tammikuu 09, 2025, 22:39:39 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Led valaistuksesta

Aloittaja petri78, huhtikuu 27, 2007, 00:48:18 ap

« edellinen - seuraava »

Dethlock

Itse tein UFOsta siedettävämmän laittamalla kaveriksi päivänvaloputken. Nyt ei pää räjähdä kun valo syttyy. Omassa UFOssa on myös varsin hiljaiset tuulettimet. Jonkun lapun mukaan ne on termostaattiohjatut mutta pyörivät kyllä mielestäni koko ajan.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava

sorrii

;D ;D
Noin toivotettiin uusi yrittäjä vaativille markkinoille!

Mäkin siis odotan toiveikkaana että ledit kehittyvät ja odotellessa käytän huonompia, sekä suunnittelen niiden modailua mieleisikseni.

Väri ei mua enää hirveesti häiritse, kun en noita koristekasvivaloina käytä. Keittiössä kasvatustila on jonkun verran rajattu hopeaverhoilla ja paha tapa on kokkailla usein illalla niin myöhään että valot ovat pimeinä. Muuten en keittiössä aikaa vietä. Kattovalossa on 45W esl, joka jo kompensoi tuota violettikin vähän tarvittaessa.
100 watin koekappaleessani on tiukat linssit, jotka suuntaavat valon aika mukavasti van kasveille: lattiassa näkyy diskovalot.
Tuohon 100-wattiseen on ollut ostettuna jo monta kuukautta 3kpl 120mm hiljaisia [lämpöohjattuja] tuulettimia ja odotan inspiraatiota ja vapaata aikaa asennella ne. Jos homma toimii kuten toivon, saattaakin olohuoneessani olla ensi talvena paraatipaikalla led-kohdevalo ja joku kiva kasvi alla ..
Tämä 100W ledi on tähänastisista lampuista täyttänyt odotukset kuitenkin parhaiten: sain talvella ison sadon Tabascoa kasvista joka kasvoi honteloa heinää aurinkoisella ikkunalla kesällä...

Aikaisempi 120W on ollut palasina työhuoneen pöydällä vuoden päivät ja odottaa myös hiljaisia tuulettimia ja miestä joka malttaa ruuvata ne 148 ruuvia joilla piirilevy on kiinnitetty koteloon  :o ...ym. Siihen suunnittelen heijastimia samaan tapaan kuin juurikin mainituissa pro-valaisimissa usein on: Käännettävät lipat ympärillä.

Kokeiltuna on myös passiivisesti jäähdytetyt 15W ja 21W ledispotit VP-luxilta joista tuo 15 wattinen on selvästi tehokkaampi!(?! vaikuttaa ainakin olevan  ???) Ne ovat hyvinkin mun toiveideni mukaisia elossapitovaloja yksittäisille kasveille. Kalliita vaan, jos pitäisi kaikille kasveille ruoveta noita ostelemaan ...

Mä olen siis hyväksynyt tosiasiana sen, että sini-puna-ledit kuitenkin ovat kasvatustehon kannalta ne järkevimmät. Ikkunoista tulee päivänvaloa sitten lisäksi ja ehkä toisista lampuistakin. Valkoiset ledit olisivat tietysti kivat, mutta kasvatus-hyötysuhde tippuu sitten äkkiä loisteputkien tasolle. Jos valon väri on pakkokriteeri, niin T-neonia peliin sitten  8) ... 120 wattisen ledin hinnalla saa 2kpl 2x55W neoneja kaksilla putkilla ... [itsellä 9500K ja 6400K setit] Ihan kivasti näyttävät kasvit viihtyvän Tampereen Palmun ikkunallakin T-neonin valossa, ja muistaakseni teltoissakin ... [eipä ole tullut vierailtua maaliskuun jälkeen] Chilitarvikkeella vastaava valo Electrox ...
Itse olen ehtinyt kokeilla vasta taimikasvatusta: Noloa että kasvit kukkivat pimeässä nurkassa lampun valossa keskellä kesää ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

WASY

Niin läpäisykyvystä on puhuttu paljon esim, juurinkin liittyen valontehoon mikä lisää sen läpäisykykyä alemille oksille muun kasvi materiaalin läpi näin perjaatteessa olen asianj ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä. Ledieni avauskulmat on 90o ja 60o sekoitus mikä mielestäni lisää lampun tehomäärä per alue, joskis myös vähentää alueen suurutta hieman. väri on kyllä härski mutta kyllä se vähemmän silmää käy ku suurpainenatium  ???

WASY

* korjaan nuo avaus kulmat ovat siis 90 ja 120.

aallonpituudet valoissa on:
660nm(red) 650nm(red) 630nm(red) 610nm(orange)  460nm(blue) 450nm(blue) 440nm(blue) 430nm(violet) 2800K(white) 730nm(IR) (ns.10-band)painotettuina oikeisiin kohtiin. tasapainotettu spektri tuo hieman silmälle kivemman valon mielestäni kun esim 3-band mitä ensimmäiset led valaisimet olivat. Voitte mieluusti leimata minut miksi haluatte en välitä :)

Huru-ukko

Missä suhteessa nuo eri aallonpituudet on määrällisesti toisiinsa nähden ?.
Valo tunkeutuu muovin ja lasin läpi, mutta en usko että se lehtien läpi alempiin lehtiin mitään tekee. Se mikä on varjossa, pyrkii valoon. Tuo tunkeutuminen on mielestäni pelkkä myyntikikka.
Tietysti jos sinulla on esittää tutkittua tietoa asiasta, voin muuttaa kantaani.

WASY

ja ledejähän saa jo 50w tai 100w chippeinä mutta kyseisten sisäänmeno watit ovat älyttömiä lumeni määriin verrattuna.. mielestäni paras teho/hyöty suhde saavutetaan 3-5w chippeillä tällähetkellä 5w ovat niin uusia että luulen niiden häviävän vertailussa 3wattisille.

Kyllä ohutlehtisten kasvien läpi menee valo sen näkyy katsomallakin.. yritän etsiä tietoa asiasta olen pahoillani jos olen väärässä. Se mikä on varjossa pyrkii tosiaakin valoon, mutta saako se matkalla sinne ylälehtien läpi valoa? + ilmoitan 10-bandin tarkat suheet myöhemmin tänään.

Kaikki kysymykset tervetulleita!

WASY

Aijon vaihtaa Kaikkiin tuotteisiin hiljaisimmat tuulettimet mitä saan järkevällä hinnalla hommattua. *sorrii

Ehdotuksia saa toki laittaa jos tiedätte tuulettimien melutasosta, esim millainen db taso on tavoiteltavissa? riittääkö 11dBA vai onko tarpeellista laittaa vain 5 - 6.8 dBA? jälkimäinen tuo vähän lisähintaa mutta ei ole mahdoton.

Kiitos :)

Dethlock

Yksi iso puhallin olisi parempi kuin kolme pientä noin äänen kannalta.
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava

WASY

kesäkuu 26, 2013, 23:43:20 ip #648 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 27, 2013, 03:25:11 ap käyttäjältä WASY
edit: ajattelin yhtä tuuletinta juuri tämän takia

sorrii

kesäkuu 27, 2013, 01:45:49 ap #649 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 27, 2013, 01:51:44 ap käyttäjältä sorrii
Mä hommasin Arctic Cooling 120mm tuulettimet: http://www.jimms.fi/tuote/AFACO-120T0-GBA01
Ei tosiaankaan kallista ...
Oon noitasamoja käyttänyt tietokoneen modailussa ja kokeilin nämäkin lediin ostetut, vaan en ole jaksanut ruveta sovittelemaan koteloon. Siinä kun on vakiona 3 kpl 80mm tuulettimia, niin vaatii vähän sahaa tai uuden taustalevyn. Valo ollut kokoajan käytössä..
Jos lämpötilasensorit toimii niikuin toivon, niin varmaan ovat riittävän hiljaiset nuo. Alumiiniteipillä sensorit taustalevyyn ...

AC'n tuulettimet -ja muutkin tuotteet- ovat hinta-laatu-suhteeltaan tosi hyviä. Sveitsiläistä laatua  ;D
Desibeleistä en tiedä, enkä ymmärrä noita sonejakaan, jota yksikköä käyttävät AC'lla. Kun korvakuulolta ovat hiljaisia, niin hyvä.

Omassa 100W ledissä on rivissä 3 80mm tuuletinta ja kotelo ~120mm leveä pitkula: aika mahdoton korvata niitä kolmea yhdellä isolla, enkä luottanut kahteenkaan, vaan hommasin 3kpl, jotka sitten puhaltavat tasaisesti koko valon pituudelta. Ne vakituulettimet kun ovat varmaan 3000rpm malleja, ellei nopeampiakin, niin ei viitsi jäähdytystehoa ruveta heikentämään. Noissa se lämpösäätö pitäisi alkaa lisätä vauhtia ~40o kieppeillä .... Kokeiltavaa on.

Kun nyt saan pikkuhiljaa kämpän tyhjäksi lopuista kasveista ja plantaasini kuntoon, niin voi olla aikaa väkertää valoja ... hmm ... joskus syksyllä varmaan  8)

EDIT: http://www.kitguru.net/components/henry-butt/arctic-f8-f9-and-f12-tc-fan-review/2/
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

WASY

AC:n tuulettimet näyttävät kyllä todella kiinnostavilta juuri tuon lämpötila säädön takia. taidan tilata pari erillaista tuuletinta ja testailla mikä pelaa koteloon ja korvaan parhaiten+pitää lampun viileänä :)

WASY

Valon aallonpituudet on keskitetty photosynteesin clorophyl a ja b kohdille 455nm ja 660nm.

WASY

Nyt myynnissä vielä yksi 270w 10-band 7200 lumen LED nopeimmalle ostajalle myydään tarjousten perusteella!

Tarjoa!

Sillis

Morjesta.

Ledit on mulle tuntematon alue kokonaan. Tällähetkellä teltassa hyrrää 2 x 600w natikkaa mutta lämmöt nousee aika hurjiksi. Tässä fiilistellyt josko lamput vaihtaisi 900w ledi paneeleihin 1-2 kpl. Onko noista kiinan systeemeistä mihinkään jota ebayssä myydään?
http://www.ebay.com/itm/New-2012-900w-LED-Grow-Light-3w-LEDs-Best-Price-Quality-Products-/280863329773

Ei viittis turhaan millään sijoittaa noita summia oikein.

unenkuva

Yleisesti foorumilla on keskusteltu ettei Kiina-ledeihin kannata luottaa.

Kuten usein, Kiinassa sen verran kovat massatuotannot, että panostetaan pelkästään voluumiin, eikä laatuun. Eli Kiina-ledistä voit saada ihan mitä tahansa. Toki voi käydä hyvä tuuri ja saada hyvän laitteen sieltä, mutta itse en suosittelisi tilaamaan lediä Kiinasta. Tässä(kin) tapauksessa hinta ja laatu kulkevat käsi-kädessä.

Minkä kokoinen teltta sinulla on ja montako kasvia siellä on? Meinaan, että 900W ledi on aika jykevä, ja menee jo ammattikasvatuksen puolelle :)  ellei sinulla ole mikään 20m2 teltta niin pärjäät kyllä 400-600w ledilläkin. Parin kolmen chilin kanssa jo 120w menettelee

unenkuva

Tosin näkyypä tuolla olevan 3v takuu tuotteella, sekä ebay buyer protection. Aika asialliselta vaikuttaa verrattuna moniin muihin (en siis katsonut linkkiä ennen vastausta  :) :) ) Voihan tuo siis olla, että kyseessä jenkki/britti tms yhtiö, joka siirtänyt tuotannon Kiinaan kustannusten ja/tai veronkierron vuoksi. lisäksi 2584 myynnin 100% positiivisella palautteella.

Jani M

Miten voi 900W ledissä olla ottotehot karvan yli 500W? Eihän se millään ole silloin 900W, olisko lähempänä jotain 400-450W. Eihän se nyt niin mene, että lasketaan ledien määrä ja kerrotaan se ledien nimellisellä maksimiteholla. :D Alkaa olla hattiwatteja jo liki puolet.

Dethlock

Eiköhän LEDit edelleen tule Kiinasta vaikka jotkut kauppiaat myyvät omilla spekseillä tilattuja valaisimiaan kotimaisina.  Spekseistä varmaan kiinni se luotettavuuskin, eli halvalla et saa teetettyä parasta A-luokkaa.

Itse olen kanssa ihmetellyt noita wattimerkintöjä, 300x3W LEDiä pitäisi käsittääkseni ottaa 900W. Jos noita ajetaan 1,5W tehoilla niin silloinhan sen pitäisi olla 450W valaisin?
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava

Jame

heinäkuu 12, 2013, 01:15:34 ap #658 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 12, 2013, 01:18:51 ap käyttäjältä Jame
Ledejä tuntuu olevan monenlaisia. Halpoja otsalamppuja ja sitten on vähän tehokkaampiakin. Mitenköhän tällaiset hieman tehokkaammat "työvalot" mahtaisivat toimia pidemmässä käytössä?

http://www.taskulamput.fi/tuote/led_tyovalo_27w/

http://dx.com/p/jr-30w-w-tgd-30w-2500-2700lm-6300-6500k-10-cree-xpe-led-white-light-spotlight-black-207301
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

unenkuva

Valoahan se on sekin, tosin työvalojen väri ja aallonpituus ei ole yhtä optimaalinen verrattuna kasvatukseen tehdyllä ledillä, uskon että paremman tuloksen saa kasvatusledeillä.