idättäminen ja siirto omiin ruukkuihin?????

Aloittaja Sannah, marraskuu 27, 2007, 21:10:46 ip

« edellinen - seuraava »

Sannah

Olen aivan uusi chilien kanssa ja nyt on ongelma....laitoin muutaman eri lajin siemenet multaan noin viikko sitten ja ne on nyt kasvaneet sellaisiksi 2-3cm kasvinaluiksi. Mutta luin tuolta että ne pitäisi aika nopeasti siirtää erilleen (olin tyhmä ja hietin siemenet ruukun keskelle ja siinä ovat nyt alut vieri vieressä  :oops:   ). Eli minkä kokoisina ne  pitäisi siirtää jugurttipurkkeihin ja laitanko aina vaan yhden alun/purkki? Ja kuinka tuo siirto tapahtuu niin etten heti tapa noita pikkuisia alkuja?  :roll:

chilimieli

Elikkäs teit samoin kuin minä ekalla kerralla, en itse IHAN nippuun laittanut.
Laita yksi kpl/kippo. Erottele taimet huuhtelemalla varovasti multa pois taimien kohdalta. Huuhtelet maaaineksen pois juurilta ja siirrät uuteen kippoon painamatta juuria multaa, eli asetat taimen paikalleen ja lisäät multaa sen ympärille niin, että kaikki juurenalut peittyy kunnolla. :wink:
Kastelet, ja lisäät varmuudeksi vähän multaa jos näyttää siltä, ettei kaikki juurista välttämättä ole kunnolla mullan alla. Sumuttele.

snu

Varsinkin nyt, kun kaikki on yhdessä nipussa, kannattaa erotella ne aika pieninä. Mä olen havainnut järkevimmäksi idättää siemenet eri purkeissa, tai korkeintaan 3/purkki, jos on paljon idätettävää. Mä siirtäisin ne nyt vaikka jugurttipurkkeihin, taimi lähes sirkkalehtiin asti upoksiin multaan, ja muutenkin mullan pinta saisi jäädä vähän puolen välin yläpuolelle. Kun kasvi on taas venynyt pituutta ja kasvatellut seuraavan lehtiparin, voit lisätä multaa niin paljon, että sirkkalehdet ovat juuri ja juuri pinnalla.
Eksyminen on suotavaa.

Sannah

Kiitos  :wink:  eli aloitan heti huomenna erottelemaan niitä omiin purkkeihinsa...katsotaan mitä tulee  :oops:  Sitten kysyisin vielä sellasta, että minkälaiseen multa/hiekka/soraseokseen nuo pikkualut kannattaa nyt istuttaa?   :roll:

snu

Peruslannoitettua turvetta useimmat multaviljelijät suosittelevat. Voi kyllä laittaa ihan multaa ja hiekkaa (mielummin leca-soraa) sekaisin ja kylvää sinne.
Eksyminen on suotavaa.

Jägermeister

Missä vaiheessa olette yleensä istuttaneet taimet jugurttipurkkeihin (tai muihin vastaavan kokoisiin). Omani ovat nyt 3-6 cm pitkiä ja sirkanlehdet hyvän kokoisia, ei ihan kiinni toisissaan kuitenkaan. Olisiko nyt jo hyvä siirtää omiin purkkeihinsa ja syvemmälle multaan vai kannattaisiko vielä odottaa että taimet kasvavat?

Red Candy

Idätin kukkamullassa, jossa on hiekkaakin seassa, mutta on se aivan liian tiivistyvää, eli hiekkaa ja turvetta tarvitaan isompi osuus. tai jos ostan vaan turvetta.

Siirsin omiin ruukkuihin kun toiset kolmannet lehdet alkoivat pilkottaa, ja käytin maitopurkkeja, tommosena 10 cm mittaisina, sekä kaikkein pienimmälle lajikkeelle puolen litran mehutiivistepullojen alaosia. Nämä sulloin sitten ylhäältä avattavaan lemmikkihäkkiin suojaan lemmikiltä ja lapselta, ja kiedoin tuorekelmua seiniksi.

Maitopurkkien pohjareiät olivat liian pieniä joten jouduin puhkomaan niitä enemmänkin, mutta muuten siirto sujui ongelmitta, ja chilit viihtyvät. Ne eivät olleet alunperin muovipurkeissa vaan paksuista paperikuituliinoista (vaippaliina) kiedotuissa purkeissa(5 siementä/prk), joiden avaaminen sivusta oli helppoa, ja siirsin taimet ottamatta niiden juuria paljoakaan esille, ja ne jatkoivat sitten kasvuaan häiriintymättä ollenkaan.

Ensikertalaiselle eniten ongelmia aiheuttaa varmaan tällainen ylisuojelevuus, kun taimet eivät sitten saa tutustua vapaasti maailmaan ja koetella rajojaan. Puhaltelen niitä manuaalisesti ( :shock: ) koska meillä ei juurikaan tuule, ja ne on sivuilta täysin suojattu ettei ikkunan kylmä veto VAAN vilustuttaisi niitä. Nyt kun vielä ymmärtäisin olla kastelematta liikaa, siis kyllähän ne osaa ilmoittaa kun niille jano tulee?

Kysymys: minkä ikäisinä chilit kannattaa antaa uuteen kotiin?

Bermann_7

Hehe, manuaalinen puhaltelu kuulostaa surullisen tutulta.... tuli sitäkin harrastettua tässä pari viikkoa sitten, nyt on kyllä tuuletin tuuraamassa meikäläistä...  8)

Sama juttu pätee ylisuojelevuuteenkin, etenkin ylikasteluun... Itse olen pyrkinyt kastelemaan mahdollisimman vähän, ja mielellään vielä vähän vähemmänkin. Kaikki sanovat, että jos aloittelija tappaa chilin, hän tekee sen hukuttamalla. Tätä yritän välttää...  :D

Uuteen kotiin? Kasvatatko siis taimia jollekin tutullesi? siinä tapauksessa (kuulopuheiden mukaan) kannattaa kasvattaa ehkä 15cm kokoisiksi tai jotain sinnepäin, koolla ei ole niin väliä. Pääasia on, että kasvatat hieman liian pienessä ruukussa, ja mahdollisimman niukalla ravinnepitoisuudella. Tälläin kasvi tekee massiiviset juuret, ja kun sen sitten siirtää isompaan purkkiin, ja antaa uuteen kotiin (HUOM! lähes samanaikaisesti...), kasvu on huomattavaa, vaikka huolenpito uudessa kodissa ei aluksi olisikaan niin, no, huolellista.  :D  Edellyttäen, että juuret tulevat lähes ehjänä mukaan uuteen purkkiin
:wink:
So it goes.
-KV

Jägermeister

Lainaus käyttäjältä: "Bermann_7"

Sama juttu pätee ylisuojelevuuteenkin, etenkin ylikasteluun... Itse olen pyrkinyt kastelemaan mahdollisimman vähän, ja mielellään vielä vähän vähemmänkin. Kaikki sanovat, että jos aloittelija tappaa chilin, hän tekee sen hukuttamalla. Tätä yritän välttää...  :D

Samalla pitää kuitenkin yrittää välttää taimien kuivumista... Tasapainon löytäminen kastelussa on välillä hankalaa.

Red Candy

Lainaus käyttäjältä: "Bermann_7"kannattaa kasvattaa ehkä 15cm kokoisiksi tai jotain sinnepäin, koolla ei ole niin väliä. Pääasia on, että kasvatat hieman liian pienessä ruukussa, ja mahdollisimman niukalla ravinnepitoisuudella. Tälläin kasvi tekee massiiviset juuret, ja kun sen sitten siirtää isompaan purkkiin, ja antaa uuteen kotiin (HUOM! lähes samanaikaisesti...), kasvu on huomattavaa, vaikka huolenpito uudessa kodissa ei aluksi olisikaan niin, no, huolellista.  :D  Edellyttäen, että juuret tulevat lähes ehjänä mukaan uuteen purkkiin

Kiitos, Bermann, tuo oli reima ohje.
En mä muuten niitä antaisi pois, mutta tila loppuu kotona enkä varmaan pysty itse edes syömään habaneroja joten niitä ei kannata kovin montaa itsellä jemmata, vaan antaa viherpeukalo-chilinystävälle joka jostain syystä ei ole itse innostunut idättämään. Ja miedompia vihannestenystäville.

Itse en pelkät sirkat kasvattaneita uskaltaisi siirtää, ne on niin hirveän hentoja, vaan laitan koko purkin (5-6 siementä)valon alle ja myöhästelijät itää siinä näköjään hyvin, ja jotain isompia olen siirtänyt siitä omiin ruukkuihin siten että olen sitten kietonut sen alkuperäisen kuitupaperihomman takaisin pikkutoverin mullan suojaksi. Senkin jälkeen on vielä itänyt siinä mullassa olevia iltatähtiä.

Bermann_7

Eipä kestä. You get n' you give. Tuonkin vinkin taisin lukea tältä foorumilta joskus...

Noista taimien siirroitsta sen verran, että mitä pienempänä siirtää omiin kippoihin, sitä helpommalla pääsee. Chilit nimittäin kasvattavat aika moiset juuret jo sirkkavaiheessa, ja viimeistään ekojen oikeiden lehtien aikaan mullan alla on jo karseet solmut, jos on enemmän kun yks/purkki.
Hentojahan ne on, mutta kyllä ne kestää  :D  Itsellä ei ole purkkien vaihdon aikana kuollut yksikään, ja aika väkivaltaisiakin operaatioita on ollut...  :shock:  Yksi Lemon Droppi otti vähän nokkiinsa, ja lamaantui täysin. Uudessa purkissaan se vietti ekan yönsä maaten pitkin multaa, mutta aamulla se oli taas pystyssä ! Tämä siis sirkkavaiheessa...

Kuten Jägermeisterkin huomautti, vesi on kovin tärkeää pienille taimille... Eli ruukunvaihdon yhteydessä kannattaa kastella hieman, koska uusi multa saattaa olla kuivaa...
So it goes.
-KV

Vaisu Polte

Meidän talouden kohtasi iloinen perhetapahtuma - Minulla olisi 5 pikkuista chilin alkua sirkkalehtivaiheessa! Uskomatonta! Aikaisemmat yritykset ovat päättyneet siemenien itämättömyyteen. Kerran saimme muutaman itämään ja kasvattamaan kolmannet lehdet mutta sitten ne kuolivat. Eli epäonnea ja mämmikouraisuutta ollut matkassa rutkasti. Nyt hoivaan näitä viittä tulokasta  suurella hellyydellä ja rakkaudella  8) Odotin itämistä niin kovasti että meinasin jo turvautua laulamiseen - onneksi en sillä se kokemus olisi taatusti saanut siemenistä kaikki itämisaikeet pois.

muoks. löysinkin jo kysymykseeni vastauksen.