tammikuu 10, 2025, 12:14:12 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Caymo 2007

Aloittaja Caymo, helmikuu 24, 2007, 00:14:43 ap

« edellinen - seuraava »

Caymo

Päätin kans aloittaa päiväkirjan pitämisen niin ei tule ainakaan liikaa avauksia alku innostuksissa tehtyä. Eli asiaan, olen aivan nb näissä chilihommissa ja kasvien kasvattelussa yleensäkin. Sen verran olen sivusta seurannu että tiedän että kasveja pitää kastella, muttei liikaa..:)

Chili-innostuksen sain viime talvena kun heikentyneen terveyden tilani johdosta liikkumiseni ja sosiaalinen elämäni vähentyi miltei nollaan. Jotain piti siis keksiä ja aloin täyttää aikaani kokkailemalla. Kiinalaisen keittiön kautta päädyin meksikolaiseen ja thai-keittiöön. Niiden reseptejä tutkaillessani törmäsin chiliin ja meidät oli kuin luotu toisillemme....plaah nyt menee hiukan liian siirappiseksi. Anyway eka ostelin kaupoista jalopenoa ja sitten vähän aiheesta luettuani habanero systeemeitä. En saanut chilin tarvettani tyydytettyä ja hetken etsíttyäni löysin netistä kauppoja mistä sai tilata kaikenmaailman sauceja. Syksyllä ostin  muutaman bonsain ja niiden keskustelupalstoilla huomasin että monet bonsai diggailijoista kasvattaa myös chilejä ja sitä kautta ajauduin kokeilemaan eli tähän tilanteeseen missä olen nyt.

Olkoon tämä tälläinen alustus tähän päiväkirjaan.

Caymo

24.1 Mullassa:   Chilly Chili (C.Annuum)
           Numex Bailey Piquin(C.Annuum)

5.2   Kivivillassa Dutch Habanero F4(C.chinense)
           Fatalii(yellow)(C.chinense)
           Aji Cristal(C.baccatum)   
           Lemon Drop(C.baccatum)   
           PI 585267 "Turbo Pube"( C.Pubescens)

24.2 Itäneitä melkein kaikki; Lemon droppi oli ainoa jossa yksi siemen jäi itämättä.

En pystynyt enää pidättelemään itseäni vaan laitoin yhden kivivillaan istuttamani Fataliin taimen Waterfarmiin. Sijoituspaikka vähän mietityttää. Olisi kirjahylly valmiina mutta valoa ei vielä ole, joten sijoitin sen asuntomme ainoaan oikeeseen suuntaan olevan ikkunan edustalle, mutta siellä on jo kasvihuone, joten tilaa ei liiemmilti ole tai sitten joutuu laittamaan sen niin ettei aurinko osu kauhean kauaa. Ei hyvä. Kuinka vanha asuntomme olisikaan ollut hyvä tälläista varten. Silloin se auringon määrä lähinnä v*****

Tälläinen on siis meikän aloitustilanne:

http://i135.photobucket.com/albums/q149/Reimarimerkki/IMG_0175_1.jpg

Espelt

Selasin muutama päivä sitten tuota "Jamaican" foorumia ja siellä oli joku heppu rakentanut samanlaiseen Waterfarmiin esleistä lampun. Oliko siinä viisi lamppua ja johtoa laitettu pystyasennossa johonkin levyyn ja rakennettu sitten pahvista varjostin, joka taas oli päällystetty sisäpuolelta foliolla. Se hässäkkä näytti siis pyramidilta josta oli otettu kolmannes huipusta veke. Eslit sojotti siis alaspain. Näytti varsin näppärältä systeemiltä ja jos olisi kavereita sähkäripuolelta, niin noi lamput vois kytkeä yhdellä johdolla pistorasiaan.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Caymo

Asiasta kolmanteen mites tota pumppua kannattaa pitää päällä?? Nyt masiina käynnistyy klo 09.00 ja sammuu 16.00. Osuinko lähelle oikeaa??

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Caymo"Asiasta kolmanteen mites tota pumppua kannattaa pitää päällä?? Nyt masiina käynnistyy klo 09.00 ja sammuu 16.00. Osuinko lähelle oikeaa??

Jos et halua kokoajan pitää sitä päällä niin varmaan kannattaa ajastaa se ebbityylisesti(melkein) olemaan muutaman tunnin välein vaikka pari tuntia kerrallaan. Voisi toimia, vaikka en juuri tuota systeemiä parhaiten tunnekaan.
Joo.

Caymo

Yölläkin? Tartteepa tutustua tohon ajastimeen hieman tarkemmin, että saako sen säädettyä niin että se olisi aikajaksoja päällä useampia. Mahdollisesti.

No nyt on yön yli nukuttu ja aamulla kello yhdeksän pärähti bubbleri pääälle. Huomasin että se pysyi päällä noin puolen tuntia ja sammui sitten. Eli sen sammumista ei tartte säätää olenkaan vaan se sammuu itsellään noin 30-40min päästä. Sääsin sen nyt niin että se käynnistyy suurin piirtein 1,5 tunnin päästä aina uudelleen noin viiteen asti.

Taidan laittaa tuulettimen samaan ajastimeen pumppun kanssa.??? Tein pumpulle äänenvaimentimen vanhasta pesusienestä. Ei pärise enää...

Laitan nyt niin että 09-17.00. Turha pumppua on pimeän aikaan päällä pitää tuskin tuo valaistus mitä kuvassa näkyy on riitttävä mihinkäään kasvutarkoituksiin vaikka esl-valaistus onkin...

Väsäilin sunnuntain ratoksi pienen keinovalotestin eli siirsin muutaman sirkkalehdet avanneen taimen kahden 15w kasvi-esl lamppun alle. Lamput ovat melkein kiinni pienoiskasvihuoneen katossa eli matka taimiin on jotain 10-15cm. Liian lähellä vai kaukana? 2x400lm (2x75w tavallista hehkulamppua). Hiukan vielä värkkäsin ja heitin turveruukut mäkeen ja siirsin kaksi lähtevää tainta omiin istutus-muoviruukkuihin.

Caymo

Sunnuntaina laitoin pumpun loksuttamaan 09-23 puolentoista-kahden tunnin välein, mutta nyt tiistaina(tai siis eilen jos tarkkoja ollaan)Fataliin lehdet olivat  hieman lerpahtaneet ja siinä hetken aikaa asiaa tutkailtuani tulin siihen tulokseen on ehkä syytä hiukan harventaa pumpun aikataulua. Kivivillakuutio jossa kasvin bubbleriin laitoin kerää sienen tavoin nestettä, joten pumppua näin alkutaipaleella, kun kasvin juuret ovat vielä olemattomat, ei ole tarvetta käyttää niin usein johon sen parina alkupäivänä olin säätänyt. Säädin pumpun toimimaan 09.00 ja 15.30. Huomenna tai  ylihuomenna nähdään miten muutos vaikuttaa.

Otin pois lämpömaton, en kokenut tarvitsevani sitä enää kriittisen vaiheen mentyä ohitse patterin pitäessä lämmöt kuitenkin tällä hetkellä aika korkealla 25-26.

Huomenna tarkistan vielä ph:n.
Laitoin näin aluksi viime perjantaina lannoitteeksi 1.25ml Gro, Microo ja Bloomia. -50% suosituksesta.

Tuossa toisessa pisteessä otin kasvarin katon pois päiväksi ja laitoin lamput noin 7cm päähän taimista. Illalla laitoin katon takaisin..

cornell

Se kasvi ei varmasti voi huonosti liiasta pumpun käyttämisestä IMO. Toi farmi on kuitenkin suunniteltu jatkuvatoimiseksi systeemiksi. Voihan sitä jaksottaa jos haluaa ja näin taimetusvaiheessa se voi olla ihan ok idea. Kasvin kasvatettua kunnon juuret mää kuitenkin suosittelen jatkuvaa pumpun pyörittämistä...

Foorumilla on ilmennyt, että osa kasvattajista on vaihtanut ton ilmapumpun pieneen vesipumppuun, joka sijoitetaan sinne vesitilan pohjalle... röpötys katoaa ja liuos hapettuu liruessaan lakasoran läpi...

Taimet tarvitsevat paljon valoa juurtumisvaiheessa... kannattaa hankkia niitä ESLejä tahi loisteputkia aika pian... :wink:

Ainiin, jos tota ilmapumppua pitää alempana kuin farmin vesipinta on tietty teoreettinen mahdollisuus, että pumpun sammuttua ilmaletku lappoaa litkua ulos pöntöstä ilmapumppuun joka on kiinni pistorasiassa... :!:
¨käynks mä usein täällä?¨

Caymo

Olen samaa mieltä asiassa ja aionkin lisätä pumpun päälläolo kertoja, tuosta kun kasvi hiukan tokenee ja kasvaa, jatkuvaksi asti.

:) Röpötys ei ole vielä alkanut käymään hermoille, mutta sekin aika tulee takuu varmasti... mietin silloin vesipumppuun vaihtoa uudelleen.

Tilaukset on sisällä tulis vaan niitä eslejä. Jos kauan kestää vielä(lue yli tämän viikon) ostan 2-3*18w cool white putket tähän alkuun. Hylly jonka ostin tätä varten monta päivää nyypempänä ei ole kuin 67cm leveä joten sinne mahtuvat loistarit(18w 590mm) ois tarkoitus hankkia...

Tänään mitattu litkujen ph oli 6.7

Caymo

Kivivilla taimet kasteltu, multa taimet kastelen vasta huomenna, sen verran kosteilta vielä näyttivät. Huomenna ajattelin vaihtaa myös litkut ekan kerran hydroon(1vk) ja adjusteerata ton ph:n kondikseen ja jos saan ohjeita (miten, koska ja kuinka paljon) niin otan neem-öljyä käyttöön.. Tosin mahtaako sitä ihan vielä olla järkevä käyttää(vasta ekoja varsinaisia lehtiä tulossa)...

Caymo

Ekat litkut vaihdettu wateriin eilen. 8pv.

1.25 gro
2.5 micro             eli -50% ohjeesta kaikki siis.
1.25 bloom

Sitten vaihdoin hieman paikkaa ja siirsin waterin pois tuolta ikkunan äärestä taistelemasta valosta pienoiskasvihuoneen(muiden taimien kannssa) ja laitoin sen tuohon hyllyyn 15w kasvilampun alle yksinään.
Katsotaan nyt mikä vaikutus kasvunopeuteen on muutaman tunnin epäsuoralla auringon valolla ja 18 tunnin 15W kasvilampulla. Nuo ylemmällä hyllyllä mullassa olevat testitaimet ovat kasvaneet kyllä hiukan mutta aika maltillisesti. Odotan sitä aamua kun herään ja huomaan kasvin kasvaneen pituutta ja leveyttä yön aikana useita senttejä... :wink:

Caymo

Ikkunalla kasvavat kasvit ovat saaaneet aurinkoa jonku verran ja kasvua on havaittavissa. Aluksi oli vain sirkkalehdet ja nyt jo useammalla on neljä lehteä. Oon ajatellu siirtää muutaman päivän sisällä nuo kivivilla taimet ekoihin varsinaisiin ruukkuihin. Jonkin verran pitkäksi venähtäneet Aji Amarillot istutan ihan ruukkujen pohjalle ottaakseni pituutta muutaman sentin pois. Nostin aiemmin tota kasvihuonetta ihan ikkunan tasolle, joka hieman hillitsi tuota pituuskasvua.... Tänään tuli tilaamani matolitkut ja ajattelin viikonlopun litkujen vaihdon yhteydessä siirtyä mato/mikro kuurille tripackin sijaan. Kannattaisikohan mun aloittaa se mato/mikro kuuri -50%:na niinkuin olen aloittanut ton tripackinki?

Tupakka

Joka viikkoko noita litkuja vaihdat?

Eihän niitä tarvis ainakaan mun mielestä vaihtaa kun 2-3 viikon välein. Säästyy ravinteita, mutta eipä tuo kasvu varmaan paljoa ehdi hidastua jos ollenkaan.
Joo.

Caymo

Eka vaihto tapahtu kahdeksannen päivän kohdalla. Ja kaksi viikkoo mä olin kaavaillu siitä eteenpäin vaihtoväliksi, mutta innostuneena tässä kun on ja tuli ajatus mato/micro kuuriin siirtymisestä ku täällä olen nähnyt montaa positiivista kirjoitusta siitä, että aattelin hypätä siihen kyyytin samantien. Tyhjät pois niinku sitä sanotaan. Ja tässä alkuvaiheessa hauskaahan tuo on noiden kanssa värkkääminen.

Caymo

Eilen vaihdoin nuo kirjahyllyssä valonalla olleet kolme taimea takaisin, kun vertailin niitä niihin jotka olin jättänyt ikkunalle. Auringon valo paras valo, vaikka olisikin vähäinen. Nopea testi.

Tänään otin kuvan tuosta farmifataliista tuossa valonalla hyllyssä ja havaitsin uusissa lehdissä olevan kohoumia. Onko tämä normaalia vai onko tässä kyseessä, jonkinlainen ravinnon tai valon puute tai liian lähelläpidetty lamppu...?????

http://i135.photobucket.com/albums/q149/Reimarimerkki/IMG_0182_2.jpg

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Caymo"
Tänään otin kuvan tuosta farmihabasta tuossa valonalla hyllyssä ja havaitsin uusissa lehdissä olevan kohoumia. Onko tämä normaalia vai onko tässä kyseessä, jonkinlainen ravinnon tai valon puute tai liian lähelläpidetty lamppu...?????

Ihan normimeininki, nou hätä.

Caymo

Taimet on kasvatellu ny noita varsinaisia lehtiä.

http://i135.photobucket.com/albums/q149/Reimarimerkki/IMG_0186.jpg

Tarttis saada tuo taimihydro kasattua että vois siirtää nuo kivivilla taimet siihen ennen altakasteluruukkuihin siirtämistä. Nuo venyneimmät joutuu  varmaan istuttamaan multaan, että saa noista venyneistä varsista muutaman sentin pois vai kuinka? Aloittelija kun olen(ekaa kertaa kasvattamassa) edessäni on taas vaihe joka on suht tuntematon....

Mittasin iltatuimaan vielä ph:n farmihabasta 6.7. Keskiviikkona mittaan seuraavan kerran ja jos se on pysynyt suht samanlaisena, vaihdan uudet ravintoliuokset pe/la. Ajattatelin silloin siirtyä mato/mikro kuurille.

Caymo

Kastelin taimet ja täytin yhden litran suihkupullon vedellä ja mukaan sekoitin pienen siivun co2 tabletista. Muutaman tunnin annoin sen olla, jonka jälkeen suihkutin taimet sillä. Saas nähdä wörkkiikö?

Caymo

co2 vettä ruiskinu hiukan tänään en paljoa mut hiukan. Huomasin että noista ajeista yksi oli alkanut kasvattaa ilm. ilmajuuria. Sellasia pieniä juuren alkuja näkyi varren alaosassa....

buvez

Lainaus käyttäjältä: "Caymo"co2 vettä ruiskinu hiukan tänään en paljoa mut hiukan. Huomasin että noista ajeista yksi oli alkanut kasvattaa ilm. ilmajuuria. Sellasia pieniä juuren alkuja näkyi varren alaosassa....

kasvin alaosassa olevat juuret ovat tavallisia juuria ja viittaa yleisesti liian pieneen ruukkuun.