tammikuu 09, 2025, 22:27:04 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Virallinen kahvithreadi

Aloittaja Tuakko, toukokuu 19, 2007, 22:34:53 ip

« edellinen - seuraava »

Tuakko

Veikkaisin etten ole yksin kahvi-fantasioiteni kanssa. Kotopuolessani on jo viisi vuotta pyörinyt suureksi paisunut kahvipensas. Pois muutettuani en ole sitä päässyt juuri paapomaan, mutta sen jälkeläisiä yritin kasvatella (kyllä, se teki sadon Kajaanin korkeudella ja vieläpä ihan keskenään). Käteenhän se meni, olivat liian kauan ehtineet olla jouten ne siemenöt ja itäminen jäi haaveeksi.

Nyt ihmiset voisivatkin avata sanaisen arkkunsa kahvikokemuksistaan. Jos saataisi kasattua tänne sen verran pohjoista hengen pääomaa, että jonkun vuoden päästä chiliyhdistyksen kokouksissa juodaan itse kasvateltuja tervetuliaiskahveja.

Onko tullut satoa? Paljonko ja miten?

www.coffeegeek.com on muuten varsin hyvä paikka, jos kiinnostaa pervolla detaljitasolla kahviin liittyvät ilmiöt

t: kofeinisti muotoilunopiskelija pääkaupungista
Hauskaa pitää olla ja paukkuakin saa.
                       - Katto-Kassinen, aikamme anarkisti

Malla007

Mulla on kyllä kaksi kappaletta noita kahvipensaita, toinen ihan perus ja toinen "nana"-versio elikkä kääpiöpuu..

Mun kokemuksella on ihan sairaan vaikeaa saada niitä kukkimaan.. ja säilyttämään kukkansa... ja säilyttämään sen hedelmänsä ne kaikki 9 kuukautta et se papu on kypsyny... *huoh* pitkäveteistä hommaa :D

Mulla on ne jo about 8 vuotta ollut, ja kaks kertaa oon saanu keitettyä oman kaffeet... että ei hurraamista. Pitäis ilmeisesti olla oikein tarha että sais satoa tarpeeks. Maksimi kykyhän yhdellä puulla on tuottaa 500g kahvia yhden sadon aikana.

Chilit on helpompia ja nopeampia ;)

Mutta johtuen ehkä tästä mun sadomasokistisesta luonteesta, niin rakastan niitä per****** puita :D

JartsaP

Ikkunalaudalla semmoinen kaupan kahvipuska on sinnitellyt muutaman vuoden kasvamatta juuri mihinkään. Kaunishan se on koristeena kiiltävine lehtineen, kuten sitruksetkin, mutta muuta en siltä edes odota. Kai se tarttis parempaa hoitoa, mutta kun on niitä tärkeämpiäkin kasveja huusholli pullollaan.

Tosin lopetin tuossa talvella kahvinjuonninkin, ryhdyin lähes totaaliseen kofeiinilakkoon eli kieltolistalle meni myös tee ja colajuomat (tosin pari kertaa olen Maxiin sortunut sen jälkeen) ja se päätös on kyllä kannattanut! Suosittelen lämpimästi, kyllä on unettomuusongelmat, päänsäryt ja päiväsaikainen väsymys hävinneet, energiataso ihan toista luokkaa kuin kahdeksan päivittäisen kahvikupillisen aikoina. Vieroitusoireet oli kyllä tuskaisat, mutta ei ne kestäneet kuin muutaman päivän. Sen jälkeen on olo ollut erinomainen!

Janne

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"Suosittelen lämpimästi, kyllä on unettomuusongelmat, päänsäryt ja päiväsaikainen väsymys hävinneet, energiataso ihan toista luokkaa kuin kahdeksan päivittäisen kahvikupillisen aikoina.

Minä suosittelisin mieluummin kohtuutta kuten kaikissa muissakin nautintoaineissa. Nautiskelu muuttuu joksikin ihan muuksi kun kuvaan astuu addiktio, olipa kyseessä sitten alkoholi, kahvi tai tupakkatuotteet. Kaikkia voi käyttää niinkin että myös terveydelliset vaikutukset jäävät positiivisen puolelle, kunhan laskee myöskin myönteiset vaikutukset mielenterveydelle mukaan kokonaispakettiin.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

JartsaP

Onhan se niinkin. Ja kofeiinillahan on piristävää vaikutustakin oikeasti vain silloin, kun sitä ei käytä jatkuvasti.

Mä olen silti sitä mieltä, että näin on oikein hyvä. Aamukahvin ja työpaikkakahvit olen korvannut rooiboksella tai esim. minttuteellä, ja muut kofeiinin lähteet jättänyt kylmästi pois. Nyt kun vielä osaisi lopettaa alkoholin käytön yhtä totaalisesti...

Kyllä kahvipensaan kasvattaminen silti kannattaa, on se vaan niin kaunis.

PS. Synttärilahjaksi saamani Pernod-pullo on kyllä kestänyt uskomattoman kauan, vieläkin on muutaman paukun verran pohjalla. Sitä kun ei mielestäni voi juoda ilman Pepsiä / Cokista.

Tuakko

Vähän samanlainen paskamainen riippuvuus kahviin tulee kuin körssiinkin. Ja auta armias jos on endorfiinikoneistonsa ehdollistanut näiden sekakäyttöön. Oli yo-kirjoituskauden jälkeen aikanaan ankara vieraantumisjakso.

Kahvissa on kuitenkin äärimmäisen hyvät hifistelyominaisuudet, jotka ovat vähintäänkin verrattavissa viiniin. Esim viinin aromiaineiden lukumäärä on jotain 250 muistaakseni, kahvilla about 400. Ja valmistustekniikallahan sitä vasta päästäänkin pätemään. asiaan vihkiytyneille on suomalainen yhteisö http://www.ristretto.fi/foorumi/forums/list.page

Latte art on itsellä seuraava hifistelyn muoto kahvin parissa. Kannattaa katsella YouTubesta jotain pätkiä aiheesta. Käsittämättömän hienoa katseltavaa.
Hauskaa pitää olla ja paukkuakin saa.
                       - Katto-Kassinen, aikamme anarkisti

Fatalii

Hmm... mulle jäi pitkäaikaisen kahvittelun jälkeen sellainen maku siitä touhusta mieleen että sen piristävä vaikutus on lähinnä paskapuhetta... sellainen illuusiohan siitä kyllä helposti syntyy koska ilman pakollista päivittäistä annosta (joka oli pakko saada jo aamulla) oli aivan poikki ja väsähtänyt.
Eli pikemminkin kahvin puute aiheuttaa väsymystä kun kahviannos pirteyttä, tai ehkäpä toi on kovin yksilöllistä, mutta itselläni oli juurikin noin.

Ilman kofeiiniä olo on kyllä selvästi pirteämpi ihan aamusta iltaan, tosin siihen voi vaikuttaa myös päivittäisen kapsaisiiniannoksen reiluhko annostelu.... :D

Eipä ole ollut ikävä kahvittelua, sen sijaan itsekasvatettuun yrttiteehen on tullut jäätyä pahasti koukkuun.
Esim. nuorista mustaherukan lehdistä tehty tee... nam. :P
Ja noitahan löytyy vaikka mitä eri makuja eri päiville ja noissa piristävä vaikutus on ihan eri luokkaa! :)

Joidenkin teelajien kanssa kannattanee noudattaa varovaisuutta.. esim. piparmintun kanssa saattaa ilmetä aika mielenkiintoisia sivuvaikutuksia liiallisen käytön jälkeen, omakohtaisia kokemuksia ei pahemmista sivuvaikutuksista onneksi (vielä) ole.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Janne

Lainaus käyttäjältä: "Fatalii"Hmm... mulle jäi pitkäaikaisen kahvittelun jälkeen sellainen maku siitä touhusta mieleen että sen piristävä vaikutus on lähinnä paskapuhetta.

Minunkin kokemuksen mukaan kahviaddiktilla vajareista johtuvan väsymyksen kofeiini muuttaa lähemmäs normaalia olotilaa, eikä tosiaan miksikään erityisen pirteäksi.
Kohtuukäyttäjällä piristävä vaikutus sensijaan on huomattava. Kyllä hyvälle kahvikupilliselle paikkansa löytyy.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

ilmari

Itte kans lopetin kahvin juomisen kokonaan tässä vuoden sisään ja huomasin tosiaan että olo parani huomattavasti, mieli kuitenkin teki kahvia maistella ja olen taas alkanut sitä juomaan... aamulla pari pientä kupillista, päivällä ehkä yksi/kaksi. Nyt tosiaan taas tuntuu, että vois jälleen kerran olla hetken juomatta. Aamuisin kun ei herääminen ilman kahvia tunnu onnistuvan,.. teehen vois tosiaan siirtyä uudemman kerran. Vaan onhan se kahvi hyvää :) ei sille mitään voi. Se nyt vielä mainittakoon, että mitä vähemmän kahvia juo, sitä paremmat ne piristävät vaikutukset siinä on :) Eli ei passaa kyllästää itseään kofeiinilla... sitten se ei enää tosiaan piristä, muuta kuin valheellisesti.... näinhän täällä on jo todettu :)

Herra 47

pitääpä tännekin oma mielipiteeni kahvista laittaa... (eikä kenenkään tästä tartte kahvipapuja nenään vetää  8)  ).... pahaa se on vaikka voissa paistais  :wink: ei sitä pysty joumaan kylä se niin pahalta maistuu (ainakin minun suussani) Tee taas on mitä parhainta esm yunnan green yasmin tee on aivan erinomaista...  :D
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Toivo

''Elämän elixiiriä''. Ite oon juonu kahvia sellaset 7 vuotta, vissiin tullut jo riipuvaiseksi kerta jos ei saa kahvia iltapäivällä niin alkaa särkee päätä, aina :D

svalli

Jostakin kumman syystä kahvia on litkittävä pitkin päivää, mutta nyt tuntuu siltä että pitäis kai päivittäinen vähintään neljä mukillista jättää yhteen tai sekin korvata teellä. En tiedä onko kofeiiilla vaikutusta, mutta aamuisin toisen mukillisen jälkeen on viimeiakoina alkanut sydän muljahtelemaan inhottavasti. Jos en kahvia juo ollenkaan, alkaa iltapaivällä särkemään päätä eli ihan absolutiksi en uskalla ryhtyä.

Toimistolla on myös aina pannu kofeiinitonta kahvia, mutta sen juominen ei jotenkin tunnu oikealta, ennemmin on ilman kahvia kuin juo mustaa vettä...
Tavallinen Pohjois-Amerikassa myytävä kahvi on kyllä aika kamalan makuista, sillä se on tehty niistä halvimmista robusto pavuista. Yksi hyvä keino kahvin kulutuksen vähentämisen kotona on ollut ostaa parempia ja kalliimpia kahvipapuja, joita en sitten nuukuuksissani jauha ja keitä koko pannullista vaan ihan pari kuppia vaan.

Anopin siskolla on ollut iso kahvipuu, jonka pavuista anoppikin aikoinaan kasvatti oman pensaan. Papuja ei kuitenkaan koskaan tullut niin paljon, että niistä olisi keitetty kupilliset. Ehkä voisin joskus koittaa oma pensaan kasvatusta, jos vaan saan jostain itävän pavun.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

JartsaP

Justiin se päänsärky on se kahvin pahin vieroitusoire. Se kestää muutaman päivän, mutta jo viikon kuluttua juomisen lopettamisesta olo paranee (parani ainakin mulla). Joten ei sitä kannata säikähtää, vetää vaikka särkylääkettä sen ajan jollei muuten pärjää. Pahin vaihe kesti n. 2 vuorokautta...

Minä ehdin kahvia lipittämään jotain 18 vuotta tai niillä main, viime vuosina olen kärsinyt unettomuudesta, unihäiriöistä, hermostuneisuudesta, väsymyksestä, keskittymisvaikeuksista jne. ja etsinyt syytä moisiin oireisiin. Nyt näyttää siltä, että päivittäinen kahvin juonti taisi olla suurin syy, myös alkoholin käyttö tosin väsyttää (vielä useita päiviä "ryypiskelyn" jälkeenkin) ja pahimpina krapulapäivinä on ollut myös sydämen tykytystä (sekin voi tosin ainakin osin johtua krapula-aamuina kulutetusta kahvista). Tai no, muutama vuosi sitten tein nelivuorotyötä, se oli kyllä kahviakin pahempi elämän pilaaja. Onneksi pääsin siitä eroon.

BuRaX

Ristretto foorum olikin uusi tuttavuus minulle.
Kotoa löytyy halpis espressokeitin ja suodatinkeitin.
Aamulla kahvi on pakollinen ja usein iltapäivälläkin menee.
Vieroitusoire päänsäryn tunnistaa jo päänsärystä joka menee buranalla ohi.
Mikään(lähes) ei voita kunnon espressoa.
#400.

tellie

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"pitääpä tännekin oma mielipiteeni kahvista laittaa... (eikä kenenkään tästä tartte kahvipapuja nenään vetää  8)  ).... pahaa se on vaikka voissa paistais  :wink: ei sitä pysty joumaan kylä se niin pahalta maistuu (ainakin minun suussani) Tee taas on mitä parhainta esm yunnan green yasmin tee on aivan erinomaista...  :D

No kyllä! En ole lainkaan kahvi-ihmisiä, ei nappaa lainkaan. Tosin pakko tehdä muutama poikkeus: automaatti "cappucino" ja jotkut Coffee Housen, vai miten sitten kirjoitetaankaan, juomat, joita avokkini kutsuu nestemäisiksi leivoksiksi ennemmin kuin kahviksi :P Näiden kahden perään olen kyllä jokseekin perso: koulussa tulee juotua iloon, suruun ja tylsyyteen :wink: Eli kuppi kahvia kivoille luennoille kun on kivaa, kuppi vaikeille kun on niin vaikeaa ja surkeaa, ja sitten kuppi tylsille, kun muutenhan ei sitä hereillä kestä millään. Vaikka tokkopa tuossa kofeiinia juuri on.

Sen sijaan kahvitalon kahveja tulee juotua todella harvoin, ovat nimittäin kalliita kuin mitkä.

Teetä kuluu huomattavasti enemmän, litra-pari ei ole päivässä mikään ihme :oops: Tosin tuota teen yhdestä, korkeintaan kahdesta pussista niin, että keitän litran verran vettä ja sitten haudon pussia sopivan ajan.

Herra 47

:oops:  mulla voi mennä viisi - kuusikin litraa teetä illassa.... lähinnä jotain vihreää teetä esm yunnan green jasmin tee on aivan älyttömän hyvää... 2 litraa illassa on minimi  :oops:
kat ko kat kara puuhu

Timppa75

Lainaus käyttäjältä: "herra 47":oops:  mulla voi mennä viisi - kuusikin litraa teetä illassa.... lähinnä jotain vihreää teetä esm yunnan green jasmin tee on aivan älyttömän hyvää... 2 litraa illassa on minimi  :oops:

No voi perk... mikä määrä :shock: Mulla tökkii jo yksi kupillinen teetä,mutta kai tuokii on tottumuskysymys.Itse vetelen kahvia sen paripannua päivässä.

Asiasta viidenteen,miten isoiksi nuo kahvipuskat kasvaa,siis ilman leikkelyitä?
Kun olet epävarma, mumise. Kun olet kusessa, delegoi.

Maca

...ei 6 litraa teetä taida enää olla "terveysvaikutteista"?
 Nim."kohtuus kaikessa paitsi chilinsyönnissä!"

Herra 47

terveysvaikutteista tai ei mutta joskus sitä tulee lipitettyä  8)

ja on ainakin nesteytys sit tarpeeksi runsas  :shock:   :D

BTW... onko kukaan kasvattanut teepuskaa..... jos on niin pistetään vaikka sile oma topic...
kat ko kat kara puuhu

Maca

Olen tyytynyt kasvattamaan "japanilaista" versiota, arvatenkin niin kukkien kuin myös sen haasteellisuuden tähden...