Mun hilikokeilut -- silipäiväkirja 2007...2009

Aloittaja Xbow, syyskuu 16, 2007, 22:13:09 ip

« edellinen - seuraava »

Xbow

Pölynimurille on ollut käyttöä juu. Valitettavasti osa chileistä on äitynyt melkoiseen sulkasatoon päästyään sisälle. No, kypsyvät sentään ainakin osa. Nyt pihalla olleet Lemon Dropit alkavat olemaan keltaisia, kelltaisen haban ensimmäiset marjat ovat kellastuneet jne...

Rocopica -- tällä ei vieläkään ole yhtään punaista marjaa. Kauankohan vielä kestää... Ei voi kyllä kovin nopeasti kypsyviksi kehua...

Muutenkin tuo rocopica on ollut luonteeltaan ns. maltillisemman ihmisen chili. Mahotonta kiirettä se ei ole tuntunut pitävän missään. Alkuajan kasvaminen -- ei kiirettä, kukkimisen aloitus -- ei kiirettä, ensimmäisen hetlemän aikaansaanti -- ei kiirettä...Mitä nyt kovimmisssa spurteissa se kasvoi aikas tavalla. Joltiseenkin harvalehtinen kasvi, chileistäni isoin.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Noniin, vihdoinkin ensimmäiset chirsikat  :lol:  eli Rocopicat ovat kypsiä :D Siemenöisiä otin talteen, aikas jänna kun kokoeroa oli siementen välillä. Paksuimmat näyttivät normi rocoton siemeniltä.

Maku oli rocotomainen, vahva aikas kestävä polte. Chirsikka'puu' näyttäisi voivan kohtuu ok vaikka ei nyt saa kovin kaksisesti valoa. Lehtiä putoili kyllä, nyt tekee latvoihin uutta kasvua. Täytynee raaskia joskus leikata tämä alas, kunnes nyt ensin kypsyttää marjansa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Jees, ensimmäinen PI 260567 'C. microcarpum' c.baccatum vaihtoi väriä. Tuli sitten syötyä. Minua vaivaa vallan mahooton nuha, joten makuarviot täytyypi postittaa myöhemmin. Potkua kyllä oli, ehkä medium luokan verran, 5-6. Eli ihen rehellisesti oli tulta kyä, ehkä piirun verran tulettomampi kuin minun Aji Benito, joka kyllä ainakin Penan ja monen muun mielestä oli suht tulinen.

Kokolailla tulettomia ( itse en kapsaisiinia ole aistinut näistä lainkaan ) ovat toistaiseksi olleet PI 441551 sekä Kaleidoskop. Näistä Kaleidoskop on selvästi makeampi. PI 441551 podit alkavat pikkuhiljaa  vaihtaa väriä, näitä on joku nelisenkymmentä möykyrää tulossa yhdestä puskasta ( isossa ruukussa ).
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

joulukuu 23, 2008, 14:48:06 ip #123 Viimeisin muokkaus: joulukuu 23, 2008, 15:08:38 ip käyttäjältä Xbow
Juupa juu. Kausi 2008 alkaapi olemaan 'pulkassa'.

Mitään tolkuttomia mahtisatoja en saanut, mutta jokaisesta lajikkeesta, vihdoinkin jopa Harold St Bartsistakin sain maistiaisia. Oli aikas yllättävänkin tulisia. Liikaa oli puskia, ei niitä kaikkia sitten enää jaksanut hoitaa sellaisella panostuksella, miten kuuluisi. Nyt osa on heitetty pois, osa saanut pahasti punkeista siipeensä, ym ym. Jotain satoakin tulee vielä.

Natikan alla olevat baccatumit innostuivat, kun niille antoi systemaattisesti lisää ravinteita ( Flora Micro / Flora Mato ). Erityisesti Lemon Droppia olisi justiinsa kohta kypsymässä ihan kohtuu nivaska, terveen näköisiä, pontevia hetelmiä. Tulisuutta tuntuisi olevan kyä. Tasaus sähkölaskua tässä odotellessä... Hyvin näkee chilin aktiivisuuden muuttumisen siinä, miten se rupeaa ryystämään vettä. Kun olivat lepotilassa, tarvitsivat kastelua tuskin kerran viikossa, nyt taas 2 kertaa viikossa pitää kastella kunnolla, muuten rupiaa lehdet riippumahan.

Noo, vielä on vähän epävarmuutta, miten seuraavaan kauteen lähtisi liikkeelle... Jotain meinaan kait tuossa tammi-helmikuussa pistää itämään. kesä oli aikas surkea, parhaimmat jaksot eivät omaan aikatauluun osuneet hyvin, seurauksena oli pihlajan marjan kokoisia haboja sekä jatkuva kirva ongelma. Noo, pikkuhiljaa tässä oppii ( toivottavasti :p ).

Jokatapauksessa aikomuksena on laittaa vähän vähempi kasveja kasvamaan. Tiedä sitten, sen sit näkee kun taas joskus tulee vähän valoisempia ilmoja.

Ei muuta kun hyvvee joulua.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Mmm... Lemon droppei tuli nyt pikkusato natikan alta :D Maistelun perusteella ihan aromikkaita ovat. Aji Habanero on kanssa kehitellyt ihan hauskan oloisia rönsyileviä oksia chilisetteineen tässä talven mittaan. Eiköhän nekin aikanaan kypsy. Huvittava epeli, on vetänyt oksansa reilusti yli parimetriseksi, menee natikkavalokeilan puolelta toiselle 'valtaen' tilaa Aji Benitolta sekä CGN 22871:ltä. Toinen oksa tuppaa menemään patterin sisuksiin kun on silipitoisuuden takia vähän painautunut..

Reilut kuusi kahvikupillista :)

#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Noniin, nyt sitten vihdoinkin tuli laitettua sekalaisen laatusia siemenöisiä itämään. Kivivillakuutioita käytin, laitoin idätyslaatikkoon reiluhkon määrän vettä, yritin myös saada quutiot kunnolla kasteltua. Kahtotaan mitä tuleman pitää. Lajikkeita olisi seuraavia:

Chinense:
Yellow Fatalii
Keltainen Habanero

Baccatum:
PI 260567 (C. microcarpum)
Inca Red Drop
Kaleidoskop
CAP 218

Annuum:
Firecracker
Jalapeno
Bolivian Rainbow

Idästyslaatikon alla lämmittimenä toimii tuikitavallinen 40w hehkulamppu ( juu, näilläkin voi joku merkityksensä olla chilinkin kasvatuksessa :p ). Digitaalisen lämpömittarin anturi on tuikattu kivivillakuutioon, jotta voisi seurailla lämpötiloja. "turkkilainen sauna" tulee mieleen, kun minikasvihuonetta katselee nyt.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Aivan selviä ituja ainaskin kuutioissa, joissa majaileepi PI 260567, myös osastolla Firecracker. Eli siis pari vuorokautta meni ensimmäisillä.

Tässä vielä kuva idätysvirityksestä. Vettä on pohjalla kohtuu reippaasti. Säädettävät räppänät ilmastoinnin tuopi, 40w lamppu lämmön antaapi, pohjalla oleva vesi kosteuden luo (lol:p)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

8 vrk kylvästä, kuten kuvioihin sopii, kahdeksassa kuutiossa selkeäatä elämää, 10 odottelee itämistä. Aikas härömeininkiä, kypärä vielä jokaisella päällä, kasvavat sentään kutakuinkin 'oikeaan' suuntaan. Työlästä on pikkuisen maailmaan saapuminen.

Itäneet ( kuutiot, joissain on useampi siemen ):
Baccatum:
1x Inca Red Drop
2x PI 260567

Annuum:
1xBolivian Rainbow
2xFire Cracker
2xJalapeno

Tässä vielä kuva itäneistä pikkuisista, siirrän ne tuplaloistarin alle, elmukelmun suojiin:


Mm. Habat sekä Fataliit vielä itämättä.

#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Itämiset eivät ole toistaiseksi menneet aivan putkeen. Syystä tai toisesta kokolailla kaikki ( lukuunottamatta normaalin näköistä jalapenoa )itäneet ovat enempi tai vähempi kypäräongelmaisia. Lisäksi yksikään chinense ei vielä ole itänyt. Waterfarmi odottaisi, että pääsisi pulputtamaan natikan alle, tarkoituksena olisi yksi tai kaksi Fatalii Yellowta laittaa sinne.

Juu, ravinne suunnitelmista, mietiskelen tässä sitten, millaisella setillä sit lähtisi Waterfarmin kanssa liikkeelle, jos joskus parin vuoden sisään joku naseva chinense sinne tiensä löytää... Olisikohan joku luokkaa 45-20-60 alkuun hyvä, siitä sitten vähitellen nostellen johonkin tasoon 90-40-130 ?
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

dh

Ravinnelitkuista en tiedä mitään, mutta minulla taasen iti Fatalii Yellowit nopeiten tänä vuonna 5-6 päivässä. Tulin reissusta sunnuntaina ja kaikki kuusi itämään laitettua olivat ponkaisseet sillä välin pinnalle. Idätyspaikkana toimi pimeässä 27c lämmössä keittiön kaapissa ollut idätyslaatikko jossa oli desinfioitua turvetta.

Xbow

huhtikuu 26, 2009, 12:56:52 ip #130 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2009, 13:03:01 ip käyttäjältä Xbow
Juu, idätykset ei nyt mennyt ihan putkeen, mutta en ole jaksanut sen asian suhteen paljookaan stressata. Osa siemenistä luultavimmin oli mennyt huonoksi, kosteusoloissakin oli selkeästi jotain häikkää, kun menivät suurella prosentilla itämään kypäräpäisinä.

Kypäristä huolimatta monet sentään jaksoivat itsestään runnoa jonkinmoisen taimen, jokseenkin koomisen näköisinä. Tässä uutukaiset lilluvat edelleen laari"hydrossa", tarkoitus olisi siirtää valtaosa multiin nyt tällä viikolla, osa olisi pitänyt laittaa jo ajat siitten. Jalapeno näyttäisi pukkaavan jo ensimmäisiä nuppuja.


Ylivuotisia chilejä on vielä
2 x Lemon Drop, tekeepi satoa edelleen
Aji Habanero Uusia pampuloita pukkaa,
Aji Benito Samma på här
CGN 22871 Vaatimaatomampaa sadon tuottoa tällä tällä kertaa
Naga Morich Ebbissä, länsi-ikkuna valoa suo, kukkii.
PI 260567 Ebbis kans, ei kuki
Ulupica Large Iso kasvi, uusia lehtiä on.
Pimenta Cambucci, Masa T:ltä syssyllä saatu. Juu, tämä rehottaa ihan terveen näköisenä, isompaa ruukkua kaipailee
2xUltra Pube Kukkivat, eivät kovin isoja, kaipailisivat uutta multaa
Pi 441551 Tämäkin kaipailisi lisää 'ruutia'
Bolivian Rainbow Tästä on lannoituksen jälkeen taas tullut nätinoloinen kukkiva kasvi :)

Punkki invaasio sekä talvi teki lopun muista. Vähän pienemmällä setillä tämä kausi sitten, viimeksi oli liikaa tuskailua kirvojen kanssa... Edit: pari chiliä unohtu :p
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Joo, päätin sitten vähän 'harventaa' noita pikkuisia uusiin ruukkuihin. Nyt pidän niitä pari päivää vähän helpommissa oloissa, jotta saavat vähän juurta tehtyä. Jos homma onnistuu, parin viikon päästä noi chilit eivät enää ihan niin kovin pieniä ole.



Otin sitten kuvan natikan alla olevista ylivuotisista baccoista, jotka tarjoilevat maistiaisia kohtuu hyvin, ainakin enempi kuin riittämiin omaan käyttöön.

Juu, saattaisi olla hyvä leikellä vähän kuivuneita oksia pois. Toisaalta ne tukevat hyvin. Eivät ihan parhaassa terässä, mutta pari kolme litraa satoa on poimittu jo.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

toukokuu 07, 2009, 18:13:08 ip #132 Viimeisin muokkaus: toukokuu 07, 2009, 18:14:40 ip käyttäjältä Xbow
Jee, pikkuiset kotiutuivat uusiin ruukkuihin ihan hyvin :) Nyt alkaapi kasvumeininkiä olla, jalikset aukoo ensimmäisiä kukkia, pitää loistaria nostella suunnilleen päivittäin.

Tässä olisi vähän erikoisempi juttu, PI 260567 kyseessä. Yhteen kuutioon oli itänyt kolme tainta, kaksi jätin kuutioon, tuon allaolevan nipsasin siitä saksilla pois 10 päivää sitten. Juurinystytäisen varren survasin toiseen kivivillakuutioon ( ei siis juuria ollut lainkaan ), ja kappas, alkaapi tämäkin olemaan kohtpuoliin valmis ruukkuun siirrettäväksi :D Juu, meni kuutio rikki kun änkesin siliä siihen, siksi toi nippuside.

#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Juupajuu, ylläolevan kuvan "viimeinen mohikaani" on myös ruvennut kasvamaan, haaroittuu jo ja loistaria, vaihteen vuoksi, pitää vähän väliä nostella...

Luonnonvalossa, sisätiloissa chiliytymisiä on tapahtunut, esimerkiksi Ultra Pube, PI 441551 sekä tietty Bolovian Rainbow tekee chilejä.

Länsi-ikkunalla luonnonvaloa saavat hydro Naga Morich on myös pyöräyttänyt ensimmäiset chilin alut :D  Tämä tuntuisi vaativan kohtuu paljon valoa, esimerkiksi oranssi haba tekee chilejä vähemmälläkin valolla. No, hyvä tietää, että länsi-ikkunan valo riittää Nagalle pari kuukautta vuodessa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Juu, päätin sitten koristaa (?) päiväkirjaani parilla kuvalla, nämä ebbichilit kun ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Hyvin vähällä hoidolla ovat olleet, saavat länsi-ikkunasta valoa.

Yleiskuva kahdesta chilipuskasta, PI 260567 ( vas. ) Naga Morich ( oik )
Vasemmalla majailevalla kasvilla vain vajaat 3 litraa juuritilaa.

Naga kukkii, mutta ei vielä oikeen tunnu olevan puhtia tehdä enempi chilejä. No, kukkia ainakin piisaa :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Njoo, mattimyöhäsenä tuli tosi kylmien säitten hellittäessä tuossa juhannusta ennen laitettua chilipuskaa parvekkeelle. Menee myöhäiseksi juu. Jalapenoa, Kaleidoskoppia, muutama puska PI 260567:stä, Pimenta Cabucci ( tässä jo vähän satoa ), sekä yksi Fire Cracker pääsivät ulkoilemaan. Toistaiseksi harsojen alla niillä on näyttänyt menevän kohtuu hyvin, vähäisiä poltto?vaurioita havaittu. Ens viikon puolella pääsee kuorimaan vähän harsoja pois, toisen kerran sitten joskus parin viikon päätä, jonka jälkeen aurinko tykittää täysillä.

Sisächileistä sellaista, että olen tässä kokeilumielessä vähentänyt typpiravinteita ja siirtynyt lähes pelkästään Flora Maton käyttöön. Nyt ainakin äsken maistamani Aji Habanero oli tosi makea, mieto, varsin maukas chili :) Kitkeryys on tuntunut vähenevän, tuossa maistiaisessa ei kitkeryyttä ollut laisinkaan.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

heinäkuu 02, 2009, 18:02:12 ip #136 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 02, 2009, 18:04:14 ip käyttäjältä Xbow
Tuli sitten vähän pelleiltyä kameran kanssa, tuloksena oli, jotain valokuvan tapasta :)

Alkuun pieni tietovisakysymys, mikäköhän mystinen kaunotar tämä on ? Violetin oloiset heteen varret, mutta tiedostojen nimi antaa vihjettä kyllä.



PI 441551


PI 585261 "Ultra Pube"


Ulupica Large


Firecracker ( c.Annuum )


Jalapeno ( c.Annuum ) Alkuperä kaupan "red jalapeno"....


Kaleidoskop ( C. Baccatum )


PI 260567 ( C. Baccatum )


Pimenta Cambucci

#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Reippahasti ovat chilit kasvaneet juu, ja jotain sadontynkääkin alkavat tuottamaan. Tais tulla pikku moka, kun isoon ruukkuun laittamani 'jalapenot' osoittautuivat Pequin Firecracker chileiksi, kumpikin:

clicka här

Kaleidoskop väsää podeja sekä kukkii, aloitti sadonteon aikaisessa vaiheessa.

klikkaa jos jaksat

Ulupica Large kukkii, menee myöhäiseksi, olisi tarvinnut enempi valoa aiemmin.



Ja muutama PI 260567 sekä Firecracker. Parveke kaipaa siivousta, kenties joskus ennen joulua...
saa kahtoa isompaa kuvaa, jos kiinnostaa
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Juupajuu. Tänä aamuna hallat olivat saapuneet Tampereenkin seudulle ihan tosissaan. Katselin säätietoja ja laitoin eilisiltana lasittamattomalla parvekkeella ulkoilevia chilejä sisätiloihin, lähinnä ne, joista haluan vielä kypsynyttä satoa / talvehdituttaa sen jälkeen bonsaina. Loistari-esl arsenaali näyttää edelleen hyvinkin toimivalta :) Vähän oli chiliraukat saanut siipeensä, syynä lienee erityisesti voimakas tuuli sekä kolea sää. Hyvinkin elossa kuitenkin ovat. Nyt täytyy tosissaan vahtailla ötökkätilannetta, ottaa Raidi esiin ja muistaa myös suihkutella lehtiä ihan raanavedellä, etteivät raukkaparat kuivu pystyyn...

Satoakin oli ulkona kertynyt. Nivaska isoja suht mitäänsanomattoman makuisia "Jalapenoja" ( nää poimin pois, jätin kasvit ulos oman onnensa nojaan ), lähinnä Rawitille maistuvia sekä tulisia Firecracke podeja ( en tiedä jaksaisko näitä edes poimia ) vaikka hurmycket, suhtkoht myöhäinen PI 260567 oli myös kerennyt tekemään joitain isoja raakileita. Rocopiccuinen eli Ulupica Large sisältää myös joitain chirsikan raakileita, joskin tämä pääsi asialliseen valoon varsin myöhään, vasta kesäkuussa ja kausi täten jäi lyhyeksi... Tosiaankin varsin sitkeä sissi tämä, ei kummoista valoa vaadi lehtien tekoon.

Sisäilevistä chileistä: Länsi-ikkunasta valoa saava, miedohkon :p lajikkeen edustaja Naga Morich oli väsännyt nivaskan podeja valmiiksi, 34 poimin, jokunen raakile ja pari piilossa ollutta kypsää jäi vielä puskaan. Joukosta löytyi yksi hivenen yli 6cm podi ( työnyömitalla mitattu ), mutta ei missään nimessä 6.4cm tai pidempi.

#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Tuli sitten ostettua Lexa vihannes-hetelmä-sienikuivuri, koe-erä chilejä on nyt kuivattu. Huomenissa pääsen ihmettelemään lopputulosta, joko vielä chilisyyttä tai aromia on tallella. Ihan rapeiksi kuulemma kuivuivat 6 tunnissa. Firecrackeria, PI 260567:aa, jalista ja nagaa meni kuivumaan.

Aikas paljon mahtuu chilei siihen pömpeliin. Palasina ineen, virta päälle, hur hur ja kah, kuivaa tuli. Varmaan mortteloin niitä sit purkkeihin. Näin Firecrackeristakin voi tulla ihan kelpo lisuke moneen ruokaan, sen sit myöhemmin maistaa, mitä tuli.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti