelleeksi kasvarin lämmitykseen...hyvä idea :!: ... ainoa miinus on ehkä se, että viileissä oloissa olisi tärkeintä pitää juuristo lämpimänä... siis jos kasvua odottaa...

...mutta varmaa sulla, kuten minullakin päätavoite näin keväällä on pitää kasvit hengissä ja totuttaa ne kasvarin huikeisiin valo-oloihin...

kasvussa, C.
¨käynks mä usein täällä?¨

Hombre

Lainaus käyttäjältä: "cornell"Lämpölampun käyttöä en ole tullut edes ajatelleeksi kasvarin lämmitykseen...hyvä idea :!: ... ainoa miinus on ehkä se, että viileissä oloissa olisi tärkeintä pitää juuristo lämpimänä... siis jos kasvua odottaa...

...mutta varmaa sulla, kuten minullakin päätavoite näin keväällä on pitää kasvit hengissä ja totuttaa ne kasvarin huikeisiin valo-oloihin...

kasvussa, C.

Kyllähän se pitää paikkansa, ettei se juuristo siinä lämpene. Mutta jos sinne pistää styroxia ja vesisängyn lämmittimen alle, niin mitenköhän on silloin? Tosin minulle riittää, että kasvit säilyvät elossa siihen saakka kunnes kesä alkaa
R.Repomies

cornell

LainausMutta jos sinne pistää styroxia ja vesisängyn lämmittimen alle, niin mitenköhän on silloin?

Toihan kuulostaa jo hiton hyvältä... se lämmitin siis styroksin päälle ja ruukut lämmittimen päälle... minkälainen semmonen vesisängyn lämmitin muuten on? Onko se jonkinlainen kaapeloitu matto vai?

Hombre

Joo, se on just semmoinen muovimatto. Siinä on sitten erikseen vielä termostaatti.
R.Repomies

Hombre

Päädyin kuitenkin sellaiseen ratkaisuun, missä on muutama kakkosnelonen tekemässä kehikkoa ja niiden välissä on 10cm paksua styroxlevyä maata vasten. Styroxin päällä on sitten cyprokkia ja lastulevyä paloina. Niiden päälle laitoin kasvit, peittelin ne hallaharsolla ja laitoin 40cm päähän kattoon roikkumaan sen lämpölampun. Luulisin niiden näillä eväillä pärjäävän.
R.Repomies

Hombre

Päivitystä tulee lisää.
Habanero Yellow saa luvan kukkia, sillä siinä on niin paljon nuppuja, ettei vaan jaksa nyppiä. Samoin on laita Aji Pineapplen ja Red Serenaden.
Muut saavat odottaa kunhan kasvavat isommiksi ja vahvemmiksi.
R.Repomies

Hombre

Nyt on parina yönä ollut pakkasta. Aamulla kävin katsomassa kasvihuonetta, niin ei mitään hätää ollut siellä. Laitoin pari kynttilälyhtyä lämmityksen avuksi.
R.Repomies

Hombre

Toinen Canario on vääntänyt yhtä kukkaa auki kohta viikon, eikä vieläkään ole kunnolla auki. Osaako joku sanoa, kauanko siltä kukan aukeaminen vie? Ja miten kauan se sitten hedelmää kypsyttelee?
Apache kun on täynnä punaisia hedelmiä ja tosi nopeasti kehittyvät
kypsiksi asti.
R.Repomies

Hombre

Näyttää canariossa olevan jo pari hedelmän alkua:).
Habanerokin on nuppuja täynnä, ollut ties kuinka kauan, ei vaan meinaa kukat aueta.
Aji Pineapplessa on jo auennut kukkiakin.
Starfisheista pari on täynnä nuppuja.
Grif 9345 on täynnä nuppuja.
Kaleidoskop, pi:t, ja red serenade myös.
Short Yellow Tabasco on sekin täynnänsä nuppuja
Bolivian Rainbowsta on voinut kerätä marjoja jo jokusen viikon
Tomaatit ovat ilmeisesti saaneet aurinkoa liikaa, kun niissä on valkoisia täpliä. Saa nähdä miten niiden kanssa käy.
Täytyy pistää kuviakin, kunhan ehtii...
R.Repomies

Hombre

...näyttäisi ikävästi kukat putoavan pineapplesta ja canariosta...ehkä liian viileät yölämmöt vai olisiko ravinnevajareita?
R.Repomies

cornell

Yölämmöt? Päivälämmöt? Vajrit näkee yleensä lehdistä... omat plantut lopettivat kukkien tiputtelun sen jälkeen kun yöt lämpenivät viimeviikolla... Myös liian korkeat päivälämmöt ehkäisevät kukintaa varsinkin pubeilla... katkerasti sain tämän viimeesänä kokea...

Tärkeintä olisi estää kasvualustan liika jäähtyminen kylminä öinä... jos juuret palelevat, ei palkojakaan pukkaa...

Hombre

LainausYölämmöt? Päivälämmöt? Vajrit näkee yleensä lehdistä... omat plantut lopettivat kukkien tiputtelun sen jälkeen kun yöt lämpenivät viimeviikolla... Myös liian korkeat päivälämmöt ehkäisevät kukintaa varsinkin pubeilla... katkerasti sain tämän viimeesänä kokea...

Tärkeintä olisi estää kasvualustan liika jäähtyminen kylminä öinä... jos juuret palelevat, ei palkojakaan pukkaa...

No laitoin styroksia sinne ruukkujen alle ja nostin niitä lisää maasta.
Ehkä tässä tuli turhaan panikoitua asian suhteen muutenkin.
Huomasin nimittäin, että palkoahan sieltä pineapplesta tyrkkää :)
Tilasin myös biobizzin bloomin ja diamond nectaria lisäksi. Tähän asti olen
lannoittanut growilla.
R.Repomies

Hombre

Tässä olisi kuva Aji Pineapplesta.
Sitä kun tarkkailee, niin löytää hedelmän alun :)

Täytyy katsoa, jos saisi tuolla olympuksella muistakin kohtuullisia kuvia aikaiseksi.
R.Repomies

Hombre

...Lisää kuvia

Yllä Elias ja Amarillo.
Alla serenade tekee podia.

Ehkä se amarillo ei hirveän maukas ole eliaksen ilmeestä päätellen.
Mutta aikamoisen biitin hän siitä napsaisi.
R.Repomies

Tupakka

Jotenkin tuosta pojan ilmeestä tulee mieleen, että heti tuon kuvan oton jälkeen on talossa raikunut huuto: POLTTAAAAAA!  :)
Joo.

Hombre

Mikähän tämä oikein on?

Ostin kasvin torilta ja laji on ilmeisesti annuum, mutta tarkemmin en tiedä.
R.Repomies

Espelt

Kattelin joskus taannoin puutarhamyymälässä samanlaisen näköisiä puskia ja niissä luki cayenne. Jäi vaan mieleen kun se ei mun mielestäni muistuttanut ollenkaan annuumia.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-