tammikuu 10, 2025, 12:10:03 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Vähän ESLiä vai paljon Natikkaa?

Aloittaja Espelt, helmikuu 24, 2007, 00:45:19 ap

« edellinen - seuraava »

Espelt

Mulla olis nyt mahis kasvattaa taimia joko sekalaisen ESl+loistaripatterin alla taikka sitten 800w natikkavalon alla. Esl+loistarivaloa ei ole kuin jotain 100w yhteensä ja taimia on toista sataa.

Olisiko kannattavampaa laittaa taimet suoraan natikoiden alle vai yrittää noilla  pikkulampuilla ensin? Siis kivivillavaiheen hoidan pikkuvaloilla, tarkennuksena tuohon.

Sitten toiseksi, että missä vaiheessa kannattaa siirtyä kokonaan natikkaan? Sadotuksesta on puhuttu mutta siihenhän menee monta kuukautta ja omat kokemukset noiden ESLien kanssa ei kyllä ole mitenkään maireat.
 hiukan olen pihalla joo...
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Sauli Särkkä

Jos on 800W edestä natikkaa tarjolla, vaihtoehtona 100W loistetta, on valinta päivänselvä. Natikat kehiin vaan, kyllä kasvaa. Toukokuulla voi risut heittää pihallekin, jos kasvihuone löytyy tai säät ovat otolliset, niin ei sähkölaskukaan mene ihan mahdottomaksi.

-Sale
Sauli Särkkä

Pertsa

ite valittisin natin, itse rupesin antamaan jo sirkkataimille 600w natikkaa..menihän siinä hiukan valoa hukkaan mutta hiuko saada vasta hankittu aurinko loistamaan oli kova.
btw, nykyään tuo natti vaikuttaa komerossa. oli hiukankos kirkasta makuuhuoneessa. jahka komero on tyhjätty kokonaan, sinne tulee vielä toinenkin lämmitin.
ja muuten: vaikka monet ovat puhuneet eslien tehoista taimetuksessa(varmaan ovat parempiakin kuin natit)mutta itse olen aika tyytyväinen siihen mitä oma valoni on saanut aikaan:

taimet vasta itäneet:

ja tänä aamuna:

sori edellisen kuvan valoisuus, ei viittinyt sammutella nattia eestaas kuvan ottamisen takia..
Meillä määrää Nainen!

Espelt

Tälläistä vastausta toivoinkin :D  

Kiitokset Sauli ja Pertsa!
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-