lokakuu 06, 2024, 09:37:50 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


KEMIRAN HYDROLANNOS KIMPPATILAUS !

Aloittaja cornell, heinäkuu 19, 2007, 12:54:18 ip

« edellinen - seuraava »

snu

toukokuu 30, 2009, 20:23:30 ip #120 Viimeisin muokkaus: toukokuu 31, 2009, 12:44:50 ip käyttäjältä snu
Jos minäkin vielä hämmennän soppaa omilla laskuillani. Eka yritys meni väärin (syytän amerikkalaisia), mutta korjaan nyt tähän virheet, joista calm huomautti (seuraavassa postissa).

Ajatus oli tehdä lannoitteista yhtä voimakkaita, kuin Micro+Mato -kombinaatio, jolloin olisi helppoa annostella Micro+Mato -ohjeilla ympäri vuoden. Niitä varmaan kuitenkin löytyy forumilta yllin kyllin, kunhan jaksaa penkoa.

Laskeskelin, että jos M+M NPK arvot laskeskelee yhteen, niistä tulee 5-2-6. Nämä ovat kuitenkin amerikkalaisten arvoja, jotka oikeiksi NPK-arvoiksi muutettuna ovat 5-0,88-5. Jos Hydrolannan ja puolet kalkkisalpietarin NPK:sta laskee yhteen, niin siitä tulee 13,75-6-26. Tämä jaettuna kolmella on 4,6-2-8,7, joka on ainakin mulle tarpeeksi lähellä Micro+Mato -arvoja. Tällä kertaa valitsen typen laskujeni perustaksi.

Madossa+Microssa on siis 5% typpeä (N), eli litran pullossa sitä on 50g (Sori vaan Chilivaari, nyt mennään grammoilla ;)).
Hydrolannoitteessa+kalkkisalpietarissa typpeä on 13,75%, eli 100g:ssa sitä on 13,75g. => Tästä voi laskea, että hydrolannoitetta tarvitaan 364g, että päästään 50g typpimäärään.
Yksi dl hydrolannosta painaa noin 120g => 363g/120g=3,03.

Eli litran pulloon 3dl hydrolannoitetta, ja loppu täyteen vettä, niin saa yhtä tujua ainetta, kuin Mato.
Salpietaria puolet tästä, eli 1,5dl kalkkisalpietaria litran pulloon, ja loppu täyteen vettä, niin saa yhtä tujua ainetta kuin Micro.

(Nojoo, ei ne suhteet ihan noin mene, mutta tarpeeksi lähelle, että niitä voi käyttää vastaavina tuotteina.)

Tässä vielä taulukko siitä miten kasveja pitää pullon mukaan lannottaa Microlla ja Madolla. Itse olen lykännyt viimeaikoina 2ml molempia.
Multaan ½ tästä annostelusta.
















Application in ml / 1 l FloraMicroFloraMato EC
Cuttings and seedlings110.85
Medium feeders231.60
Heavy feeders342.10



Joku vielä tarkistakaa (taas) mun laskutoimenpiteet.
#419
Eksyminen on suotavaa.

calm

Lainaus käyttäjältä: snu - toukokuu 30, 2009, 20:23:30 ip
Laskeskelin, että jos M+M NPK arvot laskeskelee yhteen, niistä tulee 5-2-6. Jos Hydrolannan ja puolet kalkkisalpietarin NPK:sta laskee yhteen, niin siitä tulee 13,75-6-26. Tämä jaettuna kolmella on 4,6-2-8,7, joka on ainakin mulle tarpeeksi lähellä Micro+Mato -arvoja. Kun tuo P=2 sopii niin mukavasti tasan molempiin numerosarjoihin, niin valitsen sen laskujeni perustaksi.


Tämä meni jo tässä pieleen. Et käyttänyt samoja vertailulukuja molemmille lannoitteille. Tarkistus Mato-pullon kylkeen kun kertoo, että siinä on 2% P2O5:ttä, eikä P:tä. Sama myös K:lle (K2O). Korjaa esim käyttämällä hydrolannokselle arvoja 6-14-30, tai muunna matomicron suhteet puhtaisiin alkuaineisiin.

Itse noita excelissä tuossa alkuviikosta pyörittelin ja totesin, että jos salpietari+hydrolannos-yhdistelmän säätää vastaamaan kasvuvaiheen matomicroa typen puolesta, niin fosforia tulee 75% enemmän ja kaliumia lähes vastaavasti kuin matomicrossa. Kaikki hivenaineita tuli ensimmäisestä vain 20-60% matomicron vastaavista samalla annostuksella. Laitan tämän laskurin webbiinkin kaikkien saataville vielä joskus..

snu


Ok, kiitos calm.

Linkkiä odotellessa...
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu


Korjasin laskuni tuolta ylempää. Toivottavasti se on nyt oikein.

Jos noita hivenaineita tulee kerran vähemmän, kun Micro+Mato -yhdistelmällä, niin pitäisikö sitten vielä keksiä jostain köyhän miehen TopMax: http://www.yara.fi/fi/Tuotteet/Tuotteet+viljelijoille/Lannoitteet/Kastelulannoitteet/Liuokset/Hortigrow_Mikro.htm.
Mahtaisikohan tuo toimia? Olisi ainakin riittoisaa tavaraa, 0,05-0,15ml/1l vettä, vertaa TopMaxin 2-5ml/1l vettä.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: snu - toukokuu 31, 2009, 16:13:45 ip...jos noita hivenaineita tulee kerran vähemmän, kun Micro+Mato -yhdistelmällä, niin pitäisikö ....


Hivenaineissa isompi määrä ei suinkaan ole välttämättä parempi. Nuo Madot ovat kait hamppulannoitteita? Hessi on luvannut kertoa, mitä ammattilainen paprikankasvattaja kasveilleen antaa, mutta eipä ole vielä tuota tietoa näkynyt. Se voi olla erilainen koostumus kuin hampulle. Käyttämämme entisen Kemiran lannos on tarkoitettu puutarhakasveille, joten se voi olla lähempänä. Niiden suhteen on tietysti aivan eri asia lannoittaa multaa kuin pelkkää vettä, sillä mullassa on myös noita hiveniä.

O

Lainaus käyttäjältä: Janne - huhtikuu 24, 2009, 13:48:38 ip
Jostain syystä eivät liukene kunnolla jos molommat heittää samaan pulloon, vaan sakkaantuvat aika pahasti. Omiin pulloihin kun laittaa niin liukenevat hetkessä.


Kun nuo on ensin liuotettu erikseen omiin astioihinsa niin voiko ne liuenneet sitten yhdistää? Vai alkavatko ne reagoimaan jotenkin jälkeen päin?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 31, 2009, 17:03:06 ip
Lainaus käyttäjältä: snu - toukokuu 31, 2009, 16:13:45 ip...jos noita hivenaineita tulee kerran vähemmän, kun Micro+Mato -yhdistelmällä, niin pitäisikö ....


Hivenaineissa isompi määrä ei suinkaan ole välttämättä parempi. Nuo Madot ovat kait hamppulannoitteita? Hessi on luvannut kertoa, mitä ammattilainen paprikankasvattaja kasveilleen antaa, mutta eipä ole vielä tuota tietoa näkynyt. Se voi olla erilainen koostumus kuin hampulle. Käyttämämme entisen Kemiran lannos on tarkoitettu puutarhakasveille, joten se voi olla lähempänä. Niiden suhteen on tietysti aivan eri asia lannoittaa multaa kuin pelkkää vettä, sillä mullassa on myös noita hiveniä.



Flora Mato on kehitetty jatkuvasti satoaville kasveille kuten tomaatille sekä chileille eli enpä ainakaan itse menisi noita hamppulannoitteiksi kutsumaan ja noita hamppuprofiloituneita lannoitteita löytyy kyllä erikseen. General Hydroponics on perustettu 70-luvulla jenkeissä joten kovinkaan hamppuprofiloituneesta yhtiöstä ei taida kyse olla.

Myöskin Fatalii suosittelee juurikin micro+mato-yhdistelmää chileille joten hyvinkin toimiva yhdistelmä tuo on omienkin kokemusten mukaan.

Chilivaari

Kysymysmerkillä tuon varustin, kun en noista vesilannoitteista juuri mitään tiedä. Ei ollut tarkoitus loukata tai leimata.

Advanced Hydroponics of Finlandin sivuilta taisin ohjeet lukea, mutta sielläpä ei olekaan Matoa, vaan Grow ja Micro. Saattavat olla täysin eri tuotteita. On niin paljon melkein samanlaisia nimiä.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 13, 2009, 22:40:16 ip
Kysymysmerkillä tuon varustin, kun en noista vesilannoitteista juuri mitään tiedä. Ei ollut tarkoitus loukata tai leimata.

Advanced Hydroponics of Finlandin sivuilta taisin ohjeet lukea, mutta sielläpä ei olekaan Matoa, vaan Grow ja Micro. Saattavat olla täysin eri tuotteita. On niin paljon melkein samanlaisia nimiä.


Juu, kyseessä eri tuotteet ja valmistajat, tuo Advanced Hydroponics of Finland on vain jokin kumma nimiväännös valmistajan Advanced Hydroponics of Holland-nimestä. Ja Hollannissahan kasvatetaan juurikin sitä hamppua ;)

blarney

Yritin etsiä tästä ketjusta noita NPK-arvoja lannoitteille, mutta urlit eivät enää toimineet, joten jos joku ystävällisesti osaisi kertoa kyseiset arvot niin ei tarvitse ihan sokkona lannoitella. Tosin ei varmaan kovin pahasti pieleen mene jos sekoittelen litran pulloihin 1dl ja 0.5dl lannoitteita ja annostelen molempia 5ml yhteen litraan vettä. Siltikin NPK-arvot olisi kivat, jotta voisi vertailla noihin micro+mato ohjeisiin.

habarento

Aloittelevaa hydroilijaa hirvittää . En omista EC tai Ph mittareita eli
osaisiko joku rautalangasta vääntämällä kertoa
kuinka paljon noita lannoitteita annetaan olettaen, että:
hydroliuoksen stokki on 10g/dl = 100g/l
salpietarin stokki on 10g/dl = 100g/l

multakasveille tulikin jo selkeät:

Lainaus käyttäjältä: tonttu - toukokuu 29, 2009, 11:36:00 ap
....
Stokkiliuos 10% 1dl tavaraa 1 litraan vettä.

Annosteluohjeet stokkiliuoksella:
Multakasvatus

Vegetatiivinen vaihe:
Ensilannoitus: 5ml NPK ja 2,5ml salpietari litraan vettä
Normaaliannos: 10ml NPK ja 5ml salpietari litraan vettä

Kukitus:
TÄYDENTÄKÄÄ

Talvea kohti:

talvi:

Hydrolios:

...


Tuota salpietarin määrää varmaan kukituksessa kannattaa vähentää 0,5 - 1ml/l ?
Talvea kohti siirryttäessä ja talvettaessa antaisi vaan merilevää n. joka 3s kastelukerta ?

Mitenkäs hydroillessa talvetetaan, kun merileväliemi ei vissiin toimine
tuolla vesipöntössä muutakuin kasvualustana öttiäisille?

tonttu

Mä oon itseasiassa vegeen jopa hieman nostanut salpietarin määrää tuosta alunperin ilmoittamastani... hieman siis.

Ja kukitukseen tosiaan pikkuisen laskenut, mutta nyt tuntuu, että pari kasvia mm. red savina haalentaa lehtiää, joten taitaa olla syytä antaa vähän enempi typpeä seuraavassa kastelussa.

Mutta joo, ihan oikeilla linjoilla taidat mennä, kai :-)

Tuon lannoitusohjeen saaman suuren vastustuksen johdosta sitä ei sitten tuosta jatkettu.
Mulla on kasvatuspäiväkirjassa laitettu muistiin käytetyt litkut multaan ja hydroon, jotta sieltä voi saada vähän vinkkiä mitä kannattaa ja mitä ei http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5877.45

Nerohaba

Itse en saa marketin haboja muuta kuin kukkimaan tällä lannoitteella. ( yli 1kk pelkkää kukintoa ja niiden tiputtelua)
ohjeena ollut siis 7ml hydroo ja 4ml salpietaria/ 10l vettä.
Olen ylittänyt tuon kasvuvaiheessa "reilusti" mutta nyt olen pudottanut sen normaaliin ja ottanut salpietarin melkeinpä pois.
Missähän mahtaa olla syy?
Kasvit altakasteluruukussa ja aurinkoisella ikkunalla.
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - syyskuu 09, 2009, 14:56:37 ip
Itse en saa marketin haboja muuta kuin kukkimaan tällä lannoitteella. ( yli 1kk pelkkää kukintoa ja niiden tiputtelua)
ohjeena ollut siis 7ml hydroo ja 4ml salpietaria/ 10l vettä.
Olen ylittänyt tuon kasvuvaiheessa "reilusti" mutta nyt olen pudottanut sen normaaliin ja ottanut salpietarin melkeinpä pois.
Missähän mahtaa olla syy?
Kasvit altakasteluruukussa ja aurinkoisella ikkunalla.


Mä annoin kukitukseen kaksi 60ml ruiskullista npkta  ja yhden ruiskulisen salpietaria Elikkäs siis stokkia 120ml ja 60ml elikkä puhdasta 12ml ja 6ml kymppiin ja hyvin on sadonnut, kun vaan tuo kausi ois ollu pidempi. Elikkä siis tämä annostus multaan. Nyt sitten jo talvea kohdi ruvennu pudottamaan tuota määrää. Kyllä mielestäni sadotukseen voi antaa tosiaan enemmän. Ja älä pudota salpietaria pois!


Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: tonttu - syyskuu 09, 2009, 16:56:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - syyskuu 09, 2009, 14:56:37 ip
Itse en saa marketin haboja muuta kuin kukkimaan tällä lannoitteella. ( yli 1kk pelkkää kukintoa ja niiden tiputtelua)
ohjeena ollut siis 7ml hydroo ja 4ml salpietaria/ 10l vettä.
Olen ylittänyt tuon kasvuvaiheessa "reilusti" mutta nyt olen pudottanut sen normaaliin ja ottanut salpietarin melkeinpä pois.
Missähän mahtaa olla syy?
Kasvit altakasteluruukussa ja aurinkoisella ikkunalla.


Mä annoin kukitukseen kaksi 60ml ruiskullista npkta  ja yhden ruiskulisen salpietaria Elikkäs siis stokkia 120ml ja 60ml elikkä puhdasta 12ml ja 6ml kymppiin ja hyvin on sadonnut, kun vaan tuo kausi ois ollu pidempi. Elikkä siis tämä annostus multaan. Nyt sitten jo talvea kohdi ruvennu pudottamaan tuota määrää. Kyllä mielestäni sadotukseen voi antaa tosiaan enemmän. Ja älä pudota salpietaria pois!




Selvä!
Jatkan näillä neuvoilla eteenpäin!  :)
Kiitos paljon!
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - syyskuu 09, 2009, 18:24:48 ip
Lainaus käyttäjältä: tonttu - syyskuu 09, 2009, 16:56:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - syyskuu 09, 2009, 14:56:37 ip
Itse en saa marketin haboja muuta kuin kukkimaan tällä lannoitteella. ( yli 1kk pelkkää kukintoa ja niiden tiputtelua)
ohjeena ollut siis 7ml hydroo ja 4ml salpietaria/ 10l vettä.
Olen ylittänyt tuon kasvuvaiheessa "reilusti" mutta nyt olen pudottanut sen normaaliin ja ottanut salpietarin melkeinpä pois.
Missähän mahtaa olla syy?
Kasvit altakasteluruukussa ja aurinkoisella ikkunalla.


Mä annoin kukitukseen kaksi 60ml ruiskullista npkta  ja yhden ruiskulisen salpietaria Elikkäs siis stokkia 120ml ja 60ml elikkä puhdasta 12ml ja 6ml kymppiin ja hyvin on sadonnut, kun vaan tuo kausi ois ollu pidempi. Elikkä siis tämä annostus multaan. Nyt sitten jo talvea kohdi ruvennu pudottamaan tuota määrää. Kyllä mielestäni sadotukseen voi antaa tosiaan enemmän. Ja älä pudota salpietaria pois!




Selvä!
Jatkan näillä neuvoilla eteenpäin!  :)
Kiitos paljon!



Jeps, tota muistutan vielä kuitenkin, että tuolla annostuksella ollaan menty, keskellä kesää kasvihuoneessa.... Nostin pikkuhiljaa kokeillen tuota annostusta. Ei välttämättä keinovalon alla kannata ihan noin paljon antaa.... Tai ihan miltä näyttää :-)

Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: tonttu - syyskuu 10, 2009, 10:21:57 ap
Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - syyskuu 09, 2009, 18:24:48 ip
Lainaus käyttäjältä: tonttu - syyskuu 09, 2009, 16:56:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - syyskuu 09, 2009, 14:56:37 ip
Itse en saa marketin haboja muuta kuin kukkimaan tällä lannoitteella. ( yli 1kk pelkkää kukintoa ja niiden tiputtelua)
ohjeena ollut siis 7ml hydroo ja 4ml salpietaria/ 10l vettä.
Olen ylittänyt tuon kasvuvaiheessa "reilusti" mutta nyt olen pudottanut sen normaaliin ja ottanut salpietarin melkeinpä pois.
Missähän mahtaa olla syy?
Kasvit altakasteluruukussa ja aurinkoisella ikkunalla.


Mä annoin kukitukseen kaksi 60ml ruiskullista npkta  ja yhden ruiskulisen salpietaria Elikkäs siis stokkia 120ml ja 60ml elikkä puhdasta 12ml ja 6ml kymppiin ja hyvin on sadonnut, kun vaan tuo kausi ois ollu pidempi. Elikkä siis tämä annostus multaan. Nyt sitten jo talvea kohdi ruvennu pudottamaan tuota määrää. Kyllä mielestäni sadotukseen voi antaa tosiaan enemmän. Ja älä pudota salpietaria pois!




Selvä!
Jatkan näillä neuvoilla eteenpäin!  :)
Kiitos paljon!



Jeps, tota muistutan vielä kuitenkin, että tuolla annostuksella ollaan menty, keskellä kesää kasvihuoneessa.... Nostin pikkuhiljaa kokeillen tuota annostusta. Ei välttämättä keinovalon alla kannata ihan noin paljon antaa.... Tai ihan miltä näyttää :-)


No mä laitoin nyt 10l sankon itelleni tota kasteluvettä ja siihen pistin suhteella 10ml/4ml.
Katotaan miten käy  ;)
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

jeQQ

Näistä milleistä. Itsellänihän on samaa lannoitetta. Liuotatteko minkälaisen liuoksen tuosta veteen, että voitte annostella milleissä? Itse mittasin viimeksi vaan palttiarallaa grammoissa..

tonttu

Joo, mä teen 10% stokkiliuoksen. Elikkäs desi jauhoo kurkkupurkkiin ja litra lämmintä vettä perään. Tällä varmistuu samalla, että lannoite liukenee tasaisesti käytettävään litkuun. Ja mulla tossa noi isommat lukemat 120 ja 60 tarkoittaa siis tätä 10% stokkiliuosta. Tai eihän tosta ihan tasan 10% tule, jos desin laittaa litraan :-P jos siis pilkkua haluaa...

jeQQ

Kiitoksia! Helpottanee lannoituksen mittausta ja läträystä. Täytyypä moiset vääntää.