tammikuu 10, 2025, 11:55:15 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tekniikkaa ja tositoimia

Aloittaja Neutroni, syyskuu 28, 2007, 12:53:47 ip

« edellinen - seuraava »

Neutroni

Nyt alkaa kaikki olla valmista tositoimiin. Tein yläkaapista idättämön.

Kaappi sisältä

Ohjauspaneeli

Lämmitysvastuksena toimii 40 W:n lamppu, jota ohjataan tavallisella halvalla vaihekulmatehonsäätimellä. Lämpöä tasaa kaapin seinään kiinnitetty laitetuuletin. 40 W:n lamppu ei kuumenna kaappia liikaa (paloturvallisuusmielessä), vaikka tuuletin hajoaisikin.

Ja kun siemenet itävät, pääsevät ne valohoitoon. Viritin vanhan keittiönpöydän päälle palkin, josta lamput roikkuvat. Niiden korkeutta saa helposti säädettyä. Pöytä on nyt tilapäisesti saunan pukuhuoneessa, koska kasvattamoksi ajattelemani kellarihuone on maalauksessa. Tilanne korjaantunee ennen kuin siemenet itävät.

Koko viritys valot päällä. Iso lamppu on 350 W:n natrium ja pieni 125 W:n elohopea.

Kuristimet pöydän alla.

Isomman valaisimen sähkökytkennät. Sähköturvallisuus on mitä on, mutta paloturvallisuuteen olen yrittänyt panostaa.

Sitten on aika panna siemenet purkkiin. Kuinka suurella prosentilla nuo itävät? Riittääkö järkevään itämistodennäköisyyteen, että panee yhden siemenen multaan? Haittaako valo siemeniä, vai vaativatko ne kenties sitä? Tuo lamppu palaa yötäpäivää, mutta voin tehdä sille peltikotelon, jos siemenet pitävät enemmän pimeästä. Ajattelin käyttää "kaktus- ja kylvömultaa", ja ehkä kokeeksi panna jonkun siemenen kivivillakuutioon.

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Neutroni"
Sitten on aika panna siemenet purkkiin. Kuinka suurella prosentilla nuo itävät? Riittääkö järkevään itämistodennäköisyyteen, että panee yhden siemenen multaan? Haittaako valo siemeniä, vai vaativatko ne kenties sitä? Tuo lamppu palaa yötäpäivää, mutta voin tehdä sille peltikotelon, jos siemenet pitävät enemmän pimeästä. Ajattelin käyttää "kaktus- ja kylvömultaa", ja ehkä kokeeksi panna jonkun siemenen kivivillakuutioon.

Itävyysprosentti riippuu siemenistä. Usein kaikki itävät, joskus ei yksikään.

Idättämisessä olisi parasta, jos lämpö tulisi altapäin.

Kaktus- ja kylvömultaa olen itsekin käyttänyt usein, se toimii hyvin. Normaalissa kukkamullassa on liikaa ravinteita chileille ja mausteyrteillekin.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Volitans

Noista sähkökytkennöistä semmoinen yleinen ohje kaikille teeseitse-ihmisille, että suojamaadoitus eli tuo kelta-vihreä johdin on syytä jättää hieman muita pidemmäksi. Tämä siitä syystä, että jos vedonestin jostain syystä pettää, pysyy runko suojamaadoitettuna ja suojaa näin käyttäjää vahingolta.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

tso

Hyvä vinkki. Lisävinkkinä voisin suositella kaupasta ostettavaa vikavirtasuojaa, jonka voi itse asentaa 'väliin' koko "viritelmälle".

Esim. Biltema tuotenumero 44578.

Ja sähkön kanssa säätäessä EI KANNATA TEHDÄ MITÄÄN JOS EI TIEDÄ MITÄ TEKEE. Se on laaki ja vainaa ellei käy hyvä tuuri. Voi päästä vaikka Darwin awardseihin mukaan...

Neutroni

Mitään itämistä ei ole tapahtunut, vaikka siemenet ovat olleet kosteassa 26-29 asteen lämmössä ainakin kuukauden. Laitoin muutaman lisää, tällä kertaa kivivillakuutioissa.

Päivitin myös laitteistoja. Tein idätyskaapin lämpötilansäätöön mikrokontrolleriohjatulla PI-säädöllä varustetun lämmittimen. Ihan perstuntumalta heitetyillä säätöparametreilläkin se pitää lämpötilan +-0.2 asteen rajoissa. Tiedä sitten osaavatko ne pirun siemenet arvostaa tuotakaan vaivannäköä. Mitähän niille oikein pitäisi tehdä?

Virtalähde- ja lämmitysyksikkö takaa.

Kontrolliyksikkö kaapin ulkopuolella.

Lämmitin edestä.

Rolle R

Neutronin laitteistossa on taas sellaista tyyliä jota vai asiaan vihkiytynyt osaa arvostaa :D . Vai onko joku saanut chilejä harrastamattomat ystävänsä ymmärtämään että mihin ihmeeseen kaikkea tuota hifistelyä tarvitaan, "nehän ovat vain kasveja".
Enivei, jos tuolla ei idä niin ei sitten millään  :wink: .

e-Boy

Kappas, vähän samanlainen systeemi ku mulla, paitsi että mulla ainoana lämmönlähteenä on jääkaapin koneisto, sen yläpuolella olevassa kaapissa kun ovat itämässä. Ja tuuletustakaan ei itelläni ole, paitsi joskus pidän kaapinovea auki. Lämpömittari on täsmälleen samanlainen. :lol: Lämpö on melko tasaisesti 27-28. Yli 3 viikkoa menny, eikä itämistä vielä ole tapahtunut.

Mitenkäs on, liotitko simeniä ennen kylvöä? Minä en, olis varmaan nopeuttanu prosessia huomattavasti. Alkaa kyllä jo epäilyttämään, nouseeko sieltä mitään. Siis itelläni, tarkoitan. Isälle annoin samasta satsista pari siementä testattavaksi, se liotti niitä ensin vuorokauden ja sitten laittoi pannuhuoneeseen. Siellä lämpöä oli aika lailla liikaakin, lähemmäs 40 astetta! Mutta itäminen onnistui joka tapauksessa paljon äkkiempää. Yhdessä viikossa! ...ja itelläni saman satsin siemenet ei itäneet vielä nytkään, lähes neljässä viikossa.  :shock:
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Chilivaari

Nyt olisi näköjään tilaisuus iskeä ilkeästi hifistelijöitä selkään ja väittää, että juuri tasainen lämpö, valo ja 27-28 astetta haittaa itämistä. Jospa nämä kasvit ovat vielä niin alkeellisia, että ne tarvitsevat viileät yöt ja valoisat päivät itääkseen?   :wink:

Älkää vain ottako tätä tosissanne. Siemenet ovat erilaisia, multa, kosteusolot yms. kai vaikuttavat.

Nyt kävi kuitenkin näin, että ihan huvin vuoksi maahan heittämäni chilin siemenet itivät ikkunalla huoneenlämmössä 21-22 asteessa reilussa viikossa.

Päätin kokeilla omien tomaattien itävyyttä ennen kevättä, jotta ehtisin hankkia siemeniä, jos eivät idä. Samaan multaan heitin muutaman chilinsiemenen, kun sellaisia olin juuri saanut. Tomaatit itivät kaikki viidessä päivässä, muutamat chilit 8-10 päivässä. En liotellut mitään, vaikka yleensä teen sen, jos tosissani jotakin kylvän. On sieltä vielä nousemattakin muutama lajike. Ehkä ne sitten kestävät.

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Nyt olisi näköjään tilaisuus iskeä ilkeästi hifistelijöitä selkään ja väittää, että juuri tasainen lämpö, valo ja 27-28 astetta haittaa itämistä. Jospa nämä kasvit ovat vielä niin alkeellisia, että ne tarvitsevat viileät yöt ja valoisat päivät itääkseen?   :wink:

Noinkohan. No, tuo on vain koodauskysymys, muistia ja laskentatehoa kontrollerissa riittää (kun pienempiä ja halvempia, joita alkuun ajattelin tuohon soveltaa, olisi joutunut odottamaan 4 viikkoa). Kaukaa viisaana jätin ohjaimeen pari vapaata IO-porttia, joilla voi ohjata vaikka valaistusta (näkevätkö mullassa parin millin syvyydellä olevat siemenet valoa). Modataan vielä tuohon kosteusanturi ja automaattinen sadetin, jos tarve vaatii.

Pitäisi vain saada jotenkin kysytyksi niiltä hiton niskoittelijasiemeniltä, millaisen kuukausi, viikko ja vuorokausirytmin he haluavat valon ja lämmön puolesta, mutta pahoin pelkään ettei meillä ole yhteistä kieltä.

LainausNyt kävi kuitenkin näin, että ihan huvin vuoksi maahan heittämäni chilin siemenet itivät ikkunalla huoneenlämmössä 21-22 asteessa reilussa viikossa.

Niin kai se sitten on, että toiset syntyvät puutarhureiksi ja toiset elektroniikkainsinööreiksi. Onneksi Citymarket myy Habaneroja. :)

PK

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Nyt kävi kuitenkin näin, että ihan huvin vuoksi maahan heittämäni chilin siemenet itivät ikkunalla huoneenlämmössä 21-22 asteessa reilussa viikossa.

Mielenkiintoista.  :) Tuolla mun idätyskammiossa ei tosiaan ole tapahtunut mitään n. 3-4 viikkoon. Nuo kaksi taimea jotka minulla on kasvamassa ikkunalla (eli ovat itäneet), taas on heitetty kesällä ikkunalaudalla olevaan jogurttipurkkiin ihan huvin vuoksi, ja hoito on ollut vain sitä että vettä olen kaatanut satunnaisesti päälle.  :roll:
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Neutroni"... Pitäisi vain saada jotenkin kysytyksi niiltä hiton niskoittelijasiemeniltä, millaisen kuukausi, viikko ja vuorokausirytmin he haluavat...

Tuokin voisi selvitä, jos perehtyisi kasvin alkuperäiseen kasvupaikkaan. Onko se aavikkoa vai sademetsää? Vuoristossa vai tasaisella? Lähellä päiväntasaajaa se luultavasti on. Sitten on vielä se, että itävätkö ne sadekaudella vai linnun suolistosta vapauduttuaan ulostepallossa? Haastavia tutkimuskohteita ja voisivat olla ihan mahdollisia selvitettäviä. Infernon sivuillakin on jo aika tarkat paikkatiedot.

Ehkä on kuitenkin viisainta uskoa niitä, jotka ovat noita ennenkin saaneet itämään. Minulla ei tuota "vahinkoa" lukuun ottamatta ole mitään kokemusta chilien idätyksestä.  Etsikää asiantuntijat muualta.  :wink:

Muita kasveja idättäessäni olen liottanut siemeniä (elleivät ne ole aivan pientä pölyä) vuorokauden verran vesiastiassa. Se nopeuttaa kasvuun lähtöä huomattavasti.

snu

Kuten jo päiväkirjassani kerroinkin, mulla oli jääkaapin päällä siemeniä odottamassa itämistä. Kymmenestä lajista 8 iti siellä kolmen viikon sisällä, mutta 2 ei millään. Reilun kuuden viikon kuluttua siirsin jäljelle jääneet tietokoneen powerin päälle, ja ei mennyt kuin pari päivää, niin toinen itämättömistä lajeista iti. Päivälleen 7 viikkoa kylvämisen jälkeen. Pari päivää lisää, niin iti se toinenkin. Tietokone on päivisin päällä kun olen itse kotona ja öisin aina kiinni. Tiedä sitten oliko vaihtelevasta lämpötilasta hyötyä starfishille ja C02598:lle.
Eksyminen on suotavaa.

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "snu"Kuten jo päiväkirjassani kerroinkin, mulla oli jääkaapin päällä siemeniä odottamassa itämistä. Kymmenestä lajista 8 iti siellä kolmen viikon sisällä, mutta 2 ei millään. Reilun kuuden viikon kuluttua siirsin jäljelle jääneet tietokoneen powerin päälle, ja ei mennyt kuin pari päivää, niin toinen itämättömistä lajeista iti. Päivälleen 7 viikkoa kylvämisen jälkeen. Pari päivää lisää, niin iti se toinenkin. Tietokone on päivisin päällä kun olen itse kotona ja öisin aina kiinni. Tiedä sitten oliko vaihtelevasta lämpötilasta hyötyä starfishille ja C02598:lle.

Juuh, kai se on uskottava ja luotettava että sieltä jotain vielä nousee, ehkä.

Joka tapauksessa laitan nyt yhden siemenen kokeeksi lisää itämään. Sen aloitan oikeaoppisesti liottamalla ensin vuorokauden. Huomenna sitten laitan sen vaan ikkunalaudalle, kelmu päälle. Saas nähdä mitä tapahtuu.  :D

Chilivaari

Eiköhän tuo riipu myös siementen laadusta ja lajikkeesta.  :wink:

Jätä kelmu auki jostakin kulmasta tai tee siihen reikiä, muuten tulee hometta.

Amd

edit ei mitään, katsoin vaan et kasvattelit hehkulampuilla, mut ne taitaakin olla jotain muuta varten...

Volitans

Milläs mikrokontrollerilla tuon virittelit?
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Neutroni

No niin, nyt on Aji Habanero ja Naga Morich itäneet. Vehkeistä se siis oli kiinni. :) Taidan siirtää nuo mullassa 6 viikkoa toimettomina lojuneet siementkin villakuutioihin. Se näyttäisi olevan samaa kamaa kun eristevilla, jota pitäisi paali tai pari olla.

Kontrolleri on Atmelin ATmega168. Se lukee lämpötilan SMT160-anturilta, laskee säätöarvon ja säätää tehoa PWM:llä. PWM alipäästösuodatetaan ja sillä ohjataan lämmitystransistoreja. Oheistoimina kontrolleri ohjaa näyttöjä, tutkailee napinpainalluksia ja sen sellaisia. Voin kyllä antaa kytkentäkaavion ja firmwaren sorsat, jos joku haluaa high-tech-henkeä. Säätelin integrointiaikaa hieman pitemmäksi, ja nyt lämpötila on tylsät 28,0 aina kun lukemaa katsoo.

Volitans

Täytynee viritellä jotain samansuuntaista, mutta microchipin vermeillä, kun niihin on tuo ohjelmointihärpäke ja piirejäkin löytyy.

Mikäs tuossa sitten lopulta lämmittää ja miten, nuo trankut itse vai? Kytkis olisi kiva.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Neutroni

Transistorit hukkaavat suurimman osan tehosta, maksimissaan 32 W/transistori. Loppu hukkuu emitterivastuksessa (16 W). Yhteenlaskettu maksimivirta on aavistuksen vajaa 4 A, ja teho noin 80 W.

Kytkentä on sangen suoraviivainen, invertoitu 5 V:n ja noin 31 kHz:n PWM-signaali mikrokontrollerilta alipäästösuodatetaan RC-suotimella tasajännitteeksi (rippeli on millivolttitasoa). Invertoiva operaatiovahvistinkytkentä, jonka vahvistus on noin 0,8, vakavoi emitterivastuksen yli vastaavan jännitteen 0-4 V. Koska emitterivastuksen resistanssi on 1 ohmi, se merkitsee virtaa 0-4 A. Lämmittimen käyttöjännite on tasasuunnattu 15 V:n muuntajasta, se on ilman kuormaa noin 23 V ja täydellä kuormalla noin 21 V, mikä tekee tehoksi noin 80 W. Lisäksi ripaan on pultattu jännitelähde operaatiovahvistimelle (+-10 V) ja mikrokonrollerille (5 V).

Jäähdytysripa on todellinen overkill- ratkaisu. Sain joskus tuollaisen kaverilta, joka oli ottanut sen roskalavalta. Se on jostain teollisuuselektroniikasta. En halua edes kuvitella, mitä se maksaisi kaupasta ostettuna. Se painaa 5 kg, ja toimii myös lämpöä varaavana massana. Muutenkin laite on suunniteltu varman päälle siltä varalta, että toimintahäiriönkään sattuessa mikään (muu kuin siemenet) ei kuumene liikaa ennen kuin sulake palaa. Kyllä yksikin tuollainen nimellisteholtaan 200 W:n transistori (MJ11016) hoitaisi koko 80 W:n tehon melko pienellä tuulettimella jäähdytetyllä rivalla. Vaikka se tuntuu hieman oudolta, transistorit ovat tuossa 50-200 W:n teholuokassa halvempia lämmityselementtejä kuin ripaan kiinnitettävät vastukset.

Kokeilin omaa laitetta myös 120 W:lla, jolla se vielä toimi ongelmitta. Vasta silloin transistorit ja vastus alkoivat tuntua kuumilta. Kaapin lämmittämiseen 28 asteiseksi 18 asteen huoneenlämmöllä kuluu vain noin 25 W, joten siementen idätykseen riittää vähempikin teho. Itse tein laitteen tehokkaammaksi, koska aion kuivata kaapissa myös hyönteisiä, mikä vaatii noin 40-45 asteen lämpötilan ja vastaavasti enemmän tehoa.

Piirsin kytkennän ulkomuistista. Kannattaa käydä se ajatuksella läpi ennen rakentamista. Lisäksi tuossa on sitten ne napit ja multipleksatut näytöt, joita ei ole piirretty kytkikseen.

Kytkentäkaavio

Jos saat aikaan jotain, voisitko laittaa kuvia. :) Chilit selvästi pitävät elektroniikasta. Ehkä se ledivalaistuskin vaikuttaisi kasveihin pikemminkin psykologisesti...