tammikuu 10, 2025, 15:28:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Rekisteröityminen siementen maahantuojaksi...

Aloittaja kyris, syyskuu 25, 2002, 15:53:41 ip

« edellinen - seuraava »

kyris

Tuli viime viikolla Postilta ilmoitus, että Tullipostissa odottaa lähetys USA:sta.

Lupasivat ystävällisesti hoitaa tullauksen nimellistä (€40 + rapiat) korvausta vastaan. No nuukana miehenä ilmoitin ystävällisesti, että kiitos, mutta hoidan tullauksen itse.

Eilen sitten lintsasin töistä, ja suuntasin Siipitielle Vantaalla.

Ystävällinen tullivirkailija sitten kyseli mitähän kuoressa mahtaa olla, ja kerrottuani alkoi avaamaan pakettia, ja sieltähän sitten löytyikin nippu siementen terveystodistuksia, ja pikku kirjekuoria, joissa oli (virkailijalle) kummia latinalaisia nimiä.

Alkuun oli virkailija sitä mieltä, että kaikki OK, kunnes huomasi, että en ole rekisteröitynyt siementen maahantuoja  ???

No hän sitten soitti Kasvintuotannon tarkastuskeskukseen, joka pyysi saada siementen terveystodistuksen nähtäväkseen. Luojalle kiitos faxista.

Eikun kahviautomaatin kautta odottamaan, ja n. 30 min. odotettuani, totesi virkailija, että turha minun on siellä roikkua, ja pyysi puhelinnumeroni, että hän voi ilmoittaa minulle miten käy. Saako siemenet tuoda maahan, vai ei.

No tänään iltapäivällä soi sitten puhelin, ja ystävällinen tullivirkailija ilmoitti, että asia on ihan selvä, saan siemenet kunhan rekisteröidyn siementen maahantuojaksi.

Eihän siinä muuta kuin KTTK:n weppi sivuille lomaketta täyttämään.

Lomake oli yrityksille tarkoitettu, eli soitto KTTK:lle. En nimittäin ollut ajatellut pistää firmaa pystyyn. Ei hätää, ystävällinen tarkastaja neuvoi täyttämään lomakkeen soveltuvasti, ja neuvoi vielä faksaamaan sen, jotta en joutuisi odottamaan niin kauaa.

Meni pari tuntia, ja ystävällinen tullivirjailija soitti, ja kertoi, että KTTK oli rekisteröinyt minut maahantuojaksi, ja että onhan postipaketissa oikea osoite, että saan siemenet mahdollisimman nopeasti.

Olo oli prosessin aikana hieman skitsofreeninen, tiukka neuvostomainen byrokratia, ja kuitenkin kummatkin virkailijat olivat koko ajan ystävällisiä ja neuvoivat miten selviän vähimmällä. Yhdestäkään vaatimuksesta kuitenkaan joustamatta.

Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia Tullin kanssa?

P.S. Laitoin rekisteri ilmoitukseen, että aion tuoda alle 100kg siemeniä vuodessa. Olisikohan pitänyt laittaa enemmän  :p

Janne

Mistä tuon terveystodistuksen sait?
Ja maksoiko maahantuojaksi rekisteröityminen jotain?
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

kyris

Terveystodistus tuli siementen mukana.(USDA)

Itse rekisteröityminen ei maksanut mitään, ja hoitui telefaxilla.

Koko juttu oli sekoitus Kafkalaista byrokratiaa ja loistavaa asiakaspalvelua  ???

Ei rekisteröinnistä mitään haittaa ollut, mutta 13g siemeniä tilanneelta tuntuu hullulta joutua rekisteröitymään maahantuojaksi :p

No vielä saisi tuoda 99,73 kg siemeniä tänä vuonna  :laugh:

Aji Inferno

Eikös tää meinaa sitä että sinusta vois tulla meidän "virallinen" yhteys vaikka USDA:an? ;-) Nimittäin, sieltä ei enää kannata tilata siemeniä - eivät toimita. Saivat kai tarpeekseen meidän yksityisten halusta ilmaispalveluun... Noh, tieteelliseen käyttöön se systeemi onkin tehty, eli tavallaan oikein.

kyris

Tuon tilauksen tein ihan kokeilu mielessä USDA:aan.

Nyt on kyllä ollut yksi tilaus siellä yli kuukauden, eli taisi mennä se lähde tukkoon minultakin.

Itseasiassa rekisteröidyin lähinnä koska olen suunnitellut tilausta Reimer Seedsistä, ja nyt ei pitäisi tula ongelmia Tullin kanssa.

Itseasiassa ajateltiin JyriT:n kanssa laittaa kimppatilaus mun nimissä kun mulla tuo muodollisuus on hoidettu.

Aji Inferno

Niin, tavallaan kiintoisa tuo raja "hupichileilyn" ja "tieteellisen työn" välillä ajatellen vaikka USDA:a. Kyllähän me täällä yhdessä teemme tutkimustyötäkin, vaikka sitten vähän epätieteellisin metodein välillä... Esim. monien alalajien ja päälajien välisten sukulaisuussuhteiden selvittämisessä on jumalattomasti työsarkaa, ja jo tämä porukka on paljastanut monta virhemääritystä. Siinä mielessä USDAn meille lähettämät siemenet eivät ole menneet hukkaan, mutta olisi ehkä hyvä antaa palautetta sinnepäin tekemistämme havainnoista. Silloin USDAn hieno, ilmainen palvelu saisi jotain myös takaisinpäin, ja ehkä jatkuisi. Mitäs tuumaatte?

Volitans

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - marraskuu 10, 2002, 23:31:52 ip
Niin, tavallaan kiintoisa tuo raja "hupichileilyn" ja "tieteellisen työn" välillä ajatellen vaikka USDA:a. Kyllähän me täällä yhdessä teemme tutkimustyötäkin, vaikka sitten vähän epätieteellisin metodein välillä... Esim. monien alalajien ja päälajien välisten sukulaisuussuhteiden selvittämisessä on jumalattomasti työsarkaa, ja jo tämä porukka on paljastanut monta virhemääritystä. Siinä mielessä USDAn meille lähettämät siemenet eivät ole menneet hukkaan, mutta olisi ehkä hyvä antaa palautetta sinnepäin tekemistämme havainnoista. Silloin USDAn hieno, ilmainen palvelu saisi jotain myös takaisinpäin, ja ehkä jatkuisi. Mitäs tuumaatte?

Ehdottomasti! Laitoin juuri Eviran siementarkastusyksikkön ilmoituksen koskien siementen maahantuontia- ja vientiä yhdistyksen nimissä.

Mitenkäs päästäisiin sitten tilailemaan kansainvälisistä siemenpankeista kiinnostavia siemeniä?
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Chilicutter

Siis jos luin oikein tuon eviran ohjeen,niin mun pitää tehdä ilmoitus jos tilaan jenkeistä chilin siemeniä?
Onko tosiaan näin?
Itseasiassa tilasin jo siemeniä täytyy varmaan laittaa ilmoitus eviralle.
Onko kellään asiasta kokemusta siis siementen tuomista EU ulkopuolelta.
Tarviiko muutaman kymmenen siemenen tuonnista tehdä ilmoitus?
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU