Mistä lähteä liikkeelle.

Aloittaja chilimiäs, marraskuu 20, 2007, 08:53:47 ap

« edellinen - seuraava »

chilimiäs

Hei,

Tarkoituksena olisi alkaa valmistaa Naga Morich nimistä chililajiketta ihan kokeilumielessä.

Voisiko joku antaa pienen pikaohjeen, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle.

Tyhmiäkin kysymyksiä.

Millaista multaa tarvitsen ja mistä sitä kannattaa kysellä?

Riittääkö tuo lamppu valonlähteeksi:
http://www.airam.fi/tuotesivut%20html/lamput/energiansaasto/jumbo.html

Voiko tuon lampun asentaa normaali pöytälampun tilalle, mikäli pöytälampun kanta on tuo E27 ja lampussa merkintä max 60W.

Jos teen tuon pöytälampun päälle itse foliosta sellaisen varjostimen, joka heijastaisi paremmin valon kasville. Olisiko hyvä ajatus? Vai olisiko järkevä kääntää pöytälamppu ylösalaisin ja näin itse lamppu mahdollisimman lähelle kasveja. Tyhmän näköinenhän siitä tulee, mutta se ei tässä nyt kai se tärkein asia :)

Mitä ravinteita kannattaa käyttää ja voiko chilin valmiiksi laittaa niin isoon ruukkuun kasvamaan, ettei sitä tarvitse siitä missään vaiheessa siirtää? Kuinka ison purkin "täyskasvuinen" chilikasvi tarvitsee?

Pertsa

Meillä määrää Nainen!

snu

Kylvä peruslannoitettuun turpeeseen.

Kasvattamisesta: http://www.saunalahti.fi/thietavu/ (Sieltä kohta kasvatus päätyy samaan kohtaan, kuin tuo edellisen postauksen linkki.)

Suomalaisia siemeniä ja kasvattamisesta englanniksi: http://www.fatalii.net/growing/

Noin ison lampun kanssa kannattaa miettiä, ettei se kaikki kuuma ilma jää jumiin sinne kuvun sisään. Kuuma ilma nousee ylöspäin. Sen voi asentaa normaaliin pöytälamppuun, jos se mahtuu sinne ja on tuo 52W malli (vähemmän kuin 60W).

Edit: Parhaimmat lannoitteet monien mielestä ovat nämä: GHE FloraMicro + FloraMato ja niitä saa Viherpeukusta. Monet muutkin lannoitteet toimivat hyvin, ainakin jos niissä on suunnilleen yhtä paljon typpeä ja kaliumia.

(Tämän varmaan voisi laittaa stickyksi?)
Eksyminen on suotavaa.

chilimiäs

Nyt on hankittu chilimullaksi tuota kaktus ja kylvömultaa. Lisäksi sattuu löytymään ruukunvoiman kevytsoraa, onko siitä mitään hyötyä chiliä kasvattaessa?

Kuinka tärkeitä nuo lisäravinteet on (GHE FloraMicro 1L + FloraMato 1L), tarvitseeko niitä? Onko jotkut muut ravinteet hyviä, noita kun ei tahdo saavan ihan joka paikasta?

Jos haluaa kasvattaa chilit alusta loppuun samassa ruukussa, niin kuinka monta siementä kannattaisi kylvää yhteen ruukkuun. Ruukun koko on halkaisijaltaan 15 senttiä.

Voisiko tuollaista pöytätuuletinta käyttää tuulettimena ja kuinka kovalla tuota uskaltaa pitää?

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "chilimiäs"
Voisiko tuollaista pöytätuuletinta käyttää tuulettimena ja kuinka kovalla tuota uskaltaa pitää?

Jep, pöytätuuletin toimii hyvin. Itelläni on tuollainen ikkunalaudalle verhontaakse sopiva malli. Ja kyselin aiemmin tuuletustehosta tuolla sivulla olevassa viestissä:

LINKKI
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "chilimiäs"... Jos haluaa kasvattaa chilit alusta loppuun samassa ruukussa, niin kuinka monta siementä kannattaisi kylvää yhteen ruukkuun. Ruukun koko on halkaisijaltaan 15 senttiä.

Voisi olla ihan hyvä varautua siihen, että ruukkua pitää vaihtaa viimeistään kesän kynnyksellä. Näin siinä käy, jos ruukku on liian pieni:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=36337#36337

Käsittääkseni Naga on aika iso kasvi, joten 15 cm ei taida tuottaa hyvin satoa.

Normaalimenettely on sellainen, että pikkuiseen ruukkuun (tai jogurttipurkkiin) laitetaan muutama siemen ja jos niistä itää useita, jaetaan ne sitten yksi taimi yhteen purkkiin.

Lannoitteita et tarvitse vielä kuukausiin. Mullassa on perustarve. Muutkin merkit toki käyvät, kunhan et liikaa lannoita. Silloin jää sato saamatta, saat vain ison viherkasvin.  :wink:

chilimiäs

Muuten onkos tuo mun valaisu ihan riittävä?

Eli minulla on tuommoinen työvalaisin, jossa on kaksi 36W:n ESLiä.

Luminansseja (lux) löytyy 5800

Tiiviysluokitus IP44?

Lämmönmuodostus on tuossa hyvin vähäistä ja eikös ideaali lämpötila ole vähän alle 30 astetta?

16 tuntia siis pitäisi tuota pohottaa per päivä, entä kuinka pitkään tuuletan per päivä?

saulir

Lainaus käyttäjältä: "chilimiäs"Muuten onkos tuo mun valaisu ihan riittävä?

Eli minulla on tuommoinen työvalaisin, jossa on kaksi 36W:n ESLiä.

Luminansseja (lux) löytyy 5800

Tiiviysluokitus IP44?

Lämmönmuodostus on tuossa hyvin vähäistä ja eikös ideaali lämpötila ole vähän alle 30 astetta?

16 tuntia siis pitäisi tuota pohottaa per päivä, entä kuinka pitkään tuuletan per päivä?

Kyllä tuo saattaa riittää ainakin alkuun, sitten kun vaihtaa isompaan ruukkuun, niin voi harkita valaistuksen lisäämistä. Itse käytän 3*36W loisteputkia, satoa tulee silläkin setillä jo jonkin verran.

Noista lannoitteista, bio bizz on toinen mitä voi suositella käytettäväksi, omien ja Fataliin kokemusten mukaan ylilannoitus (hyvässä valossa) tuottaa vain runsaamman sadon.

Sen oppii ajan mittaan katsomaan kasvista milloin se lannoitetta "pyytää"

olen myös osittain käyttänyt vesiviljelyjärjestelmän liuosten vaihdon yhteydessä jääneitä laimeita ravinneliuoksia, jossa käytän juuri tuota Floramato+Floramicro-yhdistelmää.

snu

Valo riittää ihan hyvin pitämään kasvit talven hengissä, tietenkin enemmän on aina parempi. Jotkut tuulettelee vain silloin kun ovat töissä, mulla on valot ja tuuletin päällä aina kun en nuku.

Kylvä yksi kasvi ensin siihen 15cm ruukkuun, ja vaihda se sitten jossain vaiheessa 10l ämpäriin. Sen pitäisi jo riittää ihan mukavaan satoon. Voit toki hetikin ämpäriin kylvää, mutta tiheämmän (=paremman) juurakon saa, kun käyttää välimuotoja.
Eksyminen on suotavaa.

chilimiäs

Aloitan viljelemään naga moritseja ja red savinoita.

Siis alussako ei laiteta heti loisteputken alle? Vaan ruukkuun, kelmu päälle, reiät ja ikkunalaudalle siksi aikaa, että alkaa itämään ja sitten vasta loisteputken alle pikku hiljaa lisäten lampun päällä olo aikaa.

Onko olemassa jotain ohjesääntöä, miten sitä valonaikaa pitäisi lisätä?

snu

Älä pistä ikkunalaudalle, pistä johonkin lämpimään paikkaan. Mielellään jonkin lämpimän tason päälle, että lämpö tulee alhaalta päin.

Miksi aloittaa nagoilla ja red savinoilla? Eikö olisi mukavaa saada jotain satoa, jota voi normaalit ihmiset syödäkin, vaikka jotain championeja? Onko sulla mitään kokemusta mistään tulisista chileistä?
Eksyminen on suotavaa.

escargo

Mä laitoin just ensimmäiset idätyskokeilut vessanlattialle (lattialämmitys). Tavallinen paprika ainakin lähti ihan ilman lisälämpöä n. 22 sisäilmassa. Kelmuakaan en ole paprikan kanssa aina käyttänyt, jos sumuttelee päivittäin niin että ne pysyy kosteina niin ei ole pakollinen sekään. Kelmun kanssa homehtumisvaara eli ilmaa pitää antaa välillä  :)

Juho

Kannattaisi ehkä laittaa jotain baccatumia myös kasvamaan, tuottavat usein helpommin satoa kuin chinenset. Niillä toisinaan on ikävä taipumus pudottaa kukkiaan melkoisen kovalla prosentilla.

chilimiäs

"Onko sulla mitään kokemusta mistään tulisista chileistä?"

No sanotaan näin, että olen aina rakastanut tulista ruokaa ja olen noita Blairin mössöjä tilaillut jo vuosia ja niissähän tuota tulisuutta todentotta riittää.

Mutta aloitellaan noilla, myöhemmin sitten jotain muuta :)

Mulla on näköjään tossa chilinurkkauksessa 27,8 astetta sillon kun lamppu on päällä. Mitä haittaa on laittaa ne heti loistelampun alle, jolloin ne saisi tuota lämpöäkin tarpeeksi, muuten pittää keksiä joku muu ratkaisu.

Sitten kun ne on kasvaneet taimiksi, niin mitenkäs sitten kun lamppu ei ole päällä ja lämpötila laskee jonnekin 23-24 välille. Onko vaaraksi? Eli sillon kun lamppu on päällä, lämpötila on sopiva, mutta kun ei, niin lämpö pitää hoitaa jotain toista kautta. Minkälaisia ratkaisuja on?

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "chilimiäs"Sitten kun ne on kasvaneet taimiksi, niin mitenkäs sitten kun lamppu ei ole päällä ja lämpötila laskee jonnekin 23-24 välille. Onko vaaraksi? Eli sillon kun lamppu on päällä, lämpötila on sopiva, mutta kun ei, niin lämpö pitää hoitaa jotain toista kautta. Minkälaisia ratkaisuja on?

Ei silloin enää lämpöä tarvita. Chilit tykkävätkin vähän viileämmästä pimeän aikaan.

chilimiäs

No mulla on tuolla vessassa tollanen pikkubatteri, sen laitan vähän alle 30 asteeseen ja sen päälle yogurttipurkkeihin noi siemenet. Pitääkö mun pitää yötäpäivää tota vessanvaloa päällä itämisen aikana?

Chilivaari

Et tarvitse valoa idättämiseen, etkä minun kokemusteni mukaan ylimääräistä lämpöäkään. Valoa tietysti tarvitaan heti, kun taimet ovat pinnalla. Siihen menee viikko tai useampiakin.

Voi olla, että jotkut eksoottiset tropiikin lajit kaipaavat lämpöä, mutta parhaillaan menossa olevan itämiskokeiluni aikana on paljastunut, että Cayenne itää aivan yhtä hyvin huoneenlämmössä kuin vähän lämpimämmässä. Yhtä hyvin pimeässä kuin ikkunalaudalla. Kovin lämpimässä (30°) itämistulos vaikuttaa huonommalta kuin viileämmässä.

Loppuyhteenveto kokeesta on tekemättä, kun osa ei ole vielä itänyt, mutta tuon verran uskallan jo sanoa. Idätyskokeestani on juttua täällä: http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=3937&start=45

chilimiäs

Tekeekö tuolla Biolanin kevytsoralla mitään? Sitä on tuossa pussillinen ja mietin voiko sitä hyödyntää?

Tulisikohan perjantaina jo siemenet, niin saisi homman aluille.

Ajattelin siis toimia tässä järjestyksessä.

1. Taimet yogurttipurkkeihin ja lämpimän batterin päälle, lämpötila piirun verran alle 30 astetta. Paikkana WC ja mitää valoja ei vielä tässä vaiheessa tarvita? Kastelua niin, ettei missään vaiheessa multa pääse kuivamaan ja myös niin, että pohjamultakin varmasti kastuu ja ylimääräiset vedet pääsee pohjanreikien kautta pois. Multana käytän kaktus ja kylvömultaa.

2. Kun taimi kasvanut 3-4 senttiseksi, siirto 15 sentin ruukkuun ja eslien + yhden loisteputken alle sekä vielä pöytätuuletin tuomaan puhallusta. Kastelu jatkuu samalla tavalla kuin vaiheessa 1. Valot ja puhallus päällä noin 14 tuntia päivässä. Lämpötila noin 24-26.

3. Kun kasvi kasvanut merkittävästi, siirto vieläkin isompaan ruukkuun ja jatkaa edelleen valohoitoa ja tässä vaiheessa voi/kannattaa aloittaa jo lisäravinteidenkin käyttö?

Onko jotain korjattavaa? Pahoittelen pientä inttämistä, mutta haluan vain olla varma, etten tee mitään väärin. :)

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "chilimiäs"
1. Taimet yogurttipurkkeihin ja lämpimän batterin päälle, lämpötila piirun verran alle 30 astetta. Paikkana WC ja mitää valoja ei vielä tässä vaiheessa tarvita? Kastelua niin, ettei missään vaiheessa multa pääse kuivamaan ja myös niin, että pohjamultakin varmasti kastuu ja ylimääräiset vedet pääsee pohjanreikien kautta pois. Multana käytän kaktus ja kylvömultaa.

Tarkoitat kai siemenet eikä taimet? Jos siemenet, niin sitten ok.   :D
Jos kuivia siemeniä, niinkuin tilatut nyt yleensä ovat, niin kannattaa liottaa ensin 1-2vrk. Tosin meikän neuvoihin ei kannata niin hirveästi luottaa, omat idätykset on puhdas 0% tähän mennessä kuivatuista siemistä.  :oops:
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

snu

Mä olen tuon liotuksen suhteen melko skeptinen, kastuu se siemen siellä kosteassa mullassakin. Ja idätyksen aikana se multa voi olla kunnolla kosteaa, mutta kun siitä tulee taimi, niin sen jälkeen ei enää mitään kovin märkää.

Siemenen voi kylvää millin tai kahden syvyyteen, mutta tuntuu ne itävän siinä pinnallakin aika hyvin. Siitä sitä on ainakin mukavampi tarkkailla, että joko tänään??
Eksyminen on suotavaa.