lokakuu 06, 2024, 18:16:29 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aloitus

Aloittaja Nefkis, maaliskuu 21, 2007, 23:31:08 ip

« edellinen - seuraava »

Nefkis

Elikkäs, tuossa on nytten apachea F1:stä ja Anaheimiä mullissa. Itämisvaiheessa vasta, eivätkä ensimmäisetkään lehdet ole tulleet esiin.

Kysyisin siis kauan tuossa menee aikaa että ensimmäiset lehdet puskevat mullasta esiin?

Sauli Särkkä

Jos lämpötila on sopiva (25-29 astetta) niin ei ainakaan Apachen kanssa pitäisi mennä kuin 3-5 päivää. Anaheimista en tiedä, liekö joku ruoka-annuum, joten sen osalta samaa luokkaa, mikäli siemenet ovat kunnossa. Älä tosin hermoile, mikäli risut päättävät olla nostamatta päätään, kun niillä voi mennä viikko-parikin, mutta yleensä nousevat alle viikossa.

Mikä on kasvualustana? Onko kelmua reikien kera purkkien päällä pitämässä kosteuden kohdillaan?


-Sale
Sauli Särkkä

#002

xan0ri

Sanoisin että muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Sepäs on aivan tapauskohtaista. Numexit itivät minulla 2 pvässä, kun taas naga morich viipyi mullan alla kolmisen viikkoa.
Muista kuitenkin pitää idätysmulta kokoajan kosteana! Valolla ei suuremmin tässä vaiheessa ole vielä merkistystä.

Täältä foorumilta kyllä löytää paljonkin tarinaa idätyksistä. Itämis/kasvu/kukinta/ -aikoja löytynee useampia.
#079 ..and proud of it! :)

Nefkis

Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"
Mikä on kasvualustana? Onko kelmua reikien kera purkkien päällä pitämässä kosteuden kohdillaan?


-Sale


Kelmua on reikien kera, kasvualusta ei paras mahdollinen (biolanin musta multa ja hieman turvetta ja lekasoraa tekemässä mullasta hieman ilmavampaa). Lämpökin on itseasiassa juuri sopiva, mutta mites tuon tuuletuksen laita? Riittääkö että otan kelmun hetkeksi veke?

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Nefkis"
Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"
Mikä on kasvualustana? Onko kelmua reikien kera purkkien päällä pitämässä kosteuden kohdillaan?


-Sale


Kelmua on reikien kera, kasvualusta ei paras mahdollinen (biolanin musta multa ja hieman turvetta ja lekasoraa tekemässä mullasta hieman ilmavampaa). Lämpökin on itseasiassa juuri sopiva, mutta mites tuon tuuletuksen laita? Riittääkö että otan kelmun hetkeksi veke?


Mustamulta on chileille myrkkyä... :( Ehkä tuo turpeen ja lekasoran yhdistelmä silti toimii tarpeeksi hyvin. Kannattaa jatkossa kumminkin jättää mustamulta kokonaan pois chilikuvioista.

Tuuletuksessa on tärkeää se, että se tapahtuu päivittäin, tavalla tai toisella. Eli eiköhän tuo menetelmäsi toimine, etenkin, jos voit tehdä sen useamminkin kuin kerran päivässä...

Nefkis

Mustamulta myrkkyä  :? .  

Mitä minun tulee sitten käyttää kasvualustana?

Chiliman

Lainaus käyttäjältä: "Nefkis"Mustamulta myrkkyä  :? .  

Mitä minun tulee sitten käyttää kasvualustana?

Eikös alkuvaiheessa kelpaa ihan kukkamulta yksinään. Jälkeenpäin sitten kun ovat isompia ja vaihdat ruukkua niin kevytsoraa joukkoon.

Nefkis

Löysin dailyn kestomultaa, kelpaako se?

sundried

^käy hän se.mutta se pitääkäsitellä kiehuvalla vedellä paljon ohjeita löytyy näilt sivuilta ja tuolta  vas. yläkulman linkeistä löytyy kaikki tarpeellii alottelijoille ja kokeneemmillekkin.
onnea kasvatuksiin.

Zombie

Itse olen käyttänyt Dailyn kukkamultaa enkä ole kertaakaan käsitellyt sitä kuumalla vedellä, eikä ongelmia ole sen kanssa ilmennyt kertaakaan.
Minä ole käsittänyt että se multa kannata siinä vaiheessa desinfioida kuumalla vedellä jos se on vanhaa tai on epäilystä että siinä voisi olla joitain kasvitauteja, tms.

Hassu

Moi kaikille!

itse aloitin tuon chilikasvatuksen muutama päivä sitten laittamalla kaupasta ostetusta palosta siemenet purkkiin. Nyt kasvatkin jo käärmeenkielisinä ja lukuisina. Luin sitten, ettei noista kaupallisista välttämättä palkoja kehkeydy niin ostin tänään Capsicum annuum "Lombardo"-lajikeen siemeniä ja kylvin ne. Sitten innostuneena nettiin tutkimaan ja täällä sanotaan ettei mustaa multaa, mulla nuo nyt laitettu kekkilän siihen. En nyt noita käärmeenkieliä, enkä vastalaitettuja siemeniä rohkenisi repiä pois (eikä ole vaihtoehtoista multaakaan tällä hetkellä), niin mitä pitäisi tehdä? Koska nuo taimenalut voi vaihtaa esim. Dailyyn?

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "Hassu"Moi kaikille!

itse aloitin tuon chilikasvatuksen muutama päivä sitten laittamalla kaupasta ostetusta palosta siemenet purkkiin. Nyt kasvatkin jo käärmeenkielisinä ja lukuisina. Luin sitten, ettei noista kaupallisista välttämättä palkoja kehkeydy niin ostin tänään Capsicum annuum "Lombardo"-lajikeen siemeniä ja kylvin ne. Sitten innostuneena nettiin tutkimaan ja täällä sanotaan ettei mustaa multaa, mulla nuo nyt laitettu kekkilän siihen. En nyt noita käärmeenkieliä, enkä vastalaitettuja siemeniä rohkenisi repiä pois (eikä ole vaihtoehtoista multaakaan tällä hetkellä), niin mitä pitäisi tehdä? Koska nuo taimenalut voi vaihtaa esim. Dailyyn?


jos siemenkota on jo irronnut niin voit hyvillä mielin vaihdella kasvualustaa...
muistetaan vaan että edelleen se turve on kaikista paras alusta noista multatouhuista, löytynee lähes jokaisen huoltsikan parkkipaikalta säkeissä....
peruslannoitettuun turpeeseen hiukan soraa niin avot!
siinä piisaa lannoitteetkin joksikin aikaa niin ei heti tarvitse olla murehtimassa....
Meillä määrää Nainen!

Chiliman

Mulla on ihan normaalia aurinko kukkamultaa. Pitäisikös siis seuraaviin ruukkuihin heittää soraa sekaan? Mitä jos menee liikaa  :?

Nefkis

Joo, päätin sitten että käyn huomenna ostamassa kunnon multaa, kevytsoraa löytyy kotoa. Parempi kasvattaa samantien kunnolla.

Mutta semmosta että kannattaako siihen sopivaankin multaan lisätä tuota turvetta?

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Nefkis"Joo, päätin sitten että käyn huomenna ostamassa kunnon multaa, kevytsoraa löytyy kotoa. Parempi kasvattaa samantien kunnolla.

Mutta semmosta että kannattaako siihen sopivaankin multaan lisätä tuota turvetta?


Mieluummin niin päin, että siihen turpeeseen lisäät multaa (etkä multaan turvetta).

Nefkis

Kiitos neuvoista, tulen räpsimään kuvia noista ekoista chileistäni ja varmaankin tänne teidän arvosteltavaksi jossain vaiheessa laittamassa  :wink:

Nefkis

Nyt kävi niin että vihreys puskee jo pinnalle, siis noissa mustamulta+turvesekoituksessa.

Nyt on myös herculesta kasvamassa kaktus-kylvömullassa jossa lekasoraa tietenkin seassa.

Tulichili

Käykös siinnä "pois jukurttipurkeista" vaiheessa kukkamullan vaihtaminen kasvuturpeeseen? Pitääkös siinnä sekoitella soraa sekaan? Kuinka paljon?
Kun seisot niityllä narunpätkä kädessäsi ja mietit, oletko hukannut hevosen vai löytänyt juuri narunpätkän, olet alkanut dementoitua.

snu

Voihan sen vaihtaa, mutta ei kannata varmaan yrittää saada sitä vanhaa multaa pois juurten ympäriltä, jos se ei suosiolla ole lähdössä.

Leca-soraa voi laittaa, jos haluaa, mutta turve on yksinäänkin jo aika hyvin hengittävää.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Tulichili

Ja viellä: Sopiikohan biolanin kasvuturve chileille? Onko liikaa ravinteita? Kertooko tämä vertaus mitään asiasta: Biolan Kasvuturve on luonnonmukaisesti lannoitettu ja kalkittu turveseos kotipuutarhureille.  :?:
Kun seisot niityllä narunpätkä kädessäsi ja mietit, oletko hukannut hevosen vai löytänyt juuri narunpätkän, olet alkanut dementoitua.