Mun hilikokeilut -- silipäiväkirja 2007...2009

Aloittaja Xbow, syyskuu 16, 2007, 22:13:09 ip

« edellinen - seuraava »

Xbow

Tässä mietityttää, että alkaako pikkuhiljaa olemaan ok antaa pikkuisen ( 0.5 - 1 ml /l ) Biobizz growia noille silitaimille yhdessä kastelussa, vaikkapa kerran viikossa niin pitkään kun ne ovat noissa pikkupurkeissa...

Vähän vaalean vihreitä ovat ja pientä kellastumista on havaittavissa joissain sirkkalehdissä. Tässä eilen otettu kuva ( pikkuisen on silien järjestystä muutettu, chinenset nyt oikealla, naga ja ultra pube sekä bosse ja locato vaihtaneet paikkaa ). Valaistuskin tässä tosin on keltaisempi, kuten lautojen ja kirjojen väristä huomaa:



Tässä vielä talvella kasvanut vähän hontelo 100cm leveä ja 80cm korkea varsin kompakti :lol: habanero, 28 cm mimosassa majailee, ei ole tehnyt vielä satoa, täytyyköhän ruveta saksimaan:
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Lemon drop näyttääpi kellastavan sirkkalehtensä, eikä kasvuakaan ole tässä viikon aikana ollut, mikä lie vaivaa. Juuria sillä oli sellainen matto ruukun pohjalla. Ruukunvaihtoon ?

Niinpä, alkaakohan pikkuhiljaa tosiaan olemaan ruukunvaihdon paikka. Tässä olisi kuva kaleidoskopista ja sen juurista ( ei isoin, muttei pieninkään taimi ):

Kaleidoskopin juuret

Kaleidoskop

Kokematon olen, mutta noin pienissä purkeissa on hankalaa pitää olosuhteita stabiilina -- vettä läikkyy liikaa tai sitten ne kuivuvat rutikuiviksi. Juuriakin näyttäisi kyllä olevan kokolailla jokaisella silillä, Nagankin juuria näkyypi reiästä. Olisiko nyt järkevää vaihtaa noi silit maitopurkkeihin tai 12cm istutusruukkuihin ?

Juu, olen tietoinen että jotkut ovat onnistuneet kasvattamaan ties kuinka isoja silejä suunnilleen kaljapullon korkin kokoisessa ruukussa, mutta sitä taitoa ei minulla kyllä ole. Kunhan vaan en liian varhain vaihda ruukkua...

Niin ja vielä maitopurkeista, tein pari tällaista altakastelumaitopurkkia, pohjakulmiin nipsaistu reiät, kuten kuvasta näkyy, täytyisiköhän laittaa tämä johonkin niksipirkkaan  :lol: :



120cm 2-putkiloistari sitten tuli ostettua Biltemasta, nyt varsinkin jos saan vielä ison eslin niin valoa tulee olemaan kokolailla hyvin, ettei ainakaan siihen homma ns. kusahda.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"... Juuria sillä oli sellainen matto ruukun pohjalla. Ruukunvaihtoon ?

Kyllähän nuo juuret jo huutavat lisää tilaa ja lisää syötävää, tuoretta multaa. Pieniin kasveihin olet saanut isot juuret. Se on hyvä kehityssuunta.

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"... tein pari tällaista altakastelumaitopurkkia, pohjakulmiin nipsaistu reiät, kuten kuvasta näkyy, täytyisiköhän laittaa tämä johonkin niksipirkkaan  :lol: :

No, itse olen käyttänyt tuota kikkaa vuosikaudet. Se tuli ihan itsestään mieleen, kun oli sakset kädessä purkkia katkaistaessa. Voisit sinä sen silti niksinä lähettää. Ei ne kaikki muutkaan niin uusia ole.  :wink:

Altakastelun helpottamiseksi olen etsiskelemässä vähän isompaa "alulautasta". Halkaistu purkki ei ole kovin tukeva eikä siihen mahdu kuin kaksi purkkia kerrallaan. Jos maitopurkkeja vetäisisi vaikka neljä yhteen pakettiin hyvällä teipillä, käsittely olisi paljon helpompaa. Saa ne teipit poikki, kun ruukunvaihdon aika taas tulee. Sopivaa muovipakkausta ei ole vielä sattunut kohdalle.

snu

Varoittava esimerkki:

Mulla oli maitotölkkien kanssa ongelmia. Tölkki pitää vettä vain sisäpuolelta, joten ulkopuoli pehmeni kastellessa. Mulla oli reiät pohjassa, eikä kulmissa, joten pehmeä tölkki liimautui kiinni alustaan. Tämä yhdistettynä aloittelijan liian innokkaaseen, mullan päälle tapahtuneeseen kasteluun oli huono idea. Onneksi en tappanut sillä yhtään kasvia. Ongelman huomasin ruukunvaihdon yhteydessä, kun maitopurkin ja multapaakun välissä kasvoi sieniä...
#419
Eksyminen on suotavaa.

Xbow

Nojoo, maitopurkit rupesivat snu:n viestin perusteella vähän arveluttamaan. No, nyt sainkin sitten riittävän määrän muita purnukoita, toivottavasti näillä homma lutviutuu. Suurin osa pikkuisista ovat päässeet uusiin purkkeihin, nyt sitten viikon parin päästä näkee, tykkäsivätkö vai ei. Lemon Droppien sirkkalehdet kellastelee kuten aiemmin, yksi pudonnut, luultavimmin loputkin putoavat. onneksi normaalit lehdet näyttävät kohtuu OK:lta.

Tarkoituksena on laittaa tuo toinenkin lamppu johonkin ketjuun roikkumaan, saapi enempi tilaa. Uusi yleisasetelma pikkuisten kanssa näyttää tältä:


Kätevä 'feature' näissä Biltema lampuissa:


Ultra pube oli yksi juurevimmista taimista, tässä päässyt uuteen purkkiin:


Ja pakollinen kuva Bossesta uudessa purkissa
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Noniin, reilu viikko on kulunut uusiin purkkeihin ( 10-12 cm / 0.5-1l ) siirtämisestä. Noin kuukauden ikäisiä ovat näistä vanhimmat. Kuten kuvista huomaa, silit ovat nyt lähteneet kasvamaan kovemmalla innolla. Täytyy varmaan tässä parin viikon päästä taas laittaa muutama sili vielä isompaan purnukkaan ( 1.5-2l purnukoita löytyy kyllä ).

Ensiksi pakollinen kuva Bossesta:


Ylälehterin baccat vasemmalta oikealle lueteltuna: Edellisissä kuvissa jo poseeranneet PI 441551 ja Kaleidoskop, Lemon Drop, Hessu Hopo palkinnon voittanut honokkeli Aji Habanero sekä Aji Koskenkorva


Chinensejä ja pubeja vas-oik: Harold, Harold, Naga Morich, Ultra Pube ja Locato

Alahyllyn Baccatumit:


Hankalasta kypäräongelmasta vähitellen toipuvat Lemon Drop, Ultra Pube sekä Turbo Pube, linssiluteena häröilee Aji Benito:

Tämä Aji Habanero kasvaa omituisesti, mikäköhän häntä vaivaa, onkohan tästä vielä siliksi ?
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Nojoo, päätti sitten about kuukauden ikäinen Ultra Pube tehdä ensimmäisen nupun :shock: Pituutta kasvilla on sellaiset huimaavat vajaat 10 senttiä, joten korkea aikakin oli näinkin "aikaisen" lajikkeen näyttää osaamistaan.

Juu, mitä ilmeisimmin totta on että aikaisia haarautujia nämä pubet joskus tuppaa olemaan. Laitan nuppukuvan tulemaan täs huomenissa kun kännykamerassa on tarkennus ns. persiistä.

Edit: Kylvöpöivä oli 8.12., itämispäiväksi on merkitty 17.12.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Tässä niitä nuppukuvia, pieni on kasvi, niinkuin nuppukin. Aivan koulukirjaesimerkki silin ensimmäisestä haaroittumisesta. On kyllä kehittynyt kasvi 10 päivässä ( vrt. 7.1. otettu kuva ). Mitään päätähuimaavaa tasoa ei kyllä nämäkään kuvat ole. Otettu 5 vuotta vanhalla halpis Sony digikameralla. Pesee kyllä kuitenkin vastaan tulleet kännykamerat mennen tullen.





Korkeutta oli tuo 10 cm aika tarkkaan, mutta muuten tuntuu siltä että ruukunvaihto on taas tässä viikon parin sisään ajankohtainen. Toki pienemmällä ruukulla voi rajoittaa kasvua, mutta niissä sileistä tuppaa tulemaan hontelompia, mikä taas on kaikkea muuta kuin toivottu ominaisuus ( näin ainakin ymmärtäisin, saa korjata jos tuntuu että olen väärässä ). :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Tuli sitten Naga ja Harold St Bart'sit vaihdettua uusiin ruukkuihin. Vielä ei näyttänyt mitään välitöntä ruukunvaihdon tarvetta olevan, mutta helpottaa loisteputken kanssa pelaamista kun ei tarvitse aivan pystyyn laittaa. Toisaalta ruukunvaihdon paikka olisi kuitenkin piakkoin ollut. Sirkkalehtiongelmista kärsinyt Turbo Pube sai samalla myös uuden ruukun.

Kuvan Naga morich on vain 4 cm korkea, lehtien kärkiväli noin 16cm. Vastaavasti melkein saman ikäinen Aji Habanero on jo 20cm korkea, suunnilleen samalla lehtimäärällä ja lehtien koolla. Aji habanero tuntuu joka yö 'rykäisevän' sentin parin varran lisää mittaa. 13h / vrk lamput päällä, chilien lehdet asettuvat nukkuma-asentoon vähän ennen lamppujen sammumista.

Edit: Noi baccat näyttääpi kasvavan siihen malliin että niistä voipi tulla satokelpoisia jo keväällä. ( vähän liian aikaisin kun ollaan liikkeellä  :oops: ) Mietityttää, että kannattaisiko kokeilla ottaa keväällä pieni koesato, poistaa palot ja koittaa sitten tähdätä pääsadon kukinta tuohon juhannuksen paikkeille ? Vai rasittuvatko raasut pikku sadotuksesta liikaa, että se vaikuttaa olennaisesti pääsatoon ?

Naga uudessa 14cm / 1.5l ruukussa

Harold St Bart's uudessa 12cm / 1l ruukussa


Aji Habanero pituuskasvun pyörteissä, taustalla Lemon Drop sekä Aji Kossu

Chilin kasvun seuraaminen jostain kumman syystä kiinnostaa vähän turhankin paljon, varmaan muillakin on vähän samantyyppisiä oireita :lol:

Kyllähän ne kasvaa, tässä Nagan kuvia skaalattu noin asteikolla, ruukun leveyden mukaan -- 6cm -- 11..12cm -- 14cm niin näkee miten on kasvanut. Ihan normaalia kasvua tämä ( toivottavasti :p ) on, mutta parempi että kasvaa kun ei :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Tuupi

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"13h / vrk lamput päällä, chilien lehdet asettuvat nukkuma-asentoon vähän ennen lamppujen sammumista.

Miltäs tuo nukkuma-asento näyttää?

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "Tuupi"
Lainaus käyttäjältä: "Xbow"13h / vrk lamput päällä, chilien lehdet asettuvat nukkuma-asentoon vähän ennen lamppujen sammumista.

Miltäs tuo nukkuma-asento näyttää?


Lehdet roikkuvat alaspäin, tässä olisi yksi kuva missä silit vetelee sikeitä :) Aamulla lehdet taas ovat jännittyneitä, ikään kuin sähköiskun olisivat yön tunteina saaneet. Tässä käyttäytymisessä on yksilö ja lajikohtaista eroa.

Veteleepi sikeitä:

Olla hereillä -- kts. 14.1. 2008 tehty postaus, siinä oleva kuva on itseasiassa otettu seuraavana aamuna.

Edit: En todellakaan tiedä, onko valom ajoitus minulla optimaalinen vai ei... Mutta aika koomisen näköistä touhua kuitenkin toi nukkuminen, kameralla kun ei sitä saa niin hyvin vangittua.

Edit2: Lehdet kuitenkin ovat terveen jännittyneen oloisia. Mikäli lehdet näyttävät vähän nyhjääntuneiltä ja riippuvat lötköinä, silloin kyse on veden puutteesta ( tähän syitä voi taas olla monta ).
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Tuupi

Tämä selvä, näin vähän ajattelinkin, kuvat selkeytti kuitenkin.

Tuntuisi aika luonnolliselta tuo valojakso, toisaalta taas silisi saattavat olla tottuneita juuri tuohon 13 tuntiin. Joka tapauksessa näyttää riittävän ja jos silit kerran itse menevät nukkumaan 13 tunnin valotuksen jälkeen, niin turhahan niitä on valolla enää pidempään kiusata.

Herra 47

Jos yhtään samanlainen kun mulla viime vuonna niin ne laskevat lehtensä alas ( niin kuin olisivat janoisia) ja aamulla taas ylös että äkkiä valoa tänne ;)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

snu

Haittaakohan tuo liian pitkä valoisa aika kasvin kehittymistä? Mulla on keittiössä ollut valo+tuuletin 17h päällä/7h pois, ja kasvit tuntuvat kehittyvän aika hitaasti. Monilla niistä kasvaa lehdet alaspäin, enkä muista huomanneeni, että ne olisivat ainakaan kovin paljoa siitä yön aikana nousseet.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Herra 47

Hmm... Mulla oli viime vuonna 16/8 jaksolla... Kasvien mukaan niitä säädin... (ja työaikojeni mukava herätä natikan kirkkautee) oppivat heräämään 5 aikaa aamulla ja 8-9 aikaan lehdet laskeutuivat joten 9 aikaan koitti pimeys....
Olivat kyllä jo parikuukautisia kun natikan hankin....
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Xbow

Djoopa joo. Täytyy harkita josko kokeilisi 14-15h valotusta. Tutkitaan... Nyt jokunen chili oli aamulla nostanut lehtensä vain jonkin verran, mutta multa oli niissä kuivakan oloista höttöä, muutamalla muulla yksilöillä oli taas täysi jännitys päällä ( mukaanlukien Naga, jolla ruukunvaihto oli 2 vrk sitten -> tiedän junttivarmasti ettei vielä kaipaa kastelua ). Aji Haballa aamulla lehdet oli vähän puolitangossa, mutta joo taas oli pituutta 'mystisetsi' tullut sentti lisää...

Käytännön syistä johtuen chilien etäisyys valosta vaihtelee, politiikkana nyt on ollut että kun joku chili on alle 2-3cm etäisyydellä putkesta, sitä nostetaan pykälä ( reilut 2cm ) ylöspäin siltä puolelta, missä chili on. Chinenset ovat ehkä about 10cm etäisyydellä, kasvavat kyllä pituutta mutta erittäin maltillisesti. Pubet tuntuvat olevan pituuskasvun suhteen chinensen ja baccatumin välimaastossa. Bosse on ollut pituuskasvun suhteen melko maltillinen, olisikohan nyt joku 10cm mittaa.

Mitä tuohon Aji Habaneroon tulee, niin olen ollut lukevinani että hontelokasvuisuus on yksi lajikkeen huonoista puolista. Varsi ei mielestäni ole ainakaan kovin ohut, mutta sellainen vähän hontelon oloinen letku kylläkin. Koitin googlailla muita vastaavan ikäisten Aji Haba taimien kuvia, vaikea sanoa oliko juuri ne nyt tanakampia vai ei... vertailu jatkuu :lol:

Sen sitten näkee, saanko tässä pari 250w esliä avittamaan valotusseikoissa.  20 cm vs 30 cm on kuitenkin aivan eri verrattuna 3 cm vs 13 cm etäisyyteen. Koitetaan nyt arvailla että 250w eslillä valaisee ehkä suunnillen saman pinta-alan kuin 120cm halpis putkiparilla ( tosin paremmalla läpäisyllä ), jolloin voisi arvioida sopivaa korkeutta... Matemaattisesti 13k lm vs 5k lm tietty kertoisi että ala 2.6 kertaistuisi, mutta loistarit ovat muodoltaan optimaalisempia kun halutaan pinta-alaa eikä korkeaa läpäisyä. Kokemuksia ?

Edit: Pientä korjailua ja referointia
Lumenimittari olisi aika rokkenroll, jos haluaisi arvioida kuinka lamppu heijastimen kanssa toimii milläkin etäisyydellä ja miten valo levittyy... http://fi.wikipedia.org/wiki/Valovastus tuollainen ja yleismittari niin eiköhän sillä saisi jotain osviittaa -- jees, Bebekissä näyttäisi näitä olevan kun hakee lyhenteellä LDR, hintaakin hulppeat 50snt - 1 eur :)

Varsinainen valaistusvoimakkuus mittari näytti olevan noin 40 euron hintainen. Tuollaista kun ei juuri tarvitse muuten kun uuden heijastimen / lampun kanssa säätäessä niin tiedä sitten onko hintansa väärti. 50k luksiin ( eli esim 5000 lumenia 10x100cm alueelle ) asti mittaa joten siinä mielessä tuntuisi olevan kohtuu ok, natikkamittauksissa voi ehkä joutua vähän soveltamaan.

Puhtaalla matematiikalla toki pärjää kohtuu hyvin, mutta siinä täytyy pelata oletuksilla. Lampun tuottama todellinen valomäärä sekä heijastimen todelliset ominaisuudet kun täytyy arvioida.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"...
Lumenimittari olisi aika rokkenroll, jos haluaisi arvioida kuinka lamppu heijastimen kanssa toimii milläkin etäisyydellä ja miten valo levittyy...

En nyt haluaisi turhaan nipottaa, mutta väärät nimitykset leviävät niin helposti.  :lol:
Lumenilla ilmaistaan vain valonlähteen voimakkuutta. Heijastimen tai etäisyyden vaikutus ei siihen kuulu. Niitä mitataan lukseilla. Lumeneista voi toki laskea luksit, jos valon kulkureitillä ei ole heijastinta tai linssejä.
http://www.digivideo.fi/wiki/index.php/Lumen

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"...http://fi.wikipedia.org/wiki/Valovastus tuollainen ja yleismittari niin eiköhän sillä saisi jotain osviittaa ..

Kuten Wikissäkin todettiin, tuollainen mittaa lähinnä kellanvihreätä valoa, juuri sitä, mikä ei kasveille merkitse paljon mitään.

Minulla on (työn puolesta) luksimittari, jossa on myös värilämpötilan mittaus. Valitettavasti värilämpötilakaan ei ilmoita valon eri taajuuksien osuutta valossa, ainoastaan punaisen ja sinisen suhteelliset osuudet Kelvin asteiden muodossa. Valon kirkkauden se ilmoittaa tarkasti ja silloin tulevat niin heijastimet kuin etäisyyskin huomioon otetuksi. Kameran valotustiedoista voi pienellä laskutoimituksella saada summittaiset luksilukemat.

Tuupi

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Kameran valotustiedoista voi pienellä laskutoimituksella saada summittaiset luksilukemat.

Nyt rupesi kiinnostamaan... :D Voisitko pistää jonkinlaista kaavaa/ohjeita tähän?

Volitans

Tuolla näyttäisi olevan:

http://www.natmus.dk%2Fcons%2Ftp%2Flightmtr%2Fluxmtr1.htm&ei=bxmWR4z2MYvI-ALg24iyDg&usg=AFQjCNEtXJ_InKpkLXqWK_CHdvX5smgaMg&sig2=Djw56GVUTF5rflLyHXxFiQ

Mutta linkki taitaa olla nurin, tässä on kuukkelin välimuistista tuo sivu:

LainausThe camera's photocell measures the luminance of the object, but it doesn't reveal this to you in the SI unit, which is candela per square metre. (See the chapter on lighting units if you want to be reminded of the definition of the candela and its relatives.)

The camera immediately translates the measured luminance into an aperture (f-number) and exposure time for your particular film, which you have to translate back again into cd/m2.

The formula used for calibrating photographic exposure meters is:

Luminance in cd/sq m. = 12.4 x aperture2/ (exposure time in seconds x film speed in ISO units)

The value of the constant must be within the range 10.6 to 13.4, according to the standard. Text books usually quote the value 12.4. The logic behind this formula is quite complicated but fortunately not relevant to this article. We just accept it as a convention.

Now you can grab a sheet of perfectly mat, perfectly white card, focus your camera on it and use this formula to work out the luminance of the card.

Suppose we have ISO 100 film in the camera (a bad choice for museum photography as we shall soon see). We point it at a piece of white card and read: 1 second at f11.

Putting these numbers in the formula gives a luminance of 15 cd/m2

The lux illuminating the card is the luminance of the surface multiplied by pi. This mysterious appearance of a universal constant is of course to keep humanists in suspicious awe of scientists and mathematicians. For the moment we must push on, accepting the wisdom of those who formulate the basic units of quantitative existence.

The lux value (for white card only) is 15 x pi = 47 lux.

The lux values calculated from this formula tend to be low by about 30%. There are at least two reasons for this. The luminance value is low because most single lens reflex cameras, which are almost the only ones that still tell you what exposure they recommend, have through-the-lens light meters. The lens absorbs about 12% of the incident light before it reaches the meter. Other cameras with external light meters also make an adjustment for lens absorption. The second reason is that the white card does not scatter the light perfectly, having a diffuse reflectance between 80 and 90% (or maybe 110% if there is a fluorescent brightener in the card and uv in the light source!). If one puts in a very rough correction for these factors one ends up with a rather simple approximate formula for deriving lux falling on a diffusing white surface by pointing a camera at the surface:

Lux = 50 x fnumber2/ (exposure time in seconds x ISO film speed)

If you tend to use just one film type you can lump the speed and the constant together to further simplify the formula. You can then make a very simple table to give approximate lux values.


Tuo 2, esim. fnumber2 tarjoittaa kahden potenssia.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Chilivaari

En lukenut koko lainaustasi, mutta ei se noin vaikeaa pitäisi olla, jos ei olla pilkuntarkkoja. Luksien kanssa ei ole syytä, sillä vasta kaksinkertaiset arvot eroavat merkittävästi toisistaan, yhden kameran aukon verran.

Tuon 2004 kirjoittamani jutun keskivaiheella sivutaan tätä ongelmaa:
http://www.digivideo.fi/content/index.php?option=com_content&task=view&id=3573&Itemid=43
Kappale "Valokuvauskameralla luksilukemia"

Voisin tarkistaa lukemat, kunhan saan kameran lainasta.