tammikuu 10, 2025, 12:01:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilimanin touhut

Aloittaja Chiliman, maaliskuu 18, 2007, 16:02:54 ip

« edellinen - seuraava »

Chiliman

Helmikuun lopulla tuli laitettua siemenet itämään (Rocoto red, Numex Bailey Piquin, Bird's eye baby ja Tepin) suoraan multaan, elmukelmua päällä, pieni muoviruukku. Kuvat ovat huonolaatuisia, koska niitä puhelimella otan, kun ei tuo digikamerakaan oikein toimi.

Tässä Numex Bailey Piquin viikko itämään laittamisesta. (4.3.2007)

Tässä Rocoto red. (4.3.2007)

Bird's eye baby. (4.3.2007)

Kuvia tulee lisää pian.

Chiliman

Sitten 8.3 otettuja kuvia.

Numex Bailey Piquin

Rocoto Red (tuossa vasemman puolisessa, tuli jokin kummallinen ongelma, kun se oli väriltään ihan keltainen. Se murhe on kyllä jo haudattu)

Birds eye baby

Pertsa

mitenkään en halua moittia mutta ylin kuva osoittaa hieman merkkejä liikakastelusta.
eli: sirkkataimilla riittävä kosteus on hyväksi, mutta suoranaisesta mullan märkyydestä ei tykkää yksikään kasvi...
maltillista kastelua silloin kun pintamulta on ehtinyt hiukan kuivahtaa, vanhemmat ja isommat kasvit sitten pyytävät itse vettä(lehdet alkavat hiukan roikkua).
Meillä määrää Nainen!

Chiliman

Lainaus käyttäjältä: "pertsa"mitenkään en halua moittia mutta ylin kuva osoittaa hieman merkkejä liikakastelusta.
eli: sirkkataimilla riittävä kosteus on hyväksi, mutta suoranaisesta mullan märkyydestä ei tykkää yksikään kasvi...
maltillista kastelua silloin kun pintamulta on ehtinyt hiukan kuivahtaa, vanhemmat ja isommat kasvit sitten pyytävät itse vettä(lehdet alkavat hiukan roikkua).

Kerran päivässä on ollut tapana kastella, tuo kuva taidettu ottaa juuri kastelun jälkeen.

Chiliman

18.3.2007 eli tänään otettuja kuvia.

Numex Bailey Piquin

Rocoto Red (tuli laitettua vähän koristehiekkaa tai mitä lie juttua)

Birds eye baby

Tässä vaiheessa on siis lähes kaikki siirretty omiin purkkeihinsa. Kiviäkin eksynyt joihinkin purkkeihin.

Tässä kaikki yhdessä kuvassa

Kasvupaikka vaatehuoneessa 30W eslin alla

Tupakka

Kastelu kerran päivässä voi olla liikaa.. tai liian vähän.

Ei kannatta ajoittaa niitä kasteluita vaan enemmänkin kastella silloin kun on tarve. Pienillä taimilla voi tietenkin vähän ajoittaakin kun ovat niin herkkiä kuivuudelle, mutta kuitenkin ainakaan jos multa on vielä pinnalta tai vähän pinnan alta kosteaa kastelu on turhaa ja jopa haitallista.
Joo.

Jomppe

Kannattee kokeilla ruukun painosta..
Itse käytän sitä menetelmää :)

Chiliman

Lainaus käyttäjältä: "Jomppe"Kannattee kokeilla ruukun painosta..
Itse käytän sitä menetelmää :)

Ruukun painos? :)
Siis paino. Juu olin pihalla :D

Toivo

Jos ruukku on painava niin turve on märkää, jos taas kevyt niin se on kuivaa ja näin tiedät millo kastella.

Chiliman

Lainaus käyttäjältä: "Toivo"Jos ruukku on painava niin turve on märkää, jos taas kevyt niin se on kuivaa ja näin tiedät millo kastella.

Ei tuo ajatuspuoli oikein kulkenut, kiitos kun selvitit :D

Jomppe

Niin, sitä justiin :D
Eli jos on suht painava, elä kastele.
Jos on kevyt, kastele  :lol:

:P

Chiliman

Tänään sitten huomasin, etten ole laittanut Chilly chilejä lainkaan itämään, joten laitoin ne sitten tänään multaan  :brick:

Chiliman

Minkä takia musta tuntuu, että noi kasvavat paljon hitaammin kuin muilla, mitä olen näitä albumeita selaillut...? Muilla tulee viikossa kauheat lehdet, ja mulla ne kasvaa viikossa varmaan millin.

thp

Koska olet kärsimätön. Puutarhurointi ei ole hätähousujen hommaa.  :D
Capsicum misinformation on message boards since 2006

Zombie

Lainaus käyttäjältä: "Chiliman"Minkä takia musta tuntuu, että noi kasvavat paljon hitaammin kuin muilla, mitä olen näitä albumeita selaillut...? Muilla tulee viikossa kauheat lehdet, ja mulla ne kasvaa viikossa varmaan millin.

Noin itestänikin tuntui viimekautena, kun ekoja kunnollisia puskia kasvatin. Nyt kun ei ole niiden kasvien kimpussa koko aikaa, niin osa niistä tuntuu kasvavan aika nopeaa tahtia. Älä huoli, kyllä ne kasvisi varmasti pian saavat inspiraation alkaa kasvamaan pituutta kunnolla :D

Chiliman

Rocoto red 5 min sitten otettu kuva. Alkaa juuret näkyä pienen muovimukin reunoilla, joten tänään projektina vaihtaa purkiksi tuollainen fetajuusto purkki.

En tajua miksi toi kamera ottaa tuollaisia sumeita kuvia, tämä tosin on pienennetty vielä siitä.

Chiliman

Ja sama kasvi päässyt hieman suurempaan purkkiin. (Rocoto red)

Chiliman

Päivitetään nyt yhteispotretti kun tuli tänään otettua. 26.3.2007

chilimieli

:DNäyttää erittäin hyvältä, tai ainakin näin UUDEN kasvattelijan silmin. Itsellä kyllä on ensimmäinen chili pysynyt hengissä jo 1,5 vuotta. Mittaakin on jo: reipas 120cm ja leveyttä:reipas metri :wink:  

Innolla seurailen, sait itsenikin taas innostumaan uusista lajikkeista, vanhakin kun oli jo jäänyt bontzaiden hoidolta varjoon. Nyt taas takaisin harrastuksen parissa! :D
Näitä nättejä taimia ihaillessani into taas heräsi kasvattaa, KIITOS!

Chiliman

Alkaa tosissaan nyt mietityttämään nuo muutamat kasvit. Minkäänlaisia itikoita ei ole havaittavissa, mutta lehdet muuttuu tummiksi. Tässä yksi bird's eye baby esimerkiksi. Rocoto redeihin ei ole tuollaista tullut, ainakaan vielä.

Tarkemmin siinä kun tutkiskelin ko. kasvia, niin huomasin myös juurien joukossa jotakin vihreää. Kuva on todella huono, kun läheltä räpsäytin salaman kera, mutta vihreän sieltä joukosta huomaa.

Vartta kasvilla on tämän verran:

Eräässä toisessa kasvissa ovat nuo sirkkalehdetkin suoraan sanottuna mustia! Tässäkin kyllä, mutta ei noissa kuvissa muiden lehtien alla näy. Huhhuh kumpa ei nyt vain kuolisi.. Muuten kyllä vaikuttavat ihan terveiltä ja kasvavilta, mutta tuo lehtien tummuminen on tullut murheeksi. Voisi alkaa koittaa antaa noille tummille lehdille ja koko kasville tuota merileväuutetta.

Lähinnä vain Bird's eye baby taimissa on tuota tummumis-ongelmaa.