tammikuu 08, 2025, 04:43:36 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

mitä haluatte yhdistykseltä?

Aloittaja Pertsa, maaliskuu 29, 2007, 00:23:11 ap

« edellinen - seuraava »

hessi

Hei kaikki Suomen Chiliyhdistyksen jäsenet :)

vuosikokous lähenee ja haluaisin tietoa jäseniltä..

Mitä mieltä olette yhdistyksen toiminnasta ja mitä haluaisitte yhdistykseltä?

En kaipaa nyt purnausta, vaan ihan tietoa mitä kaipaatte ja mitä ehdotuksia teillä olisi toimintaan?

Myös sitä löytyykö vapaaehtoisia eri tehtäviin... jäsenten tieto taitoa haluttaisiin hyödyntää tietenkin.

ja jos mahdollista niin mukaan vuosikokoukseen tai
jos et pääse ja haluat vaikuttaa niin valtakirja kaverille joka tulossa kokoukseen.

vuosikokouksen tarkkaa aikaa en tiedä minäkään, huhu kertoo,
elokuun 20 pvä ja Tamperella, eiköhän infoa tule tai ainakin kuuluisi tulla ihan pikapuolin.

Tämä kysely täällä, koska täällähän te olette :)
yhdistyksen omat sivut kun ovat niin hiljaiset ja näemmä ei ole edes päivitetty !

saa laitta joko tänne suoraan tai minulle privana,
ja uskoisin että yhdistyksen sihteerikin ottaa vastaan tietoa mielellään, eli herra 47.

kiitos  Helena

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

MasaT

Kannattaisi varmaan ottaa nyt kantaa. Tästä on aiemminkin ollut puhetta, että yhdistys on yhtä, kuin jäsenensä. Sitä kautta voisi saada myös jäsenmaksulleen paremmin vastinetta.

linker

Purnaamatta, koska toimimattomuus on monen tekijän summa:
Kävin juuri eilen läpi yhdistyksen sivut, etsien täsmällistä tietoa vuosikokouksen ajankohdasta. Se ei selvinnyt.
Sivut ovat lepotilassa ja sen puolen foorumi kuollut. Johtuuko tämän foorumin vilkkaudesta, mutta kannattaisi sinnekin puolelle suunnata.
Mikäli vapaaehtoisia tarvitaan tiedottamiseen, ehkä sivujen päivittämiseen, kuvankäsittelyyn, taittoon, valokuvaukseen ja jopa videointiin: ilmoittaudun.

Yhdistys voisi jollakin tavalla järjestää tapaamisia tai vastaavaa, mutta tehtävä lienee vaikea. Suomi on pitkä maa ja ihmisillä paljon menoja ja kiireitä.
Täällä kuohahti tällä viikolla; onko aloittelijalla tai alle 5 (tai 2 tai 3) vuotta harrastaneella lopulta mitään "munaa" sanoa mitään tai luulla tietävänsä harrastuksesta juurikaan purkin väriä enempää. Mielestäni uusilla jäsenillä ja harrastajilla on paljon annettavaa, opittavaakin. Ellei porukka kasva tai uudistu, on homma kuollutta.

JL

Tapolan Tulikeppi

Lainaus käyttäjältä: linker - heinäkuu 21, 2010, 07:49:45 ap
Täällä kuohahti tällä viikolla; onko aloittelijalla tai alle 5 (tai 2 tai 3) vuotta harrastaneella lopulta mitään "munaa" sanoa mitään tai luulla tietävänsä harrastuksesta juurikaan purkin väriä enempää. Mielestäni uusilla jäsenillä ja harrastajilla on paljon annettavaa, opittavaakin. Ellei porukka kasva tai uudistu, on homma kuollutta.

JL

Tästä samaisesta eripurasta olen itsekin hieman pettynyt, foorumilla on alkanut olla paikoittain huono meininki eikä siitä voi osoittaa yhtä tai kahta henkilöä. Vielä vuosi sitten meno oli aivan toisenlaista, toki nytkin on vielä ilo lukea kasvattajien päiväkirjoja ja vinkkejä muille. Alottelijoiden auttamiset ilman kynsiä-hampaita ovat ehdottoman tärkeää ja hyvää fiilistä luovaa.

Tämän aivan mahtavan yhteisön vuoksi itsekin liki 3 vuotta sitten liityin foorumille.. Siis kolme enemmän tai vähemmän epäonnista kesää chilejä kasvattaneena koen itseni aivan samalla linjalla muiden alottelijoiden kanssa, tiedän että kasvin juuret tulee multaan ja lehdet mullan päälle.

En tiedä mistä tuota lapsellisuutta oikein sikiää tai sitä millä se saadaan kitkettyä pois. Tiukkaa hellehattua voisi paikoittain löysätä ja taasen toisesta päästä voitaisiin hieman kuuluttaa asiapainoitteisuutta.

Jottei ihan Hessin alkuperäisen kysymyksen ohi mene, niin toivoisin yhdistykseltä enemmän tapahtumia/tapaamisia, myös Helsingin suunnalla. Jossei jopa näin kesän alla chiliristeilyä laivalla, tokihan tapahtuma menisi viihteeksi ennemmin kuin myöhemmin. Uskon kuitenkin että näillä tapaamisilla saadaan porukalle yhteishenkeä lisää. Samaan hengenvetoon kuulutan sitä että näihin tapaamisiin kannattaa osallistua, ettei tapaamiset jää vain ydinporukan kekkereiksi. Tässä kohdassa itsellänikin parantamisen paikka, se ensimmäinen chilimiitti on vieläkin näkemättä.  :-[

Tietotekniikan puolelta löytyy täältäkin jonkinverran osaamista ja voisin mahdollisesti auttaa jossain projekteissa.
# 1022

Herra 47

Mitä noihin tapaamisiin tulee niin yhdistys tällä hetkellä järjestää 1 tapaamisen vuodessa. Puhetta on ollut että jaettaisiin suomi muutamaan alueeseen ja annettaisiin alueen vastaavalle pieni avustusbudjetti esim miitti ruokaan... Se miten tämä voidaan toteuttaa siten että ne jotka eivät pääse tapaamisiin eivä ala valittaa siittä onkin vaikea pala.
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Tapolan Tulikeppi

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - heinäkuu 21, 2010, 10:27:08 ap
Mitä noihin tapaamisiin tulee niin yhdistys tällä hetkellä järjestää 1 tapaamisen vuodessa. Puhetta on ollut että jaettaisiin suomi muutamaan alueeseen ja annettaisiin alueen vastaavalle pieni avustusbudjetti esim miitti ruokaan... Se miten tämä voidaan toteuttaa siten että ne jotka eivät pääse tapaamisiin eivä ala valittaa siittä onkin vaikea pala.

Se jos miittiin ei syystä tai toisesta pääse, on kuitenkin mielestäni ihan oma moka. Tässä mukaan luen itseni, omaa saamattomuuttani tai muita huonoja selittelyitä.. Mitä suurempi porukka, sitä vaikeampi on löytää yhteinen aika jolloin kaikki pääsevät. Tapahtumia ja pienempiä miitinkejä tulee kuitenkin niin että varmasti on aikataulullisesti joskus mahdollista osallistua. Mitä budjetointiin ja rahaan tulee, näkisin että ns. nyyttärihengellä päästään varmasti pitkälle. Yhdistyksen varoista suuri osa menee nykyisyydessäänkin varmasti paikkojen vuokraan ja muuhun laitteistoon mitä isommissa tapahtumissa tarvitaan. Mikäli olettaa saavansa vuosimaksulla isoja tapahtumia ja gourmet sapuskaa niin vuosimaksua täytyy nostaa. Eihän 15€ saa kunnon ravintolassa kuin alkupalat.
# 1022

hessi

Niin kuin 47 tuossa mainitsi,
niin suunnitelmissa olisi mahdollisesti jakaa suomi alaosastoihin, ja niille vetäjä tiimi, joka sitten järjestäisi tapaamisia yms tilaisuuksia.
Itse olen Turun meetit aloittanut ja meinaan jatkossakin niitä järjestellä, meillä täällä Lounais-Suomessa on pieni kylläkin kasvava aktiivinen porukka joka tapaa toisiaan eri merkeissä.
(esim, tänä keväänä vedimme kahdet messut, yhdistyksen nimissä)
Nämä alaosastot tietävät parhaiten oman alueensa tapahtumat ja mahdollisen yhdistyksen osallistumis mahdollisuuden.
Samaa suosittelen eripuolille suomea, ja jos nyt täällä joku suomen jostain kolkasta tätä lukee ja haluaa oman alueensa "tuki"henkilöksi niin vuosikokoukseen tietoa asiasta!
Niinkuin MasaT sanoin jäsenten tarvisee itse olla aktiivisia ja osallistua vuosikokoukseen ja tuoda siellä asioita esille!
Toivonkin suurta osallistujamäärää kokoukseen, ja jos ei itse pääse niin valtakirja kaverille, ja infoa mitä haluaa!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

TunturiTiger

heinäkuu 21, 2010, 21:31:18 ip #87 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 21, 2010, 21:42:41 ip käyttäjältä TunturiTiger
Mua närästää, kun yhdistyksen sivuja ei päivitetä. Tapahtumista ei löydy mitään, vaikka siellä jotenkin vois mainita edes ton naga2010 tapahtuman. Itse en osaa päivittää nettisivuja ollenkaan, mutta jokuhan noikin on tehnyt. Mä voisin ottaa jonkun muun jutun yhdistyksen asioista kernaasti hoidettavakseni, jos sellaisia löytyy ja mä osaan.

E:Jos esim Pirkanmaa on saamassa oman jaoston, niin voisin olla siinä mukana vaikka jopa alkaa kerään porukkaa kasaan. Hommataan jonkun keittiöön porukka, pannu kahvia, läppäri ja pirusti ideoita. Siitä se lähtee. Kokemusta mulla on vain vähän. Oon ollut mukana perustamassa erästä yhdistystä (jääkiekko porukkaa), nyt olen metsästysseuran toinen tilintarkastaja ja Pirkanmaan MS-yhdistyksen toiminnasta (oon kasannu aikonani omaisten ringin joka tosin lopahti heti alkuunsa), mutta oppia ikäkaikki.

Minbaari

Ja Kaakkois-Suomen jaostolle löytyisi täältä yksi innokas aluevastaava. Itse en kyllä pääse vuosikokoukseen paikalle tänä vuonna, mutta jospa joku Kouvostoliiton sanansaattaja tuonne pääsisi.. Meitä uusia chilistä innostuneita, ainakin täältä Kouvolan seudulta alkaa putkahdella mukavaa tahtia lisää.

MikaK

Muissa yhdistyksissä olevilta olisi hauska kuulla mitä erilaiset yhdistykset jäsenilleen tarjoavat. Chiliyhdistys on itselläni ainoa yhdistys, mihin kuulun ja en kauheasti keksi mitä kaipaisin yhdistykseltä tai mitä yhidstys edes voisi tarjota. Pk-seudulla olemme erilaisilla porukoilla kokoontuneet epäsäännöllisesti omakustannuslinjalla.

Ainoa mitä oikeastaan kaipaisin olisi toimiva siemenpankki, mihin voisi toimittaa omia kertyviä siemeniä ja mahdollisesti saada sitten vaihdossa jotain tilalle. Vaikka vaihtosuhde olisi 10:1, niin se riittäisi minulle ja ylläpito olisi mahdollisimman helppoa tai sitten joillekin harvinaisuuksille tulisi vielä huonompi vaihtosuhde. 

davve

Koitan vastata MikaK esittämään kysymykseen mitä eri yhdistykset tarjoavat... Tässä siis kovin oman (kapean) elämänalueen havainnot.  Ajan kuluessa on tullut toimittua kohta parissakymmenessä eri yhdistyksessä, joista monet ovat jopa enemmän "virtuaalisia" kuin Chiliyhdistys (SCY).

- Pienoismallien ja kaikkien muiden kädentaitojen rakentamista tukevia yhdistyksiä on monta. Osa ovat kansallisia toiset kansainvälisiä. SCY tavoin heillä ei ole varsinaista "toimintaa" vaan lähinnä esittelevät jäsenistön harrastusta eri laajemmissa messuilla, ottavat huostaansa esim lehdistön kyselyt, ja toimivat lähinnä "virtuaalina" kannustavana elimenä. Eli he eivät tee kenenkään harrastusta, vaan lähinnä ovat jonkinlaisena sumuna horisontilla. Kuten Chiliviljely, pienoismallailu on kovin yksinäistä puurtamista. Koulu on kova, ja tekemällä suurimman osan asioista värin ensimmäisten vuosien aikana jenggiä tippuu pois. Tämä on kaikkien häviämistä. Paikallisyhdistys ja myös virtuaaliseura (=netti) osa yleensä neuvoa suurimmat ja pahimmat virheet pois ja jäsenistön hävikki pienenee. Toinen tärkeä tehtävä on ruokkia jäsenistön kunnianhimoa ja esittelemällä hienoja asioita opastaa jenggi ylittämään itsensä. Tämä ei tosin ole tavoite, mutta yleensä vain parhaat tuotteet pääsevät esimerkiksi jäsenlehteen. SCY ja tällä foorumilla olevan viljelyblogit ovat kait juuri se esittelypalsta. "mullekin tommoinen..."

- Liikuntalajit:  Tässä on yleensä toimeenpaneva taho (=vetää treenit ja tässä on se liikuntaseurantärkein ydin!) plus sitten on myös hallinnollinen puoli, joka hoitaa esim salivaraukset ja jäsenmaksut yms. Niillä lajeilla joilla on yhteistyötä muiden kaupunkien seurojen kanssa, niin heillä on yleensä myös jonkintasoinen keskusliitto. Yleensä, harrastajat eivät ole tällaisen keskusliiton jäseniä, vaan keskusliitolla on vain yhdistysjäseniä jotka hoitavat käytännön asiat eli harrastajat. Keskusliitto yleensä toimii vain koordinoivana tahona esimerkiksi jos järjestetään koko maata kattavaa treenileiriä tai kilpailuja. Keskusliitto toimii myös virallisena äänitorvena jos esimerkiksi ulkomailta kutsutaan tuomareita tai opettajia ulkomailta tänne. Kuitenkin, paikalliset seurat ovat viime kädessä ne, jotka vastaavat kaikesta järjestämisestä ja kannustavat ihmisiä jatkamaan.

- Teekkari/opiskelija/edunvalvonta järjestöissä yleensä on ns "vanhempia" jäseniä joita on valittu hoitamaan asioita jotka ovat hyvin tylsiä eikä edes koko edustettavan jäsenistön tiedossa. On tietty myös bileitä järjestävä toimikuntia, mutta ne sellaiset yleensä hoituvat jopa "itsestään".

Jokaisessa touhussa on yksi tärkeä lenkki: Yksittäinen harrastaja! Kaikki on hänen innostuksesta kiinni, miten harrastus ja seura/liitto kehittyvät.

Jos harrastus menee siihen suuntaan, että vanhalla jäsenellä on enempi äänivaltaa kuin aloittelevalla, niin tämä harrasteyhdistys syö itseään sisältä. Se kuolee ikään kuin syöpään, jonka se on itse rakentanut.

wille

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - heinäkuu 22, 2010, 01:36:47 ap
Ja Kaakkois-Suomen jaostolle löytyisi täältä yksi innokas aluevastaava. Itse en kyllä pääse vuosikokoukseen paikalle tänä vuonna, mutta jospa joku Kouvostoliiton sanansaattaja tuonne pääsisi.. Meitä uusia chilistä innostuneita, ainakin täältä Kouvolan seudulta alkaa putkahdella mukavaa tahtia lisää.

Messissä. Jaostoa pystyyn prkl!  8)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

davve

Jatkan filosofointia yhdistyksen toiminnasta... Tämä filosofoinnin tarkoitus on ajatuksen herättäminen siitä, mikä yhdistyksen tarkoitus on ja mikä ei ole. Ehkä aihe kuuluu tänne, ehkä ei, otsikon takia päätyi tänne.

Tällä foorumilla levinneet siemenketjukirjeet ja puskien lahjoitukset ovat tällaisen yhdistyksen toimintaa parhaillaan. Toivottavasti nämä jatkuu.

"Kunnollinen" siemenpankki yhdistyksen puolelta taas kuulostaa virallisemmalta, mutta kysymys on, onko tämä enää SCY (Suomen Chili Yhdistys) toimintaa? Varsinkin, kun meillä on kaupallinen toimija jopa täällä koto-suomessa!

Jos SCY haluaa ylläpitää siemenpankkia, niin siihen pitää varata riittävästi henkilöresursseja jotta varastot ja toimituksen pysyvät kunnossa, oikeina ja riittävän nopeina. Siemenpankki, sellaisena kun se on kuvattu SCY nettisivuilla, tuntuu kovin hankalalta ja jäykältä rakenteelta. Siinä talletetaan jotain, ja saadaan jotain "suorituksia" talletuksista. Pystyykö jossain hamaassa tulevaisuudessa esim maksamaan SCY jäsenmaksun siementen muodossa?  Jos ja kun SCY siemenpankki saavuttaa riittävän ison koon ja kattavasti siemenlajikkeita, niin sitten siitä on tullut Fataliin kotimainen kilapilija. Haluaako SCY ryhtyä kilpailemaan kaupallisen toimijan kanssa? Varsin järjetttömään tilanteeseen mennään jos SCY ensin ostaa siemeniä kaupalliselta toimjijalta ja sitten toimittaa niitä "bonuksina" muille... Mielummin sitten sellainen siementalletus johon kuka tahansa saa lahjoittaa ilman vastinetta ja kuka tahansa saa pyytä sieltä myöskin ilman vastinetta.  Siemenkaupustelu missän muodossaan nimittäin EI ole rekisteröidyn yhdistyksen ydintehtävä, se on yrityksen tehtävä... SCY menee myöskin hiukan vaarallisille vesille, kun siemenpankin sännöissä vihjaillaan siementen laadusta pankissa vs kaupalliset.

"Tavanomaisten" chililajikkeiden siementen toimitus, varsinkin pienet määrät kotimaassa, tuskin on mitään erityisen hyvää bisnestä Fataliille. Siten varsin hyvin ymmärtää että tilauksille on olemassa minimimäärä.  Tosin tämän foorimin lukijat varmaan tietävät että melkein mitä tahansa (?) lajikkeita on saatavilla jos postaa pyynnön foorumille jostain tietystä siemenestä, tai ottaa yhteyttä johonkin vanhempaan harrastajaan jonka tiedetään viljelleen k.o. lajiketta.  Itse mielelläni lahjoitan niitä siemeniä joita joskus jaksan irroittaa (yleensä en jaksa vaan syön koko podin), vaikkei lajikkeita eikä määrää ole kuin parit pienet puskat.  Yksittäisten harrastajien tehtävä ei ole tallentaa siemeniä muita varten, (ei jaksa, eikä ehdi) vaan se on kaupallisen toimijan tehtävä, hyvinkin pientä ja lähes nimellistä/muodollista korvausta vastaan.

Yhdistyksen "starter kit" siemeniksi kelpaavat käytännössä mitkä tahansa (mielummin helpot) lajikkeet. Itse sain Starfish ja Habanero ja ikionnellisena kasvatan noiden alkuperäisten siementen jälkeläisiä...

PS.  Arvasit oikein! En kannata ajatusta yhdistysten keräämistä varuste/tavara/siemen varastoista, vaikka se onkin "toiminnan tukemista". Helposti siinä unohtuu mikä yhdistyksen tarkoitus on, ja tämän casen siemenpankista tulee hyvin nopeasti suomen chiliyhdistyksen uusi muoto  (SCY <=> "siemenpankki").  En sano että tämä on huono tai väärin.

PS2: Ei ole ensimminen eikä toinen kerta kun olen "torppaamassa" tällaiset hankkeet. Been there, done that, ei vain toimi... Tässä kuitenkin vain heitän ajatuksia ilmaan muille SCY jäsenille kun vuosikokouskin on tulossa...

TunturiTiger

Mä taas oon ehdottomasti tuon siemenpankin kannalla. Fatalii ja MUUT suomalaiset siemenkauppiaat on toki pääasiallisia siementen hankintapaikkoja, lisäksi nämä nettikaupat myyvät tietenkin ulkomaillekkin siemeniä. En tiedä mikä markkinaosuus ulkomaille suuntautuvassa siemenkaupassa on, mutta veikkaan, että se on suuri. Chiliyhdistyksen siemenpankin tehtävänäkään tuskin on jakaa kaikkia siemeniä kaikille halukaille! Olisko sen tehtävänä säilyttää lajien kirjoa Suomessa, varsinkin harvinaisuuksien kohdalla?

Mutta oli miten oli. 20.8. tavataan (koska ja missä?) ja silloin voidaan keskustella lisää. Toivottavasti silloin saadaan päätettyä paikallisosastojen perustamisesta ja toiminnan aloittamisesta. (Tuolloin olis kyllä kuopuksen syntymäpäiväkin, mutta eiköhän sitäkin ehditä juhlimaan...?)

ottulo

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - heinäkuu 22, 2010, 19:59:08 ip
Chiliyhdistyksen siemenpankin tehtävänäkään tuskin on jakaa kaikkia siemeniä kaikille halukaille! Olisko sen tehtävänä säilyttää lajien kirjoa Suomessa, varsinkin harvinaisuuksien kohdalla?

Tässä olen samaa mieltä. Yksittäiset ihmiset voivat kerätä siemeniä moniin lajikkeisiin, mutta kukaan ei voi taata siemenpankista jatkuvaa huolehtimista, vaikka kuinka haluaisi. Ihmisillehän voi sattua mitä vaan. Siksi yhdistyksen ylläpitämä siemenpankki olisi hyvä idea. Tietyin väliajoin siemenpankkia tulee toki uudistaa, joten ei se täysin siementen säilyttelyksi pääsisi. Ja onhan noita lajikkeita...

Siemenpankista voisi ehkä myös jakaa hyvin rajoitettuja eriä luotettaville henkilöille, jotka sitoutuvat levittämään ko. lajikkeen uusia siemeniä sadon saatuaan. Luulisin, että tuolla keinolla harvinaisemmatkin lajikkeet saataisi aika nopeasti vakiinnutettua, kunhan edes jossakin päin Suomea olisi podeja tuottava kasvi. Itse olisin ehdottomasti valmis kasvattamaan määriteltyjä lajikkeita tarkoituksena vain "monistaa" siemeniä, ja varmasti löytyisi muitakin. Se, kuinka luotettavaksi henkilö käsitetään yhdistyksen puolelta, ei taas ole helppo juttu, mutta ehkä siihenkin jokin ohjeistus löytyisi.

shp

Voisin siemenpankkia kommentoida näin siemenpankkivastaavana.
Pankkin on hyvällä alulla ja kasvaa mukavasti, lajikkeita on tällähetkellä noin 160, tarkoitus olisi saada systeemi valmiiksi syksyn aikana. Itselläni ei valitettavasti ole minkäänlaista koodaustaitoa, niin koodaus on Volitanssin harteilla, jolla kuitenkin on käsittämätön määrä muutakin IRL ja yhdistyksen asioita hoidettavana.

Ideana olisi sellainen pankki johon kuka tahansa jäsen voi tallettaa siemeniä ja saada talletetuista siemenistä "pelimerkkejä" joilla sitten voi ostaa muita siemeniä. Siemenien hinta määräytyy niiden lukumäärän mukaan, tietyin poikkeuksin. Eli vaikkapa starfishiä on monta sataa pakettia (pussia joissa on väh 5 siementä), joten niitä tulee saamaan halvalla, kun taas niinkin yleistä lajiketta kuin championia on alle sata pakettia, joten ne ovat kalliimpia. Harvinaisuuksien, esim lancen kohdalla tulee olemaan jotain rajoituksia, niitä ei ihan kaikille jaeta, koska tarkoitus olisi saada siemeniä sitten takaisin pankkiin.
Lajikkeita ei päästetä koskaan loppumaan kokonaan, vaan pakettien huvetessa vaikkapa kymmeneen, lajike poistuu ostettavien listoilta. Lajikkeita voi kuitenkin saada kokeneemmat kasvattajat, joilla on näyttöä taidosta ja lupautuvat laittamaan sitten siemeniä takaisinpäin.

Systeemin koodausta vaikeuttaa se, että tarkoituksena on linkata jokaiseen siemenerään keskustelu/kasvatuspäiväkirja, josta näkee mikälaisia kasveja siemensitä tulee, ja kuinka puhtaita siemenet ovat.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

davve

Juuri tuo aspekti on se jota askarruttaa... Eli onko resursseja???  Onko tämä siemenpankki SE (!) asia jolla chiliviljelyn asia kohennetaan parhaiten suomessa? Se on oikein loistavaa että jäsenistöllä on intoa sen hoitamiseen, sitä en vastusta vaan kannustan...  Kehoitan vain suuntaamaan (rajalliset) resurssit.
Eikös esim chilin järkevä mainostaminen ja esittely kuten nyt, meidän oman (pienen) ryhmän ulkopuolelle, loppujen lopuksi antaa huomattavasti paremman "ROI" eli tuoton sijoitetulle vaivalle...

PS
Hoidan itse hiukan vastaavaa tehtävää "muualla" joten olen hyvin tietoinen mitä siihen työhön liittyy. Itse olen nykyisen "varuste pankin" rakentanut, vaikka olen vahvasti sitä mieltä että se ei ole (urheilu)seuran tärkein toimi. Myös muilta oman hallituksen väeltä se joskus unohtuu... JOS sillä kuitenkin saadaan joku aloittamaan tai jatkamaan niin se on vaivan väärti. Olen myös nähnyt liian monen jäsenen ja myös järjestön palavan loppuun väärin suunnattujen tehtävien kautta. Been there, done that, got the coffee mug...

Minbaari

Mä oon samaa mieltä siitä, että chilin järkevän mainonnan ja esittelyn avulla saataisiin eniten lisää kiinnostuneita chilistä. Valtaosa ihmisistä tietää aivan liian vähän chilistä ja kuinka sitä voi käyttää. Siemenpankki tulisikin sitten niiden asiaan enemmän vihkiintyneiden suosioon varmasti.

shp

Siemenpankki on mielestäni erittäin tärkeä yhdistyksen tulevaisuutta ajatellen.

Mutta se ei todellakaan ole ainoa asia johon panostetaan.

Yhdistys on ollut edustettuna kolmella messulla tänä vuonna ja ainakin yhdet on vielä tulossa. Yhtenä messupäivänä saa rekryttyä helposti sen kymmenen uutta jäsentä =)

Uusien jäsenten hankkiminen on aina hyvä, mutta samalla pitää tarjota jotain hyötyä olemassaoleville jäsenille.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

bluesman

Kyllä siemenpankki on ihan hyvä olemassa. Muuten harmittaisi kompostoida monelle kelpaavia siemeniä ja ketjukirjeisiinkin mahtuu vain rajoitettu määrä.
Kun itse esim. salsoja tehdessäni yritän perata podit suht siemenettömiksi niin automaattisesti lopulta on monta kasaa siemeniä joille pitäis keksiä tulevaisuus. Kun itse tarvitsee vain muutaman niin tuntuu tehneensä jonkinlaisen hyvän työn  kun jakaa muille, mm.siemenpankkiin.
Jos chililajikkeita on yli 4000 niin ei kaupalliselta toimittajalta valikoima ihan heti lopu, aina löytyy uutta joka on pakko tilata. Tietysti joku joka F:n tuntee vois kysäistä onko hänen mielestään pankkihomma reilua. Jos pankki alkaa myydä siemeniä, voi verottaja myös yllättää.