tammikuu 10, 2025, 06:42:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

CHainin CHilit .. 2*bubbler + 4*58w loistarit

Aloittaja ChaiN, syyskuu 20, 2007, 18:44:07 ip

« edellinen - seuraava »

ChaiN

Muuto on takana ja uus kämppä on ihan loistava. ootahan ku tulee kesä ja saa parvekkeen täyteen chiliä..

Bubblerissa bacca ja boliviani yrittää kukkia, eli kova nyppiminen menossa..
annuumit kypsyy hyvää tahtia ja satoaki on tullu pari kolmekymmentä palkoa ja lisää on kypsymässä hyvää tahtia.

oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...

ChaiN

Heh. Oli eilen pokeri-ilta ja innostuttiin maistelemaan vasta kerättyä satoa kavereiden kanssa.. Erityisesti Thai Sun ja Pepperoni sai aikaan melko paljon liikehdintää vessan pönttöä ja lavuaaria kohti :shock: (dribble), sekä jääkaapille maitoa ja juustoa hakemaan.. heh heh .. great times, great times.. :twisted:

painin tässä itseni kanssa että olisiko nyt hyvä aika laittaa kesän uudet taimet itämään.. Sain kavereilta käsiini uusia tuttavuuksia, eli kesästä tulee tosi mielenkiintonen meikäläiselle  :D

Nyt ois kaks bubbleria valmiina (joista 1 käytössä) ja yks hydro työn alla. kaks chiliä/systeemi.

Lajikkeina ens kesäksi

Apache
Thai Sun
Pepperoni
Bolivian Rainbow
Mangon makunen Bacca
Sweet Wrinkled Old Man

Aji Cristal
Golden Nugget
Pink Habanero
Turbo Pube
CAP 832

Taidan laittaa ne nyt itämään tollaseen pienoiskasvihuoneeseen kaktus- ja kylvömultaan. Laittais vaikka tuonne vessan lattialle ku siellä on lattialämmitys..

1,5h myöhemmin:

Sain laitettua kaikki itämään, no problemos..

nyt ootellaan...

Tässä vielä kuva sadosta.. tässä ehkä 1/4 osa siitä mitä on tullu tästä alkusyksystä kylvetystä sadosta. On maistunu kyllä..
oispa aina Kesä...

ChaiN

Voisitteko jakaa tietämystänne parista asiasta:

Leikkasin just parista annuumista kaikki pois niin että tynkä vaan jäi.

1. Kannattaako viiä ne kylmävarastoon,5-10 astetta, pimeään samantien (taloyhtiössä kun sellanen ois)..
..vai jättää huoneenlämpöön ikkunalle? Sitten keväällä ois tarkotus saada ne kasvamaan taas..

2. Voiko valon "lämpötila" vaikuttaa kukkimisen alkuun ratkaisevasti? olen nyt pitäny 3xwarm white ja 1xcool white putkien alla ja tuntuvat kukkivan liian aikasin. Kukkiminen on hidastanu kasvua reilusti..

Eli kun nuo taimet tuolla itävät niin tarviiko mun hankkia pelkkiä cool/day white putkia jottei ne ala liian aikasin kukkiin?

3. microa ja matoa oon antanu noin 1,1:1, (6ml microa 5ml mato per ~8l vettä) voiko sitä microa antaa enemmänki suhteessa ja voisko se siirtää kukkimista??

4.mikähän ois sellanen ihanne NPK Vege vaiheessa. multa ja hydro..

kiitti jos viittitte vastailla.  :)
oispa aina Kesä...

ChaiN

Bubblerissa Bosse ja Bacca  työntää nuppua sen verran ahkerasti etten jaksa enää niitä nyppiä. Joten laitoin tänään TOP MAXia niille. Kun kerran haluavat kukkia, kukkikoon sitten kunnolla..

Taimia ei vielä näkösällä..
oispa aina Kesä...

ChaiN

Jesh..

Idättäminen toiminun erinomaisesti. Kaikki lajikkeet on itäny ja itämisrosentti on ollu about 90% tähän mennessä. voivat vielä itää nuo loputki pari kappaletta. Mut mikä tärkeintä, saan kaikkia lajeja kasvatettua mitä idätinki :D

Siirsin minikasvihuoneen vessan lattialta keittiöön, missä mulla on lamput ja muut kasvit. Siellä yritän mahollisimman hyvin laittaa tuulettimen pörräämään taimille, pitkiä luihuja kun ovat. valoa saavat hyvin, ja tuntuu kyllä että tässä on liian aikasin liikenteessä.

Laitoin yhen cool white putken warmin tilalle, joten suhde on nyt 2:2. Coolit on kasvavien puolella ja warmit kukkivien ja podeja kypsyttelevien puolella. Eiköhän tää näin toimi. Nyt pitää vaan alkaa siirteleen taimia erillisiin ruukkuihin ja toivoa että kaikki sujuu hyvin ku käyn vähän lomalla joulun aikana :)
oispa aina Kesä...

ChaiN

tänään sain laitettua kaikki yli pari senttiä kasvaneet taimet uusiin ruukkuihin. Laitoin 3l pakastepussin ruukkujen sisään ja pussin pohjaan reikiä. Pusseissa alimmaisena leca soraa keskellä kesäkukkamultaa ja päällimmäisenä kylvö- ja katkusmultaa.

Näin saan seuraavan vaihdon hoidettua näppärästi vahingoittamatta juuria. samalla voi helposti seurata juurten tilannetta vain nostamalla pussi pois ruukusta.. Sellanenkin hyvä puoli on että pystyin käyttämään "ruukkuna" tollasta pahvista mini lipastoa, poistamalla siitä laatikot ja kääntämällä selälleen. siinä on nyt 4 noin 1,3 litran lokeroa, 1 taimi per lokero. Kätevä systeemi kyllä :) Toi pahvilokero ois pehmenny jos ois laittanu suoraan multaa sinne sisään.

tällasta.. ei liioin ole kommenttia tippunu tänne mun päiväkirjalle. Ärsyttääkö teillä nää isot kuvat vai?
oispa aina Kesä...

snu

Mun ruudulle leveät kuvat sopivat ihan hyvin. Pystysuuntaiset on ehkä vähän isoja.
Eksyminen on suotavaa.

Chilivaari

Minun läppärilläni kuvat ovat vähän hankalia katsoa, kun menevät yli ruudun.  Pienemmästäkin saa selvän, mutta näytöstähän tuo on kiinni ja niitä on niin erilaisia.

Et ole löytänyt nimeä sille mangon makuiselle chilille?

ChaiN

Lainaus käyttäjältä: "puuhis"
Se mangon makune on peräsin Calm:lta, itellä ei oo nyt käsillä sitä siemenpakettia ku oon duunissa.

En oo saanu vielä selville. Pitäs muistaa kysyä puuhikselta vaikka tänään sit ku se on kämpillä...
oispa aina Kesä...

calm

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Et ole löytänyt nimeä sille mangon makuiselle chilille?

Minulta kun se oli peräisin, niin näin muistaessa voisi tietysti kertoa, että kyseessä oli PI439380, jota noilla sanoin luonnehdittiin. Jossain välissä on ollut nimeämisvirhe, joten noita on liikkeellä ollut myös numerolla 439370.

ChaiN

ah, kiitoksia tiedosta Calm! Eipähän tarvi enää kierrellä ku kysytään mikä lajike on kyseessä :) Mulla toi on just alkamassa kukkimaan. Aika lyhyeksi on jääny, n.40cm ehkä...

Pienentelin suurinta osaa kuvista, varsinki niistä pystysuuntaisista. Näin on varmaan parempi. Muokkailin myös jotain asiavirheitä alkupään viesteistä, alussa kun en tienny mitä lajiketta mikäki puska oli.
oispa aina Kesä...

snu

En tiedä mitä mieltä ihmiset on minun päiväkirjani kuvista, mutta 700px leveiksi tai korkeiksi ne olen alkanut muuttamaan.

Asiaa voi kyylätä ja kommentoida tänne:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=3771&postdays=0&postorder=asc&start=75
Eksyminen on suotavaa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "snu"... 700px leveiksi tai korkeiksi ne olen alkanut muuttamaan.

Hienoja kuviahan sinulla on. Teräviä ja sävykkäitä.
Kannettavan näytöllä nuo pystykuvat ovat siinä ja siinä. Kuvateksti ei ainakaan mahdu samaan aikaan kuvan kanssa. No, nämä on näitä netin ongelmia. Kaikki eivät näe sivuja samalla tavalla. Jotkut katselee jopa ilman kuvia.  :roll:

ChaiN

kuvista puheen ollen. pistänpä pari lisää tulemaan.

Tällaselta näyttää idätys setit tällä hetkellä

Hieman kokoeroa pienimmän Thai Sun podin ja jalapenon kannsa   :lol:

PI439380 calmilta

ja sokerina pohjalla kohta nuppunsa aukaseva kaunotar. Ulkonäön perusteellakaan ei liene lajikkeesta epäilystä :)
oispa aina Kesä...

ChaiN

Kohtapa se alkaa kausi 2008. laitan vielä viimiset kuvat tältä vuodelta. kasvit säily hyvin viikon reissun ajan. ainoastaan timjami kuivahti. bosse kukkii mukavasti ja on kyllä komein kasvi mitä mulla on tähän asti ollu. baccakin kukkii mutta aukassu vasta alle kymmenen nuppua. siitä kuvia myöhemmin.

taimet on aukassu pari lehtiparia. Kaikki on itäny :)

tein chilijauhetta, missä on kaikkia annuumeja, sekä basilikaa ja minttua.
toisessa kuvassa ne mömmöt mitä oon vesiviljelyssä nyt käyttäny. tuo missing link vastaa diamond nectaria, mut on tiiviimpää kamaa. punanen litku on bloom lannotetta ghe:lta

bolivian sateenkaari
oispa aina Kesä...

ChaiN

jep jep

taimet kasvaa melko nopeaa ja hyvin. sellanen pieni ongelma on ku on kaikki chilit samojen lamppujen alla, että on mahoton antaa taimille kylmää valoa ja kukkiville chileille lämmintävaloa yhtäaikaa.. kompromissilla mennään, eli 50/50 kylmää ja lämmintä putkea..

pistän pari closeuppia  PI439380:sta ja bossesta, sekä yleiskuvan  PI439380:sta

täällä "pohojosessa" alakaa olemaan meleko kylymät kelit.. *hrrrr*
oispa aina Kesä...

ChaiN

Nyt se vitsauksen lykkäs. ei onneksi vielä kaikken pahinta, mutta ärsyttävän.
Pikkukärpäsiä (rispsiäisiä?) on tullu taimien myötä ihan helvetisti. Kärpäspaperit mustana jne.. en tiiä oliko mullassa (on ollu parvekkeella) sitte niitä munia.
Auttaskohan mäntysuopaliuoksen liottaminen veteen ja sillä kastelu? Taimet 3-15cm korkeita ja reilu 1kk ikäisiä, vaurioituiskohan käsittelystä jotenkin?

Onko onnistuneita kokemuksia kärpästen karkotuksesta?

Sit sellastaki miettiny et saisko huomattavasti isomman sadon, jos annuumeista (ja kenties baccoista) poistais ensimmäisistä kukista muodostuneen sadon, kun kasvi kukkii vielä ja paljon pieniä podin alkuja tulossa. jos se sitte tekis kaikista niistä podeja, niin niitä ois moninkertanen määrä ensimmäisiin podeihin verrattuna. Ootteko testannu?

Vittu ku tulee kevät SYKSYN jälkeen..
oispa aina Kesä...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "ChaiN"... Auttaskohan mäntysuopaliuoksen liottaminen veteen ja sillä kastelu?

En lähtisi kokeilemaan. Suopa on pintajännitystä poistava, kuten kaikki pesuaineet ja se häiritsisi kasvin veden imukykyä.  Voithan tehdä kokeita jollakin yhdentekevällä taimella, jos sinulla on niitä paljon.

Minulla on sellainen muistikuva, että muurahaismyrkky (sellainen jauhe, jota voi liuottaa veteen) tehoisi noihinkin. Itse en ole kokeillut.

Pintamullan kuivana pitäminen auttaa vähitellen. Onhan näillä sivuilla paljon muitakin keinoja. Muovipussi tiukasti mullan päälle varmaan toimisi, ellei se sitten homehduta kaikkea, jos multa on hyvin märkää.

snu

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Muovipussi tiukasti mullan päälle varmaan toimisi, ellei se sitten homehduta kaikkea, jos multa on hyvin märkää.

Parempi voisi olla folio, sama kärpäsiä estävä vaikutus, mutta heijastaisi lehtien ohi karanneen valon takaisin lehdille.
Eksyminen on suotavaa.

ChaiN

Jep. Onneks en kerenny kastella sillä mäntysuovalla sitte. laitoin pari pahinten saastunutta kasvia passiivi hydroon ja heitin pikkutoukkia kuhisevat mullat roskiin. ei ollu kaunista..

muovittaminen onnistuis kyllä tosi helposti ku taimet itseasiassa kasvavat muovipusseissa. mut home taitais tulla melko pahaksi ongelmaksi, ainakin nyt ku ovat vielä märkiä kastelusta. taidan antaa  kuivahtaa ja sit vetästä huput päälle. Niissä kaikissa taimissa taitaa kuitenki olla jonku verran niitä saakelin matoja. En tiiä, pelkkään vesiviljelyyn siirtyminen houkuttaa koko ajan enemmän..
oispa aina Kesä...