tammikuu 10, 2025, 16:20:31 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Stockmannista chilejä!

Aloittaja Jamana, syyskuu 18, 2007, 18:09:56 ip

« edellinen - seuraava »

Jamana

Joo eli kun minä ja Maba jonkin kumman syystä päätettiin käydä stockmannilla ja vahingossa eksyttiin stokkan "ruokaosastoon" niin näimme n.6 eri chililajiketta, joten tietysti niitä piti ostaa ja niin ostettiinkiin, tässä kuva:

Ostin kaikkea paitsi kahta lajiketta...

Pakastettuja podeja:

Ja siemeniä kuivaamassa auringonvalossa

Luulen että moni teistä tietää jo, mutta päätin kuitenkin postata.
Kapsaiini rauhoittaa mielen

Mapa

Ummm.... Noi pussit kannattais olla auki....
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Volitans

Kuivata siemenet ensin vaikkapa talouspaperin päällä ja vasta täysin kuivat siemenet pusseihin - muuten on vaara, että ne homehtuvat.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

e-Boy

Näyttäis olevan semmonen aika vuodesta, että marketit on taas täynnä chilejä. Citymarketissakin näkee Pirkka-habaneroja [tuoreita] pitkästä aikaa.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Mikko

En tiedä mikä oli, mutta keväällä Stokkan Habanerosta otetut siemenet eivät itäneet yksikään. Kypsiä olivat kuitenkin.

edit: ne oli hollantilaisia, nämä on varmaan niitä suomalaisia chilejä?

Jamana

Lainaus käyttäjältä: "Mikko"En tiedä mikä oli, mutta keväällä Stokkan Habanerosta otetut siemenet eivät itäneet yksikään. Kypsiä olivat kuitenkin.

Taisi nämäkin tulla hollanista, katotaan nyt itääkö siemenet kunhan olen kuivattanut

Mapa

Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Jamana

Lainaus käyttäjältä: "Maba"Ei vaan suomalaisia...

Kiitos kuittauksesta

Midnight Walker

Miksi pakastaa kaupasta ostettuja chilejä? Eihän niitä kuitenkaan niin massiivisia määriä osta, etteikö saisi tuhottua tuoreena.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Jamana"
Lainaus käyttäjältä: "Mikko"En tiedä mikä oli, mutta keväällä Stokkan Habanerosta otetut siemenet eivät itäneet yksikään. Kypsiä olivat kuitenkin.

Taisi nämäkin tulla hollanista, katotaan nyt itääkö siemenet kunhan olen kuivattanut

Jos ne siemenet saa kuivattua tosi kuivaksi (eli kosteuden sinne 8% tienoille), niin ne säilyvät ihan hyvin tuolla muovipussissa, mutta sitä ennen ei kannata niitä pussittaa lainkaan.

Jos aiot laittaa ne siemenet itämään heti kuivaamisen jälkeen, niin eihän siinä kuivaamisessa ole sitten mitään järkeä. Kuivat siemenet sitten ensin liotetaan vedessä jne. Tuoreet siemenet voi laittaa heti sellaisenaan itämään. Jos eivät tuoreina lähde, niin eivät kyllä sitten lähde enää kuivaamisenkaan jälkeen.

PunkyFish

Lainaus käyttäjältä: "Midnight Walker"Miksi pakastaa kaupasta ostettuja chilejä? Eihän niitä kuitenkaan niin massiivisia määriä osta, etteikö saisi tuhottua tuoreena.

Tämä ostaa mahti satsin kerralla ja tuuppaan ne pakkaseen odottelemaan käyttöä. On nimittäin käynyt niinkin, että kun on ollut bileet tulossa ja tarvetta habaneroille, niin niitä ei olekaan ollut kaupan..Lisäksi olne roudannut matkoilta kuivattuja habiksia kaappiin ensi avuksi.
LIenee sanomattakin selvää, etten ole kasvattaja.

e-Boy

Jep, loppujenlopuksi on yleisempää että mistään kaupasta ei löydy mitään etikka-Jalapenoa tulisempaa, kuin se että löytyy tuoretta habaneroa. Tai mitään muutakaan Jalapenoa tulisempaa. Joten säilömiseen on todella hyvät syyt.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."

theBro

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Jos aiot laittaa ne siemenet itämään heti kuivaamisen jälkeen, niin eihän siinä kuivaamisessa ole sitten mitään järkeä. Kuivat siemenet sitten ensin liotetaan vedessä jne. Tuoreet siemenet voi laittaa heti sellaisenaan itämään. Jos eivät tuoreina lähde, niin eivät kyllä sitten lähde enää kuivaamisenkaan jälkeen.

Ei kuivia chilinsiemeniä tartte mitään liotella. Lykätään vaan suoraan multaan ja kastellaan (tai missä ite kukakin tykkää idätellä). Itse olen vähintään pari päivää kuivattanut siemeniä vaikka periaatteessa tuoreena olisikin tarkoitus idättää. Tämä siitä syystä, että eivät homehtuisi niin helposti. Voi olla turhaakin, enkä ole varmaa edes, että vaikuttaa asiaan. Kuitenkaan kuivatuksesta ei ole haittaakaan ollut.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "theBro"
Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"

Ei kuivia chilinsiemeniä tartte mitään liotella. Lykätään vaan suoraan multaan ja kastellaan (tai missä ite kukakin tykkää idätellä). Itse olen vähintään pari päivää kuivattanut siemeniä vaikka periaatteessa tuoreena olisikin tarkoitus idättää. Tämä siitä syystä, että eivät homehtuisi niin helposti. Voi olla turhaakin, enkä ole varmaa edes, että vaikuttaa asiaan. Kuitenkaan kuivatuksesta ei ole haittaakaan ollut.

Ei tietenkään tarvitse liotella, mutta olen huomannut sen nopeuttavan itämistä.

Ainakaan minä en ole saanut tuoreita siemeniä homehtumaan. En kyllä sen puoliin kuivattujakaan. Ei siitä kuivaksesta tosiaan haittaa pitäisi ollakaan, mutta turha välivaihe jos kuitenkin on tarkoituksena laittaa siemenet samantien itämään.

AirMan

Minä tuossa muutama viikko sitten kokeeksi laitoin neljä Stockan hollantilaisen habaneron siementä multaan ihan tuoreeltaan ja itivät kaikki.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "AirMan"

Minä tuossa muutama viikko sitten kokeeksi laitoin neljä Stockan hollantilaisen habaneron siementä multaan ihan tuoreeltaan ja itivät kaikki.

Tuossa myös kasvaa MiniManista ostetusta habanerosta poimittu siemen. :)

Mikko

Lainaus käyttäjältä: "AirMan"

Tuli pistettyä perjantaina kahvinsuodattimen väliin pari oman punaisen habaneron siementä ja vähän runsaammin tuollaisesta stokkan oranssista kotimaisesta habanerosta. Näytti eilen illalla osa stokkan siemenistä itäneen, mutta nuo omat ei... Oli niitä hollantilaisiakin haboja muutama, mutta en tullut testanneeksi niitä.