tammikuu 10, 2025, 14:06:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kasvatuksen perusteet

Aloittaja Chilinisti, elokuu 11, 2007, 14:07:15 ip

« edellinen - seuraava »

Chilinisti

Eli..  Mistä löytyy hyvät ohjeet 1. Siemenestä satoisaksi kasviksi - aloittelijan ABC (multa) 2. Siemenestä satoisaksi kasviksi - aloittelijan ABC (vesiviljely)? Mietin tässä eri vaihtoehtoja ja hydro(vesi?) viljely näyttäisi olevan paras juttu nopeuden ja sadon suhteen. Joku vois varmaan iskeä mun kouraan siellä miitissä helpot, tuliset ja makoisat lajikesiemenet 5 lajia? Ja vielä kun sais hyvät ohjeet.. Idätys on vissiin niillä kivivillakuutioilla paras?
- Chili, taivaan lahja kuolevaiselle -

Baabloo

No paras ABC-kirja multa/turvekasvatukseen on infernochilin sivuilla ainakin omasta mielestäni. Itse olen oppinut myös ihan kasvatuksen kautta ja vaikka onkin vaikeaa välillä ollut, niin omat kasvini silti tekee marjaa. Suosittelen Lemon Droppia ainakin helppona lajikkeena (en ole itse vielä testannut, koska ensimmäinen kauteni on ollut sähläämistä) ja muitakin c. baccatumeja kannattaa testata (Joku toinen kasvattaja voi neuvoa vielä pari helppoa lajiketta). Itselläni oli idätysprosentti ihan mullassakin n. 80-90%, mutta habaneroja en saanut itämään. Vesiviljelyllä saa paremmat tulokset, mutta se vie myös enemmän rahaa ja eivätkös ravinnevirheet ole vaikeampia korjata vesiviljelyssä.

Edit. Lemon Droppia siis suosittelen lukemani perusteella.

manux

Kivivillakuutiot on käteviä idätyksessä. Ei tarvi sählätä turpeen kanssa ja taimet on helppo siirtää turpeeseen tai hydroihin. Kuutiot steriileinä kestävät hyvin pitkääkin idätystä ilman, että ilmestyy hometta/öttisiä.

Vesiviljelyssä lannoitevirheet on helppo nimenomaan korjata. Pahimmassa tapauksessa laskee wanhat nesteet pois ja uudet tilalle. Ongelma korjattu ja kasvit reagoivat likipitäin heti.

Lisätään tähän linkki siihen infernon kasvatusoppaaseen

Search:lla löytää palstalta vesiviljelystä ohjeita enemmän kuin tarpeeksi. Jos ei halua itse rakentaa niin viherpeukku tarjoaa valmiita vesiviljelyjärjestelmiä. Samalla kannattaa ostaa lannotteet kivivillat yms. Ja chiliyhdistyksen jäsenethän saa peukusta alennusta.

perustarvikkeet mitä tarvit vesiviljelyyn
1) Jokin vesiviljelyjärjestelmä+mahdolliset väliaineet(ebb&flood+hydrosora+kivivillakuutiot olis mun valinta)
2) ravinteet(vaikkapa flora mato+micro, muitakin on, myös vaihtoehtoisia toimivia halvempia lannotteita)
3) ph down+ph testeri
4) ph up(ei pakollinen ellei mokaa oikein urakalla)
5) pipetti/ruisku/tms lannoitteiden annostelua varten

Lisää infoahan saa toki kysymällä, jos search ei tuota tulosta tarpeeksi. Tsätin puoleltakin harrastajia löytyy reilusti, jos haluaa reaaliaikaisempaa vastetta kysymyksille.

Lemon drop on myös mun suosikki helpoksi ja maukkaaksi chiliksi. Tekee helposti satoa turpeessakin. Hydrot jättäisin vaikeammille/hitaammille lajikkeille.