Mun hilikokeilut -- silipäiväkirja 2007...2009

Aloittaja Xbow, syyskuu 16, 2007, 22:13:09 ip

« edellinen - seuraava »

walt

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"
Ja se suun polte se no kova mutta kestettävissä mutta se olo puolen tunnin päästä... Siinä se no se syy syödä näitä ;) ja se kestää tuntikausia


Hehe, chilien päihdekäyttöä?  :D

Herra 47

Mutta en tiedä muista mutta onko kukaan huomannut tuon vaikutuksen olevan huomattavasti miedompi jatkokäsitellyillä tuotteilla (jauheet, säilökkeet ja kastikkeet)?
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Xbow

Juu, Naga Morichan se totta kai oli ( tai ainakin pitäisi olla ) Meni miten tahansa niin vakaa aikomus on tasan tarkkan ottaa ja maistaa :twisted: kun tuosta kehittyy. Eipä ole hääppönen chilitoleranssi minulla, niin tuskin mitään kovin suurta makuvivahteiden kirjoa tule siitä erottamaan. Täytyypi muistaa varata jotain jugurttia, jos sattuu olemaan vähän chilipitoista :lol:.

Uusia kavereita, täten toivotettu tervetulleiksi ( 2xFresno, 2x Rawit, 2x Microcarpum baccatum PI-260567,  Malawi Bird's eye, Nimex Bailey Piquin, Keltainen haba )


Itämässä vielä on Naga Moricheja, Tabascoja, joku Bird's eye ja taisi siellä vielä Piquin olla. Yksi Naga kairasi itua kivivillaan tuossa eilen illalla :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Ajastin sitten taas päätti olla katkaisematta virtaa. Ei kait auta muuta kun mennä Peukkuun tuossa maanantaina.

Natikkapuolella silipoppoo ( 5 baccaa ) on nyt yllättävän rehevän oloista näin aloittelijan silmin. Ottaen huomioon että ruukut ovat 5.8l multaa + 1.5l vesitila, eli ei mitään kummosen kokoisia. Koitin tuossa arvioida hedelmäraakileiden määrää, tulin tulokseen että nyt niitä on vähän päälle 100.

Erityiseti CGN22871 tuntuu tekevän suhteessa kasvin yleiseen olemukseen aika moista palkosettiä. Aji Benito pienimpänä kantaapi jotain 30 raakiletta, laitoin tukea. Rönsylevästi kasvava Aji Habanero on hieman vaisummalla linjalla vajaat 20 palkonsa kanssa, mutta kukkia on. Sitäkin tuli vähän 'paketoitua', ettei valtaa sohvaa. Lemon Dropit vielä tän päälle, rehevimpiä ovat toistaiseksi ja silejä on tulossa, muttei samalla tiheydellä kuin tuolla CGN22871:llä. Kyllä Fasse puhuu totta arvioidessaan tuon 22871:sen satoisuutta. En yhtään ihmettele, että näillä kasveilla voisi hydroilemalla tai kesällä saada kohtuu paljon satoa, minulla ne kuitenkin ovat aikas nuoria ja pienehköjä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

chilifellow

Hienoa et rocopicaplattu on "puhjennut kukkaan". Ihan tuli   :D

Otatko lähikuvaa sitten kukista?
Kiitos.

Terveisin,

-chilifellow -
(sen plantun kätilö) :roll:
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

Xbow

Juu, kuva otetaan jos/kun kukka aukeaa :) Näyttäisi, että se saattaa vielä pudottaa tuon ensimmäisen nupun, mutta eiköhän se piakkoin ... :D

Rocopica kasvaa nyt pituutta kohtuu nopeasti, näytti eilen tältä:


Bolivian Rainbow kypsyttelee hedelmiä, nopeanoloinen tässä hommassa:


CGN 22871


Lemon Drop, osa yhdestä Aji Habaneron raakileesta näkyy myös, sopu sijaa antaa:


Locato sekä Ultra Puben kukka.


Ultra Pubekin päätti tehdä yhden chilinalun, Naga Morichilla 2 palkoa tulossa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Nyt on mekaaninen Omnirexin ajastin hankittu natikkaa varten. Peukussa sanoivat, että on juuri oikea värkki 600w natikkakäyttöä varten. Näin asiaan vihkiytymättömänkin silmissä katkaisumekanismi vaikuttaisi olevan enempi-vähempi pomminvarma isältä-pojalle tyyliin tehty ( paitsi materiaali tietty halpaa muovia ). Toivottavasti ajastimen hakuseikkailut loppuvat sitten tähän tältä erää.

Tässä olisi alavinkkelistä otettu kuva natikkasileistä:


Kuten näkee, niin Lemon Dropit sekä Aji Benito on tehnyt kohtuullisen hyvin versoa, CGN22871 sekä Aji Habanero ovat paljasvartisia, mutta tuuheita ylhäältä. Aikas kesäisen kasvumeiningin saa kyllä natikalla aikaiseksi, testattu on :D Kasvavat edelleen, vaikka palkojakin alkaa olemaan, tiedä sitten minkä kokoisiksi tulevat...

Edit: Huomaa hyvin, että noi altakasteluruukut ovat versiota 0.01, uudemmat versiot tulevat olemaan jatkokehitettyjä :lol: Kasvaa silit kuitenkin ja sehän tässä on pääasia. Sitäpaitsi suunnitelmana on vaihtaa noita ruukkuja joskus touko-kesäkuun kynnyksellä kun ensimmäinen sato ( toivottavasti ) on kohtuu poimittavissa.

Edit: Saattaisi tietty sadon maksimoimiseksi viisasta olla leikata pois sellaiset versot, jotka eivät todennäköisesti satoa kerkeä tuottamaan, mutta siihen hifistelyyn en nyt ala, antaa silien kasvaa, miten haluavat.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Laitoin osan pikkuisista multiin, 8x8cm kylvöruukkuihin kivivillakuutioineen päivineen. Näin tein Rocopicalla, homma toimi silloin, saa nähdä miten nyt menee:


Aikas reilun kokoisia sirkkalehtiä erityisesti Annuumilla, kun vertailee viime vuoden joulukuun tilanteeseen. Multaan humpsahti 2xFresno, 2xRawit, Numex Bailey Piquin, Microcarpumi baccatumi, Keltainen Haba sekä Malawi Bird's eye. Suojasin silejä hieman elmukelmulla pahinta valon räkötystä ja kuivuutta vastaan, en ossoo sanoa, auttoiko. Idea tuli chilimaailman sivuilta, missä -Sh- on käyttänyt läpinäkyviä muovimukeja.

Olen antanut noille pikkuisille laimeaa Kemiran hydrolannosta, tiedä sitten, onko vaikuttanut kasvuun vai ei. Jaksaako annuumit bygata tuollaiset sirkkalehdet pelkästään siemen energialla, tiedä häntä. Microcarpum oli jo tehnyt juurta kivivillakuution läpi.

Multana käytän edelleen Kekkilän Kasvatusallasta, kun se kevytsoraan ( kasteltuna 3ml/l Root Juice, 3ml/l merileväuute vesiliuoksella, about 0.5l / 7l ) sekoitettuna, reippahasti käsin siten että tulee ilmavan ja hyvin kostean oloista. On toiminut mielestäni ihan ok, joten miksi sitä sitten muuttamahan. Muutaman viikon männöö nuissa, sitten joskus vapun tienoilla toivottavasti pääsee laittamaan silit parin kolmen litran väliruukkuihin, kesäkuussa olisikin lopulliset ruukut vuorossa :) Tiedä sitten kuinka käy, satunnaistekijöitä riittää kyl.

Nagat sekä toisen Microkarpumin jätin vielä odottamaan hydroiluja tahi muuten vaan kasvattamaan itseään kivivillakuutiossa. Voi vähän vertailla, miten kasvu sujuu multaan verrattuna :) Joku Jebberi pitää rakentaa, peukalo vaan on vähän keskellä kämmentä  :oops:

Tabascot 3. Naga sekä pari Malawi Linnunsilmää on edelleen itämäti, tiedä sitten tuleeko näistä yhtään mithään, vielä ei toivoa ole menetetty. Jaliksen heitin roskiin tuossa taannoin, kun hajun ja visuaalisten havaintojen perusteella tuntui että sieltä lähtee kasvamaan kaikkea muuta kuin chili...

Edit x: Toissapäivänä kastelin natikkachilien säiliöt kutakuinkin täyteen, nyt sitten laitoin säiliöt melkein täyteen. Reilut 3l meni vettä. Ottaen huomioon multien kosteudet, arvioisin että kolmisen litraa / 2vrk nämä epelit tätä nykyä juo :) Tästä saapi elon ja chilimäärään perustuvan laskuopin avulla keskimäärin 3dl / vrk. Eli eivät enään ihan limsapullon korkillisella / vrk tule toimeen :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Päätin sitten laittaa kuvan parista kukasta tänne päiväkirjaan. Rocopica ei valitettavasti vielä ole kukkia avannut, mutta 8 palkoa kantava Locato päätti ruveta kukkimaan taas. Lisäksi viimevuotinen Aji Bauhaus paprika kuvittelee saavansa paprikoida 17cm pauliinassa, tekee yksittäisiä isoja kukkia, tämän kukan halkaisija oli kohtuulliset 2.5 cm viivottimella mitattuna :)

Let Me Present: The Locato and Paprika
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Huh, noi multaan laitetut kivivillachilit meinasivat heittää lusikan nurkkaan eli kuolla. Olivat lehdet ja varret käpertyneenä maassa, ei hjuva.

Vaikka kastelin toissapäivänä mullan melko märäksi, se ei riittänyt. Onneksi ei mitään peruuttamatonta kait tapahtunut. Mullassa olevan kivivillan uudelleen kastelu sai pikkuiset taas tolpilleen muutamassa tunnissa, valtaosa on jo lehdetkin suoristanut :) Eli joko se osa kivivillasta, missä juuret lie onkaan, oli päässyt liian kuivaksi, tahi juuret eivät riittäneet imeskelemään vettä riittävästi kuivahkoissa olosuhteissa.

Eli mitä tästä opimme: Vedenpuute voi tappaa pienet chilit. Tarkkana pitää olla ja seurata päivittäin, erityisesti jos olosuhteet ovat muuttuneet vähänkin rankempaan suuntaan.

Edit 12.4: Tällä kertaa taisin päästä säikähdyksellä, nyt pikkuiset näyttävät täysin normaalilta, ikään kuin mitään olisi tapahtunutkaan. Voi vaan arvata että siinä vähän säpsähtää, kun pikkuset ovat maanmyötäisinä, lehdet kurttusykerönä...
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Jee, ensimmäinen baccatumin hetelmä alkoi vaihtamaan väriä :) Kyseessä on natikan alla majaileva, diy altaksteluruukussa oleva Lemon Drop. Muutama viikko, niin eiköhän niitä ala kypsymään lisää 8) Sitten vaan etsimään hyviä Lemon Drop reseptejä... Noin 1.5kk siinä meni kukan hedelmöittymisestä laskien, eli kohtuu nopea epeli tässä touhussa on.

Kaikkein pienimmät voi kohtuu hyvin, paitsi keltainen haba jurottaa.

Rocopica saattaa ehkä avata ensimmäisen kukan tai sitten ei vielä..

Eteläikkunaan ei enään aurinko valitettavasti ylety, jo aloitettu silien siirtoprojekti siis saa jatkoa... Muutama chili, kuten PI 441551 ovat kurotelleet muutaman oksan yli lamppujen, kohta osuupi kattoon... Alalehtiäkin pudottelevat valitettavan paljon. Toivottavasti aikanaan lisävalo + isompi ruukku korjaa tämän ongelman uudella kasvulla.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Ensimmäinen Aji Beniton palko ryhtyi nyt vaihtamaan väriä. Näitä lienee tulossa jotain viitisenkymmentä. Raakana on muutama tullut maistettua, oli tulisuutta mutta ei niin paljoa etteikö voisi sellaisenaan syödä ilman isompaa kipristelyä. Mahtaakohan näiden maku olla kypsänä kovastikin erilainen ? Sen sitten maistaa kohta :) Nämä eivät tunnu pienestä chilin tekemisestä pahasti ottavan nokkiinsa, satoisuusominaisuuksiltaan tuntuu olevan ihan mukava lajike, kasvin kokokaan ei mikään kovin iso ole.

Joitain Aji Beniton raakileita:


Lemon Drop on kehittänyt itselleen pienen alaversochilistelyprojektin, olisikohan virallinen termi Alichilistely, pimeä haarakonttori lienee  :lol:

Lehdissä on tuollaista reunarusketusta, osaako joku sanoa, mikä mahdollisesti vaivaa ? Satoa tuossa puskassa on, ensimmäinen kypsä jo poimittu :)

Täytyy aina olla vähintään yksi kuva, jossa ei ole mitään järkeä, samainen Lemon Drop alhaalta päin kuvattuna  :lol:


Ensimmäinen Jebberi on vielä vaiheessa, 3l astia nyt ensalkuun, toinen myöhemmin kaveriksi, 15l resona SmartStore loota. Pienen koeajon tein, 2.5w Jebo jaksoi pumpata vettä varsin kiitettävästi:


Et tämmöistä tänään, aika paljon nykyään noi chilit vie aikaa...
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Tämä alkaa menemään jo tragikoomiselle puolelle :lol: Reilut kuukausi sitten otin Lemon Dropista pari pistokasta, kun terrorisoin sen latvan poikki. Nypin pistokkaasta näkyvät nuput ja laitoin sen vesilasiin ihmettelemään maailman menoa. Jotain pientä juurentynkää pukkaa, laitan sen varmaan kohta jebberiin.




Että rupesi sitten oksa tekemään chilejä  :lol: Tiukka sato vissiin tulossa, kun ravinteitakin raanavedessä piisaa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Vihdoinkin chilien kypsymisrintamalla alkoi vähän enemmän tapahtua :D

Locato ( satavarma en ole, voi ehkä olla Turbo Pube, jotain haban kokoisia podeja  :oops: ), CGN 22871 sekä Naga Morich ovat alkaneet vaihtamaan ensimmäisten hetelmien väriä :)



Kuten kuvasta näkyy, jotain mahdollisesti ötökkiin liittyvää problemiikkia on, olen yrittänyt pitää hommaa kurissa suihkuttelemalla Neem öljyä.

Isommat mullassa majailevat pikkuiset muuttivat, jälleen yksi uusiokäyttö ruokaämpäreille  :lol: Vas - oik: Rocopica, Lemon Drop sekä MicroCarpumi Baccatumi PI mikälie


Harold St Bart'sit pääsivät 10+3 litrasiin DIY altakasteluruukkuihin, oli jo korkea aika, juuritila tosiaankin alkoi olla ahdas. Näissä majailevat sitten koko kesän. Lisäksi 'kuopus' Lemon Drop pääsi 3.5 litraseen ruukkuun odottamaan kesää.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Hyvvee wappuu vaan kaikille :D

Rocopica alkaapi vähän availemaan kukkiaan, vielä ei ollut kunnolla auki, mutta tässä se nyt on :)


Locato taitaa tosiaan olla sittenkin Turbo Pube, oli tainnut siemenet mennä sekaisin :lol: Sen sitten näkee, onko Turbo Pubeksi 'nimetty' chili sitten mitä, kun erilaiselta se ainakin näyttää, hyvin paljon samalta kuin jo Ultra Pubeksi todettu kasvi ( ainoa Pubeistani, millä podit suippenee terävämmin kärkeä kohti ). Noo, sano norjalainen. Oli miten oli, niin hetelmä maistui kyllä  ja mustat siemenet talteen otettiin 8)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Nyt sitten pääsi maistelemaan Naga Morichia, hmm... makeahko habaneromainen maku, oranssi habanero tuli jossain määrin mieleen, mutta ei aivan sitäkään kuitenkaan. Chinensemäinen aromi jokatapauksessa, hedelmäinen.

Kapsaiinipitoista vahaa tms tuntui myös olevan ihan mukavasti, ei tää nyt niin tulinen ollut, ettäkö pelkästä varovaisesta maistamisesta saisin mitään isompia hepuleita, mutta selvästi kyllä oransseja habojani stydimpi. Taisi olla vähän loivennettu versio minulla, kun ensimmäinen palko ja loistareiden alla kypsytelty, tiedä häntä. Ihan maukas kompakti ( paljon kapsaisiiniä pienessä määrässä chiliä :p ) chili, sopinee mm. chiljauheisiin, salsan terästykseen tai ties vaikka johonkin hetelmäzydeemiin. Ei kyllä vielä ole haluja pistää moinen kokonaisena poskeen. Lemon Drop oli jo ihan riittävän kiva kokemus, taitaapi olla tujuin baccatumi, mitä huushollisani kasvaa. Näitä on tulossa ihan kohtalaisesti, isommissakin paloissa tuntuu tulisuusarvot olevan ns. kohdallaan.

Muutenkin sekalaisia maistiais palkoja kypsyy kokoajan, Kaleidoskop sekä PI 441551 olivat minulla tulettomia, ihan maukkaita paprikoita. Locato tai mikälie, tässä on potkua, muttei mitenkään mahottomasti. Omanlainen kokemuksensa tämäkin.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Herra 47

joo ekat palot ovat mulla aina olleet korkeintaan 1/5 - 1/10 normaali tulisuudesta joten odota myöhempiä  :twisted:
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Xbow

Lissää maistiais satoa pukkaa 8) CGN 22871 on nyt kypsyttänyt jotain vajaat 70 hetelmää, Lemon Droppia on pukannut reilut 40, Aji Habaa pukkaa sekä tietty Aji Benitoita. Nyt tuli poimittua siten että vajaat puolet  Natikkapaloista jäi vielä puskiin. Natikkachilien ( 5 puskaa ) kokonaishetelmä määrä lienee jotain 250 hujakoilla, joista vähän päälle 170 on poimittu.

Nämä pääsivät lentokentän turvatarkastuksesta läpi, olivat kyllä liian stydejä työkavereille, jotain sentään uskaltautuivat maistaa.


Tässä tänään poimittua satoa, aikas vaatimatonta verrattuna moniin syksyisiin kuviin, mutta kuitenkin konkreettinen syy etsiä hyviä Aji reseptejä.

Lemon Droppia sekä Aji Habaa:


CGN 22871:siä sekä Aji Benitoita:


On pikkuhiljaa yhä korkeampi aika siirrellä chilejä 'lopullisiin' ruukkuihin, hommaa piisaa, nämä saavat viihtyä nyt näissä tämän kesän ( pienempi, vähän satoa tehnyt Aji Benito, Microcarpum ja ylivuotinen paprika ):


Keittiössä alkaa olemaan vähän hämminkiä, toivottavasti koht puoliin saa nämäkin ulkoruokintaan:


Rocopica kasvaa nyt leveyttä, on 20 litraisessa ruukussa, sen sit näkee kuinka iso tästä lopulta tulee...


Kun pistokas kukkii, niin siitä näyttää tulevan helposti pieniä chilejä, tässä yksi Lemon Drop pistokas, pitää pistää johonkin hydroon tms...

#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

chilifellow

Wautsi, ku on hyvännäköinen se rocopican planttu!

Kerro salaiset konstisi? Sarjan esikoinen kasvaa hyvin hitaas....ti.


:roll:

- chilifellow -
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

Xbow

LainausWautsi, ku on hyvännäköinen se rocopican planttu!

Kerro salaiset konstisi? Sarjan esikoinen kasvaa hyvin hitaas....ti.


Vaikia sanoa. Tiedä sitten, onko yksilöissä vaan eroa kun risteymä on kyseessä.

Nyt se majailee multa-turveseoksessa ( Kekkilän kasvatusallas, kekkilän puutarhamultaa sekä Kekkilän puutarhaturvetta vedensitomiskyvyn lisäämiseksi ), seokseen lisäsin myös kevytsoraa. Edellisessä ruukussa ( Kekkilän kasvatusallas + kevytsoraa ) kasvuvauhti kiihtyi vähitellen, kunnes se yksinkertaisesti oli vallannut koko ruukun juurineen. Nyt sit näkee, tuleeko se kohta ottamaan aikuisten oikeasti spurttia, vai rupiaako nyreilemään kun uudessa multaseoksessa majailee. Jännityksellä odotetaan. Ensimmäiset merkit ovat lupaavia :)

Lisäravinteita en vielä ole antanut.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti