lokakuu 06, 2024, 10:27:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Rakennusmuurahaisia!!

Aloittaja Touho-serkku, toukokuu 18, 2007, 11:51:17 ap

« edellinen - seuraava »

Touho-serkku

Semmosia pieniä mustia muurahaisia juoksee mullassa ja chilissä!
Mullasta ne varmaan ettii kukkakärpäsen  tuokkia mutta mitä ne noita kukkia hamuaa? yksikin PI551441n kukasta laskin 6 muurahaista.

Muurahaiset ei ole kotona joten ei niin väliä jos eivät pahaa tee :)

Sauli Särkkä

Onko kirvoja näkynyt?


-Sale
Sauli Särkkä

#002

Herra 47

muurahaiset pakkaa laiduntamaan noita kirvoja.... eli kannatta tarkistaa löytyykö niitä... muurahaiset kun "suojelee" niitä ja lypsävät niitä... mikäli kirvoja ei ole niin ei niistä mauriaisista mitään haittaa minun tietääkseni ole...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Janne

Kyllä niistä haittaa voi olla ilman kirvojakin, jos tekevät pesän ruukkuun niin kasvi voi kärsiä aika laillakin. Joskus pääsivät kaivamaan koko ruukun täyteen tunneleita ja kasvissa oli enää pikkuruiset juuret jäljellä.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Herra 47

Toi on hyvä tietää.... vaikka itsellä kyllä on tarkoitus pitää noi ämpärihydrot kasvariin niin ei ne murkut, (Sori tupakka en tarkoittanut sua  :wink: en malttanut olla lisäämättä), kyllä niihin pesä tee... hukkuvat sinne jos yrittävät...

mutta mikäli turpeeseen osan siirtä niin pitää seurata tilannetta... kasvarin maaperässä niitä riittää....
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

tellie

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"mutta mikäli turpeeseen osan siirtä niin pitää seurata tilannetta... kasvarin maaperässä niitä riittää....


Minä olen torjunut muurahaisia mekaanisiesti niin, että olen laittanut ruukkujen alle puukapulat nostamaan ruukun ylös maasta, ja sitten metallilevyn tukipuiden päälle ja ruukun vasta siihen. On pitänyt moiset vierailijat niin hyvin poissa chileistä kuin muistakin ruukuista, että suosittelen kyllä - yhteenkään tuolla tavoin suojeltuun eivät ole iskeneet.



Tuolta näytti viritys

Herra 47

joo täytyy kokeilla tuollaista mikäli turpeeseen pistää  :D

tosiaan ämpärihydrot sinne kuitenkin olis tällä näkymin tarkoitus pistää (ihan jollei muuten niin just murkkujen kiusaks  :twisted: )
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Touho-serkku

Kiitos Kiitos vastauksista.
Ei ole kirvoja eikä muita öttiäisiä, upeasti tekee hedelmää etelän puolen ikkunalla, 30 cm pauliinassa ja turpeessa.

Ja tuo kasvi on sisällä!
Mutta nämä ei ole niitä metsämuurahaisia, tekisikö ne silti pesän multaan?

Touho-serkku

Hahaa, kirvantuho - mäntysuopa tappo muutaman koemurkun tuossa pöydällä just.

Sauli Särkkä

Lainaus käyttäjältä: "Touho-serkku"Hahaa, kirvantuho - mäntysuopa tappo muutaman koemurkun tuossa pöydällä just.


..ja näin siitä kiltistä chilististä tulee sadistinen ötökkänatsi ;)


-Sale
Sauli Särkkä

#002

chilimieli

TELLIE: Mihinkä tuon virityksen toiminta perustuu, onko niin etteivät pääsisi kiipeämään, luulen meinaan kykenevän. Ulkona jotain heinänkortta pitkinkin pääsisi, vai onko tuolla metallilevyllä jokin muu "ns. hylkivä" vaikutus. :wink:

tellie

Lainaus käyttäjältä: "chilimieli"TELLIE: Mihinkä tuon virityksen toiminta perustuu, onko niin etteivät pääsisi kiipeämään, luulen meinaan kykenevän. Ulkona jotain heinänkortta pitkinkin pääsisi, vai onko tuolla metallilevyllä jokin muu "ns. hylkivä" vaikutus. :wink:


Varmasti kykenevät, en sitä epäile ollenkaan. Itse asiassa en tiedä miksi eivät tykkää tehdä pesää noin eristettyihin ruukkuihin, kiinnostavaahan olisi tietää, mutta itselle riittää että tehoaa :P Tätä pitänee kysyä joltain, joka tietää enemmän hyönteisistä kuin minä. Joskus mietin, että ehkäpä eivät onnistu merkkaamaan metalliin reittejään, ja sitten eivät löydä kotiin/otolliseen päsänrakennuspaikkaan, mutta tosiaan ihan arpapeliä perustuen siihen, että en ole ikinä nähnyt muurahaisten tekevän polkua metallille - kaakelille, muoville, puulle, lasille ja ties muulle materiaalille kyllä, tiskipöydilläkin hengailleet yksilöt ovat tuntuneet olevan niman omaan yksilöitä.

Sitä sitten en esim. tiedä toimisiko tuo jos vain nostaisi ruukun irti maasta.

Timppa75

Mulla on ruukut kasvarissa parin laudan päällä,ja muurahaisia oli perskeleesti kun tänään siirtelin ruukkuja.Pitää koittaa tuota peltilämiskää ruukun alle,josko pelastais tilanteen.
Kun olet epävarma, mumise. Kun olet kusessa, delegoi.

Tupakka

Veeeery funny, forty-seven..

Asiaan:

Itsellä oli murkkuja viimevuonna habaneron ruukun pohjassa. Oletan, että niillä oli pienehkö pesä siellä. Asian hoidin siten, että sörkin alkuun kaikki mahdolliset murkut, toukat ja munat pois mitä sain(lähes kaikki) ilman, että tuhoan kasvin juuria. Sörkin siis pohjareiästä.

Sitten kun laitoin takaisin kasvamaan niin korotin maasta ja laitoin ympärille murkkumyrkkyjauhetta. Ei vaivannut enää loppukautena.


Tänään löytyi pihasta isohko murkkupesä vanhasta kukkapenkistä vain n. metrin päästä kasvarista. Sitä tais mutsi tuhota ja myrkytellä parhaansa mukaan. Päälle laitettiin pressua ja puinen pihalaatta. Saas nyt nähdä löytyykö niitä kasvihuoneesta tänä vuonna. Jos rupee kasveissa näkymään niin tarttee varmaan myrkyttää vähän ansarin reunoja ja ruukkujen vierustoja.
Joo.

O

Eivät tykkää neilikasta. Pari murskattua neilikkaa ympäri parveketta pitävät muurahaiset loitolla koko kesän.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Clown^

kyllä mielenkiintoisia neuvoja miten päästä murkuista... ei oo tullu ittelle koskaan mieleenkään tollaisia juttuja... neilikka yllätti kovasti
jos ei polte tunnu, se on kaupan chili!

Touho-serkku

Murkut lähti kun laitto vettä täyteen koko ruukun. Annoin olla yön yli, tänään valuttelin ruukun niin tyhjäksi kuin sain, ei oo murkkuja enään.

Niin, yrittivät varmasti pesää tehdä, auringon paisteella oli kiireisintä silloin mäntysuopa rauhoitti.
kukkien siitepölystä tykkäsivät, ei ollut muissa kasveissa ollenkaan kunkerta eivät kuki vielä.

Touho-serkku

Nyt muutama päivä toimenpiteiden jälkeen edelleen murkut poissa.
Itse kasvi tuntuu kärsineen voimakkaasti runsaasta mäntysuopakylvystä. vaahtoa tuli reilusti mullasta kun täytin ämpärin, :. kymmeniä nuppuja nippu, ei ime vettä yhtään, (tosin turve kosteaa varmaan edelleen). Pitää odotella että toipuu että saan alkaa lannoittelemaan...

tellie

Hähä, rakensinpa uuden virityksen, joka itsellä tosin on vain väliaikaisessa käytössä, koska saaressa ei ole ketään huolehtimassa, ettei vesi lopu astiasta. Tässäpä hienoakin hienompi paintilla (vapaalla kädellä :D) piirretty kuva.



Eli idea on, että vesi estää murahaisia mönkimästä ruukkuun ja takaisin vaivattomasti, jolloin ne tuskin tahtovat pesääkään ryhtyä vääntämään. Kasvi taas ei korotettuna likoa vaikka sataisikin, vaan vesi tulee ennemmin laidan yli.

Jomppe

Jos meinaat kukittaa niin en suosittele lannoittamaan..
Ainakaan runsaan typpipitoisilla lannoitteilla.
Jos on liikaa typpeä niin kukka avautuu ja lakastuu mutta hedelmää ei tule.
Ite tein saman virheen viime kautena.. :D

:)