kesäkuu 17, 2024, 00:25:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Led valaistuksesta

Aloittaja petri78, huhtikuu 27, 2007, 00:48:18 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`


sorrii

Noilla valkoisilla tai pahimmillaan keltaisilla -tavallisisilla- ledeillä ei ole lumen/watti -suhde sen parempi kuin loisteputkillakaan -tai esleillä. Loistareissa kuitenkin on tasaisempi spektri ja helpommin sopiva kasvien tarpeisiin.
Kasviledien "erinomainen" kasvatusteho ei liity suoraan ledien hyötysuhteeseen [esim verrattuna loistariin] vaan siihen, että aallonpituudet [=väri] on optimoitu kasveille tarpeellisiin siniseen ja punaisiin, jolloin ei tuhlata voimaa turhaan. Eikä lumen-arvoja voi verrata kuin valkoisella valolla: lumen-asteikko painottuu ihmisen näkemään valoon, jonka äärilaidoilla ovat nuo kasvien tarvitsemat ...

Jos ledeillä haluaa pelata, niin eivätpä ne halvimmat kasviledit juur enempia maksa kuin nuo työvalot -suhteutettuna tehoon, €/W siis. Valkoisiin ledeihin siis ei kannata panostaa!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Leo82

Täysin samaa mieltä. Kokeilin taimilla valkoista akvaariolediä ja tuloksena oli pitkiä honteloita taimia.
Valo kyllä näyttää kirkkaalta ja tehokkaalta, mutta taitaa olla kasveille melko vääränlaista valoa.
----------------------------------------
Nuha lähtee nagalla.

Juhis

Olen juuri ostamassa 120 w lediä ja on vaikea päättää kumman ostan http://ledfinland.fi/120w-led-finland-valaisin/ vai http://www.vapaakauppa.net/tuote/773/led-kasvivalaisin-120w . Hintaeroa on se 40 euroa ja led finlandissa on enemmän eri aallonpituuksia. 40 euroa on jo minulle aika paljon, koska olen alaikäinen ja en käy töissä :P Voisiko joku paremmin asiasta tietävä kertoa onko led finlandin versio sen verran parempi että kannattaisi uhrata se 40 euroa?

syötävän hyvä

Lainaus käyttäjältä: Juhis - syyskuu 19, 2012, 16:55:18 ip
Olen juuri ostamassa 120 w lediä ja on vaikea päättää kumman ostan http://ledfinland.fi/120w-led-finland-valaisin/ vai http://www.vapaakauppa.net/tuote/773/led-kasvivalaisin-120w . Hintaeroa on se 40 euroa ja led finlandissa on enemmän eri aallonpituuksia. 40 euroa on jo minulle aika paljon, koska olen alaikäinen ja en käy töissä :P Voisiko joku paremmin asiasta tietävä kertoa onko led finlandin versio sen verran parempi että kannattaisi uhrata se 40 euroa?

Itsekin olen samassa jamassa kanssas. Meinaan hommata ledfinlandian ihan vain siitä syystä että vaikuttavat olevan ainakin alan asiantuntijoita ja tosi mukavaa palvelua.

Siku

Pari pointtia minun näkökulmasta.
- Itse näen Led Finlandin varsin luotettavana firmana, joka myös tietää mitä myy. Heidän ledejään on ollut testikäytössä ainakin Tammisillan puutarhalla. Samoilla lampuilla on testiä tehnyt myös nimimerkki Remotecontrol.
- Hyvä maine nostaa myös jälleenmyyntiarvoa. Eli saat tuon 40€ takaisin, jos myyt lampun eteenpäin.
- Vapaakaupan mallilla on vuoden takuu, siinä missä Led Finlandin tuotteilla on kahden.

sorrii

Lainausonko led finlandin versio sen verran parempi että kannattaisi uhrata se 40 euroa?


Tiiähäntä kuinka paljon parempi on valaisin [onhan se!] mutta itse firma on se mistä kannattaa maksaa tuo 20% lisää; eikös kuulosta paremmalta kuin 40€ X-]

Led-finlandilta saat hekilökohtaista tukea tarvittaessa ja nopeita vastauksia ongelmiin jne. Nuo välittäjät jotka myy halpaa kiinalaista, ei tunne itse edes tuotteitaan, eivätkä muutenkaan suuntaudu palvelemaan asiakasta ... myyvät paskaa ja juoksevat baariin ..

Mä olen saanut sitä tukea tuntikaupalla puhelimitse ja sähköpostilla kun olen kysellyt ohjeita esim modailuun. Vaihdoin hiljaiset tuulettimet tuohon vanhempaan valoon ja pistin sisustaa uuteen järjestykseen keväällä ... [sehän taas sitten on oma juttunsa josko harrastelee laitteiden tuunailua - ei pakko ole kenenkään]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilikallu

Nyt mulla on vain muutama lamppu ja kasvejakin vain vähän. Silti toi 15W Ledfinlandin lamppu on kiva, joskin täydennän sitä muilla lampuilla. Seuraava lienee UFO ja katsotaan sitte. Ei huolia vielä tässä vaiheessa.

bigchili

Jos olet alaikäinen ja ei oo massia millä rellestää niin suosittelisin 250w natikkaa, se on jopa ehkä vähän jytympi kun toi ledi ja käytettynä 50e, uutena saanee 100e esim saksasta posteineen.

Sanoisin että hommaa oikeeti se spna ekaks.
Tosin jos sitten kumminkin päädyt siihen lediin niin led findland tai bongaat 2kpl 90w ufoja ebaysta halvalla (riippuu tuurista)

sorrii

 ??? Helposti unohtuu se sähkölasku näissä lamppuhommissa: Mulla on nyt ympäri vuoden 20-30€ kuussa chililisää sähkölaskussa.
Kannattaisi miettiä sekin kunka paljon niitä chilejä tarvii: Mä esim. syön lopulta aika vähän niitä ja suuri osa mätänee säilykkeinä ja pölyyntyy kuvattuna kaapeissa, kun tuoretta tulee kokoajan talvellakin yli oman tarpeen ... Harrastus, kyllä-joo ... niin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bigchili

No kakspuokki ei onneks pahemmin vie, 400 nostaa n20e sähkölaskua.
Ja jos alaikänen asuu kotona ja vanhemmat antaa luvan lamppuihin yms niin luulis että se sähkölasku menee samassa ;)
Tarjoilet sitten vaan nagaa vastalahjaks...

Chilikallu

Kirjoitin vajaa kaksi kuukautta sitten ja nyt on vähän kehitystä tapahtunut sentään. On pari isoa kasvia ja kahdeksan pienempää. Lisäksi taimia. Hankin 120 Wattisen ja kaksi 15 Wattista Ledfinlandin kukituslamppua. Kolme kasvia kukkii ja tekee satoa, joskaan ei montaa bodia vielä ole. 45 Wattiset Bilteman ESL:t 4 kpl ovat apuna. Samoin muutamia pienempiä.
Minusta LED on tullut jäädäkseen, en niinkään ajattele sähkölaskua, mutta en luota natikan kestävyyteen, väristä nyt puhumattakaan. Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi. Myöhemmin hankin 120 Wattisen Ledfinlandin kasvatukseen. Kukituslamppu ainakin toimii hyvin ja kukittaa. Palaillaan.

sorrii

Mulla ei ole natikka kärtsännyt kuin yhden kerran: Melko uusi Sonlightin Digipoweri kuoli, jonka sain tiet takuusta.
Loisteputket on kestänyt niin ettei ole 4 vuoden aikana palanut yhtään putkea.
Eslit possahtelee tämän tästä, mutta ovat olleet kuuluisaa Honkkarin laatua - Bilteman eslitkin ovat kestäneet aika hyvin .. äkkiseltään en muisa palaneen kuin yhden 23 wattisen samaisessa 4 vuoden ajassa...
Ledistä [120W LF] alkoi pimenemään yksittäisiä ledejä 2 vuoden käytön jälkeen! Enpä tiedä muiden kokemuksia: olisi mukava tietää .. Johtopäätöksiä en yhdestä vetäisi!

Täytyy silti todeta että on sitten hattumaisesti koottu värkki ja korjaaminen, eli ledien vaihtaminen vaatii todellista kiinnostusta asiaan sekä rautaisia hermoja ja vakaata kättä: Että saa piirilevyn esiin jossa nuo ledit ovat juotettuina, pitää tiet purkaa kotelo, irroitella kaikki johdot jotka on liimattu/tiivistetty silikonilla; sitten ruuvata muistaakseni 148 kpl pieniä ruuveja joilla tausta[jäähdytys-]levy on kiinni. Jos juottaminen onnistuu, täytyy sitten lämpötahnan kera ruuvailla tasaisesti piirilevy kiinni taustaan niin että ledien pohja tulee tasaisesti kiinni taustaan: neljä ruuvia jokaisen ledin ympärillä ... Eristekelmua jäähdytyslevyssä ei sitten saisi naarmuttaa ... jne.
Mä rupesi tuollaista korjaamaan kahden palaneen ledin takia keväällä, ja on vielä valaisin palasina jossain sängyn alla  ::) ... piti sitä modaillakin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

fly

Mulla on kolme Ledfinland 120 W lediä käytössä. Ja tyytyväinen olen ollut. Kunhan muistaa laittaa pistokkeen oikeinpäin, niin sammuvatkin ihan kokonaan.

Viime aikoina on ollut vähän huonoja kokemuksia lampuista. Philipsin esli oli susi jo uutena. Ei jaksanut aina syttyä kunnolla. Samalla kertaa ostettu Osramin 28 W T5 loisteputki jaksoi loistaa pari viikkoa.

Chilien valohoidossa olen ollut havaitsevinani, että valaisun lopettaminen kannattaa hoitaa asteittain. Viime talvena valottelin aikuisia chilejä siten, että valot sammuivat aika myöhään illalla kun ulkona oli jo pimeää. Ja varastossa kun olivat, niin tuli äkkipimeä. Kasvu oli vähän kärsineen näköistä ja samoin podit. Keväämmällä hoidin homman niin, että ledien sammuessa oli vielä jonkin verran päivänvaloa tarjolla ja tämä näytti normalisoivan kasvun. Olin kyllä kuullut, että valoja pitäisi sammutella pikku hiljaa, jotta kasvi osaa valmistautua pimeän tuloon. Mutta tulipahan tuokin kantapään kautta opittua.

Olkaa onnellisia, jos sähkölaskun chililisä ei ole vielä huolettanut. Tällä viikolla posti toi Fortumilta pienen muistutuksen asiasta. Tasauslasku sähkönsiirrosta viimeisen vuoden ajalta reilu 400 €. Ei paljon naurata.

Lokakuussa tosin vielä nauratti, kun kahdessa kasvarissa oli rakennuslämmittimet pitämällä pakkasen loitolla öisin. Lämpö säädetty n. 15 asteeseen että joka paikassa olisi riittävästi lämpöä. Ensimmäisen kunnollisen pakkasyön jälkeen lauantaiaamuna oli sitten kämpästä sähköt vähän vähissä. Osa toimi, osa ei. Pienen pähkäilyn jälkeen syy selvisi: Yksi 25 A pääsulake oli sanonut poks. Ruuvasin uuden sulakkeen paikallle ja sama toistui hetken kuluttua. Meni vielä tovi ennen kuin asia valkeni: molempien kasvarien lämppärit (yhteisteho yli 5 kW) olivat osuneet samaan vaiheeseen. Toiseen kasvariin tulee kyllä kolme vaihetta mutta onneksi kävi näin. Laitoin nimittäin heti toisen kasvarin kylmäksi.

Ei nuo ledivalot vielä konkurssiin vie mutta se on vasta alkua...

bigchili

Noiden natikoiden hajoamisesta...
Niitä on käytettu suomessa kaveille jos toisillekkin ja kaduilla niin kauan ja harvoin kuulee muutakun että polttimot paukkuu.
Meidänkin tielle laitettiin natikat viimevuonna kun vanhat elohopeat ei oikeen pelannu/ huono hyöysuhde.

Miks ei muuten katuvaloissa oo noita isoja valkoisia ledejä? nehän ei veis virtaa ja ois halpoja&ikuisia  ::)

Chilikallu

Natikoita käytetään vielä vaikka kuinka paljon ja se on jokaisen chilipään oma asia. Itte en oikein niihin luota, mutta ei se mitään.
SORRII, mulla oon näitä LEDFINLANDin 15W kukituslamppuja ja yksi kasvatusspotti sekä 120W kukituslamppu. Otin yhteyttä toimittajaan kun 15W kukituslampussa näytti olevan yksi Ledi pimeänä. Mutta se on kuulemma lähes näkymätöntä valoa emittoiva malli, näkyy kuulemma jotain kajastusta jos pistää paperin lampun ledipuolelle.
120 Wattisessa niitä on kulemma kaksi, ettei sullakin ole ollut jokin väärinkäsitys siinä?
Chilit voi paksusti, pitää vielä laittaa lisää taimia kasvaan, kesä on kuitenkin pian taas ja yllättää chilipäät, niinkuin talvi yllättää autoilijat.

sorrii

Lainaus..ettei sullakin ole ollut jokin väärinkäsitys siinä?


Eeei väärinkäsitystä. Sininen ja punainen oli kärähtänyt 120-wattisesta. Olipahan tuo jo ollut käytössä pari vuotta putkeen ...
Mä en pahalla tahdollakaan kritisoi LedFinlandia, mutta epäilen yleisesti näille ledeille luvattuja 50000 tunnin käyttöaikoja:
Esim 120 wattisessa kun on 120kpl ledejä, niin on jo aika iso todennäköisyys että osuu yksi-kaksi huonompaa lediä siihen. Eikä sitä kukaan etukäteen tiedä niistä mikä on se huono yksilö. Vaikka siis ledien keskimääräinen ikä on sen 500000 miljoonaa tuntia niin häiritseehän se jos yksikin on pimeenä vaikka ei oikeesti haittaisi mitään.

Mähän kyllä innokkaana askartelijana ja vara-pelle-pelottomana lähdin omaani korjaamaan kun sain varaosat; ja varmuuden vuoksi muutaman ylimääräisenkin ledin. En vaan suosittele sitä sellaiselle jolla ei ole piiiitkä pinna ja vakaa käsi.

Mulla on toinen LF'n 100W valaisin uudempaa pitkulamallia, jossa on sellaiset 60 asteen linssit. Siinä oli alkuun pari [oikeesti yksi] lediä jotka oli pimeenä. Toisena päivänä taas paloi se yksi ja taas viikon päästä oli pimeenä, ja sitten alkukankeuden jälkeen on palanut monta kuukautta ok. TOINEN niistä joiden luulin olevan rikki oli se ultra-ledi joka hohtaa vain vaimeasti, kun tarkaan katsoo. Tuon 100-wattisen ostinkin alunperin modattavaksi asevelihintaan joten en yhtään valita. Se jopa kukittaa pari chinenseä sekä ainakin lemondrop tekee hedelmää ihan innolla. Äänekäs kyllä on kunnes laiskuri saa aikaiseksi asentaa isot hiljaiset tuulettimet, jotka on ollut työpöydän laatikossa odottamassa jo monta kuukautta! Hittu kun on olevinaan ukolla aina kiire. Nytkin juuri pari viikkoa sitten saatiin eukon muutto valmiiksi ja kämpän remontti vasta eilen. Hyvä kun ehtii kastelemaan noita tsilejä joskus tänne ...

Spottivalona on ollut mulla yksi VP'n 12W ledi, jossa on passiivinen tuuletus. Siinä on komea ~15cm halkaisijaltaan se kupu sellaista alumiinisäleikköä. On käsitys, mutta ei varsinaisesti luotettavaa tarkempaa testausta sen toimivuudesta: Vastannee hyvinkin 50w esliä, ainakin.... näppi-mutu-tuntumalla ..
Ostin sitten hiljattain toisen uudemman 21 wattisen: Olin vähän yllättynyt kun hain sen matkahuollosta ja olikin puolta pienempi ja kevyempi! Se uusi vastaa kooltaan perinteistä hehkulamppua josta "leikattu puolet päästä". Saapa nähdä onko yhtä hyvä, edes. Tuo 12 wattinen on kuitenkin kestänyt jatkuvaa käyttöä jo pari vuotta ja oli esim viime kesän aika lämpimässä paikassa lasiparvekkeen katossa. Uudessa on puolet enemmän tehoa ja massaltaan neljäsosa jäähdytyssiiliä ... saa nähä!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Pankkipoju

joulukuu 22, 2012, 13:02:04 ip #598 Viimeisin muokkaus: joulukuu 22, 2012, 13:33:31 ip käyttäjältä Pankkipoju
Lainaus käyttäjältä: bigchili - joulukuu 17, 2012, 21:42:23 ip

Miks ei muuten katuvaloissa oo noita isoja valkoisia ledejä? nehän ei veis virtaa ja ois halpoja&ikuisia  ::)


Taviksen subjektiivisesta vinkkelistä: Noon ihan v*tun huonoi, CCCP:sta tai jotain.

Töihin huristelen yhden tienpätkän läpi joka jonninsortin testialueena nuille toimii, taipaleella siis on jokainen lamppu on eri himmeli.
Ne viritelmät joissa on suuri mattomainen pinta-ala ovat kohtuu vaarattomia, eli eivät sokaise jos kohti katsoo, mutta ne ledit joissa on pistemmäinen valolähde peilattuna alaspän, aiheuttaa närää huomattavasti enemmän kuin natikka.
Lisäksi ovat meinaan sitten todella rumia, eivät ole sillai pieniä ja siroja kuten natikat vaan näyttävät siltä kuin joku olis ripustanut ladan tolpan nokkkaan.
Ne missä pistemäinen ledi on peilattu, ovat oikeesti sen näköisiä kuin kaksi lautasantennia olis ripustettu pelottelamaan pientä ihmistä  :P
Ei ne heijastimet, mutta kun se koko kerpele on paketoitu yhdeksi mötikäksi, niin oikeesti jo se lampun koko aiheuttaa erektiot seisauttavaa verihäikkää.

Ainoo etu jonka bongaan on miellyttävä valon väri vrrt natikkaan, mutta eivät erotu edukseen mitenkään verrattuna monimetalliin. Niitäkin on sillä taipaleella.
Mun kokemuksen valossa ne mattomaiset, suuripinta-alaiset jotka tuottavat monimetallin kaltaista valoa ovat paras yritelmä.

Jos mun kotikadulle tulee niin mää ostan piekkarin  ;)

tretjakov

maaliskuu 08, 2013, 09:53:18 ap #599 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2013, 10:00:01 ap käyttäjältä tretjakov
Puidaanpas nyt selväksi tämä lediasia. Eli millainen olisi paras mahdollinen (= Sinulle sopivin) ledivalaisin ja miksi. Jos ensin saa haarukoitua, mikä on hyvä, sen jälkeen voi selvittää, mistä sellaisen voi saada tai teettää.

Olikos tässä ketjussa nyt jossain selitetty, millainen spektri valaisimessa olisi optimaalisin? Tarkalleen mitä aallonpituuksia ja missä suhteessa pitäisi olla, jotta chili tykkää? Vaihteleeko tämä lajikkeittain? Itse olen ledeistä oppinut nyt sen, että pelkän sinisen ja punaisen valon alla vihreä lehti näyttää mustalta. Ilmeisesti lehti imee kaiken sinisen ja punaisen valon eikä heijasta mitään ulos. Siksi itse haluaisin lamppuun myös valkoista valoa, että värintoistoa olisi edes vähän.

Saako parhaan valotehon irti 1 W, 2 W vai 3 W teholedeillä? Mitä voi sanoa eri valmistajien chipeistä, esim. Cree? Ovatko Epistar tai Bridgelux laadukkaana pidettyjä brändejä? Onko Cree-ledeissä aina kiinteä linssi niin, että jos vehkeessä on vaihdettava linssi, siitä voi päätellä ettei se ole Cree (vaikka myyjä niin väittäisi)? Miten suuren tehon saa järkevästi jäähtymään passiivisesti? Puhutaan nyt noista E27-kantaisista 15 W spottilampuista: niitähän saa isompinakin, 21 W, 24 W, 36 W, 45 W, Kiinasta aina 54 W asti. Onko tuollaisen 54-wattisen möhkön käyttöikä pienempi kuin 15-wattisen?

Millä tavalla ja miten merkittävästi piirikytkentä vaikuttaa toimintaan tuollaisessa pienessä 5 - 18 ledin (3 W/kpl) lampussa? Millainen draiveripiiri on hyvin suunniteltu?

Valaisukulma onkin asioista ehkä helpoiten ymmärrettävä. Vaikuttaa siltä, että tuollainen 90 astetta olisi itselleni aika sopiva. 60 on jo kovin kapea keila ja läheltä vaikutusalue on pieni. Ja 45 on jo ihan spotti, ellei tarkoitus ole valaista suoraviivaisesti tosi kaukaa.

Itselläni olisi tässä tarkoitus tilata pari ihan itselleni kustomoitua lamppua, mutta kuulisin mieluusti asianharrastajien kommentteja siitä, mistä on järkevää maksaa ja mistä ei. Tarjoajia on kosolti. Alustava ajatus on jostain noin 36 W kokoluokasta (12 x 3 W), joka vahvasti siiliprofiloituna ei kuumenisi ja kokoonpano olisi jotain 8 punaista, 3 sinistä ja 1 valkoinen 3500 K. Vai kuitenkin 7 punaista, 4 sinistä ja 1 valkoinen? Valkoisen tarkoitus on lisätä siedettävää värintoistoa. Ja mitä nuo punaisen (610 - 660 nm) ja sinisen (440 - 460 nm) aallonpituudet tarkalleen olisivat? Kertokaapa oma käsityksenne.