tammikuu 09, 2025, 22:36:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

CHainin CHilit .. 2*bubbler + 4*58w loistarit

Aloittaja ChaiN, syyskuu 20, 2007, 18:44:07 ip

« edellinen - seuraava »

ChaiN

Huomenta iltaa kaikki chilin ystävät ja tervetuloa Chainin Chili Chivuille!

Olen kasvatellut chilejä 2005 keväästä. Tähän asti mullassa ja esliseteillä sekä syyskuusta 2006 alkaen loisteputkilampulla.

Tuossa olohuoneen nurkassa on nyt 150cm pitkä loisteputkilamppu kolmella putkella (1'xcool white 2xwarm white)  kattoon köydellä kiinnitettynä.Tässä maistiaisia mitä oon tähän mennessä värkkäilly
2.10.2007
Bubbleri on virallisesti valmis ja ensimmäinen chili siirtynyt kivivillakuutiossa ruukkuun. Itämässä on vielä Bolivian Rainbow, Apache, Thai Sun, Sweet wrinkled old man ja muutama jalapeño.. Talvikasvatusta luvassa :D Reilu kuukausi sitten laitoin kasvamaan Apachea ja Thai Sunia ja ovat erittäin hyvän näköisiä. Testasin eka kertaa FIM latvontaa ja tulokset oli erittäin hyvät. Ei oo ennen noi täynnä ollu kasvuvarsia päävarsi!!

Pistän kuvia tulemaan!
Kaikki kuvat osoitteessa
http://s220.photobucket.com/albums/dd214/ChaiN_016/

2.10. 2007
FIM latvottu Sweet wrinkled old man (yläkulmassa vanhoja Sweet wrinkled old manin podeja ja kellertäviä lehtiä)

alhaalla thai sun ja apache Bonsai pensaita. alimpana Pepperoni.

Tässä siis alkutilanne syksylly 2007. Lisää luvassa..
oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...

ChaiN

Sain puuhikselta käsiini muutaman uuden siemenen. Nyt kovasti mietin mitkä kaks laittasin bubbleriin. Arvostan miellyttävää tulisuutta ja satoisuutta. Kovin korkea lajike ei sovi käyttötarkoitukseen erityisen hyvin, koska silloin lamppua pitäisi nostaa niin korkealle, että koko huone valaistuu liiankin hyvin...  8)

Lajikkeet mistä valita
Early jalopeño
Apache
Thai (en muista tarkemmin)
Eräs mangon makuinen, tulinen (kasvaa tosin kuulemma isoksi)
PI26056
Bolivian Rainbow

Ehdotuksia?
oispa aina Kesä...

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "ChaiN"
Lajikkeet mistä valita
Early jalopeño
Apache
PI26056
Bolivian Rainbow

Ehdotuksia?

Ainakin Apache ja BR kasvavat vain noin 40cm korkeiksi.

saulir

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Lajikkeet mistä valita
Early jalopeño
Apache
PI26056
Bolivian Rainbow

Ehdotuksia?

Myös thai on oman kokemuksen mukaan melko matala.

snu

Arvostan miellyttävää tulisuutta ja satoisuutta

Kumpikaan noista ei vaan ole hyvän makuinen, nättejä kyllä molemmat.
Eksyminen on suotavaa.

saulir

Lainaus käyttäjältä: "snu"
Arvostan miellyttävää tulisuutta ja satoisuutta

Kumpikaan noista ei vaan ole hyvän makuinen, nättejä kyllä molemmat.

Minä olen eri mieltä tuon bolivian rainbown mausta...ainakin oman pensaan tuotos oli varsin hyvänmakuinen, hieman makea.

Edit: ja makuasioistahan ei voi muuta kuin kiistellä :D

snu

Se bosse, jota minä maistoin, oli aika lähellä paprikan makua, ei ihan niin mehevä, mutta sen polte oli epämiellyttävän karvas.
Eksyminen on suotavaa.

ChaiN

Kommentoikaa toki ja antakaa vinkkejä!
Esim mitä Vege lannotetta kannattaa hankkia?
Mikä ois pitkä ikänen ja edullinen ja tietenki toimiva..?

Topmaxia laitoin kukkiville kasveille just ja bloom lannotetta, sekä substralin luonnonmukasta kasviravinnetta.. Se oli tosin menny paksummaksi eikä hajukaan kovin miellyttävä ollu.. oiskohan menny pilalle...
oispa aina Kesä...

Hombre

suosittelen, että leikkelet sitä mangon makuista, jos se kasvaa liian isoksi.
Laitat sen siihen kuplavehkeeseen :)
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

ChaiN

Joo itse asiassa laitoin sen Mangon siihen eilen (se on joku PI123456). Tänään laitoin kaveriksi Apachen. Apache ihan siitä syystä että oli ensimmäisenä itäny ja taitaa olla satoisa lajike..

Nyt vaan odotellaan edistystä.. Mun täytyy kaataa noi puskat mitkä on tiensä päässä (Sweet wrinkled old man) niin saan tilaa uusille yrittäjille... :D
oispa aina Kesä...

ChaiN

Viherpeukusta tilasin micron ja maton, joten lannotus asiat pitäs olla nyt kunnossa.. Vaihoin ekat ravinnevedet bubbleriin ja pistin n.3ml molempia/8l vettä.

Bubblerissa on tällä hetkellä se mangon makuinen ja sitten yllättäen Bolivian Rainbow. Kiinnostaa nähä minkälainen siitä tulee vesiviljelyssä  8) Kaunis varmasti.
:chili:

Apachen siemenenä saamani isoin kasvini paljastuikin erääksi annuumiksi, joka oli jostain kaupan chilistä napsastu ja sit pari sukupolvea jalostettu..
Ihan huvittavan näkösiä pötkylöitä  :cayenne:

Puolet kasveista kukkii mukavasti ja tossa kaupan chilissä on parhaimmillaan 6 kukan tai podin alkua yhdessä haarassa. Isoimmat podit  n.10 cm pitkiä ja kapeita. sellasia hernepalkomaisen muhkuraisia.
Mikähän lie.

Ensimmäiset Apachen tuottavat podeja ja on erikoisen näkönen ku terveen kukan sisästä puskee podi heteiden välistä  :D

Pistän vaikka pari kuvaa mukaan...

:roll:
oispa aina Kesä...

terawatti

jäätävä määrä kukkia  :o  milläs tavalla oot onnistunu nuo pölyttämään? itsellä ei oikein meinaa onnistua se osa ... Todella upeat puskat  :)
Shiny Frog-device

ChaiN

Kiitos kiitos  :lol:

Melkeen joka päivä naiskentelen noita kukkasia sormenpäilläni ja ravistelen sillon tällön kasveja.

Kukkien määrään on voinu vaikuttaa Topmaxin käyttö ja kenties sopiva nyppiminen.. Toivottavasti nyt lähtee sit pukkaan isoa podia noista nupuista  8)
oispa aina Kesä...

ChaiN

Morjens!

Syksy ja talvi painaa päälle mut mun olohuoneessa on KESÄ  8)

Päivitystä tulemaan. Tekasin toisen samanlaisen Bubblerin, kun on kerran valmiina kaks ulostuloinen ilmapumppu. Siihen menee yks baccatumi ja kaveriksi varmaankin pistokas toisesta baccasta. en tarkemmin vielä tiiä...

Kuvia on aina mukava kattoa, joten:

Edessä basilikaa (ah, niin hyvää), keskellä bubblerissa Bolivian rainbow sekä yks Bacca. Bubblerin päällä Oreganoa. Oikealla Sweet wrinkled Old Man ja Pepperoni, vasemmalla SWOM.

ThaiSun ja Apache.. kovasti ovat haarottuneet.. hienoja Bonsaita..
oispa aina Kesä...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "ChaiN"... Eräs mangon makuinen, tulinen (kasvaa tosin kuulemma isoksi)

Tosi rehevää kasvua sinulla.
Tuolta vanhoista viesteistäsi tarttui sanat mangon makuinen.
Mikä se tarkkaan ottaen on?
Mango on mielikkimakuni ja chilin polte seuraava.  :lol:

ChaiN

Oon monta kertaa nyt yrittäny muistaa kysyä mikä sen lajikkeen oikea nimi on, mutta en oo vielä saanu vastausta. yritän ilmottaa sen myöhemmin.

Hieman kuva päivitystä. Chilien kanssa menee hienosti, eikä mitään erikoisempia ongelmia ole tullu eteen. Mitä nyt kukkimisen runsaus ei oo ihan niin moneen aikuseen podiin johtanu kaikkien kasvien kohalla ku mitä ootin.

Jännän näkösiä noi thai sun podit mitkä nousee keltasena nuppina suoraan ylöspäin :D pistän niistä veijareista kuvaa kun niitä tulee puska täyteen .

nami nami nami. Apache tai apache/thaiSun hybridi... paljon podeja tulossa... itse asiassa tuolla taustalla voi nähä niitä "nuppeja"

Sweet Wrinkled old man jota luulin Apacheksi kunnes maistoin..

Bolivian Rainbow. hienon väriset lehet :)
oispa aina Kesä...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "ChaiN"Oon monta kertaa nyt yrittäny muistaa kysyä mikä sen lajikkeen oikea nimi on, mutta en oo vielä saanu vastausta. yritän ilmottaa sen myöhemmin.

Eipä tuolla kiirettä ole. Uuteen kasvukauteen on vielä matkaa. En minä varmaan aio pimeimpään vuodenaikaan yrittää mahdotonta.

ChaiN

Jep jep.. muutto eessä. tulevassa kämpässä mahtava lasitettu parveke lounaaseen.. sinne kunnon setit ens kesäksi.. lisäksi suunniteltiin anopin kanssa kasvaria niiden tiluksille.. pittää tehä kerralla hyvän kokonen :D

kuvapäivitystä

thai sun
oispa aina Kesä...

puuhis

Iloa silmälle! Mahtavasti jätkällä viihtyvät (versovat sekä kukkivat tanakasti) tuossa valossa  8)
Se mangon makune on peräsin Calm:lta, itellä ei oo nyt käsillä sitä siemenpakettia ku oon duunissa. Jätkä hommannu kunnon lannoitteetki! Pitää tulla vilaseen jok pv ku pääsette uuteen kämppään.
Whuuuh

ChaiN

Vein elektroniikkaromua jätekeskukseen tässä pari päivää sitte. siinä oli atk jätteen vieressä valaisimille oma kontti.. satuin sitte bongaamaan yhen 150cm pitkän loisteputkivalaisimen. ihan virheetön yksilö. laitoin sen tohon toisen lampun kaveriksi.. nyt on 4 kpl 58w loisteputkia puutarhan päällä.. antavat varmaan saman hyödyn ku pikku natikka, mutta isommalle alueelle.

Vaihdoin bubbleriin ravinnelioksen ja pesin reson. ei ollu kovin likanen mutta vähän oli tullu jotain levää sinne pohjalle, sellasta ruskeata höttöä. ei siinä. pistin tujumman lioksen; 7ml microa ja 5ml matoa ~9l vettä. lisäksi laitoin vähän Diamond Nectaria ja PH-downia..

itekki eksyin yhteen kuvaan. ehkä se tuo persoonallisuutta tähän kasvatuspäiväkirjaan  :)

Bubblerissa menee hyvin. latvoin baccan ja bossen. bacca tekee järjettömän kokosia sydämen muotosia lehtiä. tuntuu siltä että siitä tulee ISO. otin huvikseen kuvan juuristosta.

oispa aina Kesä...