Mistä lähteä liikkeelle.

Aloittaja chilimiäs, marraskuu 20, 2007, 08:53:47 ap

« edellinen - seuraava »

Rach

Sellainen tuli vain mieleen mainita, et chilin kasvatus ei ole millin tarkkaa hommaa. Toki esim. suurinpiirtein oikealla idättämislämpötilalla ja optimaaliseen aikaan ajoitetuilla ruukun vaihdoilla ym. voi vähän vaikuttaa kasvuun, mutta ei toki ratkaisevasti. Kylläpä se taitaa olla valon määrä, joka loppupeleissä eniten merkitsee. Jos ajattelee Etelä-Amerikan alueita, joista chili on peräisin: osa kasvaa sademetsissä, osa Andien ylängöillä jne. Eli olosuhteet vaihtelevat aika laidasta laitaan, mutta arska paistaa niillä seuduin aina aika kirkkaasti.

Chilin kasvatuksessa ei liene muuta kuin muutama seikka, joilla voi ainakin omien kokemuksieni mukaan mokata koko homman:

1. Liian tiivis multa
2. Liika tai liian vähäinen kastelu.
3. Ylilannoitus (Substralin tikkuja ym.)

Noilla saa siis huonolla tsägällä kasvin hengiltä, varsinkin jos valoa on vähän.

Suosittelen lämpimästi myös vesiviljelyn kokeilemista! Sitten kun chilinkasvatus-kärpänen puraisee oikein kunnolla, niin jollain 60e - 100e sijoituksella pääsee mainiosti vesiviljelyn pariin. Sen jälkeen paluuta ei sitten olekaan! :D

Suosittelenpa minäkin vielä Baccatum-lajia kokeilemaan. Vielä kesällä luulin, et itsellekin ois jo pitkään tulista ruokaa diganneena jonkin verran kapsaisiini-immuniteettia kehittynyt, mutta karu totuus paljastui haukatessa ensimmäisen kerran Aji Cristalia. Kyllä siinä äitiä oli ikävä... Tuore chili on aika kova juttu! Karua on myös se, et tuo samainen loistava lajike löytyy Fataliin siemen-sivustolta "Mild chiles" -linkin takaa.  :shock:

Mut ei muuta kuin onnea kasvatukseen!

snu

Lainaus käyttäjältä: "Rach"Jos ajattelee Etelä-Amerikan alueita, joista chili on peräisin: osa kasvaa sademetsissä, osa Andien ylängöillä jne. Eli olosuhteet vaihtelevat aika laidasta laitaan, mutta arska paistaa niillä seuduin aina aika kirkkaasti.

Paitsi, että sademetsän pohjalle ei välttämättä kovin paljoa valoa pääse. Muuten kyllä olen täysin samaa mieltä koko Rachin postauksen kanssa.
Eksyminen on suotavaa.

chilimiäs

Itämisvaiheessa ei tarvita valoa, mutta onko siitä jotain haittaa? Voiko chilejä alusta asti pitää loisteputkien alla? Niistä valoista nimittäin tulisi heti riittävästi lämpöä, niin ei tarvitse kokoajan pelätä millon katti tiputtaa noi purkit tuolta batterin päältä =)

Kuinka usein olette itse kastelleet noita siemeniä idättämisvaiheessa? Onko sopiva määrä noin desi aamuin illoin?

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "chilimiäs"Itämisvaiheessa ei tarvita valoa, mutta onko siitä jotain haittaa? Voiko chilejä alusta asti pitää loisteputkien alla? Niistä valoista nimittäin tulisi heti riittävästi lämpöä, niin ei tarvitse kokoajan pelätä millon katti tiputtaa noi purkit tuolta batterin päältä =)

Kuinka usein olette itse kastelleet noita siemeniä idättämisvaiheessa? Onko sopiva määrä noin desi aamuin illoin?

Ei siitä valosta haittaa ole; eiköhän siellä mullassa/turpeessa ole kuitenkin aika pimeää :wink:.

Pari suihkausta päivässä suihkepullolla riittää ihan hyvin kasteluksi.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "chilimiäs"... Kuinka usein olette itse kastelleet noita siemeniä idättämisvaiheessa? Onko sopiva määrä noin desi aamuin illoin?

Ei, ei missään tapauksessa.
Olen juuri lopettelemassa idätyskokeilua. Mullassa tai turpeessa idätystä varten desinfioin mullat kaatamalla kiehuvan kuumaa vettä sen läpi. Kun multa oli jäähtynyt, laitoin siihen siemenet. Purkeissa oli läpinäkyvä kansi lähes jatkuvasti päällä, joten haihtumista ei paljon tapahtunut.

Koko aikana en tarvinnut yhtään lisää vettä! Melkein pari viikkoa meni ensimmäisellä perusteellisella kastelulla. Ei niitä uittaa tarvitse, eikä huuhdella päivittäin. Kyllä sen huomaa mullan väristä ja purkin painosta, kun pinta alkaa kuivua.

chilimiäs

Kuinka paljon niitä kukkiennuppuja kannattaa poistaa, jotta saisi mahdollisimman hyvän sadon?

Oletteko myöskin vähentäneet lehtien määrää ja katkoneet "pääoksien" päitä kukintovaiheessa? Oliko tästä mainittavaa hyötyä?

snu

Nyppi kaikki pois kunnes puska on tarpeeksi suuri kantamaan suuren sadon. Se mikä on tarpeeksi suuri, riippuu ihan lajista ja lajikkeesta.

Lehtien määrää ei kannata vähentää, sehän vähentää yhteyttämispinta-alaa. En myöskään ole kuullut, että kukaan olisi kukkimisvaiheessa oksia katkonut.
Eksyminen on suotavaa.

Pahkeala

Laitanpa kysymykseni tänne, kun otsikko on niin sopiva...

elikkästä ensimmäinen chilini alkaa olla siinä vaiheessa itämistään, että kohta pitää alkaa miettiä sille kasvuolosuhteita. En oikein multakasvatuksesta tykkää, joten aloittelijana meinasinkin, että voisi suoraan paukata vesiviljelyn puolelle. Viherpeukun Chili-paketti vaikuttaa houkuttelevalta ja meinaankin siihen investoida. Siihen ilmeisesti kannattaa istuttaa vain yksi chili? Kaksi voi olla liikaa? Entä mitenkä muuten, onko tuosta Waterfarmista mihinkään? Mites saman kaupan Ebb&Flood systeemi, siihen pystynee laittamaan muutaman kasvin? Meinaan kyllä rakentaa fataliin sivuilta löytyviä Bubblereita myös, mutta alkuun haluaisi päästä vähän vähemmällä säätämisellä, kun muutenkin paljon uutta tulossa.

snu

Jos meinaat jotain rakennella, niin kannattaa panostaa Ebb&Flood-tyyppisiin ratkaisuihin. Täällä (ainakin lähes) kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä, että se on paras ja helpoin järjestelmä. Fataliikin suunnittelee siirtyvänsä siihen lähes kokonaan, ainakin tämän suunnitelman mukaan.
Eksyminen on suotavaa.

flare

Nipotan (mulkku ku oon:): Paras ja helpoin harvoin menevät käsi kädessä. Käsittääkseni ainakin Nasa on sitä mieltä, että aero on jossain suhteessa paras. Toisaalta taas EBB on toki melko helppo, mutta ei käsittääkseni helpoin (vrt. ämpärihydro).

Oman käsitykseni mukaan, joka perustuu pääasiassa luettuun tietoon, EBB on varsin helppohoitoinen (ph pysyy kait helposti mallillaan ja siinä on yleensä irrallinen vesisäiliö), kustannustehokas ja kasvatustehokas laitteisto, jonka saa kyhättyä melko pienellä vaivalla. Lisäksi siinä on se hieno ominaisuus, että se ei kulutu pumppua niin paljon kuin järjestelmät, jotka  jatkuvasti pumppaavat (vrt. dripperi/aero).

Kai se lopulta on kiinni omista mieltymyksistä, tyyliin onko punainen parempi väri kuin keltainen.

PS. Ite kyllä tekisin aeron (karvalakkiversion: ruiskuttamalla vettä juurille, en sumuttamalla) tai
dripperin.
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

Wesa

Flare,toimisikohan aerohydro paremmin avaruudessa painovoimattomuuden vuoksi :D  tuli vain mieleen.
meinaan että ebbistä saattaisi litkut lähteä leijailemaan aika äkäiseen :lol:
Ei se ole väärin jahdata perhosia joita muut ei näe.

snu

Lainaus käyttäjältä: "flare"... Toisaalta taas EBB on toki melko helppo, mutta ei käsittääkseni helpoin (vrt. ämpärihydro).

Helpoin on tietenkin passiivihydro. Sillä vaan ei saa niin hyviä tuloksia, kuin muilla hydroilla. Omien kokemusteni mukaan, passiivihydrossa kuitenkin kasvi ainakin kasvaa nopeammin kuin turpeessa.

Ämpärihydro on hieman yksinkertaisempi ja hieman helpompi tehdä kuin ebbi: Ebbiin tarvitaan lisäksi toinenkin astia, ajastin ja metri letkua. Käytön kannalta en kyllä keksi miten ämpärihydro olisi yhtään helpompi kuin ebbi. Ebbissä ei edes mene juuria pumppuun.

Mutta niin kuin flarekin sanoi, se on ihan mieltymyksistä kiinni. Jos pidät jatkuvasta veden lorinasta ja pumpun hurinasta, niin tee ihmeessä aero. Tuleehan siitä hifimpi fiilis, kun koko ajan lorisee: "Se on vaan se mun vesiviljelyjärjestelmä, näitä NASAkin käyttää..." Sadon määrän ja laadun suhteen en osaa verrata aeroa ebbiin.

Pitää vielä mainita, että mulla on tällähetkellä vain passiivihydroja ja ihan turvekasvatusta. Ebbi on vasta suunnitteilla, enkä kyllä ole asiaan perehtymisen jälkeen muita harkinnutkaan. Valitsit sitten minkä järjestelmän tahansa, tulokset on luultavasti kuitenkin paremmat, kuin mullassa viljellessä.
Eksyminen on suotavaa.

Pahkeala

Kiitokset kaikille tyhjentävistä vastauksista! Mä nyt tuota kelailin ja taidan kuitenkin päätyä ensin siihen waterfarmiin. Ihan jo senkin takia, että on vasta yksi chili tulossa (lajiketta en nyt tähän hätään muista). Sitten kun laitan muita itämään, niin taidan päätyä Ebb&Floodiin, koska siihen saanee muutaman lajikkeen helposti kasvamaan!

saulir

Lainaus käyttäjältä: "Pahkeala"Kiitokset kaikille tyhjentävistä vastauksista! Mä nyt tuota kelailin ja taidan kuitenkin päätyä ensin siihen waterfarmiin. Ihan jo senkin takia, että on vasta yksi chili tulossa (lajiketta en nyt tähän hätään muista). Sitten kun laitan muita itämään, niin taidan päätyä Ebb&Floodiin, koska siihen saanee muutaman lajikkeen helposti kasvamaan!

Suosittelen laittamaan max 4 sitten jos joskus hommaat sen ebbin... mulla on 6 ja voin kertoa että on ruuhkaa :D

snu

Miten suuri se peukun ebbin kasvatusallas on suunnilleen?
Eksyminen on suotavaa.

Pahkeala

Lainaus käyttäjältä: "saulir"
Suosittelen laittamaan max 4 sitten jos joskus hommaat sen ebbin... mulla on 6 ja voin kertoa että on ruuhkaa :D

Kiitos vinkistä, pidän tämän mielessä! :)

flare

Lainaus käyttäjältä: "Wesa"Flare,toimisikohan aerohydro paremmin avaruudessa painovoimattomuuden vuoksi :D  tuli vain mieleen.
meinaan että ebbistä saattaisi litkut lähteä leijailemaan aika äkäiseen :lol:

Duh  :mrgreen:

EDIT: toihan on muuten painottomassa tilassa muutenkin aika haastavaa. Noin perus-aero (vesisäiliöstä pumpataan) ei tietty toimi, koska siinäkin se vesi pitää jotenkin saada vesisumusta nesteeks ja takaisin säiliöön. Mahtaakohan ne vaan jotenkin kierrättää ilmaa 'vesisumua' tms ja jättää ton tiivistämisen tekemättä? Mahtaa tulla hujakoita paprikoita avaruudessa enivei ;)
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

saulir

Lainaus käyttäjältä: "snu"Miten suuri se peukun ebbin kasvatusallas on suunnilleen?

61*70*23cm Resoineen, suurinpiirtein, pikaisesti mitattuna, oikein yllätyin että miten pieni se loppujen lopuksi onkaan.

snu

Minua olisi lähinnä kiinnostanut kuinka paljon kasvien juurilla on tilaa. Reson koon ja koko systeemin mitat saa peukun sivultakin. Kiitos nyt kuitenkin.
Eksyminen on suotavaa.

saulir

Lainaus käyttäjältä: "snu"Minua olisi lähinnä kiinnostanut kuinka paljon kasvien juurilla on tilaa. Reson koon ja koko systeemin mitat saa peukun sivultakin. Kiitos nyt kuitenkin.

12cm on juuritilan syvyys ylivuotoputken yläpäästä mitattuna, ja leveyttä ja pituutta noin 53cm...toivottavasti selventi vähän :)