tammikuu 09, 2025, 22:33:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

vielä hydrosta?

Aloittaja pete79, toukokuu 02, 2007, 21:38:22 ip

« edellinen - seuraava »

pete79

eli olen ajatellut siirtää aikuisia silejäni hydroon turpeista. kokoa kasveillani on siinä 40 sentistä lähes metriin. elikkäs kysynkin vain että kuinka tuo siirto onnistuisi mahdollisimman helposti että kasvi ei kärsisi. osa kasveistani on kasvanut jo palkoasteelle joten mahtaako nämä palot kärsiä siirrosta. kuinkas silien talvehtiminen? onko tuo putkihydro roudattava sisälle vai onnistuisiko talveksi taas siirtäminen turpeeseen. jos silini talvehtivat hydrossa niin oletettavasti ravinnemäärää täytyy pudottaa vai kuinka on?

pete79

Lainaus käyttäjältä: "pete79"eli olen ajatellut siirtää aikuisia silejäni hydroon turpeista. kokoa kasveillani on siinä 40 sentistä lähes metriin. elikkäs kysynkin vain että kuinka tuo siirto onnistuisi mahdollisimman helposti että kasvi ei kärsisi. osa kasveistani on kasvanut jo palkoasteelle joten mahtaako nämä palot kärsiä siirrosta. kuinkas silien talvehtiminen? onko tuo putkihydro roudattava sisälle vai onnistuisiko talveksi taas siirtäminen turpeeseen. jos silini talvehtivat hydrossa niin oletettavasti ravinnemäärää täytyy pudottaa vai kuinka on?
sitten ajatuksena hydrosta olisi sellainen idea missä esim 10 kpl 10l sankoa olisi linkitetty yhteen. eli joka sangon alapäässä on "liimattu" liitin letkulle josta letku liitetään seuraavan sangon yläpäässä olevaan liittimeen. viimeisenä voisi toimia vähän isompi sanko ravinne varastona josta pumppu pumppaa taas liuosta eteenpäin. näin ravinneliuos kiertäisi tasaisesti koska joutuisi kiertämään joka sangon läpi sekä tälläistä hydro systeemiä olisi helpompi siirrellä ulkoa sisälle kuin esim viemäriputkeen rakennettua.

tso

Jos kerran rakenntat 10l ämpäreistä, niin suosittelen että teet Dutch Bucket tyyppisen Aero-Hydron. Gardenan suihkusuuttimet (tuloletku) kanteen kiinni ja poistoletkut reserviastiaan jokaisesta ämpäristä. Vinkkinä: ohuinta viemäriputkea voi käyttää runkoputkena paluukierrossa. Gardenan tippukasteluliittimistä ja puutarhaletkusta saa hyvät syöttöputket. Itse olen käyttänyt Gardenan suihkusuuttimia ja hyvin toimii. Omat Gardena romppeeni olen ostanyt Bauhaussista.

Hype

Olen itse siirtänyt hydroon eri lajikkeita ja eri lajikkeet käyttäytyvät eri tavalla. Pubesencet eivät oikein pidä siirrosta ja multa delasi kyseisiä kasveja. Tärkeää on, että kasvi on tarpeeksi iso, että se kestää siirron. Kasvi pudottaa paljon lehtiä ja näyttää kuolevan, mutta parin viikon päästä alkaa kasvattaa uusia lehtiä. Kuitenkin se on aika hidasta, koska uusien juurien kasvaminen kestää aikansa. Chilipalkoista en tiedä, miten ne käyttäytyy... Itse odotin ensin, kunnes palkot olivat valmiita ja siirsin sitten.
Kannattaa varmaan aluksi vaihtaa vesi useammin. Luulen, että veteen alkaa pesiytymään erilaisia bakteereja multa+vesi+lämpö yhtälöllä  :)
Chili, sex and hike... = Life

Janne

Kannattaako noin isoja kasveja enää hydroon siirrellä. Shokki tuo takapakkia niin paljon että on epävarmaa ehtiikö hydro tuomaan etunsa esiin kauden aikana. Varsinkin jos osa kuolee siirrossa ja loput pudottavat satonsa...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Clown^

mietin juuri kanssa että onko hyöty enää hydroon siirrossa niin suuri kun puskalla on kokoa jo noin runsaasti. parempaa kasteluvettä käyttöön vain :)

kaikki tiet vievät bauhaussiin :)
jos ei polte tunnu, se on kaupan chili!

Sahkolaite

Sen verran ajattelin ohjeistaa omiin kokemuksiin pohjaten, että vain nuo kaikkein nuorimmat kannattaa siirtää..

Kuitenkin jos aiot siirtää, niin juurien kanssa saattaa tulla ongelmia jollei ole varovainen. Kannattaa liottaa multa irti niistä juurista, eli kun olet enimmät ravistellut irti, niin sitten vain saavissa huuhtelemalla kaikki loppu irti. Juoksevan veden kanssa läträtessä katkaisee helposti kasvin tai juuria.
Puutarhurin multaiset kädet.